Η Ιόλη Ανδρεάδη και η Βασιλική Τρουφάκου συνεργάζονται στην "Ελένη"

Ελένη, Βασιλική Τρουφάκου

Αν διαθέτουμε κάτι στο ελληνικό θέατρο για το οποίο πρέπει να είμαστε περήφανοι, είναι μια νέα και εξαιρετική γενιά καλλιτεχνών, σκηνοθετών και ηθοποιών, που δεν φοβάται να δοκιμάσει, δουλεύει με ζήλο και φέρνει νέο αέρα. Η Ιόλη Ανδρεάδη και η Βασιλική Τρουφάκου ανήκουν σε αυτή τη κατηγορία και έχοντας ανακαλύψει μια κοινή γλώσσα ξανά συναντιούνται στη θεατρική σκηνή.

Ο Ευριπίδης έδωσε το έναυσμα για μια ακόμα φορά στην Ιόλη Ανδρεάδη να "πειραματιστεί" σκηνοθετικά με τραγωδία του. Μετά την αποκαλυπτική και συνάμα γοητευτική παράσταση του "Ιωνα", για δύο ηθοποιούς (Δήμητρα Χατούπη, Κωνσταντίνος Μπιμπής) και έναν μουσικό (Νίκος Τουλιάτος), παράσταση που παρουσιάστηκε τη διετία 2017-2019 στη Βόρεια Κλιτύ της Ακρόπολης, στο The Tank Theatre της Νέας Υόρκης, στα Αρχαία Θέατρα Φιλίππων και Δωδώνης, στο Μουσείο των Δελφών, στο Θέατρο Άλφα. Ιδέα και σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές, η Ιόλη Ανδρεάδη ελευθερώνει τη φαντασία της και με απόλυτο σεβασμό στο αρχαίο κείμενο το οποίο διασκεύασε με τον Άρη Ασπρούλη, σκηνοθετεί τη Βασιλική Τρουφάκου στην "Ελένη" του Ευριπίδη. Για την ακρίβεια της εμπιστεύεται όλους τους ρόλους του έργου (Ελένη, Τεύκρος, Χορός, Μενέλαος, Τροφός, Κάστωρ και Πολυδεύκης), σε ένα σόλο που συμπορεύεται με τους ρυθμούς του κρουστού περφόρμερ Νίκου Τουλιάτος και θα παιχτεί στο Θέατρο Ροές μόνο για 3 παραστάσεις, στις 14, 15, 16 Οκτωβρίου.

Ελενη, Βασιλική Τρουφάκου

Η ιστορία μίας ωραίας γυναίκας που παρατάει τον άντρα της και το σκάει με έναν άλλο, είναι ελκυστική και σίγουρα δεν ήταν συνηθισμένη, ούτε κοινωνικά αποδεκτή την εποχή που διδάχτηκε, το 412 π.Χ. Όταν ο Ευριπίδης έγραφε την "Ελένη" του, ο Πελοποννησιακός Πόλεμος αφάνιζε Αθηναίους και Σπαρτιάτες και με το έργο του αυτό ήθελε απλώς να καταγγείλει τη ματαιότητα του πολέμου. Στην εκδοχή της τραγωδίας που καταθέτει η Ιόλη Ανδρεάδη για μία ηθοποιό, η Ελένη καταφτάνει στη σκηνή, μόνη και τυφλή σαν αρχαία ραψωδός, αλλά με άλλες, ελευσίνιες δυνάμεις να ξυπνάνε μέσα της ωθώντας την ν’ αφηγηθεί την ιστορία της. Την ιστορία μιας σκιάς. Στο σημείωμα της για την παράσταση αναγνωρίζει πως η "Ελένη" του Ευριπίδη δεν είναι μια ιλαροτραγωδία. "Είναι ένα έργο τρομακτικά επίκαιρο και σπαρακτικό. Ένα έργο τραγικό που μιλά για το ‘εδώ και τώρα’. Ένα έργο για τη γυναίκα. Και ένα έργο για τον πόλεμο. Για τη ριζική αθωότητα της γυναίκας και για τον τρόπο που η μοίρα της τόσο συχνά υφαίνεται αποκλειστικά μέσα από τις αποφάσεις και τη βία των ανδρών. Ένα έργο για την ανώφελη τρέλα του πολέμου και για τα αδειανά πουκάμισα που χαρίζει ως τρόπαια. Ένα έργο για τον παραλογισμό της μάχης και τις πληγές του έρωτα. Ένα έργο για την ομορφιά ως πηγή δυστυχίας.

Επιλέγω αυτό το "γυναικείο έργο" να το ερμηνεύσει ολόκληρο μια γυναίκα ηθοποιός, η Βασιλική Τρουφακου, αντιμετωπίζοντας μέσα σε μια ώρα πολλαπλούς ρόλους της ιστορίας, αντρικούς και γυναικείους, νεότερης και μεγαλύτερης ηλικίας, γιατί θέλω να διερευνήσουμε, κόντρα στα ερμηνευτικά και σκηνοθετικά στερεότυπα, τη γυναικεία ταυτότητα και το γυναικείο σώμα ως πολύμορφο σκηνικό βίωμα και ως πηγή σύνδεσης με τη ρίζα του τραγικού. Συνοδοιπόρος σε αυτή τη σκηνική διαδρομή ως πολύτιμος συνομιλητής είναι ο ρυθμός, μέσα από το τελετουργικό ηχητικό τοπίο των κρουστών του Νίκου Τουλιάτου". Η Ιόλη Ανδρεάδη βασίστηκε στη μετάφραση του Γιάγκου Ανδρεάδη. Οι φωτισμοί είναι του Σάκη Μπιρμπίλη, τα κοστούμια υπογράφει η σχεδιάστρια μόδας Ioanna Kourbela. Η διασκευή του τραγουδιού που ακούγεται ανήκει στην Danai Nielsen.

Προπώληση από εδώ 

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

40 Ερωτήσεις για την Παλαιστίνη" – ένα βίντεο αλληλεγγύης από καλλιτέχνες

Μετά την παράσταση "Δε Λυγάνε τα Ξεράδια", η πρωτοβουλία "Καλλιτέχνες για την Παλαιστίνη" επιστρέφει με ένα βίντεο που βασίζεται στις "40 ερωτήσεις" της Carol Sansour, δίνοντας φωνή στην ανάγκη για δικαιοσύνη και αλήθεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/07/2025

Νέες φωτογραφίες από τον "Θάνατο του εμποράκου" που συνεχίζει την καλοκαιρινή του περιοδεία

Η πρώτη στάση της εμβληματικής παράστασης του Γιώργου Νανούρη σημειώθηκε από ένα ακόμα sold-out και ταξιδεύει σε άλλα ανοιχτά θέατρα της Ελλάδας.

Παράταση υποβολής αιτήσεων για το 3ο Be-Hive Theatre Festival 2025

Λόγω της μεγάλης αποδοχής από τις ομάδες, το Φεστιβάλ παρατείνει τη διάρκεια υποβολής αιτήσεων.

"Ο Πατέρας μου": Το συγκινητικό έργο του Ζελέρ έρχεται στο θέατρο Στοά

Ο Θανάσης Παπαγεωργίου φέρνει στη Στοά ένα από τα πιο σπουδαία έργα της σύγχρονης δραματουργίας: "Ο Πατέρας μου" του Φλοριάν Ζελέρ.

Τι θα δούμε στο θέατρο "Μπέλλος" τη σεζόν 2025-26

Επιστρέφει η μεγάλη θεατρική επιτυχία "Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα"; Τι άλλο ετοιμάζει για τη νέα σεζόν η ομάδα The Young Quill;

Πέντε ραντεβού στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Με σύγχρονα ελληνικά έργα, μία επανάληψη, δύο πολυαναμενόμενες ξένες μετακλήσεις και μια σημαντική πολιτική μαρτυρία συνεχίζεται το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, σε Μικρή Επίδαυρο και Πειραιώς 260, την εβδομάδα 10-16 Ιουλίου.

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.