Ανδρομάχη

3,5

Ο Ευριπίδης μεταφέρει τον κύκλο του αίματος από τα πεδία μάχης του Τρωικού Πολέμου σε αυτά της οικογένειας και η Μαρία Πρωτόπαππα προτείνει μία ενδιαφέρουσα ανάγνωση, αναθέτοντας -όχι χωρίς λόγο- τους βασικούς γυναικείους ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς.

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα Ελίνα Γιουνανλή©

Στην ευριπίδεια τραγωδία, η Ανδρομάχη βρίσκεται αιχμάλωτη του Νεοπτόλεμου, γιου του Αχιλλέα, στη Θεσσαλία. Αφότου ο Αχιλλέας σκότωσε το σύζυγό της, ΄Έκτορα, και ο Νεοπτόλεμος τον γιο της, Αστυάνακτα, αιχμάλωτη πια και παλλακίδα, έχει προσφύγει στο ιερό της Θέτιδας για προστασία. Φοβάται για τη ζωή της και για τη ζωή του γιου που απέκτησε -με τη βία- από τον Νεοπτόλεμο, καθώς η σύζυγος του Νεοπτόλεμου, Ερμιόνη, μην μπορώντας να κάνει παιδί, βλέπει στα πρόσωπα της Ανδρομάχης και του γιου της δύο εχθρούς που πρέπει να εξαλειφθούν.

Εκμεταλλευόμενη την απουσία του συζύγου της, που βρίσκεται στο μαντείο των Δελφών, η Ερμιόνη ζητάει τη συνδρομή του πατέρα της, Μενέλαου, που έρχεται από τη Σπάρτη με σκοπό να τους σκοτώσει. ΄Όμως η Ανδρομάχη θα βρει απρόσμενο σύμμαχο στο πρόσωπο του γέροντα Πηλέα, πατέρα του Αχιλλέα, ενώ ως "από μηχανής θεός" εμφανίζεται ο Ορέστης, που παίρνει μαζί του την Ερμιόνη, ελπίζοντας να την παντρευτεί. 

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
Ελίνα Γιουνανλή©

Στην "Ανδρομάχη", ο τραγικός ποιητής μεταθέτει τον κύκλο του αίματος από το πεδίο των τρωικών μαχών στο σώμα του οίκου και της οικογένειας. Αμείλικτος με τους ΄Έλληνες και κυρίως τους Σπαρτιάτες, καυτηριάζει τη βαρβαρότητά τους απέναντι στην αιχμάλωτη και ταπεινωμένη γυναίκα, τους αποκαθηλώνει στο πρόσωπο ενός οριακά γελοίου Μενέλαου, προτάσσει το ήθος του Θεσσαλού γηραιού ήρωα, ενώ στο φινάλε προοικονομεί τη σωτηρία της Ανδρομάχης και του γιου της και την αθανασία του Πηλέα.

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα η πρόταση της Μαρίας Πρωτόπαππα, παρέδωσε την ευριπίδεια τραγωδία με λιτή δωρικότητα και μια σχεδόν επική διάσταση αποστασιοποίησης. Εντάσσοντας εξωκειμενικά στοιχεία καθώς και τον ρόλο της Γυναίκας που ερμήνευσε η ίδια, η Πρωτόπαππα παρέδωσε τον μύθο σχολιάζοντάς τον, ή καλύτερα επιδεικνύοντας μία διάθεση στοχασμού πάνω στα μηνύματα και τις αναγωγές που αυτός γεννάει. παράλληλα, αναπαρέστησε την ιστορία, χωρίς να την αποκόβει από την καταγωγή της αλλά και χωρίς να την περιορίζει σε αυτή. 

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
Ελίνα Γιουνανλή©

Προτείνοντας μία ανδρική διανομή για τους βασικούς γυναικείους ρόλους (το ρόλο της Ανδρομάχης ερμήνευσε ο Αργύρης Ξάφης, αυτόν της Ερμιόνης ο Τάσος Λέκκας, ενώ άνδρες ερμήνευσαν και τον γυναικείο Χορό), πήγε βαθύτερα από μια απόπειρα σκηνοθεσίας που θα πλησίαζε το αρχαίο παραστασιακό πρότυπο, όπου οι ερμηνευτές ήταν μόνο άνδρες. Με αυτή την επιλογή, η ανάγνωση των δραματικών προσώπων ξεπέρασε τα αυστηρώς εξατομικευμένα χαρακτηριστικά, οι ηρωίδες του έργου έγιναν "μνήμες" και "μνημεία" προσώπων, απέκτησαν μια αρχετυπική διάσταση που δεν περιορίζεται από τα έμφυλα όρια. δεν "αποστραγγίστηκαν", όμως, από τα συναισθήματα και το συναισθηματικό βάρος που κουβαλούν από γραφής. ΄Έπειτα, σε μια τρίτη ανάγνωση, οι άνδρες ερμηνευτές μπήκαν στη θέση των γυναικείων σωμάτων, που εργαλειοποιούνται, αιχμαλωτίζονται, ταπεινώνονται, βιάζονται. 

Σε αυτό το πλαίσιο ερμηνείας, ο Αργύρης Ξάφης και ο Τάσος Λέκκας ήταν εξαιρετικοί, σωματοποιώντας χαρακτηριστικά -με ευπλαστότητα και ευλυγισία ο πρώτος και με αγέρωχη μνημειακότητα ο δεύτερος-, τον ψυχικό κόσμο, τη συναισθηματική κατάσταση και τη θέση των ηρωίδων τους. Ο Γιάννης Νταλιάνης ήταν ευστοχότατος στην αποτύπωση του Μενέλαου, που νικιέται κατά κράτος από τη ρητορική δεινότητα της Ανδρομάχης, ο Δημήτρης Πιατάς σπαρακτικός στο ρόλο του Πηλέα, του ήρωα που προσπαθεί να κλείσει τον κύκλο του αίματος, όμως ο ίδιος χάνει τα πάντα, ενώ ο Γιάννης Μάνθος ερμήνευσε πολύ ζωηρά την ρήση του Αγγελιοφόρου. 

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
Ελίνα Γιουνανλή©

Η απεύθυνση στους θεατές, η σε σημεία αρχαιοπρεπής μετάφραση και η διατήρηση (μικρού) μέρους του κειμένου αμετάφραστου, οι νουθεσίες του Χορού αλλά και σημεία του κειμένου που ακούστηκαν ως "αφορισμοί" προσέδωσαν στην παράσταση μια αίσθηση διδακτισμού, όχι απαραίτητα κακώς εννοούμενου - αυτή η παράσταση διάβασε την "Ανδρομάχη" ως την προσπάθεια ενός κόσμου "που παλεύει να βγει από το σκοτάδι στο φως".

Περισσότερο στοίχισαν στην παράσταση η κινησιολογική γλώσσα του Χορού (Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου) - συνολικά, ενώ η παράσταση αρχικά φάνηκε να καταθέτει μια πρόταση για τον Χορό, τελικά αυτή αφορούσε την εναλλαγή έντονης κινησιολογίας και έκκεντρων στατικών τοποθετήσεων των σωμάτων. ΄Έπειτα δεν αποδείχτηκαν όλοι οι ηθοποιοί εξίσου δουλεμένοι, ειδικά από φωνητικής άποψης, αν και θα πρέπει να γίνει μνεία στην παρουσία της Στέλλας Γκίκα όχι μόνο στο ρόλο της Θέτιδας αλλά και στη συμβολή του μουσικού/τραγουδιστικού μέρους της παράστασης. 

Ανδρομάχη Μαρία Πρωτόπαππα
Ελίνα Γιουνανλή©

Ωραίο το σκηνικό του Σάκη Μπιρμπίλη (δικοί του και οι φωτισμοί), ένα ξηλωμένο δάπεδο σαν ψηφιδωτό με σκόρπια τα κομμάτια του, ενώ η μουσική του Λόλεκ άντλησε από πολλά πεδία, από την ηλεκτρονική μουσική μέχρι τις μουσικές μνήμες του Πόντου. Τους υπόλοιπους ρόλους ερμήνευσαν οι Δημήτρης Γεωργιάδης (Θεράπαινα), Κωνσταντίνος Πασσάς (Τροφός), Δημήτρης Μαμιός (Ορέστης), οι οποίοι συμμετείχαν και στο Χορό μαζί με τους Νώντα Δαμόπουλο, Γιάννη Μάνθο, Γιώργο Φασουλά.

