"Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι": Πολύ κακό για το "τίποτα";

Είδαμε την πολυσυζητημένη παράσταση που σκηνοθέτησε ο Γιώργος Κουτλής στο Φεστιβάλ Αθηνών και σχολιάζουμε.

Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι @Christos_Symeonidis

Τρεις εξαιρετικοί, ακάματοι, υπεράνω κάθε προσδοκίας ηθοποιοί, μια άψογη -σε αισθητικό και τεχνικό επίπεδο- παράσταση και μια δυναμική σκηνοθεσία, που όμως αφήνεται στη θολούρα ενός προβληματικού -και, τελικά, αδιάφορου- κειμένου. Έτσι θα περιέγραφα εν συντομία τις εντυπώσεις μου από την παράσταση του έργου του Μάριους φον Μάγενμπουργκ, "Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι", που σκηνοθέτησε ο πολλά υποσχόμενος και ικανότατος Γιώργος Κουτλής. Αν προχωρούσα εκτενέστερα, θα προσέθετα το παράδοξο συναίσθημα της ανίας που αισθάνθηκα, ενώ η παράσταση έκανε τα πάντα για να μεταδώσει εντελώς αντίθετα vibes. Κι όμως.

Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι
@Christos_Symeonidis

Γυρνώντας και ξαναγυρνώντας την παράσταση στο μυαλό μου, δεν μπορώ να μη σταθώ στον παράγοντα "κείμενο". Γραμμένο το 2008 από τον συνεργάτη δραματουργό της θρυλικής Σαουμπίνε (τον ίδιο που μας έχει χαρίσει τον "Άσχημο"), το έργο είναι μια παράδοξη παραβολή που διαδραματίζεται σε έναν δυστοπικό, ίσως μελλοντικό τόπο. Κεντρικός ήρωας είναι ένας άνδρας που ονομάζεται Μ -ούτε ο ίδιος θυμάται το όνομά του-, ο οποίος ένα βράδυ, χωρίς να θυμάται πώς, βρίσκεται μόνος σε μια άγνωστη περιοχή της πόλης του. Εκεί συναντάει έναν άνδρα που κρατάει ένα λουρί σκύλου (τον οποίο ψάχνει) και ένα μαχαίρι. Οι δύο άνδρες θα έρθουν στα χέρια, ο Μ θα μαχαιρωθεί αλλά και θα ανταποδώσει το χτύπημα, και από εδώ ξεκινάει ένας κυκεώνας παράδοξων γεγονότων, γνωριμιών και κυνηγητού: θα βρει καταφύγιο στο σπίτι μιας κοπέλας, θα κινδυνεύσει όμως από την αδερφή της, θα καταφύγει στο αστυνομικό τμήμα και από εκεί στη φυλακή, θα γλιτώσει παρά τρίχα την εκτέλεση, θα απευθυνθεί για βοήθεια στο νοσοκομείο και θα καταλήξει τελικά με το κορίτσι που τον έσωσε, σε ένα -κάπως ανοιχτό αλλά και μάλλον απογοητευτικό- happy end.

Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι
@Christos_Symeonidis

Όσο εξελίσσεται η δράση, θα καταλάβουμε ότι σε αυτόν τον απειλητικό, μετα-αποκαλυπτικό μη-τόπο, που κινείται μεταξύ πραγματικότητας και επιστημονικής φαντασίας, κατοικούν άνθρωποι αλλά και πλάσματα που αν και μοιάζουν ανθρώπινα μπορεί να μην είναι, πως οι άνθρωποι που συναντάει ο Μ έχουν την ίδια όψη, πως κάποιοι από αυτούς δεν τον αναγνωρίζουν την αμέσως επόμενη στιγμή, πως ένας τεράστιος λιμός έχει οδηγήσει τους κατοίκους στον κανιβαλισμό, πως ζουν υπό την απειλή άγριων λύκων που παραμονεύουν στα περίχωρα.

Διαβάστε Επίσης

Το έργο έχει παραλληλιστεί με τη "Δίκη" του Κάφκα -προσωπικά διέκρινα μακρινή συγγένεια και με τον "Βόιτσεκ" του Μπίχνερ-, προφανώς λόγω του μοτίβου του ασθματικού κυνηγητού ενός ανθρώπου που βρίσκεται σε έναν εφιαλτικό κυκεώνα, αλλά κάθε ομοιότητα σταματάει εδώ. Κι αυτό γιατί στο έργο του Μάγενμπουγκ, τουλάχιστον όπως το γνώρισα μέσα από τη συγκεκριμένη σκηνική μεταφορά, σε καμία στιγμή δεν δημιουργείται αίσθηση απειλής, κλειστοφοβικής ατμόφαιρας, ή πολύ περισσότερο οποιοσδήποτε προβληματισμός για τις αναγωγές που δημιουργεί αυτή η παραβολή - και δεν εννοώ ότι θα έπρεπε ο Μάγενμπουργκ να στοχεύσει εκεί που στοχεύει ο Κάφκα ή ο Μπίχνερ. Αν, όμως, ο Μάγενμπουργκ ήθελε να κάνει ένα σχόλιο για το δυστοπικό παρόν ή μέλλον αυτού του κόσμου, για την "ανθρωποφαγική" εποχή μας, για τον "κανιβαλισμό" των σύγχρονων σχέσεων ή για την επιτακτική ανάγκη να σωθούμε μέσω της αγάπης, δεν νομίζω ότι τα κατάφερε. Αυτό που κατάφερε είναι να συνθέσει ένα έργο που επαναλαμβάνεται βασανιστικά και το οποίο παρακολουθείς απλώς για να δεις "τι άλλο ‘περίεργο’ θα συμβεί" (δηλαδή, μία ακόμη συνάντηση που καταλήγει στην αιματοχυσία).

Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι
@Christos_Symeonidis

Ούτε ο σκηνοθέτης από την πλευρά του έδειξε την επιθυμία να προσφέρει κάποια ερμηνεία για όλα αυτά που διαδραματίζονται επί σκηνής, να φωτίσει το έργο υπό κάποιο πρίσμα. Κύριο μέλημα και βασικό γνώρισμα της παράστασης ήταν να δώσει θεατρική υπόσταση στους κώδικες των σπλάτερ ταινιών: γκροτέσκο, αίματα, μαύρο χιούμορ, παραδοξότητα. Εξαιρουμένων των παραπάνω, η παράσταση είναι εξαιρετική. Κατ’ αρχήν, τα λόγια είναι φτωχά για να περιγράψουν και να επαινέσουν τις ερμηνείες του Βασίλη Μαγουλιώτη (στο ρόλο του Μ) και κυρίως του Θάνου Λέκκα και της Δήμητρας Βλαγκοπούλου, που εναλλάσσονται σε πολλαπλούς ρόλους, τους οποίους αποδίδουν συγκλονιστικά. Έπαινος για τις ερμηνείες αποδίδεται φυσικά και στον σκηνοθέτη, στον οποίον επίσης πρέπει να αναγνωριστεί η δημιουργία του άψογου, ατμοσφαιρικού σκηνικού σύμπαντος, το οποίο συνδιαμόρφωσαν αποφασιστικά η Εύα Γουλάκου στα σκηνικά και κοστούμια, ο Τάσος Παλαιορούτας στους φωτισμούς, ο Jeph Vanger στη σύνθεση της πρωτότυπης μουσικής και στο σχεδιασμό ήχου και ο Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου στην επιμέλεια κίνησης.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ο σκύλος, η νύχτα και το μαχαίρι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Μία από τις πιο πολυσυζητημένες παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών για το 2022, το έργο-παραβολή για την αδιανόητη πραγματικότητά μας με σπλάτερ και κωμικά στοιχεία, με την υπογραφή του δραματουργού της γερμανικής Σαουμπίνε, επιστρέφει στη σκηνή. Με φόντο έναν απειλητικό, μετα-αποκαλυπτικό μη-τόπο, που κινείται μεταξύ πραγματικότητας και επιστημονικής φαντασίας, ο Μ., βρίσκεται μόνος σε μια άγνωστη περιοχή της πόλης του. Κατά τη διάρκεια μιας εφιαλτικής νύχτας ο ήρωας θα μαχαιρωθεί και θα ανταποδώσει το χτύπημα, θα γλιτώσει παρά τρίχα την εκτέλεση και θα καταλήξει τελικά με το κορίτσι που τον έσωσε.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber