Οι K Studio και η αρχιτεκτονική της ευζωίας

Ο Δημήτρης Καραμπατάκης των K Studio που υπογράφουν, μεταξύ άλλων, μερικά από τα πιο ξεχωριστά ξενοδοχεία, εξηγεί τι σημαίνει αρχιτεκτονική της ευζωίας και πώς γίνεται το εισιτήριο για μια αναγνωρίσιμη διεθνώς αισθητική υπογραφή.

k studio portrait

Ο Δημήτρης και ο Κωνσταντίνος Καραμπατάκης είναι οι ιδρυτές του K Studio. Η υπογραφή τους βρίσκεται στην ούγια πολλών επιτυχημένων projects στο χώρο της φιλοξενίας και της εστίασης. Ο Scorpios στη Μύκονο, ή το Nos στη Σίφνο, ή το Dexamenes στην Πελοπόννησο θα είναι ίσως ανάμεσα στα projects τους που έχεις ήδη ακούσει, ή και επισκεφθεί. Από το 2002, που ο νέος αρχιτέκτονας Δημήτρης Καραμπατάκης δημιούργησε το πρώτο project ενώ τελείωνε τις σπουδές του στο Λονδίνο, έως το 2023 που το γραφείο K Studio τρέχει έργα από την Αθηναϊκή Ριβιέρα έως τις Μαλδίβες αλλά και το πρώτο resort της Rosewood στην Ελλάδα, το Rosewood Blue Palace στην Κρήτη, πολλά έχουν αλλάξει. Οι συνθήκες, οι οικονομικές σταθερές, η θέση της χώρας στον σύγχρονο κόσμο, η αισθητική, ακόμα και η ίδια η αντίληψη για το τί είναι η πολυτέλεια. Αφορμή για τη συνάντηση μας αυτή τη φορά με τον Δημήτρη Καραμπατάκη στάθηκαν δύο νέα projects στα οποία οι K Studio έχουν σημαντική ανάμειξη και τα οποία είναι έργα-σταθμοί για το ξενοδοχειακό γίγνεσθαι στην Ελλάδα – το καθένα με τον τρόπο του. Μιλάμε βέβαια για το νέο One & Only Aesthesis στην Αθήνα και το Manna Arcadia στην Αρκαδία.

one and only aesthesis

Για την ευφορία των '00s στην Ελλάδα και τη σημασία της ταυτότητας

"Το 2004 ήταν μια χρονιά-θαυμαστικό για την Ελλάδα. Μια εποχή με φοβερή όρεξη και διάθεση για καινούρια και μεγάλα πράγματα, είναι τότε που αποφάσισα να επιστρέψω μόνιμα στην Ελλάδα. Ωστόσο με την επιστροφή μου βρήκα μια αγορά κορεσμένη, συν το ότι ήμουν ένας νέος αρχιτέκτονας και δεν είχα ιδιαίτερο δείγμα γραφής. Πήρα λοιπόν μια συνειδητή απόφαση να κάνω στροφή προς το interior design και τις ανακαινίσεις. Αυτό με βοήθησε πολύ να εστιάσω στη διαδικασία του craftsmanship και να συνειδητοποιήσω πόσο σημαντική είναι η ταυτότητα για ένα project. Βρήκα πιο ενδιαφέρον το πως μπορείς να δημιουργήσεις ταυτότητα μέσω του interior design και ουσιαστικά από τότε αυτό που προσπαθούμε να παράξουμε ως γραφείο είναι πρωτίστως αυτή η ταυτότητα. Το πρώτο μας project που χαρακτηριζόταν από μια τέτοια ολιστική προσέγγιση στα πράγματα και πήγαινε παραπέρα από την αρχιτεκτονική ήταν το Alemagou στη Μύκονο. Το πρώτο καθαρό δείγμα γραφής του πώς μπορείς μέσα από την αρχιτεκτονική και το design να δημιουργήσεις μια ολοκληρωμένη ταυτότητα. Για εμάς, η διαδικασία εύρεσης της ταυτότητας ξεκινάει και τελειώνει στον τόπο στον οποίο βρίσκεται το project, είναι ριζωμένη εκεί. Ρουφάς γνώση, ενέργεια και έμπνευση από το μέρος και μετά αυτό μεταφράζεται σε εξωστρεφή δημιουργικότητα, παίρνει μορφή. Με αυτό τον τρόπο βρήκαμε ένα πιο καθαρό μονοπάτι στο οποίο θέλουμε να πορευτούμε ως γραφείο”.

liknon samos

Γι αυτό που οι Έλληνες κάνουμε καλύτερα

"Με το ξεκίνημα της δεκαετίας του 2010, νιώθουμε την ανάγκη να γίνουμε πιο εξωστρεφείς, να βγούμε στη διεθνή αγορά, καθώς η αγορά στην Ελλάδα συρρικνώνεται. Αυτό που πλέον μας απασχολεί είναι το γιατί κάποιος εκτός Ελλάδας, στο Λονδίνο ας πούμε, να επιλέξει εμάς ανάμεσα σε τόσα γραφεία. Θέλουμε να απαντήσουμε στο ερώτημα "γιατί να μας βάλει εμάς ένας επενδυτής στο αεροπλάνο;”. Καταλήξαμε πως η απάντηση ήταν "γιατί είμαστε ειδικοί”. Και μάλιστα "είμαστε ειδικοί στην καλοπέραση”. Σαν Έλληνες θα μπορούσαμε να πούμε με σιγουριά πως ξέρουμε καλύτερα από τους άλλους πώς να περνάμε καλά. Μιλάμε για μια ιδιαίτερη ποιότητα ζωής στην καθημερινότητα μας. Έναν τρόπο ζωής που μας επιτρέπει να ευχαριστιόμαστε τις μικρές απολαύσεις της κάθε μέρας όπως να κάνεις μια βόλτα μετά τη δουλειά, ή να δώσεις λίγο περισσότερο χρόνο σε μια συζήτηση που σε ενδιαφέρει. Έτσι προστέθηκε άλλος ένας πυλώνας στη φυσιογνωμία της εταιρείας. Ειδικευτήκαμε στη συγκρότηση ολοκληρωμένης ταυτότητας μέσα από το πρίσμα της ευζωίας”.

Για τα νέα projects στο χώρο της φιλοξενίας

"Το 2017 σημειώθηκε μια σημαντική αλλαγή αντίληψης. Για πρώτη φορά σημαντικά διεθνή brands στο χώρο της φιλοξενίας άρχισαν να εμπιστεύονται ελληνικά αρχιτεκτονικά γραφεία για τα projects τους στην Ελλάδα. Η Mandarin Oriental, η One & Only συνεργάζονται με Έλληνες αρχιτέκτονες και interior designers και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Σημαίνει πως έχει περάσει πλέον το εξωστρεφές μήνυμα ότι ως Έλληνες είμαστε ειδικοί στην καλοπέραση. Είμαι ιδιαίτερα περήφανος γιατί νιώθω ότι και εμείς έχουμε συμβάλει σε αυτό”.

liknon samos

Για το αν μπορεί ένα αρχιτεκτονικό project να βάλει στον χάρτη έναν προορισμό

"Σαφέστατα ναι. Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι το Liknon στη Σάμο, ή το Manna στην Αρκαδία. Το Liknon είναι ένας χώρος πολιτισμού όπου η Metaxa ήθελε να μιλήσει για την κληρονομιά, για τις ρίζες του brand της. Δημιουργήσαμε λοιπόν μια βιωματική εμπειρία στο χώρο. Σε έναν αιωνόβιο αμπελώνα, με πεζούλες, ένα ρυάκι και έναν ελαιώνα για να προφυλάσσει τα αμπέλια από την υγρασία εστιάσαμε στην εξερεύνηση. Οργανώσαμε έναν διαφορετικό περίπατο και τοποθετήσαμε στη διαδρομή σημεία στίξης, όπως εξηγείται η σημασία που έχουν ο τόπος και ο χρόνος. Ωστόσο αυτός ο περίπατος δεν περιορίζεται στις εκτάσεις της Metaxa, απλώνεται σε ολόκληρη την κοιλάδα και πιο μακριά ακόμα. Συνδέεται με μονοπάτια που διατρέχουν ολόκληρη τη Σάμο ώστε να μπορείς να δεις την ποικιλομορφία των τοπίων που έχει το νησί.

Το Manna είναι μια παρόμοια περίπτωση. Το επισκεφθήκαμε πρώτη φορά πριν από 7 χρόνια. Περάσαμε τους οικισμούς της περιοχής και βρεθήκαμε σε ένα βαθύ δάσος. Ξαφνικά μέσα από τα έλατα ξεπρόβαλε ένα εμβληματικό ερείπιο. Σαν από άλλο κόσμο, ήταν πολύ συναισθηματική εμπειρία. Η ιστορία του κτιρίου ξεκινά με την αδερφή του Παύλου Μελά που ήθελε να φτιάξει ένα σανατόριο. Αργότερα στον πόλεμο φιλοξένησε στρατιώτες, γι’ αυτό και το όνομα, το "Μάννα του στρατιώτη”. Δυστυχώς μετά εγκαταλείφθηκε και λεηλατήθηκε, οπότε όταν πλέον το βλέπουμε εμείς, το κτίριο έχει ήδη περάσει μισό αιώνα εγκατάλειψης. Στόχος του Στρατή Μπατάγια, του ιδιοκτήτη, ήταν να δημιουργήσει ένα σύγχρονο ξενοδοχείο και να βάλει την περιοχή στον χάρτη. Σε τέτοιες περιπτώσεις πάντα αισθάνεσαι ότι δεν είσαι το τέλος, αλλά ένα ακόμα σημείο στην ιστορία. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε από το παρελθόν για να αξιοποιήσουμε τον πλούτο της ιστορικής διαδρομής του κτιρίου να βρούμε όλα τα σημαντικά στοιχεία του τόπου του και να τα ενεργοποιήσουμε ξανά Το δάσος τριγύρω είναι πανέμορφο, έχει απίστευτα μονοπάτια, ένα κλίμα καταπληκτικό, έπρεπε να σεβαστούμε όλα αυτά, να τους δώσουμε την αναγνώριση που άξιζαν και να φωνάξουμε γι’ αυτά. Να τα κάνουμε γνωστά ώστε να μπορέσουμε να καλέσουμε κόσμο. Ήταν και το Manna μια άσκηση branding, όχι μόνο του κτιρίου αλλά και ολόκληρης της περιοχής”.

one and only aesthesis

Για το One & Only Aesthesis, για το πόσο έχει αλλάξει ο ορισμός της πολυτέλειας στη φιλοξενία και για το μέλλον της Αθηναϊκής Ριβιέρας

"Όταν πριν πέντε χρόνια κληθήκαμε από την Grivalia να αναβιώσουμε τα Αστέρια, το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν να αναζητήσουμε οποιαδήποτε πληροφορία ήταν διαθέσιμη για το αρχικό project και τους αρχιτέκτονες. Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα πολύ ιδιαίτερο εγχείρημα που σχετίζεται άμεσα με τη χαρακτηριστική στροφή στον μοντερνισμό που έγινε τη δεκαετία του 1950, όταν με πολύ στρατηγικό τρόπο η Εθνική Τράπεζα και ο ΕΟΤ αποφάσισαν να επανεφεύρουν την έννοια της φιλοξενίας και να προωθήσουν την Ελλάδα ως ένα μοντέρνο προορισμό. Κοιτάζοντας το μέλλον με αισιοδοξία, εμπιστεύθηκαν τρεις νέους αρχιτέκτονες τους Βουρέκα, Γεωργιάδη και Δεκαβάλλα, να σχεδιάσουν τα Αστέρια, ένα συγκρότημα με καθαρό focus στον μοντερνισμό. Εμείς σήμερα δουλέψαμε από κοινού με ακόμα δύο γραφείο τους AUDO και τους A6A – ενώ το interior design ανέλαβαν οι Muza Lab – με στόχο όχι να περιοριστούμε από το εξαιρετικό παρελθόν, αλλά να εμπνευστούμε. Αυτό ήταν και η μεγαλύτερη πρόκληση, όπως και ο συντονισμός ταυτόχρονα του συγκροτήματος με αυτό που σήμερα ονομάζουμε πολυτέλεια και που δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ήταν η πολυτέλεια όταν κατασκευάστηκαν τα Αστέρια. Σήμερα αφενός τα δωμάτια πρέπει να είναι πολύ πιο μεγάλα και ευρύχωρα, αφετέρου η ιδιωτικότητα έχει πολύ μεγάλη σημασία καθώς στη σύγχρονη φιλοξενία προβλέπονται πλέον συγκεκριμένα σημεία όπου εξελίσσεται η κοινωνικοί ζωή ενώ οι πιο ιδιωτικοί χώροι πρέπει να είναι πραγματικά ιδιωτικοί. Έχοντας την εμπιστοσύνη της Grivalia και την βοήθεια της As.P.A σε ζητήματα πολεοδομικά, καταφέραμε να γεφυρώσουμε ιστορία μισού και πλέον αιώνα, αλλά και να δημιουργήσουμε ένα νέο σχεδιασμό με βάση το φυσικό περιβάλλον, το μοναδικό τρίπτυχο πόλη – κήπος – παραλία που χαρακτηρίζει τα Αστέρια. Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο με μεγάλο αντίκτυπο σε όλο το παραλιακό μέτωπο, στο πως η κατακερματισμένη Αθηναϊκή Ριβιέρα αρχίζει σιγά σιγά να ενοποιείται. Πιστεύω πως τα αμέσως επόμενα χρόνια θα το δούμε αυτό να συμβαίνει και εμείς ως γραφείο, συμμετέχοντας και στο Four Seasons και στο One & Only και στο Ελληνικό, είμαστε πραγματικά χαρούμενοι που μας έχει δοθεί η ευκαιρία και η ευθύνη της συμμετοχής στην προσπάθεια όχι μόνο να συνδεθούν τα σημεία που απαρτίζουν την Αθηναϊκή Ριβιέρα, αλλά και να συνδεθούν καλά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Travel

Η βιώσιμη τουριστική πολιτική στον προβολέα της ημερίδας "Τουρισμός και Αειφορία" της ΕΛΛΕΤ

Τα βήματα για τη στροφή της τουριστικής πολιτικής της χώρας σε βιώσιμους ορίζοντες επιχείρησε να καταγράψει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, μέσω της ημερίδας "Τουρισμός και Αειφορία", με πλειάδα εισηγητών από τον επιχειρηματικό, πολιτικό και θεσμικό τομέα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΙΩΣΗΦ ΠΡΩΙΜΑΚΗς
01/03/2024

Όλγα Κεφαλογιάννη: "Θα κάνουμε την Ελλάδα πρότυπο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης"

Όσα είπε η Υπουργός Τουρισμού στην ημερίδα "Τουρισμός και Αειφορία" που διοργάνωσε στο Μουσείο της Ακρόπολης η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.

Σερβία: Η Ελλάδα στην κορυφή της τουριστικής ζήτησης

Η χώρα μας βρίσκεται στην κορυφή των αναζητήσεων σχετικά με τους προορισμούς των διακοπών τους των Σέρβων ταξιδιωτών.

Τρία νέα ξενοδοχεία στα ελληνικά νησιά

Μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες αφίξεις που ανανεώνουν την staying κάρτα της ελληνικής πολυνησίας αυτό το καλοκαίρι.

8 top προορισμοί για τις Απόκριες, τα πρόσωπα & ένας πλήρης οδηγός

Ένα βιωματικό ταξίδι Αποκριών με δρώμενα που σαγηνεύουν, έθιμα που αναγεννούνται & μία διασκέδαση στο απόλυτο...κόκκινο.