Περισσότερες πληροφορίες

Ανδρομάχη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η τραγωδία του Ευριπίδη αναδεικνύει τη σύγκρουση ανάμεσα στην εξουσία και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Η Ανδρομάχη, η οποία ερμηνεύεται από άνδρα ηθοποιό, αιχμάλωτη πολέμου και μητέρα ενός παιδιού από βιασμό, αρνείται να σιωπήσει μπροστά στην κοινωνική αδικία και καταπίεση. Η αντίστασή της αποκαλύπτει την ηθική φτώχεια των ισχυρών και καταρρίπτει τις ψευδαισθήσεις ανωτερότητας. Ο Ευριπίδης παρουσιάζει τη Νέμεση ως αναγκαία αποκατάσταση της ισορροπίας, όταν η ανθρώπινη δικαιοσύνη αποτυγχάνει. Μέσα από τη φωνή της Ανδρομάχης, προβάλλεται η δύναμη του πνεύματος και η ανάγκη για αλήθεια, ελευθερία και δικαιοσύνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί την Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/11/2025

Τρίτο Στεφάνι: Η ατμόσφαιρα της παράστασης μέσα από νέες φωτογραφίες

Οι νέες φωτογραφίες από το "Τρίτο Στεφάνι" αποκαλύπτουν την ατμοσφαιρική, στοχαστική ματιά του Στάθη Λιβαθινού και της ομάδας του, που μεταμορφώνουν το κλασικό κείμενο του Ταχτσή σε μια ζωντανή, ποιητική παράσταση.

"Λεωφορείο ο πόθος"- Η επιστροφή Καραντζά και οι δύο πρωταγωνιστές

Η επανάληψη του "Λεωφορείου ο πόθος" στο Προσκήνιο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά φωτίζεται από τη βραβευμένη ερμηνεία της Αλεξίας Καλτσίκη, ενώ ο Αινείας Τσαμάτης μιλά για τον Στάνλεϊ και τη σκηνική σύγκρουση που καθορίζει την παράσταση.

"Κέικ": ένα comfort food για την ανθρώπινη συμπεριφορά

Ως guest editor, ο συγγραφέας Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης παρομοιάζει το έργο του "Κέικ", που παίζεται στο Εμπορικόν με το απόλυτο comfort food: οικείο, τρυφερό και αληθινό. Όπως ένα γλύκισμα που ξυπνά μνήμες, έτσι και το έργο του αποκαλύπτει ανθρώπινες αδυναμίες, συγκρούσεις και τη γλύκα της συμφιλίωσης.

Ο Louis C.K. επιστρέφει στην Αθήνα

Ένα από τα πιο πολυαναμενόμενα comedy events της χρονιάς και σίγουρα μια ευκαιρία να δεις έναν από τους μεγαλύτερους του είδους σε στιγμή απόλυτης δημιουργικής φόρμας.

Ο σπουδαίος Τιμ Κράουτς στην Αθήνα για την "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία"

Ο Τιμ Κράουτς επιστρέφει στην Αθήνα για την παράσταση "Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επιγεια Σωτηρία", σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ραπτοτάσιου. Μετά την παράσταση, οι θεατές θα συμμετάσχουν σε Q&A, συζητώντας με τον δημιουργό, τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς.

"Η πρόοδος είναι η ελευθερία επιλογών" – Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου μιλά για θέατρο και ζωή

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, ιδρύτρια και ψυχή της ομάδας The Young Quill, μιλά για τη δημιουργία, τον πειραματισμό και τη συνεκτικότητα της ομάδας, αλλά και για την προσωπική της πορεία στο θέατρο και τις παραστάσεις που σκηνοθετεί φέτος.