Όσο καλά κι αν τα «γνωρίζουμε», πάντα υπάρχουν πτυχές των κλασικών έργων που ένας σκηνοθέτης μπορεί να αναδείξει υπό το πρίσμα της σύγχρονης εποχής ή της προσωπικής του οπτικής και ιδεολογίας. Στον σαιξπηρικό «Άμλετ», τον ήρωα της αμφιβολίας, ο οποίος αναφέρεται από ψυχαναλυτές ως παράδειγμα οιδιπόδειου συμπλέγματος, κάποια ζητήματα παραμένουν δυσεπίλυτα. Ο Φαίδων Καστρής και η Ζωή Ξανθοπούλου καταπιάνονται με τον ήρωα –ο Καστρής μέσω της δραματουργικής επεξεργασίας, η Ξανθοπούλου μέσω της σκηνοθετικής «ανάγνωσης» και αμφότεροι ανεβαίνοντας στη σκηνή– και τοποθετούν στον πυρήνα του έργου τη φράση: «Να ’ναι κανείς ή να μην είναι;». Η παράστασή τους «Hamlet & Άμλετ», που ανεβαίνει στο θέατρο Αργώ (από 11/12), είναι μια σπουδή πάνω στον ήρωα του Σαίξπηρ και, σύμφωνα με τη σκηνοθέτιδα, «μια θεατρική συνάντηση δύο πλασμάτων, δύο κόσμων, πολλών ψυχών μέσα σ’ έναν αλλόκοτο περιβάλλον ζωντανών νεκρών και νεκροζώντανων, με επιρροές από τον μπεκετικό κόσμο, την “Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων” και τον υπαρξιακό εγκλεισμό του Σαρτρ».

Ένας ακόμη κλασικός ήρωας που αναμετριέται με την εποχή μας επί σκηνής είναι ο «Ντον Ζουάν» του Μολιέρου, στην παράσταση του Αλέξανδρου Διαμαντή. Για τον σκηνοθέτη, ο ατίθασος καρδιοκατακτητής, ο κόλακας, ο ασεβής χωρίς όρια Δον Ζουάν είναι η ενσάρκωση του ερωτήματος «ποιος είμαι;». Ο Διαμαντής διαβάζει το έργο μέσα από επεισόδια κωμικά, δραματικά, γήινα και μεταφυσικά, τα οποία τον φέρνουν αντιμέτωπο με όλες τις όψεις της ζωής. Στο θέατρο Σημείο (από 9/12) αξιοποιεί την ιστορική μετάφραση του Παντελή Πρεβελάκη και τρεις ωραίους ηθοποιούς, τη Μάνια Παπαδημητρίου, τον Όμηρο Πουλάκη και τη Δανάη Παπουτσή, που εκτελούν έναν μικρό άθλο, αφού μοιράζονται όλους τους ρόλους του έργου.
Τον αισχυλικό «Προμηθέα Δεσμώτη» φέρνει ο Βασίλης Μαυρογεωργίου στο Skrow (από 13/12). Ο μύθος του ανυπάκουου προς την εξουσία και δωρητή της γνώσης στους ανθρώπους Προμηθέα, ο οποίος τιμωρείται για την προσφορά του και με «τιτάνια» περηφάνια υπομένει τα δεσμά του, έδωσε το έναυσμα στον γνωστό σκηνοθέτη και ηθοποιό να μιλήσει για το διαχρονικό δίδαγμα της ιστορίας του. «Μετά τον “ανθρωπισμό”, τις ιδέες του Βολταίρου, την αποκαθήλωση του θεού, τη βιομηχανική και τεχνολογική επανάσταση, στην αυγή μιας αβέβαιης εποχής, ο άνθρωπος χάνει σταδιακά την πίστη στον εαυτό του. Στον καθρέφτη αντικρίζει την αιτία κάθε κακού», γράφει στο σημείωμά του. Στην παράστασή του μιλά για τον σύγχρονο άνθρωπο που, σε αντίθεση με το οικουμενικό δίδαγμα του Προμηθέα, υποτάσσεται στις βουλήσεις μιας ορατής, αλλά και «αόρατης» εξουσίας και, μέσα σε μια παράλογη καθημερινότητα, χάνει τις ανθρώπινες και κοινωνικές αξίες που δίνουν νόημα στη ζωή. Παίζουν οι ηθοποιοί Θανάσης Δόβρης, Αριάδνη Καβαλιέρου, Μιχάλης Πανάδης, Σωτήρης Τσακoμίδης.
Περισσότερες πληροφορίες
Hamlet και Άμλετ
Διασκευή του «Άμλετ» για δύο πρόσωπα που εστιάζει στην αέναη επιστροφή μας στο εμβληματικό έργο, θέτοντας παράλληλα ερωτήματα για το «είναι» και το «φαίνεσθαι».
Προμηθέας Δεσμώτης
Η παράσταση εξερευνά τα κατορθώματα του ανθρώπου μετά την απόκτηση της φωτιάς από τα χέρια του Προμηθέα.
Ντον Ζουάν
Ο Ντον Ζουάν χωρίς ίχνος μεταμέλειας προκαλεί τον έρωτα των γυναικών, την οργή των αντρών, ενώ παράλληλα σκανδαλίζει με τις απόψεις του περί θείου και κοσμικής νομοτέλειας.