Η Βένια Δημητρακοπούλου "σμιλεύει τον έρωτα" στην γκαλερί Κουρντ

Από τα ηχητικά έργα και το βίντεο με την άυλη υπόσταση, μέχρι τις σχεδιασμένες με σινική μελάνη δίνες, τις γραμμές, τις λέξεις, τα χειρόγραφα κείμενα και τις γλυπτικές μορφές σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα, περικλείουν χνάρια μιας αυτοενδοσκόπησης και αναπόλησης.

Βένια Δημητρακοπούλου. Σμιλεύοντας τον έρωτα ©Boris Kirpotin

Δύο επιβλητικές αφαιρετικές φόρμες. Ένα μαρμάρινο όλον που έχει διαιρεθεί από μια ακανόνιστη τομή. Ένα μικροσύμπαν που βρίσκεται σε ένα μεταίχμιο ένωσης ή διάσπασης. Ένα μνημείο που υμνεί την κορυφαία σε διακυμάνσεις κατάσταση που μπορεί να βιώσει ο άνθρωπος: τον έρωτα. Είναι το κεντρικό γλυπτό που φέρει την υπογραφή της εικαστικού, Βένιας Δημητρακοπούλου και αποτελεί τον πυρήνα της νέας της ατομικής έκθεσης "Σμιλεύοντας τον έρωτα", που θα εγκαινιαστεί στις 23 Μαϊου στην γκαλερί Κουρντ. 

Βένια Δημητρακοπούλου. Σμιλεύοντας τον έρωτα
Videographer Filippos Koutsaftis

"Σε μία από τις βόλτες μου στο μαρμαράδικο, περπατώντας ανάμεσα σε ποικίλους όγκους μαρμάρου και υπολείμματα από διάφορες κοπές, το μάτι μου έπεσε σε δύο μεγάλα μακρόστενα κομμάτια που βρίσκονταν στο έδαφος το ένα δίπλα στο άλλο", εξηγεί η Βένια Δημητρακοπούλου το πως "γεννήθηκε" το εμβληματικό νέο έργο της. "Εμοιαζε σαν να ηταν κάποτε ενας ενιαίος όγκος σκισμένος τώρα στα δύο. Η λέξη που μου ήρθε αμέσως στο νου ήταν Ερωτας. Τα πήρα, τα σήκωσα όρθια, τα σμίλεψα, τα έβαλα κοντά αφήνοντας, ωστόσο, λίγο αέρα ανάμεσα τους, ένα μικρό κενό. Τα τοποθέτησα μετά μαζί σε μία κοινή ενιαία βάση".

Βένια Δημητρακοπούλου. Σμιλεύοντας τον έρωτα
Videographer Filippos Koutsaftis

Ο υπερμεγέθης μαρμάρινος "Έρως", ωστόσο, δεν αποτελεί το μοναδικό νέο έργο της έκθεσης στην γκαλερί Κουρντ. Περιβάλλεται από το μεγάλο επιδαπέδιο ορειχάλκινο "Άλφα", που παραπέμπει στην Απουσία/Απόσταση , την Αγάπη/Αιωνιότητα, την Αρχή/Άπειρο. Το ηχητικό έργο "Έρωτας Ξαφνικά", στο οποίο τα κείμενά της εικαστικού συναντούν τη φωνή της και τις μελωδίες του Παναγιώτη Καλαντζόπουλου. Και από μια πλειάδα ακόμη έργων - ορισμένα εκ των οποίων παρουσιάζονται για πρώτη φορά- που αξιοποιούν το πολυσυλλεκτικό εικαστικό λεξιλόγιο της Βένιας Δημητρακοπούλου, στο οποίο περιλαμβάνεται η γλυπτική και το σχέδιο, το βίντεο, ο ήχος και ο λόγος: οι σκαλισμένοι σε ηφαιστειακή πέτρα "Μαχητές" και τα μαρμάρινα "Δόρατα". Οι "Δίνες" που άφησαν το αποτύπωμά τους με σινική μελάνι πάνω σε χειροποίητο χαρτί, όπως και το "Μάταιο Γράμμα", μια επιστολή που δεν έφυγε ποτέ. Οι "Σκιές" των εμβληματικών "Προμαχώνων", που είναι τοποθετημένοι στον προαύλιο χώρο του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων. Η υφασμάτινη "Σινδόνη" και οι εκατοντάδες "Κεραμεικές Χειρονομίες", μέρος της βιντεοεγκατάστασης "Ζωοδόχος Πηγή", είναι μερικά από τα έργα που συνθέτουν τις δέκα συνολικά ενότητες, οι οποίες έχουν καταλάβει τους τέσσερις χώρους της γκαλερί. 

