Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

Γεμάτοι «τικ αβεβαιότητας» και παίρνοντας απόσταση από τον ταυτοτικό λόγο, οι «Αργοναύτες» διατρέχουν εξονυχιστικά κάθε πτυχή της queer εμπειρίας δοκιμάζοντας στην πράξη τις αρετές και τις αδυναμίες της αυτο-θεωρίας.

Από -

Με καταγωγή στον φεμινισμό, η αυτοθεωρία (autotheory), ο συνδυασμός δηλαδή αυτοβιογραφικών και άλλων προσωπικών/ «υποκειμενικών» δεδομένων και απόψεων με τη θεωρία και τη φιλοσοφία αποτελεί μια ανερχόμενη συγγραφική - καλλιτεχνική τάση την τελευταία πενταετία τουλάχιστον. Το βιβλίο της Μάγκι Νέλσον «Αργοναύτες» (2015) που μόλις κυκλοφόρησε από τους Αντίποδες σε μια πολύ καλή μετάφραση στα ελληνικά από τη Μαρία Φακίνου αποτελεί (μαζί με παλιότερες αναφορές όπως το εμβληματικό «I Love Dick», 1997, της Chris Kraus) κλασικό σημείο αναφοράς για μελετητές του συγκεκριμένου ρεύματος όπως η Lauren Fournier, το βιβλίο της οποίας Autotheory as Feminist Practice in Art, Writing and Criticism κυκλοφορεί τον Φεβρουάριο από το MIT Press. Από τους πρώτους που χρησιμοποίησαν τον όρο αυτοθεωρία και σημείο αναφοράς για τη Νέλσον είναι ο τρανς επιμελητής του δημόσιου προγράμματος της documenta14 Paul B. Preciado στο βιβλίο του Testo «Junkie» που περιγράφει την προσωπική του εμπειρία από τη χρήση τεστοστερόνης σε συνδυασμό με μια κριτική ματιά στην ιστορία της φαρμακοβιομηχανίας, της πορνογραφίας και της βιοπολιτικής.

banner

Πεζογράφος, ποιήτρια και δοκιμιογράφος, η 48χρονη Καλιφορνέζα Μάγκι Νέλσον έχει ασχοληθεί με ζητήματα φύλου, βίας και σεξουαλικής ταυτότητας. Στους «Αργοναύτες» που έγιναν best seller στις ΗΠΑ και μεταφράστηκαν σε πάνω από είκοσι γλώσσες καταπιάνεται με τα σώματα εν κινήσει, σε μετάβαση περιγράφοντας τον έρωτά της με τον τρανς καλλιτέχνη Χάρυ Ντοτζ, τη σχέση της με τον θετό της γιο, την εγκυμοσύνη και τη γέννα της.

Από την μετασχηματιστική εμπειρία της εγκυμοσύνης και την ερωτική σχέση της μητρότητας ως την αλλαγή φύλου (συγκλονιστική η περιγραφή των διακοπών τους σε ένα resort εκείνης λίγο πριν τη γέννα, εκείνου λίγο μετά τη μαστεκτομή), οι «Αργοναύτες» είναι ένα βιβλίο - ακτινογραφία και ύμνος στη ρευστότητα, όταν «Τα σώματά μας άρχισαν να γίνονται πιο ξένα, για μας τους ίδιους, του ενός για τον άλλο». Ξεκινώντας από την αμηχανία για «όλες τις φορές που οι λέξεις δεν αρκούν» (είτε αφορά τη χρήση των αντωνυμιών για ένα queer άτομο - «έχω γίνει ξεφτέρι στο να αποφεύγω τις αντωνυμίες» είτε τη σύγχυση κάθε φορά που κλείνεις αεροπορικό εισιτήριο) και καταλήγοντας στη φροντίδα που κρύβεται πίσω από κάθε σχέση («Αυτό που ξέρω είναι πως είμαστε ακόμη εδώ, άγνωστο για πόσο ακόμη, φλεγόμενοι από φροντίδα, από το τραγούδι της που ποτέ δεν τελειώνει») οι «Αργοναύτες» διατρέχουν εξονυχιστικά κάθε πτυχή της queer εμπειρίας - και ταυτόχρονα της, πιθανότατα εγγενώς queer, εμπειρίας της εγκυμοσύνης αλλά και της σε κάθε περίπτωση περίπλοκης εμπειρίας του έρωτα, της μητρότητας, της οικογένειας.

banner

Άμεσο, λυρικό, στοχαστικό, διεισδυτικό, είναι ένα βιβλίο σαγηνευτικό που διαβάζεται απνευστί, αλλά και ένα βιβλίο - τροφή για σκέψη που εμπεριέχει δεκάδες quotes από τη φεμινιστική, queer, gender και μη θεωρία και σε συνδυασμό με τον κατάλογο συγγραφέων στο τέλος του (από Ρολάν Μπαρτ και Ζακ Λακάν μέχρι Γκαγιάτρι Σπίβακ, Τζούντιθ Μπάτλερ και Ηβ Κοσόφσκι Σέτζγουικ) μπορεί να σε παρασύρει να συνεχίσεις το ψάξιμο, να διαβάσεις θεωρία και να υφάνεις το δικό σου πλέγμα σκέψεων και αναφορών. Ένα βιβλίο που ενσαρκώνει/εκθέτει ίσως τις αρετές αλλά και τις αδυναμίες της αυτοθεωρίας, όπου συχνά ο αδιαμεσολάβητος ναρκισσισμός του προσωπικού, του φλεγόμενου στερείται τη νηφαλιότητα μιας πιο αποστειρωμένης ακαδημαϊκής μελέτης. Ένα βιβλίο που, κατ’ επέκταση, λειτουργεί ως έναυσμα να διεκδικήσουμε μια πιο ουσιαστική πειραματική παραγωγή γνώσης στο πλαίσιο της επίκαιρης συζήτησης περί της πειραματικής εκπαίδευσης/ παιδαγωγικής. «Κατά τον Μάικλ Σνέντικερ, ένα πρόβλημα με τη λυρικότητα, είναι ότι συχνά σηματοδοτεί (ή προκαλεί) μια προσήλωση σε κυρίαρχες έννοιες ή πρόσωπα που μπορεί να σε κάνει να γράψεις στα παλιά σου τα παπούτσια τις ιδιαιτερότητες της κατάστασης που αντιμετωπίζεις.»

«Πάντοτε προσπαθώ να ξεφεύγω από την ‘‘ολοποιητική’’ γλώσσα, δηλαδή τη γλώσσα που ισοπεδώνει την ιδιαιτερότητα’ συνειδητοποιώ πώς πρόκειται για μια ακόμη μορφή παράνοιας. Τα γραπτά μου είναι γεμάτα με τέτοια τικ αβεβαιότητας. Δεν έχω δικαιολογία ή λύση, πέρα απ’ το να επιτρέψω στον εαυτό μου αυτό το τρέμουλο και να επιστρέψω αργότερα για να το πετσοκόψω. Έτσι, διορθώνω τον εαυτό μου μέχρι να επιδείξει μια τόλμη που δεν μου είναι ούτε έμφυτη ούτε ξένη».

Κεντρική θέση στον αναστοχασμό της Νέλσον καταλαμβάνει η αντίφαση ανάμεσα στο να είσαι queer και να τεκνοποιείς και η άποψη ότι η άνοδος της ομοκανονικότητας εκπροσωπεί μια απειλή για την εναλλακτική, αγωνιστική φύση της queer ταυτότητας. Μέσα από τις επιλογές της αλλά και από τις σκέψεις της η συγγραφέας αποστασιοποιείται από το μότο «Μην παράγετε και μην αναπαράγεστε» και τον αναπαρωγικό φουτουρισμό του Λι Έντελμαν, ο οποίος αποκηρύσσει την παιδοκεντρική κουλτούρα μας, και συντάσσεται με την άποψη της Σούζαν Φράιμαν ως προς την «τετριμμένη δυαδικότητα που τοποθετεί τη θηλυκότητα, την αναπαραγωγή και την κανονικότητα στη μια πλευρά και την αρρενωπότητα, τη σεξουαλικότητα και την queer αντίσταση στην άλλη».

Την ίδια στιγμή όμως διστάζει, το ξανασκέφτεται, φοβάται τις αποφάνσεις. «Πάντοτε προσπαθώ να ξεφεύγω από την ‘‘ολοποιητική’’ γλώσσα, δηλαδή τη γλώσσα που ισοπεδώνει την ιδιαιτερότητα’ συνειδητοποιώ πώς πρόκειται για μια ακόμη μορφή παράνοιας. Τα γραπτά μου είναι γεμάτα με τέτοια τικ αβεβαιότητας. Δεν έχω δικαιολογία ή λύση, πέρα απ’ το να επιτρέψω στον εαυτό μου αυτό το τρέμουλο και να επιστρέψω αργότερα για να το πετσοκόψω. Έτσι, διορθώνω τον εαυτό μου μέχρι να επιδείξει μια τόλμη που δεν μου είναι ούτε έμφυτη ούτε ξένη.
Καμιά φορά με κουράζει αυτή η προσέγγιση και όλο το έμφυλο φορτίο που κουβαλά. Με τα χρόνια έχω αναγκαστεί να εκπαιδεύσω τον εαυτό μου να σβήνει τα συγγνώμη από σχεδόν κάθε επαγγελματικό μέιλ που γράφω (...)»

Έχοντας παρακολουθήσει πρόσφατα το πολύ ενδιαφέρον σεμινάριο της φιλοσόφου Luce de Lire «Ψηφιακή Περίφραξη και το Επαναστατικό Άλλο» που οργάνωσε το Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο και έχοντας μυηθεί στον Ροζ Ολοκληρωτισμό της βρήκα στους «Αργοναύτες» πολλές από τις συγκρούσεις και τους προβληματισμούς της φεμινιστικής γραφής σήμερα, ειδικότερα ως προς το πως διεκδικείς την αποφασιστικότητα ενός πιο «ανδρικού» (αναζητείται νέα λέξη) ολοκληρωτικού λόγου. Η εξομολόγηση της Νέλσον περί αβεβαιότητας και οι μετατοπίσεις που διεκδικεί με τη ζωή και τη γραφή της κοντράρονται με το αδιαμεσολάβητο του ναρκισσισμού του λόγου της χωρίς να δίνουν εύκολες απαντήσεις.

ΤΟΠΟ ΣΤΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ!


Θέματα

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

5 κινηματογραφικά αριστουργήματα παραγνωρισμένων σκηνοθέτιδων

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Κα. Ζωή Ζενιώδη, γιατί υπάρχουν τόσο λίγες γυναίκες μαέστροι;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λαρίσα Σεπίτκο

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

H miss dialectic είναι μια ιδεατή περσόνα, εργαζόμενη στον χώρο του πολιτισμού και φεμινίστρια

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Γλώσσα και σεξισμός: Μπορούμε να είμαστε και βουλεύτριες εκτός από χορεύτριες;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Κοπλ

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

16 εκδότριες μοιράζονται σκέψεις και βιώματα από την πορεία τους στο χώρο του βιβλίου

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

Έξι νέες θεατρικές πρωταγωνίστριες που θα μας απασχολήσουν στο μέλλον

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

«Η Γυναίκα στην Εξουσία»: Διαδικτυακή ημερίδα από την Περιφέρεια Αττικής

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Ντόροθι Άρζνερ

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Γυναίκες* εικαστικοί: Πώς αντιμετωπίζουν τον σεξισμό μέσω της στάσης και της τέχνης τους;

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Στη «Λυπιού» οικειοποιούνται φεμινιστικά αρχεία του ’70 με συναίσθημα

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Οι άγνωστες, πρωτοπόρες θεατρικές λογοτέχνιδες της Επανάστασης

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Μυρτώ Κοντοβά: «Αισθάνομαι πάντα γυναίκα σ’ έναν κόσμο αντρών»

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Το «Crazy Ex Girlfriend» είναι κακός φεμινισμός – και τον θέλουμε

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Λότε Ρέινιγκερ

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Ταγμένες στη μετάφραση: 6 μεταφράστριες μιλούν για τις προκλήσεις της εργασίας τους αλλά και τη σχέση φύλου και γλώσσας

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Αναζητάμε τις γυναικείες οπτικές στο ελληνικό θεατρικό έργο

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μπάρμπαρα Χάμερ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Σίρλεϊ Κλαρκ

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Σταυριανή Ζερβακάκου: «Οι καλές γυναίκες σεφ είναι πολλές, αλλά δεν προβάλλονται ισότιμα…»

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Book for thought | Η Όλιβ Κίττριτζ είναι μια μισάνθρωπος που δίνει μαθήματα ανθρωπιάς

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Κινούγιο Τανάκα

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Υπάρχει τελικά ισότητα στο θέατρο; Εννιά σκηνοθέτιδες απαντούν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Μάγια Ντέρεν

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

12 μικρού μήκους γύρω από τη θηλυκότητα δωρεάν στο Balkan Can Kino

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι Νύχτες Πρεμιέρας γιορτάζουν την Ημέρα της Γυναίκας

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Δωρεάν προβολή ταινίας για το #MeToo και συζήτηση από το Γαλλικό Ινστιτούτο

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Όλες οι ιστορίες σπουδαίων γυναικών που αξίζει να δεις στο Ertflix

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Οι γυναίκες του «Arachnesound» μας παρουσιάζουν τη μουσική τους θεότητα

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Στην ιχθυοκαλλιέργεια, αδερφές μου! Γιατί ένας τόσο ανερχόμενος κλάδος έχει τόσο χαμηλή ποσόστωση γυναικών;

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

Φεμινισμός στην Ελλάδα του #metoo: ΦΑΚ και Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στον Δημόσιο Χώρο μιλούν για το τώρα ενός κινήματος που δεν θα ξεπεραστεί ποτέ

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Αμυγδαλιά»: Τέσσερις γυναίκες* συνομιλούν με τη βραβευμένη ταινία της Χριστίνας Φοίβη

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

«Women in Sports»: Η Cosmote TV γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

5 online παραστάσεις με επίκεντρο τη γυναίκα

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Claire Vallée, πώς κέρδισες το πρώτο αστέρι Michelin για vegan εστιατόριο;

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: Δείτε όλες τις εκδηλώσεις που έρχονται δωρεάν στην οθόνη

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

Θεατρική σκηνοθεσία: επάγγελμα γένους αρσενικού;

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

«WeForWomen»: Μια διαδικτυακή εκδήλωση με ομιλίες, σεμινάρια και περφόρμανς για τη γυναίκα

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Αλίς Γκι-Μπλασέ

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Από πότε οι γυναίκες σταμάτησαν να φοράνε παντελόνια;

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Οι 10 σκηνοθέτιδες που άλλαξαν το σινεμά και δεν τις ξέρετε: Τζέιν Άρντεν

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

Αφιέρωμα: Το αθηνόραμα κάνει «Τόπο στις γυναίκες»!

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

H ΕΡΤ2 έχει άρωμα γυναίκας

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Τι σημαίνει τα τελευταία εκατό χρόνια να είσαι «Κορίτσι, γυναίκα, άλλο»;

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

Book for thought | Οι «Αργοναύτες» και η σαγηνευτική φεμινιστική αυτο-θεωρία της Μάγκι Νέλσον

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα

5 κορυφαίες γυναίκες σεφ καταρρίπτουν τα στερεότυπα