"What bodies want to do": Το απελευθερωτικό συναίσθημα της απραξίας

Η εικαστικός Ελένη Μπαγάκη διερευνά το σώμα και τη σχέση του με τον ελεύθερο χρόνο.

Ελένη Μπαγάκη what bodies want to do

Η Ελένη Μπαγάκη, στη δεύτερη ατομική της έκθεση στην Γκαλερί Ελένη Κορωναίου, διευρύνει την ερευνά της πάνω στο βλέμμα, στην επιθυμία και στο φαντασιακό. Έχοντας τον δημόσιο χώρο ως επίκεντρο για τον στοχασμό και τη διαπραγμάτευση των παραπάνω εννοιών, παρουσιάζει μια νέα σειρά ζωγραφικών έργων μεγάλης κλίμακας και κολάζ. Τα έργα δημιουργήθηκαν στην Αθήνα και στην Αρλ, κατά τη διάρκεια του προγράμματος καλλιτεχνικής φιλοξενίας τους Ιδρύματος LUMA. Η έκθεση "What bodies want to do" εγκαινιάζεται στις 17/5.

Ακολουθεί κείμενο της Κέλυς Τσιπνή-Κολαζά για την έκθεση:
"Η καλλιτέχνιδα εμπνέεται τον τίτλο της έκθεσης από το βιβλίο "The Camargue", που ανακάλυψε στο διαμέρισμα όπου διέμενε στην Αρλ. Γραμμένο από τη Βρετανίδα δημοσιογράφο Carol Dix τη δεκαετία του ’70, το ταξιδιωτικό βιβλίο μάς μεταφέρει σε μια εξερεύνηση της περιοχής ανακαλώντας το ανέμελο πνεύμα της εποχής. Η Dix, μία νεαρή τουρίστρια, διασχίζει με το αυτοκίνητό της τον Νότο, κοιμάται το βράδυ στις παραλίες και ακολουθεί τους ξέγνοιαστους ρυθμούς της τοπικής ζωής. Η περιοχή του Camargue αναφέρεται συχνά ως "νησί” και, όπως και τα ελληνικά νησιά απ’ όπου κατάγεται η καλλιτέχνις, απεικονίζεται ως ένα φανταστικό βασίλειο όπου το σώμα και ο νους μπορούν να χαλαρώσουν και να αφεθούν.

Ελένη Μπαγάκη what bodies want to do

Η νέα δουλειά της Μπαγάκη αξιοποιεί αυτή την ατμόσφαιρα που πηγάζει από την ύπαρξη του ελεύθερου χρόνου και την απραξία. Τα θέματα των ζωγραφικών της έργων, (κυρίως) ανδρικά σώματα σε κατάσταση αδράνειας, λουόμενοι, στοχαστές, εσωστρεφείς, αντανακλούν μια αίσθηση ελευθερίας, μη συμμόρφωσης και πιθανώς αποστασιοποίησης. Στους πίνακες, οι φιγούρες αποφεύγουν με χάρη το βλέμμα του θεατή, έχοντας τα μάτια τους προσηλωμένα σε σημεία που εκτείνονται πέρα από τα όρια του καμβά. Κάθε πινελιά τραβάει τις απεικονιζόμενες μορφές προς μια αινιγματική αίσθηση, προσκαλώντας τον θεατή σε ένα ταξίδι ενδοσκόπησης και ανακάλυψης. Σώματα κοντινά μεταξύ τους αλλά συναισθηματικά απόμακρα, τοποθετημένα στη φύση χωρίς σαφή είσοδο ή έξοδο, δημιουργούν την αίσθηση μιας ενδιάμεσης κατάστασης χωρίς ξεκάθαρη αφήγηση του τι θα ακολουθήσει.

Μια προσεκτική ματιά στα ζωγραφικά έργα φανερώνει ομοιότητες με τη φωτογραφία δρόμου (street photography) και τις βασικές αρχές της, το φως, τη σύνθεση και τη στιγμή, την προσπάθεια αποτύπωσης των υποκειμένων στην πιο αυθεντική τους κατάσταση, αδιαμεσολάβητα και αυθόρμητα. Η φωτογραφική σειρά Acropolis του Tod Papageorge υπήρξε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργική διαδικασία της καλλιτέχνιδος. Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο φωτογράφος περνούσε τα καλοκαίρια του στην Ακρόπολη απαθανατίζοντας τουρίστες σε στιγμές νωθρότητας και χαλάρωσης, παραδομένους στον ήλιο. Αυτές οι εικόνες, στην πλειοψηφία τους ασπρόμαυρες, παρείχαν στην Μπαγάκη έναν ευέλικτο καμβά πάνω στον οποίο η ίδια δημιούργησε μια δυναμική ζωντανή παλέτα χρωμάτων που υποκινεί τις αισθήσεις μας. Με αυτόν τον τρόπο επαναπροσδιορίζει και επανεφευρίσκει νέες συνθέσεις, δανειζόμενη στοιχεία από την Αναγεννησιακή ζωγραφική και την τεχνική του Ιμπρεσιονισμού, υφαίνοντάς τες απρόσκοπτα στον καμβά.

Διαβάστε Επίσης

Παράλληλα, η Μπαγάκη εκθέτει μια σειρά από κολάζ που δημιούργησε από φωτογραφικά άλμπουμ και ταξιδιωτικούς οδηγούς που βρήκε στα παζάρια της περιοχής. Χρησιμοποιεί φωτογραφίες που απεικονίζουν τη ζωή στην περιοχή της Προβηγκίας στη νότια Γαλλία, με ιδιαίτερη έμφαση στις γυναίκες που εργάζονται στα χωράφια. Τα σώματα εδώ παρουσιάζονται ενεργά, σκληρά, αληθινά, σε αντιπαράθεση με τα ειδυλλιακα τοπία που συνθέτουν τα κολάζ και ενισχύουν την ιδέα του ιδεατού Νότου.

Στην έκθεση, τα ζωγραφικά έργα σε συνδυασμό με τα κολάζ φέρνουν στον νου ένα ποιητικό σκηνικό, μια ταπετσαρία του υποσυνείδητου όπου η ανθρώπινη μορφή συγχωνεύεται με τον φυσικό κόσμο, παραπέμποντας σε έναν χορό ανάμεσα στην ενατένιση, στον ελεύθερο χρόνο, στη χαλάρωση και στην ενασχόληση. Όπως φανερώνει και ο τίτλος της έκθεσης, τα σώματα θα συνεχίσουν να κάνουν αυτό που θέλουν να κάνουν, να κινούνται στους δικούς τους ενστικτώδεις ρυθμούς, ή απλά να μην το κάνουν".

Εγκαίνια: 17/5 (6-9 μ.μ.)

Info: Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | 17/5-18/7 | Ώρες λειτουργίας: Τρ. - Παρ. 12-6 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ελένη Κορωναίου Gallery

Δημοφώντος 30 & Θορικίων, Θησείο
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το 20ο Athens Digital Arts Festival είναι γεγονός!

Ξεκινάει σήμερα το μεγαλύτερο ελληνικό φεστιβάλ αφιερωμένο στις ψηφιακές τέχνες, κάνοντας μια ψηφιακή επανάσταση μέσα στα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα και την Πλατεία Δικαιοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/05/2024

Συνθέσεις της παραδοσιακής τέχνης "IKEBANA" στην Πινακοθήκη Γκίκα

Η έκθεση παρουσιάζεται με αφορμή το το "2024: Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ιαπωνίας-Ελλάδας".

Όσα ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων

Το θέμα του εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024 είναι "Μουσεία για την Εκπαίδευση και την Έρευνα".

Η πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα Linder στους Δελφούς για μια ξεχωριστή περφόρμανς

H καλλιτέχνιδα βρίσκεται στην Ελλάδα με αφορμή το πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας του PCAI.

Το Μουσείο Γουναρόπουλου ανανεώνει τη συλλογή του

Η νέα δωρεά από τις εγγονές του καλλιτέχνη προσφέρει μια πιο συνολική εικόνα της δημιουργικής πορείας του.

Ο Δήμος Αθηναίων συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων

Δωρεάν εκδηλώσεις στα μουσεία, στις βιβλιοθήκες και στους χώρους πολιτισμού του Δήμου.

Η Βένια Δημητρακοπούλου "σμιλεύει τον έρωτα" στην γκαλερί Κουρντ

Από τα ηχητικά έργα και το βίντεο με την άυλη υπόσταση, μέχρι τις σχεδιασμένες με σινική μελάνη δίνες, τις γραμμές, τις λέξεις, τα χειρόγραφα κείμενα και τις γλυπτικές μορφές σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα, περικλείουν χνάρια μιας αυτοενδοσκόπησης και αναπόλησης.