Τον "Μισάνθρωπο" σκηνοθετεί η Μαρία Μαγκανάρη. Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες

Η ταλαντούχα σκηνοθέτιδα καταπιάνεται με την πικρή κωμωδία του Μολιέρου.

Μισάνθρωπος Μαγκανάρη ©️Μαρία Γοζαδίνου

Καθώς διανύουμε φέτος το επετειακό "Έτος Μολιέρου", τιμώντας τα τετρακόσια χρόνια από τη γέννησή του, η Μαρία Μαγκανάρη ετοιμάζεται να ανεβάσει τον "Μισάνθρωπο" με έναν ωραίο θίασο. Μετά την ενασχόλησή της με άλλα σπουδαία κείμενα του παγκόσμιου ρεπερτορίου ("Θείος Βάνιας" του Τσέχοφ, "Νύχτα της Ιγκουάνα" του Ουίλιαμς, "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα, κ.ά.), η ταλαντούχα δημιουργός με την ευαίσθητη ματιά στρέφεται στην πικρή μολιερική κωμωδία, που σκιαγραφεί με σαρκασμό και κάποια μελαγχολία την ανθρώπινη συμπεριφορά. 

Μισάνθρωπος_Μαγκανάρη
©️Μαρία Γοζαδίνου

Η Μαρία Μαγκανάρη τοποθετεί την παράστασή της στο χρονικό πλαίσιο της δεκαετίας του '80 και του '90, καθώς όπως σημειώνει: "Όταν δουλεύουμε πάνω σε κλασικά έργα, δουλεύουμε και πάνω στην συλλογική μνήμη. Ζώντας σε μια χώρα που αγαπάει τις Αυλές αλλά και τα Δικαστήρια, για την κατανόηση και πλαισίωση του έργου ίσως δεν χρειάζεται ν’ ανατρέξουμε στην (άγνωστη για μας)  Γαλλία της εποχής του Λουδοβίκου. Η Ελλάδα της δεκαετίας του '80  και κυρίως του '90, των Ειδικών Δικαστηρίων, της ιδιωτικής τηλεόρασης και του Μεγάρου Μουσικής, αλλά και του περίφημου Εκσυγχρονισμού που ακολούθησε, δημιουργεί έναν ωραίο (και αστείο) χώρο για να στήσουμε το δικό μας έργο".

Μισάνθρωπος_Μαγκανάρη
©️Μαρία Γοζαδίνου

Στην ιστορία του ήρωα Αλσέστ, που διεκδικεί την αποκλειστική αγάπη της δημοφιλούς Σελιμέν, η οποία αρέσκεται να εισπράττει κολακείες από έναν μεγάλο κύκλο επίδοξων εραστών, η σκηνοθέτιδα διακρίνει την δυναμική του Μολιέρου να αποκαλύπτει "με τους πιο αστείους τρόπους, την έννοια της κοινωνικής δυσαρμονίας: τον ανταγωνισμό, την κεκαλυμμένη εχθρότητα, την επιτήδευση και την υποκρισία. Τα περισσότερα πρόσωπα του έργου, (του Αλσέστ συμπεριλαμβανομένου) υπάρχουν δικάζοντας τους γύρω τους. Συνδέονται με τους ανθρώπους στη βάση της κοινής παραδοχής ότι κάποιοι άλλοι (τους οποίους συχνά συναναστρέφονται), είναι ανήθικοι ή ανόητοι - εν τέλει γελοίοι. Ο Μολιέρος μας ζητάει να γελάσουμε εις βάρος όλων των ηρώων του - ακόμη και των 'σοβαρών'. Όπως και στη ζωή εξάλλου, η σοβαρότητα δεν αποκλείει τη γελοιότητα".

Μισάνθρωπος_Μαγκανάρη
©️Μαρία Γοζαδίνου

Σημειώνει χαρακτηριστικά: "Δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο σημείο ν’ αγαπάμε τους εχθρούς μας” παραδέχεται ο Φρόυντ, ενώ ο Γκορ Βιντάλ συμπληρώνει πως δεν είμαστε απολύτως αθώοι ούτε απέναντι στους φίλους μας. Μήπως λοιπόν το έργο θα έπρεπε να λέγεται 'Οι Μισάνθρωποι'; Ας το παραδεχτούμε: το να γελάμε εις βάρος του 'άλλου', ενεργοποιώντας μια στιγμιαία αναισθησία της ψυχής - ιδιότητα που όλοι διαθέτουμε, είναι μεγάλη ευχαρίστηση. Η έννοια της ευχαρίστησης φαίνεται να είναι κεντρική στο έργο. Ευχαρίστηση που απαρνιόμαστε (σαν τον Αλσέστ) ή αναζητάμε (σαν την Σελιμέν), που δεν είναι ποτέ αρκετή, ευχαρίστηση μέσω του λόγου, της αντιδικίας, της χλεύης, του κουτσομπολιού, της ερωτοτροπίας (γιατί πραγματική, σωματική ηδονή δεν συναντάμε πουθενά στο έργο).

Μισάνθρωπος_Μαγκανάρη
©️Μαρία Γοζαδίνου

Στην παράσταση πρωταγωνιστούν οι Βαγγέλης Αμπατζής, Μαρία Γεωργιάδου, Πάολα Καλλιγά, Σύρμω Κεκέ, Γιάννης Κλίνης, Κώστας Κορωναίος, Κώστας Κουτσολέλος και η σκηνοθέτρια.  Η μετάφραση είναι της Χρύσας Προκοπάκη, τα σκηνικά της Φιλάνθης Μπουγάτσου, τα κοστούμια του Παύλου Θανόπουλου, η μουσική του Πέτρου Μάλαμα και οι φωτισμοί της Μαρίας Γοζαδίνου. Η πρεμιέρα προγραμματίζεται για τις 23 Νοεμβρίου, στο θέατρο Θησείον.

Μισάνθρωπος_Μαγκανάρη
©️Μαρία Γοζαδίνου

Περισσότερες πληροφορίες

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Βαγγέλη Χαρισόπουλο το stand up comedy είναι έρωτας

Ο κωμικός Βαγγέλης Χαρισόπουλος, γνωστός και ως η φωνή του τηλεοπτικού "Shopping Star", συνεχίζει ακάθεκτος με την stand up comedy παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;" και μας μιλάει σε μια άκρως χιουμοριστική συνέντευξη.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
27/11/2025

"Το αποτύπωμα": Ας μιλήσουμε για τη διαστρέβλωση της γυναικείας ταυτότητας

Η Φένια Αποστόλου δημιουργεί ένα πολυμεσικό σκηνικό σύμπαν, στο οποίο κίνηση, φως, μουσική, video art και σιωπή λειτουργούν ως εργαλεία σχολιασμού της πατριαρχικής διαστρέβλωσης της γυναικείας ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Η σοφόκλεια "Ηλέκτρα" του Δημήτρη Τάρλοου επαναπροσεγγίζεται για το κλειστό θέατρο

Μετά την καλοκαιρινή επιτυχία της, η "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου επιστρέφει σε κλειστό θέατρο, με τον τίτλο "Ηλέκτρα εντός", φέρνοντας το τραγικό δράμα πιο κοντά στον θεατή, με ένταση, μουσική και νέα, δυναμική σύνθεση χαρακτήρων.

Το Εργαστήρι Δραματοθεραπείας & Θεατρικής Έκφρασης αναδεικνύει τη "Σημασία του να (μην) είναι κανείς σοβαρός"

Το Εργαστήρι μετακομίζει φέτος στο Θέατρο 104 και ετοιμάζει ένα ταξίδι στην κωμωδία.

Ο "Ματωμένος γάμος" για 2η χρονιά στους Μοντέρνους Καιρούς

Σε μια παράσταση που σέβεται απόλυτα το ποιητικό σύμπαν του Λόρκα παρουσιάζεται ο "Ματωμένος γάμος" του Λόρκα σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.

"Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Ο κόσμος του Καραγκιόζη ενσαρκώνεται με ζωντάνια και πρωτοτυπία από τον καραγκιοζοπαίχτη Αλέξανδρο Μελισσηνό, σε μια παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Δημόπουλος και φιλοξενείται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

"Απόψε κανείς δεν πεθαίνει": Νέες φωτογραφίες από την παράσταση

Μικρές και μεγάλες συμπτώσεις υφαίνουν το νήμα που συνδέει τις επιμέρους θεματικές δημιουργώντας μια πολύπτυχη παράσταση στο "Απόψε κανείς δεν πεθαίνει", η οποία συνεχίζει δυναμικά στο "Μπέλλος".