"Θεσμοφοριάζουσες": Γιάννης Μπέζος, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Φοίβος Δεληβοριάς και ένας πολυμελής θίασος στις πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες

Δείτε τα πρώτα κλικ με τον θίασο που θα διευθύνει ο Γιάννης Μπέζος στην πανελλαδική περιοδεία της κωμωδίας του Αριστοφάνη.

Θεσμοφοριάζουσες Δημήτρης Μακρής©

Με αφετηρία το Κηποθέατρο Παπάγου στις 30 Ιουνίου ξεκινά η πανελλαδική περιοδεία της κωμωδίας του Αριστοφάνη "Θεσμοφοριάζουσες" που σκηνοθετεί φέτος το καλοκαίρι ο Γιάννης Μπέζος, σε μετάφραση του Κ.Χ. Μύρη (Κώστα Γεωργουσόπουλου) και πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Φοίβου Δεληβοριά.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Στο πλευρό του Γιάννη Μπέζου θα βρεθούν επί σκηνής οι Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Λαέρτης Μαλκότσης, Παναγιώτης Κατσώλης, Αλέξης Βιδαλάκης, Σταύρος Μαρκάλας και στον Χορό οι Νίκη Σερέτη, Γιάννα Παπαγεωργίου, Αρετή Πασχάλη, Λήδα Καπνά, Ντένια Στασινοπούλου, Κωνσταντίνα Νταντάμη, Αγγελική Γρηγοροπούλου, Ελένη Ζαχοπούλου, Μανταλένα Καραβάτου
Ο Γιώργος Γαβαλάς έχει αναλάβει τα σκηνικά, η Βασιλική Σύρμα τα κοστούμια, η Σεσίλ Μικρούτσικου την κίνηση και ο Χρήστος Τζιόγκας τους φωτισμούς.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Οι "Θεσμοφοριάζουσες" είναι ένα από τα τρία γυναικεία έργα του Αριστοφάνη, μαζί με τις "Εκκλησιάζουσες" και τη "Λυσιστράτη" (στις "Εκκλησιάζουσες" παραδίδεται η διακυβέρνηση στις γυναίκες και στην "Λυσιστράτη" οι γυναίκες αμπαρώνονται στην Ακρόπολη και αρνούνται στους άντρες το σεξ για να επιτευχθεί ειρήνη). Στην κωμωδία που γράφτηκε και παραστάθηκε το 411 π.Χ. πιθανότατα στα Μεγάλα Διονύσια, ο μεγάλος κωμωδιογράφος παρωδεί τον Ευριπίδη και τα έργα του, αξιοποιώντας το "μισογυνισμό" του τραγικού ποιητή, με φόντο την αποκλειστική γιορτή των Αθηναίων γυναικών, τα Θεσμοφόρια.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Ο Ευριπίδης ζητά από έναν γέρο συγγενή του, τον Μνησίλοχο να μεταμφιεστεί σε γυναίκα με τη βοήθεια του ποιητή Αγάθωνα και να παρεισφρήσει στη γυναικεία γιορτή προς τιμήν της Δήμητρας, όπου έχει ως αποστολή να στρέψει τις γυναίκες, οι οποίες τον συκοφαντούν απηυδισμένες από όλα όσα λέει για αυτές στις τραγωδίες του, υπέρ του. Έτσι, δημιουργείται ένα παιχνίδι μεταμόρφωσης και θεάτρου εν θεάτρω, μέσα από το οποίο φιλτράρεται η αέναη μάχη των δύο φύλων και ο πάντα επίκαιρος και ηθογραφικός αριστοφανικός λόγος, που "μας θυμίζει ότι, ενώ έχουμε προοδεύσει σε διάφορους τομείς της επιστήμης και της τεχνολογίας, ως κοινωνικά και πολιτικά όντα υστερούμε ακόμα και σήμερα και αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας στο σημαντικό κείμενο του”.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Το σκηνοθετικό σημείωμα του Γιάννη Μπέζου

Σε καιρούς που δοκιμάζεται η δημοκρατία και κινδυνεύει η κοινωνική συνοχή, ανθίζει η δημιουργικότητα των μεγάλων ποιητών. Η Αθήνα του τέλους του 5ου αιώνα π.Χ. βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο. Μέσα από την "θέση" και τις "θέσεις" των γυναικών, με αφορμή μία γιορτή – τα Θεσμοφόρια – και καυτηριάζοντας την προκλητική στάση ανδρών, διανοουμένων και πολιτικολογούντων, με όχημα τις δραματουργικές παραξενιές του μεγάλου Ευριπίδη, ο εξίσου μεγάλος Αριστοφάνης μας αποκαλύπτει τα προτερήματα και τις αδυναμίες των προγόνων μας, που δεν διαφέρουν και πολύ από τις σημερινές.
Όλα αυτά βέβαια, μέσα από την κωμική του καρδιά και διάθεση. Άλλωστε, το γέλιο είναι η μεγάλη παρηγοριά του λαού και οι μεγάλοι κωμικοί ποιητές είναι γνήσια λαϊκοί. Δηλαδή, μας κάνουν να θυμόμαστε και να ονειρευόμαστε ταυτόχρονα. Οι ψευτολαϊκοί απλώς κολακεύουν τις ευτελείς μας συνήθειες.

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Θεσμοφοριάζουσες
Δημήτρης Μακρής©

Περισσότερες πληροφορίες

Θεσμοφοριάζουσες

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Οι Αθηναίες γυναίκες ετοιμάζονται να καταδικάσουν τον Ευριπίδη που τις κατηγορεί στις τραγωδίες του. Ο ίδιος, προκειμένου να τις αποτρέψει, μεταμφιέζει σε γυναίκα το συγγενή του Μνησίλοχο και τον στέλνει στη γιορτή των Θεσμοφορίων για να τον υπερασπιστεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.