Βένια Δημητρακοπούλου. Σμιλεύοντας τον έρωτα

"Ολα στην έκθεση, από τα ηχητικά έργα και το βίντεο με την άυλη υπόσταση, μέχρι τις σχεδιασμένες με σινική μελάνη δίνες, τις γραμμές, τις λέξεις, τα χειρόγραφα κείμενα και τις γλυπτικές μορφές σε μικρή ή μεγάλη κλίμακα, περικλείουν χνάρια μιας αυτοενδοσκόπησης και αναπόλησης. Από το μυστηριακό, το πνευματικό, το αρχέγονο έλκεται η καλλιτέχνιδα. Όμως αυτές τις πανάρχαιες, πρωτογενείς αξίες για την ανθρώπινη ύπαρξη και την καλλιτεχνική δημιουργία, η Βένια Δημητρακοπούλου τις συνυφαίνει με σύγχρονες προσωπικές μυθολογίες. Επικαλούμενη εμπειρίες της, φανταστικές παραστάσεις, συναισθήματα και αφηγούμενη σκηνές, στιγμιότυπα, ιστορίες. Πεδία περιπλάνησης της είναι, από τη μια μεριά ο ιστορικός και πολιτισμικός Χρόνος, από την άλλη, ένας χρόνος πολύ προσωπικός", σημειώνει στο κείμενο της η επιμελήτρια της έκθεσης, Ελένη Βαροπούλου. 

Βένια Δημητρακοπούλου. Σμιλεύοντας τον έρωτα
©Boris Kirpotin

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα οργανωθούν συζητήσεις και ειδικές εκδηλώσεις, το πρόγραμμα των οποίων θα ανακοινωθεί προσεχώς. Η έκθεση θα ολοκληρωθεί με την έκδοση έγχρωμου, εικονογραφημένου καταλόγου.

Εγκαίνια: 23/5 (8 μ.μ.)

Info: Γκαλερί Κουρντ | 24/5-28/9 | Ωράριο λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 12-8 μ.μ., Σαβ.: 10 π.μ.-2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη 

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Spectators in a Ghost City": Η βραβευμένη εικαστική εγκατάσταση του ΘΟΚ στο Καπνεργοστάσιο

Το πρότζεκτ του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου επιστρέφει στην Αθήνα για λίγες εβδομάδες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/05/2024

Η Γερμανίδα συγγραφέας Jenny Erpenbeck νικήτρια του Βραβείου Booker 2024

Η Erpenbeck μοιράστηκε το φετινό Βραβείο Booker με τον Michael Hofmann, που ανέλαβε την αγγλική μετάφραση του βιβλίου της.

To Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος υποδέχεται την έκθεση "And all our world is dew" στo πλαίσιo του Annual Arts Festival 2024

Η έκθεση αναδεικνύει την επιστημονική και ποιητική διάσταση της παρατήρησης του περιβάλλοντος από τους καλλιτέχνες.

"Thirsty": Η οικειότητα στη ζωγραφική της Μαρίας Ιωάννου

Η καλλιτέχνιδα εγκαινιάζει τη νέα της έκθεση στη The Breeder.

Η 1η Μπιενάλε Σύγχρονης Κεραμικής Τέχνης της Ελλάδας έρχεται στη Σαντορίνη

Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να θαυμάσουν την κεντρική έκθεση, να παρακολουθήσουν workshops, ομιλίες και να επισκεφθούν παράλληλες εκθέσεις στο Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης (SAF).

Η Eleanor Lines ξεκλειδώνει τις "Πόρτες της Κυψέλης"

Το νέο βιβλίο της εικαστικού και ερευνήτριας κυκλοφορεί στα ράφια από τις εκδόσεις του Hyper Hypo.

Ο Λουκάς Παλαιοκρασάς αφηγείται το τραύμα Σύριων προσφύγων

Το "Displaced: Portraits & Landscapes" δημιουργήθηκε μετά τις εμπειρίες του σκηνοθέτη στο νησί της Λέσβου τη διετία 2015-2017.