Δύο σκηνοθέτριες αναμετρώνται με το αρχαίο δράμα

Η Έλενα Μαυρίδου και η Ιόλη Ανρεάδη, δύο σκηνοθέτριες της νεότερης γενιάς με αξιοπρόσεκτη πορεία, μελετούν δυο εμβληματικές τραγικές ηρωίδες, την Ελένη και την Άλκηστι, στις παραστάσεις που σκηνοθετούν και κάνουν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα.

Έλενα Μαυρίδου -Ιόλη Ανδρεάδη

Η Έλενα Μαυρίδου και η Ιόλη Ανδρέαδη, δύο σκηνοθέτριες της νεότερης γενιάς με αξιοπρόσεκτη πορεία, μελετούν δυο εμβληματικές τραγικές ηρωίδες, την Ελένη και την Άλκηστι, στις παραστάσεις που σκηνοθετούν και κάνουν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα.

Ελένη
Ηλίας Κοτσιρέας & Σταύρος Χαμπάκης©
Η Βασιλική Τρουφάκου πρωταγωνιστεί στην "Ελένη" που σκηνοθετεί η Ιόλη Ανδρεάδη

Σόλο περφόρμανς για την "Ελένη" από την Ιόλη Ανδρέαδη 

Σκηνοθέτρια, θεατρική συγγραφέας και ερευνήτρια με σημαντικές σπουδές και αξιοσημείωτη πορεία στο εξωτερικό, η Ιόλη Ανδρεάδη καταπιάνεται με ιστορίες που την αφορούν πραγματικά. Η ενασχόληση της με το αρχαίο δράμα συνδέεται αρκετά με την έρευνα ως μέλος του World Wide Lab, της διεθνούς πλατφόρμα σκηνοθετών που συνεργάζεται σε θεατρικά πρότζεκτ και έχει ταξιδέψει σε Νέα Υόρκη και Ρώμη. Φέτος, η πολυπράγμων Ιόλη Ανδρεάδη, μετά τη επιτυχία του "Ίωνα" (2017-2019), επιστρέφει στο αρχαίο δράμα εστιάζοντας ξανά στον Ευριπίδη και στη σκηνοθετική τελετουργία της ερμηνίας πολλαπλών χαρακτήρων από έναν μόνο ηθοποιό. Η "Ελένη" φτάνει στη σκηνή, μόνη και τυφλή σαν αρχαία ραψωδός για ν’ αφηγηθεί την ιστορία της, για να μιλήσει για τον παραλογισμό της μάχης και τις πληγές του έρωτα.
 
Η Ελένη είναι από τους πιο ενδιαφέροντες ρόλους και επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες. Στην παράσταση που θα παιχτεί 14-16/10 στις Ροές, η Βασιλική Τρουφάκου επιστρατεύει όλη την ερμηνευτική της δεινότητα σε πολλαπλούς αντρικούς και γυναικείους ρόλους, νεότερης και μεγαλύτερης ηλικίας, έχοντας ως μοναδικά μέσα τη φωνή και το σώμα. Μαζί της επί σκηνής ο Έλληνας κρουστός περφόρμερ Νίκος Τουλιάτος.

Άλκηστις
Η Έλενα Μαυρίδου επί σκηνής 

Η Έλενα Μαυρίδου σκηνοθετεί και παίζει στην "Άλκηστη"
 

Επίμονη εργάτρια του θεάτρου, συνιδρύτρια της ομάδας Χώρος μαζί με τους Σίμο Κακάλα και Δήμητρα Κούζα, τιµήθηκε µε το βραβείο Μελίνα Μερκούρη για την ερμηνεία της στην παράσταση "Λιωµένο βούτυρο" (2008). Δουλεύει ασταμάτητα πάνω στην έρευνα της υποκριτικής, ενώ τα ρίσκα που πήρε ως σκηνοθέτρια αλλά και ως παραγωγός των παραστάσεων του Χώρος, τα τελευταία χρόνια, την δικαίωσαν.

Τον περασμένο Απρίλιο στο πλαίσιο των Παραβάσεων, του θεατρικού αναλογίου του Κέντρου Πολιτισμού - Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος", η Έλενα Μαυρίδου επιχείρησε μια σκηνική ανάγνωση του έργου του Ευριπίδη που "στέκει μετέωρο, στο όριο ανάμεσα στην τραγωδία και το σατυρικό δράμα". Αυτό που ξεκίνησε σαν δοκιμή πήρε μια ολοκληρωμένη μορφή που θα την δούμε στο θέατρο Χώρο από 14/10. Η παράσταση που παρουσιάζει, η  "Άλκηστις"  ακροπατεί στα όρια των παραστατικών τεχνών, του θεάτρου και της περφόρμανς με αναλογικού τύπου εργαλεία, "όπως το επιδιασκόπιο και  χάρτινες φιγούρες μιας ναΐφ αισθητικής, που παντρεύει τον υπέροχο ποιητικό λόγο του Ευριπίδη με τις live λύρες και την τεχνολογία του ήχου". Η ίδια πρωταγωνιστεί μαζί με τους Δημήτρη Λάλο, Σωτήρη Τσακομίδη και Δήμητρα Κούζα.
 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Άλκηστις

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 60 '

Ο θεός Απόλλωνας δίνει για αντάλλαγμα της φιλοξενίας του στον Άδμητο, βασιλιά των Φερών, το προνόμιο να αποφύγει τον πρόωρο θάνατο, αρκεί να δεχτεί κάποιος άλλος να πάρει τη θέση του και να θυσιαστεί. Η σύζυγός του, Άλκηστις, προσφέρεται να πεθάνει αντί για εκείνον. Ο Ηρακλής επισκέπτεται το παλάτι χωρίς να γνωρίζει για το θάνατό της. Όταν πληροφορείται τι έχει συμβεί αποφασίζει να τη φέρει πίσω. Επιστρέφει με την πεπλοφορεμένη ηρωίδα, χωρίς να αποκαλύψει αρχικά στον Άδμητο την ταυτότητά της. Εκείνος τη δέχεται παρά τον όρκο που έδωσε. Όταν σηκώνει το πέπλο της, τα πράγματα αλλάζουν. Αυτή είναι η ιστορία της τραγωδίας του Ευριπίδη, την οποία αξιοποιεί η σκηνοθέτιδα για να δημιουργήσει ένα οπτικοακουστικό σύμπαν για την κατάδυση της ψυχής στον Άδη και τη γιορτή της ζωής επί σκηνής. Μια παράσταση επενδεδυμένη με με χιούμορ που ακροβατεί ανάμεσα στην τραγωδία και το σατυρικό δράμα και παντρεύει τον ποιητικό λόγο με τις live λύρες, διερευνώντας τα όρια των παραστατικών τεχνών, του θεάτρου και της περφόρμανς.

Ελένη

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Η ηθοποιός ενσαρκώνει όλους τους ρόλους του έργου, με μοναδικά μέσα τη φωνή και το σώμα, και σύμμαχό της επί σκηνής τον περκασιονίστα Νίκο Τουλιάτο.

Ροές

Ιάκχου 16

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

Στην εξοχή

Με μια φαινομενικά απλή υπόθεση, το έργο του Βρετανού συγγραφέα διατυπώνει υπαινικτικές αλήθειες για τη μοναξιά, τη βία και την εξουσία των σχέσεων, και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου φέρνει στην επιφάνεια τη δυναμική του, παρά την αμφιλεγόμενη κινησιολογική επιλογή της σκηνοθεσίας. | Powered by Uber