Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Το βραβευμένο με Πούλιτζερ βιβλίο της Ελίζαμπεθ Στράου είναι ένα βραδυφλεγές, γλυκόπικρο πορτρέτο της τρίτης ηλικίας αλλά και της ζωής γενικότερα, θυμίζοντάς μας ότι «συνήθως οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν αρκετά όταν ζουν τη ζωή τους πως τη ζουν».

Από -

Συνταξιούχος καθηγήτρια σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη του Μέιν, η Όλιβ Κίττριτζ δεν σε κερδίζει με την πρώτη ματιά∙ μάλλον το αντίθετο. Για πολλούς μαθητές της η πιο τρομακτική δασκάλα στο σχολείο, παράξενη, γκρινιάρα, killjoy, έτοιμη για καυγά με τον πράο σύζυγό της, Χένρυ, και τον καταπιεσμένο γιό της, αντικείμενο χλευασμού από την πρώτη νύφη της λόγω του φανταχτερού λουλουδάτου φορέματός της, η Όλιβ μπαίνει παρόλα αυτά στο βιβλίο που φέρει το όνομά της διακριτικά, από την πίσω πόρτα. Σε πολλά από τα κεφάλαια το πέρασμά της είναι ανεπαίσθητο, κάποιες φορές δεν πιάνει πάνω από μια αράδα, καθώς όμως γνωρίζουμε το περιβάλλον της, τους συγγενείς, τους γείτονές της, χτίζεται σιγά σιγά ο αξέχαστος και καλοδουλεμένος χαρακτήρας της που θα μας ακολουθεί καιρό.

banner

Η ηρωίδα που χάρισε το Βραβείο Πούλιτζερ το 2009 στη, γεννημένη το 1956 στο Πόρτλαντ του Μέιν, Ελίζαμπεθ Στράου (και ενσαρκώθηκε από την Φράνσις Μακ Ντόρμαντ στη βραβευμένη μίνι σειρά της Λίζα Τσολοντένκο) είναι μια 74χρονη γυναίκα της διπλανής πόρτας που βλέπει τη ζωή να περνάει, με τη ρουτίνα αλλά και τις μικρές ή μεγαλύτερες δυσκολίες της. Που αναρωτιέται ποια είναι η θέση της σ’ αυτόν τον παράξενο, ακατανόητο κόσμο, έχοντας παράλληλα να αποφασίσει αν θα φυτέψει ή όχι τις τουλίπες, προτού παγώσει το χώμα.

Επεμβαίνει συχνά καθοριστικά τις ζωές των άλλων, υποστηρίζοντας τους αδύναμους, αλλά δυσκολεύεται να δείξει την αγάπη της στους δικούς της. Θεωρεί τη συντροφικότητα και την αγάπη του άντρα της δεδομένη, όπως τα ντόνατ που τους αρέσει να τρώνε στην καθημερινή τους βόλτα, μέχρι να τη χάσει, μένει άναυδη όταν ο ενήλικας πια γιος της τής λέει ότι τη φοβάται («Πώς ήταν δυνατόν; Αυτή ήταν που φοβόταν».), βιώνει την κατάθλιψη όταν συνειδητοποιεί κάτι που «ποτέ δεν είχε φανταστεί ότι θα πάθαινε ανοσία στην ομορφιά του φυσικού κόσμου».

banner

Γραμμένο με δεξιοτεχνική λιτότητα, όπως ακριβώς ταιριάζει στο θέμα της, χωρίς μελοδραματισμό και διδακτισμό, σνομπάροντας θα έλεγε κανείς τις δημοφιλείς συνταγές αυτοβελτίωσης και κοιτώντας με ειλικρίνεια τις ανθρώπινες σχέσεις και την ανθρώπινη ψυχοσύνθεση, το βιβλίο της Στράου είναι ένα βραδυφλεγές γλυκόπικρο πορτρέτο της τρίτης ηλικίας αλλά και της ζωής γενικότερα. Συναρπαστικοί χαρακτήρες ξεφυτρώνουν εκεί που δεν το περιμένεις σε κεφάλαια που στέκονται και ως διηγήματα συνεχίζοντας την αμερικανική παράδοση της μικρής φόρμας που μας έχει δώσει ιστορικά μικρά θαύματα του είδους - σε ένα παραθαλάσσιο ντάινερ, σε ένα ερμητικά κλειστό σπίτι ή σε ένα επαρχιακό πιάνο μπαρ, μια φευγαλέα συνάντηση σε ένα κονσέρτο έρχεται να γκρεμίσει την πεποίθηση ότι ο γάμος είναι ένα περίπλοκο γεύμα και τώρα απολαμβάνεις το υπέροχο επιδόρπιο. Δράμα, χιούμορ, σκληρότητα και τρυφερότητα εναλλάσσονται και συνυπάρχουν, συσσωρεύονται καθώς «συνήθως οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν αρκετά όταν ζουν τη ζωή τους πως τη ζουν».

«Εξίσου παρηγορητικά, επουλωτικά δρα και το βιβλίο της εν μέσω καραντίνας, χρονικής παύσης, αναστοχασμού αλλά και της ασφυξίας που προκαλεί η επικαιρότητα. Σαν τον απενοχοποιημένο, νέο έρωτα της Όλιβ με τον φαντασμένο, ρεπουμπλικάνο γείτονα που αρχικά χλεύαζε».

Η συγγραφέας, η οποία από μικρή κατέγραφε την καθημερινότητα σε ημερολόγια και αγαπούσε τους περιπάτους στα καλυμμένα με φύκια βράχια στις ακτές του Μέιν και το δάσος του Νιου Χάμσαϊρ, ελπίζει οι αναγνώστες της «να αισθανθούν ένα δέος απέναντι στην ανθρώπινη αντοχή (...), να νιώσουν πως δεν είναι πάντοτε εύκολη μια συνηθισμένη, καθημερινή ζωή, αλλά κάτι άξιο σεβασμού (...) να αντιληφθούν καλύτερα ή διαφορετικά σε σχέση με το παρελθόν τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος. (...). Οι περισσότεροι από μας κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε και άλλοτε αποτυγχάνουμε και άλλοτε πετυχαίνουμε σε όσα κάνουμε, και αυτό είναι η ζωή μας», δηλώνει, καθησυχαστικά η Στράου.

Εξίσου παρηγορητικά, επουλωτικά δρα και το βιβλίο της εν μέσω καραντίνας, χρονικής παύσης, αναστοχασμού αλλά και της ασφυξίας που προκαλεί η επικαιρότητα. Σαν τον απενοχοποιημένο, νέο έρωτα της Όλιβ με τον φαντασμένο, ρεπουμπλικάνο γείτονα που αρχικά χλεύαζε.

«Δεν ξέρουν πως αυτά τα γέρικα χοντρά και ζαρωμένα σώματα έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη, όσο και τα δικά τους, τα νεανικά και σφριγηλά, πως τον έρωτα δεν το προσπερνάς έτσι απλά σαν γλυκό στην πιατέλα που μετά θα τον ξαναβρείς. Όχι, όταν υπάρχει έρωτας διαθέσιμος τον διαλέγεις ή δεν τον διαλέγεις.

Κι αν η πιατέλα ήταν κάποτε γεμάτη με τα καλούδια του Χένρυ, κι αυτά τα καλά τα έβρισκε φορτικά και τα ξεφορτωνόταν σαν ψίχουλα, αυτό το έκανε γιατί δεν ήξερε κάτι που έπρεπε να ξέρει: ότι οι μέρες, η μία μετά την άλλη, σπαταλιούνται χωρίς να το καταλαβαίνεις.

Κι έτσι τι σημασία είχε αν αυτός ο άντρας τώρα δίπλα της δεν ήταν ο άντρας που θα είχε διαλέξει σε καιρούς προηγούμενους. Κατά πάσα πιθανότητα ούτε κι εκείνος θα την είχε διαλέξει. Τώρα όμως ήταν εδώ, και η Όλιβ φανταζόταν τους δυο τους σαν δυο φέτες ελβετικό τυρί κολλημένες την μία με την άλλη, με όλες τις τρύπες και τα κενά που είχε αυτή η ένωση - με τα κομμάτια που σου στερούσε η ζωή.

Τα μάτια της ήταν κλειστά κι ο κουρασμένος της εαυτός κατακλυζόταν ολόκληρος από κύματα ευγνωμοσύνης - και μεταμέλειας, Έβλεπε στο μυαλό της το φωτεινό δωμάτιο, τον τοίχο που έλουζε ο ήλιος, το θάμνο απέξω. Όλα τη σάστιζαν, ο κόσμος. Δεν ήθελε να τον εγκαταλείψει ακόμη».

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα σε μετάφραση της Μαργαρίτας Ζαχαριάδου.

ΤΟΠΟ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ!


Θέματα

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα