Τι μάθαμε τελικά από τις online παραστάσεις;

Καθ’ όλη την περίοδο της καραντίνας, οι οθόνες μας γέμισαν με μαγνητοσκοπημένες παραστάσεις απ’ όλον τον κόσμο. Ποιο είναι όμως το ψηφιακό αποτύπωμα που άφησε αυτό το φαινόμενο;

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Τι μάθαμε τελικά από τις online παραστάσεις;

Και ξαφνικά όλος κόσμος έγινε μια ψηφιακή σκηνή. Σε όλη τη διάρκεια του lockdown, ιστορικά θέατρα, όπως το National Theatre και το Globe από τη Μεγάλη Βρετανία, το Théâtre du Soleil από τo Παρίσι, η Schaubühne από το Βερολίνο, άνοιξαν τα ψηφιακά αρχεία τους και διέθεσαν στο κοινό μεγάλο δείγμα των μαγνητοσκοπημένων παραστάσεών τους. Αλλά και εδώ, η πλειοψηφία των μεγάλων θεατρικών οργανισμών (Εθνικό, Πορεία, Θέατρο του Νέου Κόσμου κ.ά.) συμμετείχαν στο «κίνημα» του online streaming, που έτυχε μάλιστα ενθουσιώδους υποδοχής.

Κι ενώ η συζήτηση στα (social) media διεξαγόταν, κατά τη γνώμη μας, σε λάθος βάση –κατά πόσο δηλαδή η παρακολούθηση μαγνητοσκοπημένων παραστάσεων μπορεί να συγκριθεί ή να υποκαταστήσει την πραγματική θεατρική εμπειρία (δεν μπορεί ούτε είναι αυτός ο σκοπός της, είναι η απάντηση)– αφήναμε να μας ξεφύγουν μερικές χρήσιμες διαπιστώσεις. Όπως αυτή πως το θέατρο λειτουργεί (και) ως ψυχικό καταφύγιο. Τα χιλιάδες views που μέτρησαν πολλές από τις παραστάσεις δεν οφείλονται αποκλειστικά, ούτε καν κυρίως, στην ευκολία της παρακολούθησής τους «από την άνεση του καναπέ».

Τι μάθαμε τελικά από τις online παραστάσεις; - εικόνα 1
«Αντιγόνη», σκην: Λευτέρης Βογιατζής

Φανερώνουν μάλλον την ανάγκη του κοινού να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης σε μια τέχνη που είχε μόλις και ξαφνικά στερηθεί. Μάλιστα, το συναισθηματικό βίωμα αποδείχθηκε το ισχυρότερο αντίβαρο στον σκόπελο της διαμεσολαβημένης ψηφιακής εμπειρίας. Δεν είναι τυχαίο ότι παραστάσεις με ισχυρό συναισθηματικό φορτίο έκαναν θραύση, όπως, π.χ., η «Αντιγόνη», που μας έδωσε την ευκαιρία να θυμηθούμε μια εμβληματική σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή, αλλά και να ξαναδούμε τον ίδιο να παίζει στην ορχήστρα της Επιδαύρου.

Έπειτα, ήταν μια καλή ευκαιρία να επανακτιμήσουμε τη δουλειά που έχουν κάνει φορείς όπως το Φεστιβάλ Αθηνών και η Στέγη εκπαιδεύοντας τους θεατές, καθώς επί χρόνια τους φέρνουν σε επαφή με την πρωτοπορία του εξωτερικού. Η διάδραση του ελληνικού κοινού με τις ξένες παραστάσεις έγινε σίγουρα σε πολύ διαφορετική βάση απ’ ό,τι θα γινόταν αν δεν είχε αποκτήσει αυτή την υψηλή θεατρική παιδεία. Από μια άλλη άποψη, όμως, αυτή της ψηφιακής αποτύπωσης, η εμπειρία των ξένων παραστάσεων ήρθε να συντρίψει την αντίστοιχη ελληνική. Αν μη τι άλλο, οι άψογες μαγνητοσκοπήσεις των θιάσων του εξωτερικού (η ρωσική παράσταση των «Τριών αδελφών» είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα) ανέδειξε μετ’ επιτάσεως την ανάγκη να επενδύσει σοβαρά το ελληνικό θέατρο και σε αυτό τον τομέα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Αλίκη Στενού μοιράζεται μαζί μας τον κόσμο της

Η Αλίκη Στενού μιλά για το θέατρο, τη μνήμη και τη λήθη, τη σκηνοθεσία ως διαδρομή, την αρχιτεκτονική ως αφετηρία και τη ζωή έξω από τη σκηνή, εκεί όπου τέχνη και πραγματικότητα συναντιούνται και μεταμορφώνονται.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
23/12/2025

Παράσταση βασισμένη σε διηγήματα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε έρχεται στο Αλκμήνη

Τι συμβαίνει όταν οι αναμνήσεις ξεθωριάζουν; Ποιος επιζεί ανάμεσα στο παιδί που υπήρξαμε και στον ενήλικα του φόβου; Εμπνευσμένη από τον Πόε, η παράσταση "Λήθη Vs Θύμηση – Δοκιμή Πόε" ενώνει λόγο, κίνηση, εικόνα σε υβριδικό θεατρικό σύμπαν performance εικαστικής εγκατάστασης.

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 για τον Καρυοθραύστη

Μία επιπλέον παράσταση στις 5/1 προστίθεται για τον Καρυοθραύστη, η οποία θα είναι καθολικά προσβάσιμη και απευθύνεται σε όλο το κοινό.

Αρετή Πασχάλη: Από τη "Ληστεία της συμφοράς" στα όνειρα που ταξιδεύουν

Η Αρετή Πασχάλη μιλά για τη "Ληστεία της συμφοράς" στο Λαμπέτη, την αγάπη της για το θέατρο, τις επιρροές της, τις σκηνές που την συγκινούν και τα όνειρα που την ταξιδεύουν στη σύγχρονη ελληνική σκηνή.

"Πνεύμονες" : Last call για το βραβευμένο έργο

Στις 27 & 28/12 προλαβαίνετε να δείτε τους "Πνεύμονες" στο Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα, ένα έξυπνο και αστείο δράμα, μια ιστορία παράξενης, σκληρά αληθινής και συνηθισμένης αγάπης.

Theatre pick | Όταν το ελληνικό θέατρο γίνεται αιχμηρό: η "Έντα" του Παλούμπη και του Τσιοτσιόπουλου

Το "Έντα" των Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και Γιώργου Παλούμπη φέρνει στη σκηνή ένα ωμό, πολιτικό, σημερινό έργο, συνεχίζοντας τη δυναμική των ελληνικών in-yer-face κειμένων που μιλούν ανοιχτά για εξουσία, ηθική και το μέλλον αυτής της χώρας. Πρωταγωνιστεί μια δυναμική ομάδα ηθοποιών.

Γιατί τα αγόρια δυσκολεύονται να βρουν τη θέση τους σε έναν κόσμο που μεταβάλλεται ραγδαία;

Στο νέο του έργο, "Δύο ή τρία πράγματα που ξέρω γι’ αυτόν", που ανεβαίνει στο Θέατρο Προσκήνιο, ο Αζάς στρέφει το βλέμμα του στην κρίση της ανδρικής ταυτότητας — ένα θέμα όλο και πιο παρόν στη δημόσια και ιδιωτική μας ζωή.