Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Ανατρέχουμε στις λιγότερο γνωστές δημιουργούς που σημάδεψαν τον κινηματογράφο με τις ταινίες και την πρωτοποριακή ματιά τους από τις αρχές της 7ης τέχνης μέχρι σήμερα.

Γόνος πλούσιας εβραϊκής οικογένειας, η Νεοϋρκέζα Σίρλεϊ Κλαρκ επιχείρησε από μικρή να βρει το δρόμο της μακριά από τον πατρικό έλεγχο. Γεννημένη στις 2/10/1919 ως Σίρλεϊ Μπρίμπεργκ από Πολωνό μετανάστη που έκανε περιουσία ως βιομήχανος και την κόρη ενός Εβραίου πολυεκατομμυριούχου, μεγάλωσε δίπλα στις δυο μικρότερες αδελφές της (η μια ήταν η γνωστή λογοτέχνης Ιλέιν Ντάντι) και σπούδασε στα καλύτερα σχολεία, από το Στίβενς Κόλετζ ως το πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς. Το πάθος της, όμως, ήταν ο μοντέρνος χορός, με τον οποίο ασχολήθηκε παθιασμένα κατά την εφηβεία της. Διδάχτηκε από διάσημους χορογράφους, ανάμεσα τους και την Μάρθα Γκράχαμ, αλλά ο αυταρχικός πατέρας της δεν ενέκρινε τις καλλιτεχνικές ανησυχίες της. Παρ’ όλα αυτά εκείνη άρχισε να δουλεύει επαγγελματικά ως χορεύτρια και χορογράφος και αποφάσισε να παντρευτεί νωρίς (τον Μπερτ Κλαρκ) για να ανεξαρτητοποιηθεί από την οικογένειά της και να αφοσιωθεί στην καριέρα της.

banner

Χορεύοντας με τις εικόνες

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 η Κλαρκ ξεκινά να ασχολείται ενεργά με τον κινηματογράφο, θέλοντας να διευρύνει τις εκφραστικές δυνατότητες του χορού μέσα από μια διαφορετική τέχνη. Η μικρού μήκους της «Dance in the Sun» (1953) βασίζεται σε μια χορογραφία του Ντάνιελ Νάγκριν, την οποία μοντάρει «συνειρμικά» με εικόνες από μια παραλία. Αποσπά διθυραμβικές κριτικές και σειρά βραβείων, σπρώχνοντάς την στο να εγκαταλείψει τη συστηματική ενασχόλησή της με το χορό για χάρη του σινεμά. Σπουδάζει κινηματογράφο και ταυτόχρονα δουλεύει πυρετωδώς πίσω από την κάμερα, γυρίζοντας ολιγόλεπτες ταινίες («Dance Tests», «In Paris Parks», «Bullfight») οι οποίες εστιάζουν στη σχέση του ανθρώπινου σώματος με την κίνηση, την οποία προσπαθεί να αποδώσει μέσα από μοντέρνες αφηγηματικές τεχνικές – ελεύθερο μοντάζ, μεγάλης διάρκειας πλάνα, απουσία δραματικής πλοκής. Στο «A Moment in Love» δοκιμάζει να συνδυάσει αφηρημένες γραμμές και χρώματα, ενώ στο «Bridges Go-Round» ακίνητα αντικείμενα χορογραφούνται μπροστά στην κάμερά της, συνοδευόμενα από δυο διαφορετικά σάουντρακ, ένα τζαζ κι ένα ηλεκτρονικό, που δίνουν δυο εντελώς διαφορετικές εκδοχές της ίδιας ταινίας. Το 1960 με το «Scyscraper», μια πρωτότυπη για την εποχή καταγραφή (με… γκονταρικό σπικάζ) της ανέγερσης ενός ουρανοξύστη στην 5η Λεωφόρο του Μανχάταν, κερδίζει υποψηφιότητα για Όσκαρ.

banner
«Scyscraper»
«Scyscraper»

Going underground

Η Κλαρκ είναι πλέον ένα από τα ανερχόμενα αστέρια του Underground cinema, κινήματος τολμηρών καλλιτεχνών που στη σκιά της βιομηχανίας άρχισαν να πειραματίζονται έντονα με την κινηματογραφική αφήγηση, προτείνοντας πρωτοποριακές τεχνικές – από τεράστιες διάρκειες και ακίνητα πλάνα μέχρι επέμβαση πάνω στο ίδιο το φιλμ – και τολμηρές θεματικές (ομοφυλοφιλία, ερωτικά ταμπού, κοινωνικό περιθώριο). Η Μάγια Ντέρεν («Οι Βρόγχοι του Απογεύματος») είχε ανοίξει το δρόμο, οι Τζον Κασσαβέτης και Ρότζερ Κόρμαν τον διεύρυναν για τους ανεξάρτητους σκηνοθέτες και η Κλαρκ, μέλος της νεοϋρκέζικης διανόησης και σχεδόν μόνιμη ένοικος του διάσημου Chelsea Hotel, ήταν έτοιμη για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της.

«Ο Προμηθευτής»
«Ο Προμηθευτής»

Στον ασπρόμαυρο «Προμηθευτή» («The Connection») του 1961, βασισμένο σε θεατρικό του Τζακ Γκέλμπερ που έγραψε και το σενάριο, ένας σκηνοθέτης προσπαθεί να γυρίσει ένα φιλμ πάνω σε μια ομάδα από ναρκομανείς τζαζίστες που περιμένουν σε μια σοφίτα τον Καουμπόι, το βαποράκι που θα τους φέρει τη δόση τους. Απίστευτα τολμηρή μίξη ρεαλισμού και μυθοπλασίας που σόκαρε το φεστιβάλ Κανών, ευθεία αμφισβήτηση των νόμων της ακαδημαϊκής κινηματογραφικής αναπαράστασης και μια από τις πρώτες, ειλικρινές αποτυπώσεις του κόσμου των ηρωινομανών στην οθόνη συνθέτουν μια εμβληματική ταινία της σχολής της Νέας Υόρκης πάνω στο αμερικανικό περιθώριο και την εξορισμένη κουλτούρα του.

«The Cool World»
«The Cool World»

Πολλές πρωτιές συνόδευσαν και το «The Cool World» που η Κλαρκ γύρισε δυο χρόνια αργότερα. Η ματιά της στράφηκε για ακόμα μια φορά στους παρίες του American dream, αφηγούμενη χωρίς ωραιοποιήσεις και ηθικολογίες την ιστορία ενός νεαρού που γίνεται μέλος μιας συμμορίας ανηλίκων του Χάρλεμ. Ήταν η παρθενική ενασχόληση της μεγάλης οθόνης με συμμορίες Αφροαμερικανών και η πρώτη φορά που μια ταινία του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά συμμετείχε στο φεστιβάλ Βενετίας.

Και μόνο την αλήθεια

Το ενδιαφέρον της Αμερικανίδας δημιουργού στράφηκε κατόπιν προς το ντοκιμαντέρ, με το ύφος του οποίου φλέρταραν έτσι κι αλλιώς όλες οι δουλειές της. Το 1963 κέρδισε το αντίστοιχο Όσκαρ για το «Robert Frost: A Lover's Quarrel With the World», στο οποίο ο βραβευμένος ποιητής Ρόμπερτ Φροστ σχολιάζει την καριέρα του ενώ εμείς παρακολουθούμε στιγμιότυπα της καθημερινότητάς του, και το 1967 γύρισε το «Πορτραίτο του Ιάσονα», όπου ένας εκπορνευόμενος Αφροαμερικανός ομοφυλόφιλος εξομολογείται τη ζωή του. Ένα συνταρακτικά αφοπλιστικό ντοκουμέντο που αποτελεί ένα από τα πρώτα βήματα του queer cinema, ακολουθούμενο από το «For Life, Against the War». Ένα σπονδυλωτό σινε-παζλ ακτιβίστικων «βινιετών» ενάντια στον πόλεμο του Βιετνάμ, υπογεγραμμένο από 53 σκηνοθέτες του πειραματικού κινηματογράφου, ανάμεσά τους ο Σταν Μπράκατζ και ο Τζόνας Μίκας.

«Το Πορτραίτο του Ιάσονα»
«Το Πορτραίτο του Ιάσονα»

Μέχρι τον Σεπτέμβρη του 1997, όταν και πέθανε σε ηλικία 78 ετών, η Σίρλεϊ Κλαρκ γύρισε άλλες δέκα μικρού μήκους και ένα ακόμα ντοκιμαντέρ. Το βιογραφικό «Ornette: Made in America» (1985), πάνω στον θρυλικό σαξοφωνίστα της τζαζ Ορνέτ Κόλμαν, ο οποίος αφηγείται την πορεία από τα φτωχά και έντονα ρατσιστικά παιδικά χρόνια του στο Τέξας ως τη διεθνή καταξίωση. Παράλληλα, εμφανίστηκε ως ηθοποιός στο «Lions Love» (1969) της Ανιές Βαρντά και ως… ένα ζευγάρι γάμπες στο «Up Your Legs Forever» (1971) των Τζον Λένον και Γιόκο Όνο.

Εργάστηκε ως καθηγήτρια κινηματογράφου στο πανεπιστήμιο του Λος Άντζελες (UCLA) από το 1975 ως το 1983 και υπέγραψε μια σειρά άρθρων για το πειραματικό κι ανεξάρτητο σινεμά, ανάμεσά τους και το εμβληματικό μανιφέστο «Statement for a New American Cinema». Στα τελευταία χρόνια τής σκηνοθετικής καριέρας της επανασυνδέθηκε με την πρώτη αγάπη της, το χορό, γυρίζοντας μια σειρά από βίντεο πάνω σε ζωντανές περφόρμανς, ακόμα και μέσα στο Chelsea Hotel όπου μπορεί να δει κανείς την αναρτημένη αναμνηστική πλάκα με το όνομά της.

Διαβάστε ακόμα για τις:

Τζέιν Άρντεν
Αλίς Γκι-Μπλασέ
Μάγια Ντέρεν
Κινούγιο Τανάκα

ΤΟΠΟ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ!


Θέματα

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα