Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

Ανατρέχουμε στις λιγότερο γνωστές δημιουργούς που σημάδεψαν τον κινηματογράφο με τις ταινίες και την πρωτοποριακή ματιά τους από τις αρχές της 7ης τέχνης μέχρι σήμερα.

«At Land»
«At Land»

Η Μάγια Ντέρεν πρωτοσυναντήθηκε με τον κινηματογράφο στα 25 χρόνια της, έχοντας περάσει προηγουμένως από πολλές διαφορετικές τέχνες, σπουδές και καλλιτεχνικές ασχολίες. Από το 1943 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας έστρεψε την προσοχή της στην 7η τέχνη, γράφοντας γι’ αυτήν και σκηνοθετώντας μικρού μήκους, ήταν όμως ιδιαίτερα ανήσυχο πνεύμα για να της αφοσιωθεί αποκλειστικά. Είχε σπουδάσει δημοσιογραφία, πολιτικές επιστήμες (στο Σίρακιουζ) και λογοτεχνία (στο NYU και το Σμιθ), ξεκινώντας την επαγγελματική της καριέρα το 1937 στη Νέα Υόρκη ως ανταποκρίτρια ξενόγλωσσων εφημερίδων, επιμελήτρια λογοτεχνικών κειμένων και συγγραφέας ραδιοφωνικών εκπομπών. Παράλληλα έγραφε ποίηση, ενώ το 1940 μετακόμισε στο Λος Άντζελες όπου βρήκε δουλειά ως φωτογράφος και συμμετείχε σε περιοδείες ως χορεύτρια δίπλα στη διάσημη χορογράφο και ανθρωπολόγο Κάθριν Ντάραμ. Σε μια απ’ αυτές θα γνωρίσει τον Τσέχο μετανάστη Αλεξάντρ Χάκενσμιντ, φωτογράφο και κινηματογραφιστή, ο οποίος θα την παντρευτεί (ο δεύτερος γάμος της) και θα τη μυήσει στα μυστικά της κάμερας.

banner

Ενάντια στο ρεύμα

Γεννημένη στο Κίεβο λίγους μήνες πριν την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, η Ελεονόρα Ντερένκοφσκα μετακόμισε πέντε χρόνια αργότερα με την οικογένειά της στις ΗΠΑ λόγω των πογκρόμ εναντίον των Εβραίων που είχε εξαπολύσει ο αντεπαναστατικός Λευκός Στρατός. Πήρε γρήγορα την αμερικανική υπηκοότητα, αλλά από έφηβη ήταν πολιτικά στρατευμένη στην αριστερά, ένθερμη δε τροτσκίστρια κατά τα φοιτητικά της χρόνια. Τότε γνώρισε τον επίσης ακτιβιστή Γκρέγκορι Μπάρντεϊκ, ο οποίος έγινε και ο πρώτος σύζυγός της. Δυναμική, ανήσυχη και με ανυπότακτο πνεύμα, δεν έμεινε πολύ καιρό δεμένη με μια σχέση ή μια συγκεκριμένη απασχόληση. Έτσι, όταν μετά τον Μπάρντεϊκ γνώρισε τον Χάκενσμιντ και τον κινηματογράφο, αποφάσισε να υπερασπιστεί την τέχνη της κινούμενης εικόνας ενάντια στο χολιγουντιανό κομφορμισμό και την ακαδημαϊκή αφήγηση. Το 1943 θα υιοθετήσει το όνομα Μάγια (μητέρα του Βούδα, αλλά – ως Μαία – και του θεού Ερμή) και θα ξεκινήσει να σκηνοθετεί μια σειρά από avant-garde μικρού μήκους που θα εντυπωσιάσουν τους Νεοϋορκέζους διανοούμενους (μεταξύ των θαυμαστών της ο Αντρέ Μπρετόν, η Πέγκι Γκουγκενχάιμ και η Αναΐς Νιν), αλλά και την παγκόσμια κινηματογραφική κοινότητα.

banner
«Οι Βρόγχοι του Απογεύματος»
«Οι Βρόγχοι του Απογεύματος»

Οι Βρόγχοι του Απογεύματος

«Αντί να προσπαθείτε να εφεύρετε μια πλοκή, χρησιμοποιήστε την κίνηση του ανέμου ή του νερού, τα παιδιά, τους ανθρώπους, τους ανελκυστήρες, τις μπάλες κλπ.  Χρησιμοποιήστε την ελευθερία σας για να πειραματιστείτε με οπτικές ιδέες. Τα λάθη σας δεν θα σας απολύσουν». Πιστή στα λεγόμενά της, η Ντέρεν γύρισε με μια 16άρα κάμερα, την ίδια πρωταγωνίστρια και 270 δολάρια προϋπολογισμό την πρώτη της ταινία, ένα 14λεπτο σουρεαλιστικό οπτικό δοκίμιο με τίτλο «Οι Βρόγχοι του Απογεύματος» («Meshes of the Afternoon»). Ονειρικά μοτίβα, απουσία πλοκής και διαλόγων, υποβλητικές ασπρόμαυρες εικόνες, αντισυμβατικές γωνίες λήψης και μια αφηγηματικά τολμηρή προσπάθεια να ανασυρθούν ιδέες απευθείας από το υποσυνείδητο στη μεγάλη οθόνη. Μια ρηξικέλευθη μίξη του «Ανδαλουσιανού Σκύλου» με το χολιγουντιανό νουάρ που γέννησε την αμερικανική κινηματογραφική πρωτοπορία, στην οποία η Ντέρεν θα μείνει πιστή και στις υπόλοιπες πέντε μικρού μήκους που θα σκηνοθετήσει (ανάμεσά τους τα βωβά κι ασπρόμαυρα «At Land» με μουσική του Τζον Κέιτζ και το τρίλεπτο «A Study in Choreography for Camera»), ενώ πολλά φιλμικά σχέδιά της θα μείνουν ανολοκλήρωτα.

«Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti»
«Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti»

Ανακαλύπτοντας την Αΐτή

Το 1947 και μετά από ένα ταξίδι ανθρωπολογικού ενδιαφέροντος στο Μπαλί η Ντάρεν χωρίζει με τον Αλεξάντρ Χάκενσμιντ, με τον οποίον είχαν συνσκηνοθετήσει (εκείνος ως Αλεξάντερ Χαμίντ) τους «Βρόγχους του Απογεύματος» και το «The Private Life of a Cat». Κερδίζει μια υποτροφία από το Ίδρυμα Γκούγκενχάιμ και φεύγει για την Αΐτή, όπου θα παραμείνει εννιά μήνες. Θα γοητευτεί από τη θρησκεία του Βουντού, μιας και η σχέση μαγείας, θρησκείας και επιστήμης ανέκαθεν την ενδιέφερε, αρχίζοντας να τραβά υλικό από τελετές, στις οποίες συμμετείχε και η ίδια. Από τις 15 συνολικά κινηματογραφημένες ώρες ένα μέρος τους ενσωματώθηκε στο ντοκιμαντέρ της δεκαετίας του ‘80 «Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti», τη μουσική του οποίου έγραψε ο τρίτος σύζυγός της (και 18 χρόνια νεότερός της) Γιαπωνέζος συνθέτης Τέιτζι Ίτο. Η δουλειά της Ντέρεν είναι από τα ελάχιστα αποτυπωμένα σε φιλμ ντοκουμέντα γύρω από το αϊτινό Βουντού, με μεγάλη ανθρωπολογική αξία η οποία εκτιμήθηκε με το πέρασμα του χρόνου. Το συγκέντρωσε κατά τη διάρκεια και άλλων δυο πολύμηνων ταξιδιών που έκανε ως το νησί της Καραϊβικής, πριν πεθάνει εντελώς αιφνιδιαστικά το 1961, σε ηλικία μόλις 44 ετών, από εγκεφαλική αιμορραγία. Αιτία ήταν η μακροχρόνια ελλιπής διατροφή της και η εξάρτησή της από υπνωτικά χάπια κι αμφεταμίνες, συνταγογραφημένα από τον διαβόητο γιατρό – «σταρ» της εποχής Μαξ Τζέικομπσον.

Η μητέρα της avant-garde

Παράλληλα με τις σκηνοθετικές ενασχολήσεις, η Ντέρεν έγραφε θεωρητικά κινηματογραφικά κείμενα και ταξίδευε σ’ όλες τις ΗΠΑ, αλλά και τον Καναδά, τη Μεγάλη Βρετανία ή την Κούβα, μιλώντας για τις ταινίες της. Υπερασπίστηκε σθεναρά την ελεύθερη από ακαδημαϊκές δεσμεύσεις και εμπορικούς συμβιβασμούς κινηματογραφική έκφραση, ενώ στα τέλη της δεκαετίας του ’50 ίδρυσε το Creative Film Foundation, ίδρυμα το οποίο ενίσχυε και υποστήριζε τους ανεξάρτητους δημιουργούς. Γι’ αυτό και το Αμερικανικό Κινηματογραφικό Ινστιτούτο (AFI) έδωσε το όνομά της στο βραβείο που θέσπισε το 1986 για σκηνοθέτες που δουλεύουν έξω από το σύστημα των στούντιο. Άλλωστε οι σπουδαιότεροι εκπρόσωποι του πειραματικού σινεμά στην άλλη άκρη του Ατλαντικού (και όχι μόνο), από τον Σταν Μπράκατζ και τον Κένεθ Άνγκερ ως τον Γκρέγκορι Μαρκόπουλο και την Μπάρμπαρα Χάμερ, την έχουν αναγνωρίσει ως τη μέγιστη επιρροή τους, ονομάζοντάς την «μητέρα της κινηματογραφικής avant-garde».

Διαβάστε ακόμα για τις:

Τζέιν Άρντεν
Αλίς Γκι-Μπλασέ

ΤΟΠΟ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ!


Θέματα

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα