Τα σκυλιά

3

Μια αγέλη σκύλων επιχειρεί να διαλευκάνει το φριχτό θάνατο ενός σκύλου, στο έργο που συνυπογράφει ο Ανέστης Αζάς και εμπνέεται από πραγματικά γεγονότα. Στοιχεία παραβολής, περιπέτειας, noir και μαύρης κωμωδίας, αλλά και αδυναμίες, σε ένα ενδιαφέρον δείγμα γραφής, που τροφοδοτεί μία παράσταση εκρηκτικής ενέργειας. | Powered by Uber

«Τα σκυλιά» του Ανέστη Αζά στο θέατρο Κιβωτός μετά το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου Karol Jarek©

Αριστοφανικής εκκίνησης είναι το έργο που συνυπογράφουν ο Γεράσιμος Μπέκας, ο Μιχάλης Πητίδης και ο Ανέστης Αζάς, καθώς σε αυτό πρωταγωνιστούν όχι άνθρωποι αλλά ζώα. συγκεκριμένα, μια αγέλη σκύλων, η οποία επιχειρεί, έχοντας επικεφαλής ένα πρώην σκυλί της αστυνομίας, να διαλευκάνει τον φρικτό θάνατο ενός σκύλου, του Τουίστ, στην Αράχωβα. Εμφανώς βασισμένοι στην αληθινή και αποτρόπαια ιστορία του Όλιβερ (πόσο ωραίο το παιχνίδι με τα δύο ονόματα, του αληθινού και του μυθοπλαστικού σκύλου), οι τρεις δημιουργοί μετατρέπουν την πραγματικότητα σε τέχνη, με ένα έργο που συνδυάζει στοιχεία παραβολής, περιπέτειας, noir και μαύρης κωμωδίας

Τα σκυλιά του Ανέστη Αζά στο θέατρο Κιβωτός μετά το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Karol Jarek©

Πολλά είναι τα θέματα που θίγουν τα "Σκυλιά", με αφορμή αυτή την ιστορία, όπως την ανθρώπινη συμπεριφορά απέναντι στα ζώα, την ενοχή -και τη σιωπή- των κλειστών κοινωνιών, τη συμπεριφορά του νεοέλληνα. Αποτελούν έτσι ένα ενδιαφέρον δείγμα σύγχρονης ελληνικής γραφής, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν οι ίδιοι οι χαρακτήρες, καθώς σε κάθε σκυλί οι συγγραφείς προσδίδουν τα δικά του χαρακτηριστικά και τη δική του ξεχωριστή ιστορία. Εντοπίζονται όμως και δραματουργικές αδυναμίες, όπως η απουσία δραματικής οικονομίας και η εξώφθαλμα διατυπωμένη κριτική, που κάνει το έργο να ακούγεται διδακτικό, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς το φινάλε.

Τα σκυλιά του Ανέστη Αζά στο θέατρο Κιβωτός μετά το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Karol Jarek©

Παρά τις όποιες αδυναμίες, τα "Σκυλιά" έδωσαν το υλικό για μία παράσταση που εξελίσσεται με υψηλή ενέργεια και ρυθμό. Σε σκηνοθεσία του Ανέστη Αζά, η παράσταση διακατέχεται από καταιγιστική δράση στο μεγαλύτερο μέρος της, η αγωνία κλιμακώνεται, ενώ το γεγονός της ζωικής υπόστασης των ηρώων και ηρωίδων, ευνόησε τη σωματικότητα των ερμηνειών, που αποτέλεσαν και το σημείο αιχμής της. Ασταμάτητοι οι ηθοποιοί (Γιώργος Κατσής, Έλενα Μαυρίδου, Κωνσταντίνος Μωραΐτης, Μαρία Πετεβή, Cem Yiğit ÜzümoğluGary Salomon), σάρωσαν τη σκηνή, βοηθούμενοι και από την αφαιρετική αλλά εξυπηρετική σκηνογραφία της Διδώς Γκόγκου, που -γεμίζοντας τη σκηνή με μεγάλα στρώματα και εμπόδια- μετέτρεψε τη σκηνή σε adventure/action parκ. Η Βασιλεία Ροζάνα έντυσε τα δραματικά πρόσωπα με ανθρώπινα ρούχα και δεν επιχείρησε να αποτυπώσει τη ζωική υπόστασή τους. κρίνεται ως εύστοχη επιλογή, καθώς απέτρεψε τη ροπή της ιστορίας προς το παραμυθικό/παιδικό στοιχείο κι έτσι ενίσχυσε τη δραματική επίδρασή της. Καθοριστικοί οι φωτισμοί (Ελένη Χούμου) και η μουσική (Παναγιώτης Μανουηλίδης) στη δημιουργία της απαιτούμενης ατμόσφαιρας περιπέτειας και αγωνίας. 

