Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο οδού Πειραιώς
Tο Πολιτιστικό Κέντρο του Μουσείου Μπενάκη προέκυψε κατόπιν ανάπλασης ενός ήδη υπάρχοντος κτίσματος στην Πειραιώς, καταλήγοντας σε ένα δόμημα κατά ένα όροφο μεγαλύτερο. Η κίνηση στους εκθεσιακούς χώρους οργανώνεται περιμετρικά του αιθρίου ενώ η συνολική λογική της αρχιτεκτονικής οργάνωσης και του ύφους του κτηρίου στοχεύει στη δημιουργία ενός χώρου που δεν εξαντλείται σε μια απλή σύντομη επίσκεψη. Πέρα από τις μόνιμες συλλογές του (τμήμα φωτογραφικών αρχείων μουσείου, αρχεία νεοελληνικής αρχιτεκτνικής) προσφέρει ένα δραστήριο πρόγραμμα με περιοδικές εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών και διάφορα δρώμενα.
Διεύθυνση:
Tηλ:
Εκθέσεις
White Dwarf
Μετά την επιτυχημένη πρώτη παρουσίαση της VR εγκατάστασης στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το «White Dwarf» (ο Λευκός Νάνος) σε σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου έρχεται στην Αθήνα. Μία διαδραστική εγκατάσταση εικονικής πραγματικότητας που παρουσιάζει με όρους εικονικής αλλά και επαυξημένης πραγματικότητας ένα κομμάτι της ιστορίας της «γέννησης» της πρώτης ατομικής βόμβας από τον φυσικό J. Robert Oppenheimer, σε μια εμβυθιστική εμπειρία. Ο «Λευκός Νάνος» είναι ένα αστέρι που αφού εξάντλησε όλη του την ενέργεια, πεθαίνει μέσα στην απόλυτη σιωπή, χωρίς να εκραγεί. Πώς θα ήταν άραγε η ανθρωπότητα, εάν η ατομική βόμβα ακολουθούσε την ίδια μοίρα με ένα «Λευκό νάνο» και αντί να σκορπίσει την καταστροφή, έμενε βουβή, μέσα σε ένα δωμάτιο για να καταλήξει έκθεμα σε ένα μουσείο του μέλλοντος; Στo έργο, η έρευνα του φυσικού J. Robert Oppenheimer, του «πατέρα της ατομικής βόμβας» πλέκεται με την ιστορία της νεαρής Sadako Sasaki, θύματος του βομβαρδισμού της Χιροσίμα. Οι επιστημονικές εξελίξεις και η εξερεύνηση του διαστήματος αντιπαραβάλλονται με την ευχή του μικρού κοριτσιού για ειρήνη στον απόηχο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Η έκρηξη της ατομικής βόμβας μοιάζει με εκείνη του θανάτου ενός αστεριού σε μια έκρηξη σουπερνόβα, που αντί να αποκαταστήσει την κοσμική ισορροπία, προκαλεί αμετάκλητη ζημιά στη Γη.
Ώρες Παραστάσεων: Παρασκευή: 5 μ.μ., 6 μ.μ., 7 μ.μ., 8 μ.μ., 9 μ.μ., Σάββατο: 12 μ.μ., 1 μ.μ., 2 μ.μ., 3 μ.μ., 4 μ.μ., 5 μ.μ., 6 μ.μ., 7 μ.μ., 8 μ.μ., 9 μ.μ., Κυριακή: 12 μ.μ., 1 μ.μ., 2 μ.μ., 3 μ.μ., 4 μ.μ., 5 μ.μ.
Renée Revah. Tehom
Φωτογραφίες, βίντεο και κείμενα πλαισιώνουν εικαστικά την αφήγηση της Renée Revah για την απώλεια των μελών της οικογένειας της από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς. Η καλλιτέχνιδα συναντά τον μοναδικό επίζοντας της οικογένειας, τον παππού της, τη στιγμή της συντριβής, όταν μαθαίνει πως η οικογένειά του είχε αφανιστεί. Υπόσχεται, με το έργο της «Tehom» (μια βιβλική εβραϊκή λέξη που σημαίνει το αρχέγονο βάθος), να τον οδηγήσει στον τόπο του εγκλήματος, που ο ίδιος μέχρι το θάνατό του δεν βρήκε το κουράγιο να επισκεφτεί. Θα ακολουθήσουν δύο διαδοχικά ταξίδια της Ρεβάχ στα στρατόπεδα Μπίρκεναου και στο Άουσβιτς Σε κάθε βήμα της διαδρομής της, απευθύνεται νοερά στον παππού της, του στέλνει φωτογραφίες και μοιράζεται μαζί του τις σκέψεις και τα συναισθήματά της. Η αφήγησή της, εκπορεύεται από μια ενδιάμεση μνήμη, ένα απόσταγμα εικόνων, που διαμορφώθηκε από τις αφηγήσεις της οικογένειάς της και τις μαρτυρίες αυτών που επέστρεψαν ζωντανοί. Ως μετα-μάρτυρας η ίδια, επεξεργάζεται το παρελθόν και μετουσιώνει το κληρονομημένο τραύμα σε μια εξαγνιστική πορεία που οδηγεί στη συγχώρεση, στην άβυσσο της λίμνης που ήταν το κενοτάφιο των ανθρώπων που δολοφονήθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ.-10 μ.μ.
Youjin Um. Into the Kaleidoscope
H έκθεση της Youjin Um στο Πωλητήριο του Μουσείου Μπενάκη πραγματοποιείται στο πλαίσιο της γνωστής διοργάνωσης για το σύγχρονο κόσμημα Athens Jewelry Week, η οποία φέτος παίρνει νέα μορφή και συστήνεται ως «the Jelo6 Project». Η Um διατηρεί παιδικές αναμνήσεις σε αντικείμενα και χώρους. Το ασήμι, το κύριο υλικό της Um, της θυμίζει την αγνότητα της παιδικής ηλικίας, ενώ η διαπερατότητα των έργων της περιλαμβάνει κανόνες και επαναλαμβανόμενες κινήσεις, που συμβολίζουν την ελπίδα που ενσωματώνουν η υπομονή και η προσπάθεια. Ξεκινώντας από τη σταθερή δομή ενός εξάγωνου, η Um σταδιακά μεταμορφώνει το σχήμα του χτίζοντας ένα νέο συμπαγές και στιβαρό πλαίσιο. Κάθε έργο της διαμορφώνεται ως ένα ελεύθερο αντικείμενο, όπου η διακόσμηση, ως δευτερεύον στοιχείο, εκφράζει τη χρήση, όπως σε ένα μενταγιόν ή μια καρφίτσα. Η ίδια βασίζει το έργο της στην αγνότητα των παιδικών της χρόνων. Δημιουργώντας έναν εικονικό χώρο με κανονική και σταθερή εξαγωνική δομή, ερευνά την επιδίωξη της επιθυμητής σταθερότητας και ευτυχίας μέσα από τα ανήσυχα μυαλά των σύγχρονων ανθρώπων. Το κύριο γνώρισμα του έργου της είναι η εικόνα των παιδικών της αναμνήσεων και οι εικόνες που της παρουσιάστηκαν μέσα από την έρευνα της στην εξαγωνική δομή.
Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Σαβ.: 10 π.μ. - 10 μ.μ., Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. - 6 μ.μ.
Νίκος Αλεξίου. Η Συλλογή
Το 2010, λίγους μήνες πριν φύγει από τη ζωή, ο Νίκος Αλεξίου δώρισε στο Μουσείο Mπενάκη μια πλούσια συλλογή νεότερης τέχνης που συνέλεγε με ιδιαίτερη προσήλωση και υπομονή, παράλληλα με το καλλιτεχνικό του έργο. Πρόκειται για ένα ιδιότυπο σύνολο έργων σύγχρονης τέχνης Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών η οποία αποτελεί μια ακόμη πτυχή ενός πολύπλευρου δημιουργού που επαναπροσδιόρισε στη χώρα μας τις καλλιτεχνικές πρακτικές στα τέλη του 20ού και τις αρχές του 21ου αιώνα, με μακροχρόνιο αντίκτυπο. Η έκθεση παρουσιάζει το σύνολο των έργων που απαρτίζουν τη συγκεκριμένη δωρεά συστήνοντάς τη ως μέρος της ίδιας της πρακτικής του καλλιτέχνη αλλά και ως ένα παράδειγμα καλλιτέχνη-συλλέκτη ικανό να συμβάλλει όχι μόνο στον αναστοχασμό γύρω από την καλλιτεχνική παραγωγή μιας εικοσαετίας (1990-2010) αλλά και στη δημιουργία υπαρξιακών κόσμων και απροσδόκητων αστερισμών νοήματος. Η Συλλογή, που περιλαμβάνει 236 έργα από ογδόντα τέσσερις καλλιτέχνες, μπορεί να κατανοηθεί και ως ένα «ανοιχτό έργο» το οποίο ο Αλεξίου αναδιέτασσε συνεχώς στους τόπους κατοικίας του πολλαπλασιάζοντας τις συνάψεις και τις αφηγήσεις.
Ώρες λειτουργίας: Πεμ., Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ., Παρ., Σαβ.: 10 π.μ. – 10 μ.μ.