ΚΘΒΕ: Υπάρχει τελικά αποκέντρωση στην αξιοκρατία;

Μερικές σκέψεις πάνω στο θέμα της εκλογής του νέου Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που παραμένει ανοιχτό.

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Αν και χρειάστηκε ένα τεράστιο σκάνδαλο για να αλλάξει ο τρόπος που διορίζονται οι Καλλιτεχνικοί Διευθυντές των δύο κρατικών θεάτρων, το γεγονός αποτέλεσε ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Ύστερα από δεκαετίες κατά τις οποίες τις εν λόγω θέσεις πλήρωναν οι προσωπικές επιλογές της εκάστοτε ηγεσίας του ΥΠΠΟ σύμφωνα με το κριτήριο του "εγνωσμένου κύρους" (εδώ δεν κρίνεται αν επρόκειτο για ικανότατους καλλιτέχνες που πράγματι έκαναν καλή δουλειά ή όχι), από πέρυσι τέθηκαν σε εφαρμογή οι τροποποιήσεις του νόμου ν. 2273/1994˙ σύμφωνα με τις οποίες η εκλογή γίνεται κατόπιν ανοιχτής διαδικασίας εκδήλωσης ενδιαφέροντος και οι υποψήφιοι αξιολογούνται από την αρμοδίως ορισμένη από το ΥΠΠΟ Ειδική Επιτροπή Αξιολόγησης και Επιλογής με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Με αυτή τη διαδικασία επιλέχτηκε το περασμένο καλοκαίρι ο Γιάννης Μόσχος στη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου και ο ίδιος νόμος διέπει και τη διαδικασία εκλογής της αντίστοιχης θέσης στο δεύτερο τη τάξη κρατικό θέατρο, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Φαίνεται όμως πως για αδιευκρίνιστους λόγους η κωλυσιεργία από μεριάς του ΥΠΠΟ απειλούσε μέχρι πρόσφατα να διαταράξει τα θεμέλια της διαδικασίας. Το Θέατρο παραμένει ακέφαλο από τα μέσα Νοεμβρίου 2021, όταν και έληξε η θητεία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, σκηνοθέτη Νίκου Κολοβού. Στο σχετικό ρεπορτάζ που δημοσιεύτηκε στο free press της πόλης Parallaxi γίνεται λεπτομερής αναφορά σε μια σειρά κωλυσιεργιών και παρατυπιών στην όλη διαδικασία (ενδεικτική η δίμηνη καθυστέρηση από μεριάς του ΥΠΠΟ να ορίσει την επιτροπή αξιολόγησης), ενώ η πρόσφατη αποχώρηση δύο μελών απείλησε να τινάξει τη διαδικασία στον αέρα. Μάλιστα, τις συγκεκριμένες αποκαλύψεις ακολούθησε η ανακοίνωση της απόσυρσης της υποψηφιότητάς του για τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, του ηθοποιού και σκηνοθέτη, Ευδόκιμου Τσολακίδη.

Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος

Η αντίδραση του ΥΠΠΟ ύστερα από τρεις μήνες που άφηνε το θέμα να χρονίζει, αντί να επιβλέπει και να διασφαλίζει την εγκυρότητα των διαδικασιών, και ενώ το δεύτερο μεγαλύτερο θέατρο της χώρας έμενε χωρίς καλλιτεχνική διεύθυνση με  τη σεζόν να "τρέχει", ήταν η αναπλήρωση των δύο απερχόμενων μελών της επιτροπής. Έτσι τις θέσεις του Νικήτα Τσακίρογλου και του Ιεροκλή Μιχαηλίδη που αποχώρησαν κατέλαβαν η Έλση Σακελλαρίδου, Ομότιμη Καθηγήτρια θεατρικών σπουδών στο Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας & Φιλολογίας του ΑΠΘ και ο χορογράφος Κωνσταντίνος Ρήγος. Σημειώνεται πως τα υπόλοιπα μέλη της Επιτροπής αποτελούν ο δικηγόρος Δημήτρης Γαρούφας, η σκηνοθέτιδα Νικαίτη Κοντούρη και ο θεατρικός συγγραφέας Παναγιώτης Μέντης (στο σημείο αυτό δεν θα μπορούσε να μη σχολιαστεί η εκκωφαντική απουσία ενός εκπροσώπου από το Τμήμα Θεάτρου που εδρεύει -και διαπρέπει- στην πόλη).

Αν και ετεροχρονισμένα τα αντανακλαστικά που επέδειξε το Υπουργείο, περιμένουμε πως από εδώ και πέρα η διαδικασία θα προχωρήσει απρόσκοπτα και σύμφωνα με τον νόμο. Παραμένουν όμως κάποια ερωτήματα:

Η υποχρέωση αξιοκρατικής εκλογής των καλλιτεχνικών διευθυντών των κρατικών θεάτρων είναι προνόμιο της πρωτεύουσας;

Το αδιάβλητο της διαδικασίας κατά την οποία θα στελεχωθεί ο δεύτερος υψηλότερα επιχορηγούμενος θεατρικός οργανισμός της χώρας είναι ελλάσσονος σημασίας ζήτημα;

Όλοι οι εποπτεύομενοι από το ΥΠΠΟ φορείς δεν δικαιούνται της ίδιας μεταχείρισης;

Αν η πορεία των νομικών διαδικασιών στο δεύτερο μεγαλύτερο θέατρο της χώρας πέφτει σε αυτή την αφάνεια, τότε τι συμβαίνει στα μικρότερα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, που βρίσκονται ακόμη πιο μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας; (Ήδη στην Κοζάνη εξελίσσεται το σκάνδαλο της τοποθέτησης στη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή ενός ερασιτέχνη σκηνοθέτη, αφού έχει καταστρατηγηθεί κάθε άρθρο της προκήρυξης σύμφωνα με την οποία οφείλει να γίνει ο διορισμός.)

Είναι, τελικά, πολυτέλεια να απαιτείται ισονομία και αξιοκρατία στην Ελλάδα του 2022;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γέλιο για μικρούς και μεγάλους: Το Christmas Comedy Club του Γιώργου Χατζηπαύλου

Το "Comedy Club Xmas Special" του Γιώργου Χατζηπαύλου είναι η παράσταση που διασκεδάζει όλη την οικογένεια και έρχεται στην Αίθουσα Γιάννης Μαρίνος του Μεγάρου Μουσικής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/12/2025

Χριστούγεννα με Παπαδιαμάντη: Ο Θανάσης Σαράντος επιστρέφει με τον "Αμερικάνο"

Τέσσερις παραστάσεις στο Θέατρο Ροές σας περιμένουν για να ταξιδέψετε με το αριστουργηματικό έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, "Ο Αμερικάνος", σε ερμηνεία Θανάση Σαράντου. Αξιοποιήστε την ειδική τιμή προπώλησης €10 για όλες τις παραστάσεις έως τις 28 Δεκεμβρίου.

"Καραμέλες Ούζου": "Δοκιμάστε" την σπαρταριστή κωμωδία μυστηρίου με το ανατρεπτικό φινάλε!

Το έργο του Γιάννη Γαλανόπουλου, με τον Σταύρο Νικολαΐδη και τον Βασίλη Κούκουρα, γεμίζει γέλιο τα Δευτερότριτά μας στο Από Μηχανής Θέατρο.

6 κωμωδίες που δεν πρέπει να χάσετε

Από τον κλασικό Μολιέρο ως το ελληνικό θέατρο του 21ου αι., αυτές οι κωμωδίες δεν προσφέρουν μόνο ανάλαφρες στιγμές αλλά και την απόδειξη πως το χιούμορ είναι ο καλύτερος τρόπος για να ειπωθούν τα πιο σοβαρά πράγματα.

Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match"

Η Χριστουγεννιάτικη προσφορά για τις έξι τελευταίες παραστάσεις του "Match" είναι μια ιδανική ευκαιρία να ζήσουμε μια σύγχρονη, ανατρεπτική κωμωδία που μιλά για τον έρωτα, την τεχνολογία και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης.

"Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας": Η ιστορία μιας νεαρής που αγωνίζεται να αμφισβητήσει το άδικο

Η ελληνική θεατρική σκηνή υποδέχεται για πρώτη φορά το "Le Consentement" της Vanessa Springora. Με τίτλο "Μαρτυρία μιας κλεμμένης εφηβείας" και σκηνοθεσία Ειρήνης Λαμπρινοπούλου, η παράσταση φωτίζει εξουσία, ευαλωτότητα και τα όρια της συναίνεσης μέσα από ζωντανή αφήγηση και μουσική.

Ποια είναι τα κορίτσια που έρχονται "Με δύναμη από την Κηφισιά" στον Σταθμό;

Ποιοι είναι οι τέσσερις γυναίκες πίσω από τις ιστορίες, τα πάθη και τα μυστικά της Κηφισιάς; Στο "Με δύναμη από την Κηφισιά" του Δημήτρη Κεχαΐδη, οι ηθοποιοί μοιράζονται πώς οι ρόλοι τους έγιναν προσωπική υπόθεση, ανακαλύπτοντας μέσα από τις ηρωίδες τις δικές τους αλήθειες και αδυναμίες.