Πρώτη δημοσίευση 26/7/24

Περισσότερες πληροφορίες

Τα σκυλιά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Μια ομάδα «σκύλων» εμφανίζεται στη σκηνή ως άλλος Χορός αρχαίας κωμωδίας. Αποστολή τους είναι να διαλευκάνουν τα γεγονότα γύρω από την άγρια κακοποίηση και θανάτωση ενός όμορφου κατοικίδιου σκυλιού σε μια επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, δίπλα σε ένα αρχαίο μαντείο. Ποια εκδοχή είναι η αληθινή; Ήταν άνθρωπος ο δολοφόνος, όπως είχε ακουστεί αρχικά, ή το οικόσιτο ζώο έπεσε θύμα αγέλης άλλων, αδέσποτων σκύλων, όπως λέει το τελικό πόρισμα των αρχών; Σε μια πολιτεία των σκύλων, απελευθερωμένη από την εξουσία των ανθρώπων, θα μπορούσαν, επιτέλους, τα κακοποιημένα ζώα να βρουν δικαιοσύνη; Το έργο είναι εμπνευσμένο από τους “Όρνιθες” του Αριστοφάνη με τον ζωομορφικό Χορό των πουλιών που ιδρύει τη ”Νεφελοκοκκυγία”.Με αφετηρία μια αληθινή ιστορία από το πρόσφατο αστυνομικό δελτίο και όχημα τη μέθοδο του θεάτρου ντοκιμαντέρ, αναπτύσσεται στη σκηνή μια πολιτική αλληγορία γύρω από το ζήτημα της κοινωνικής βίας που εκδηλώνεται, ολοένα και περισσότερο, εναντίον των πλέον αδύναμων, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών 2024.

Κιβωτός

Πειραιώς 115

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

Στην εξοχή

Με μια φαινομενικά απλή υπόθεση, το έργο του Βρετανού συγγραφέα διατυπώνει υπαινικτικές αλήθειες για τη μοναξιά, τη βία και την εξουσία των σχέσεων, και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου φέρνει στην επιφάνεια τη δυναμική του, παρά την αμφιλεγόμενη κινησιολογική επιλογή της σκηνοθεσίας. | Powered by Uber

"Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" από τον Αντώνη Καλομοιράκη

Η ευρέως γνωστή από τον κινηματογράφο κωμωδία του Αλέκου Σακελλάριου "Ο φίλος μου ο Λευτεράκης" κάνει πρεμιέρα στην Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου - Καλαμπόκη.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου ξανασυναντά το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" – και γίνεται sold out πριν καν αρχίσει

Ξεκίνησε η προπώληση για το "Ρέκβιεμ για το τέλος του έρωτα" στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής – ΚΠΙΣΝ, και τα εισιτήρια εξαφανίστηκαν σε χρόνο ρεκόρ. Απολύτως αναμενόμενο καθώς αυτή η παράσταση που έχει την υπογραφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου είναι μια συνάντηση τιτάνων της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας.