Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

3

Η κωμωδία του δημοφιλούς συγγραφικού διδύμου αποτελεί ξεχωριστή περίπτωση στην πορεία του μεταπολεμικού θεάτρου, καθώς αντλεί από τη σύγχρονη ιστορία και τον ελληνικό εμφύλιο. Η παράσταση του Σταμάτη Φασουλή έχει την αξία της, εγκλωβίζεται ωστόσο σε εύκολες σχηματοποιήσεις. | Powered by Uber

Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

Η κωμωδία των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου γράφτηκε και παίχτηκε την άνοιξη του 1946, δηλαδή όχι πολύ καιρό μετά τα γεγονότα των Δεκεμβριανών και τη Συμφωνία της Βάρκιζας. Το συγγραφικό δίδυμο πήρε το ρίσκο να "επενδύσει" κωμικά στη μεγάλη πληγή του Εμφυλίου όσο αυτή ήταν εν εξελίξει, με την κωμωδία τους, την πρώτη με αυτή τη θεματική που ανέβηκε στο ελεύθερο θέατρο, να καταγράφεται τελικά ως μια ξεχωριστή στιγμή στη μεταπολεμική δραματουργία. Η ιστορία διαδραματίζεται κατά την περίοδο των Δεκεμβριανών και τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα σωματοποιούνται στα πρόσωπα δύο αδερφών: ο Σταύρος είναι εθνικόφρονας, ο Κώστας εαμίτης, και ανάμεσά τους βρίσκεται ο πατέρας τους, ο φιλήσυχος κυρ-Παντελής. Οι συγγραφείς επιτυγχάνουν πράγματι να δημιουργήσουν μια κωμωδία πάνω σε έναν άκρως δραματικό καμβά: αντιπαραθέτουν στα αντιμαχόμενα αδέρφια τον αμέτοχο πατέρα τους, ο οποίος καταλήγει να πληρώνει… τη νύφη, καθώς συλλαμβάνεται τόσο από την πολιτοφυλακή όσο και από την εθνοφυλακή, ενώ το κωμικό στοιχείο κορυφώνεται στο πρόσωπο της μητέρας, Αθηνάς, η οποία εμφανίζεται εξ ολοκλήρου ανίδεη και σε παντελή σύγχυση σχετικά με το ποιες ξένες δυνάμεις και ποιοι ηγέτες βρίσκονται πίσω από κάθε στρατόπεδο.

Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

Η απόφαση του Σταμάτη Φασουλή να ανεβάσει ένα άγνωστο ουσιαστικά έργο σημαντικής ιστορικής αξίας –συστήνοντάς το στο σύγχρονο κοινό– είναι αξιέπαινη και η παράσταση χαρίζει γέλιο, πικρό φυσικά, σε κάποιες στιγμές. Είναι όμως και αρκετά τυποποιημένη, εντείνοντας μάλλον την τυποποίηση του ίδιου του έργου, το οποίο, καθώς ανήκει στο κωμικό είδος, στηρίζεται στις διακριτές αντιθέσεις και στα καθαρά σχήματα. Αυτή την καθαρότητα ακολουθεί, για παράδειγμα, η όψη της παράστασης, που αναπαριστά πιστά –αλλά χωρίς ιδιαίτερο χαρακτήρα– την εποχή και το σπίτι της οικογένειας (σκηνικά-κοστούμια του Πάρι Μέξη).

Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

Χαρακτηριστική της κωμικής τυποποίησης είναι η ερμηνεία της Ελένης Καστάνη, η οποία υιοθετεί μια υπερβολικά σχηματική φόρμα για να αποδώσει την αφέλεια της Αθηνάς. Ο Γιώργος Βουρδαμής (Κώστας) και ο Απόστολος Καμιτσάκης (Σταύρος) ενσωματώνουν στις ερμηνείες τους τις ακλόνητες ιδεολογικές πεποιθήσεις των ηρώων τους, αφήνουν όμως πού και πού να φανεί το νήμα του αδελφικού δεσμού τους. Χαρακτηριστικές οι ερμηνείες του Γιώργου Κορομπίλη και της Μαρίας Καραβά στους διπλούς, αντίθετους ρόλους τους (Πολιτοφύλακας/Εθνοφύλακας, Εαμίτισσα/Εθνικίστρια, αντίστοιχα), ενώ η Δέσποινα Πολυκανδρίτου αδικείται κάπως στον απλοϊκό ρόλο της λαϊκής υπηρέτριας Φρόσως. Ο Γιώργος Δεπάστας στο ρόλο του Σωτήρη, φίλου του Παντελή, συνεισφέρει με την εμπειρία του στο κωμικό αποτέλεσμα. Ο Σταμάτης Φασουλής στο ρόλο του κυρ-Παντελή επιδεικνύει συναισθηματική και ερμηνευτική ευελιξία και αποδίδει τα μεταιχμιακά συναισθήματα που γεννάει το έργο. Η παράσταση κλείνει με μια κειμενική προσθήκη του ίδιου, με την οποία ο σκηνοθέτης μοιάζει να απαντά στο συμφιλιωτικό μήνυμα του συγγραφικού διδύμου· ένα μήνυμα που ακούγεται κάπως επιδερμικό σήμερα, είχε προκύψει όμως ως αίτημα επιβίωσης σε άγριους καιρούς.

Περισσότερες πληροφορίες

Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η πορεία μιας οικογένειας, που από την απελευθέρωση περνάει στα Δεκεμβριανά και τελειώνει μετά τη συνθήκη της Βάρκιζας, σε μια σπάνια πολιτική στιγμή του μεταπολεμικού θεάτρου. Όπως και εκτός, έτσι και εντός του σπιτιού, επικρατεί εμφύλιος, με τον ένα γιο της οικογένειας να είναι δεξιός και τον άλλον να είναι αριστερός. Ανάμεσα στα "πυρά" τους βρίσκεται ο πατέρας τους, ο πατριάρχης κυρ-Παντελής, η μητέρα τους, η Αθηνά, αλλά και η οικιακή βοηθός τους η Φρόσω.

Μικρό Παλλάς

Αμερικής 2 (City Link)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η οργή ως κραυγή ύπαρξης: Έξι νέοι ηθοποιοί μιλούν για "Τη μέρα της Φούστας"

Στην παράσταση "Η μέρα της φούστας" σε σκηνοθεσία Ζωής Χατζηαντωνίου, νέοι ηθοποιοί ερμηνεύουν "οργισμένα παιδιά" μιας γενιάς που ασφυκτιά. Μιλούν για την οργή, τον φόβο, τη βία και την ανάγκη να ακουστούν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
03/11/2025

Συνεχόμενα sold out για την παράσταση "Άνθρωποι και ποντίκια" του Βασίλη Μπισμπίκη

Η Ομάδα Cartel μεταφέρει το εμβληματικό έργο του Στάινμπεκ που έχει κατακτήσει το αθηναϊκό κοινό.

Οι συντελεστές του "Annie" μιλούν για το μιούζικαλ - φαινόμενο στο Παλλάς

Όσα δήλωσαν οι Θέμις Μαρσέλλου, Γιάννης Στάνκογλου, Δανάη Παππά, Μαρία Κατσανδρή, Αργύρης Αγγέλου για το πολυβραβευμένο μιούζικαλ "Annie" στο Παλλάς.

10 παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα σήμερα

Σήμερα ανοίγουν οι σκηνές για δέκα παραστάσεις, νέες και επαναλήψεις, φέρνοντας στο προσκήνιο ποικίλα θέματα, δυνατές ερμηνείες και σύγχρονα θεατρικά έργα που συζητούν, προβληματίζουν και γοητεύουν το κοινό.

Προσεχώς "Cats" στο Christmas Theater

Ετοιμαστείτε να ζήσετε ένα μαγευτικό βράδυ με τις πιο γοητευτικές γάτες της σκηνής μέσα από τη μουσική του Άντριου Λόιντ Βέμπερ.

"Nina Simone – 4 οκτάβες ελευθερίας": Η Idra Kayne συναντά τη θρυλική φωνή

Η ταλαντούχα ερμηνεύτρια και ηθοποιός ενσαρκώνει τη θρυλική Αμερικανίδα μουσικό, τραγουδίστρια και ακτιβίστρια Νίνα Σιμόν, στη μουσικοθεατρική παράσταση "Nina Simone – 4 οκτάβες ελευθερίας".

Η Ναταλία Δραγούμη δεν μπορεί να φανταστεί τον εαυτό της έξω από το θέατρο

Με αφορμή τη δεύτερη χρονιά της παράστασης "2:22 – A Ghost Story" στο Αλάμπρα, η Ναταλία Δραγούμη μιλά για την παράσταση, αποκαλύπτει στιγμές από την ζωή της, τις επιλογές που τη διαμόρφωσαν, αλλά και τη βαθιά σύνδεση με την οικογένεια και την καλλιτεχνική της καταγωγή. Μέσα από τις λέξεις της, ξεδιπλώνεται η αγάπη της για το θέατρο, η αφοσίωση στους ρόλους και η ζωντάνια που φέρνει κάθε φορά στη σκηνή.