#Cancel

3,5

Η πολιτική ορθότητα και η κουλτούρα της ακύρωσης απασχολεί τον Βορειοϊρλανδό συγγραφέα Ντέιβιντ Άιρλαντ, ο οποίος μεταχειρίζεται τη φόρμα μιας «ενδοθεατρικής» κωμωδίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση δυναμικής ενέργειας και πολύ καλών ερμηνειών.

#Cancel

Εμπνεόμενος από τη μεγάλη σύγχρονη συζήτηση για την "κουλτούρα της ακύρωσης", ο Ντέιβιντ ΄Αιρλαντ παρέδωσε το 2018 μια απολαυστική κωμωδία που απλώνεται σε πολλά ακόμη πεδία. Η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα λονδρέζικο θέατρο, όπου συναντιούνται προκειμένου να ξεκινήσουν πρόβες για μια νέα παράσταση η Ρουθ, μια δυναμική Βορειοϊρλανδή συγγραφέας, ο Λι, σκηνοθέτης και διευθυντής του θεάτρου, και ο Τζέι, ένας Αμερικανός οσκαρικός πρωταγωνιστής.

Πολλά μπαίνουν στο μπλέντερ του συγγραφέα, ο οποίος πατάει στην παράδοση της κωμωδίας που κρυφοκοιτάζει τα παρασκήνια του θεάτρου, για να μιλήσει τελικά για τα στερεότυπα, την πολιτική ορθότητα, το φεμινισμό, την πατριαρχία, το ρατσισμό, την κατάχρηση εξουσίας στο θέατρο, ακόμη και για την εθνική ταυτότητα, που εδώ έχει να κάνει με τη διαμάχη Ιρλανδών και Βορειοϊρλανδών, όπως φανερώνει και ο πρωτότυπος τίτλος του έργου, "Ulster American". (Σωστά, πάντως, ο Μανώλης Δούνιας επέλεξε στη μετάφρασή του το "#Cancel", που "μιλάει" καλύτερα και σε ξένους θεατές.) Το γεγονός πως ο ΄Αιρλαντ κατέστησε ένα ζήτημα τοπικού κυρίως ενδιαφέροντος ακμαίο δραματουργικό εργαλείο τού χρεώνεται ως παράσημο, ενώ συνολικά η γραφή του κερδίζει τις εντυπώσεις, καθώς αντιμετωπίζει όλα τα θεματικά πεδία με τρόπο "αναρχικό", υπονομεύοντας συνεχώς ό,τι έχει μόλις ειπωθεί.

#Cancel

Το έργο δεν στερείται στερεοτύπων το ίδιο, αντιθέτως πρόκειται για μια κωμωδία που εκμεταλλεύεται την παρουσία τριών διαφορετικών ανθρωπότυπων (τη "φεμινίστρια" συγγραφέα, το "ψώνιο" πρωταγωνιστή, τον "κουλτουριάρη" σκηνοθέτη) ώστε να γελάσει μαζί τους – όμως δεν μένει στην εύκολη επιφάνεια. Αντιθέτως, διαμέσου της σάτιρας, της ειρωνείας, ακόμη και του χοντροκομμένου χιούμορ, βάζει μια σημαντική "υποσημείωση": πως η πραγματικότητα είναι μάλλον πολυσύνθετη για να περιορίζεται σε μονοδιάστατες, στερεοτυπικές θεωρήσεις.

Η σκηνοθεσία του Μανώλη Δούνια πατάει στην παρουσία αυτών των ανθρωπότυπων, τους οποίους παρουσιάζει ίσως διογκωμένους (εντύπωση που ενισχύεται από τις χαρακτηριστικές για κάθε ήρωα ενδυματολογικές επιλογές της Έλενας Σκουλά), γι’ αυτό και αρχικά η παράσταση δείχνει κάπως σχηματική. Όμως τελικά κατακτάται όχι μόνο ο απαραίτητος καταιγιστικός ρυθμός, αλλά κυρίως η συνεχής υπονόμευση των χαρακτήρων και αυτών που "πρεσβεύουν".

#Cancel

Από την πλευρά τους, οι τρεις ηθοποιοί παραδίδουν πολύ καλές ερμηνείες, υποδυόμενοι χαρακτήρες που είναι γεμάτοι αντιφάσεις. Η Αθηνά Μαξίμου ερμηνεύει με ένταση τη Ρουθ, καταλύτη της ιστορίας και πιο απόλυτη από τους τρεις. Ο Αιμίλιος Χειλάκης είναι απολαυστικότατος σε μια συνεχώς εναλλασσόμενη ερμηνεία του Τζέι, στο πρόσωπο του οποίου –ως σταρ, Αμερικανού και προνομιούχου λευκού άνδρα– εστιάζεται σημαντικό βάρος του κωμικού στοιχείου. Ο Θανάσης Κουρλαμπάς συλλαμβάνει εύστοχα την ενέργεια του Λι, του εκ πρώτης όψεως πιο μετριοπαθή και συμπαθή από τους ήρωες, ο οποίος, όμως, διακατέχεται εξίσου από αισθήματα εθνικής και έμφυλης ανωτερότητας.

Περισσότερες πληροφορίες

#Cancel

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η πολυσυζητημένη και βαθιά πολιτική μαύρη κωμωδία φωτίζει με αιχμηρό χιούμορ την κατάχρηση εξουσίας στον καλλιτεχνικό χώρο, τα όρια της πολιτικής ορθότητας, την cancel culture και τις αντιφάσεις της «woke» κουλτούρας.

Αθηνών

Βουκουρεστίου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

O Λάμπρος Φισφής είναι και πάλι "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ

Αν ψάχνεις μια παράσταση που θα σε κάνει να γελάσεις, να ταυτιστείς και να δεις τη ζωή αλλιώς, ο Λάμπρος Φισφής επιστρέφει με το νέο του stand-up show "Πολύ καλύτερα τώρα…" στο Θέατρο Ακροπόλ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

5 λόγοι της Ειρήνης Δερμιτζάκη για να δεις τη "Ruby Moon"

Αν αναζητάς μια παράσταση που συνδυάζει μυστήριο, φαντασία και βαθιά ανθρώπινα συναισθήματα, η "Ruby Moon" είναι ό,τι πρέπει. Η σκηνοθέτιδα Ειρήνη Δερμιτζάκη μάς δίνει πέντε λόγους να τη δούμε φέτος στο Αγγέλων Βήμα.

Θέλεις να δεις από κοντά τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025;

Κερδίστε 100 διπλές προσκλήσεις για να παρακολουθήσετε ζωντανά τη βραδιά απονομής των 27ων Θεατρικών Βραβείων Κοινού, την Τρίτη 4 Νοεμβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Η καρδιά του θεάτρου χτυπάει στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης μεταμορφώνεται σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού, συνύπαρξης και δημιουργίας για μικρούς και μεγάλους, με επίκεντρο την τέχνη του θεάτρου.

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.