Λεωφορείο ο Πόθος

5

Εξαιρετικές ερμηνείες και αριστουργηματική σκηνοθετική απόδοση του διάσημου έργου, που αναδεικνύει όλη τη δυναμική του συγγραφικού σύμπαντος, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί το δικό της διακριτό στίγμα. | Powered by Uber

'Λεωφορείο ο Πόθος': Νέες φωτογραφίες από τη νέα σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά Γκέλυ Καλαμπάκα©

Μπορούμε να μιλάμε για τη σημαντικότερη σύγχρονη παράσταση του "Λεωφορείου ο Πόθος"; Απ’ όσες παίχτηκαν την τελευταία εικοσιπενταετία απαντάω εμφατικά ναι. Ο Δημήτρης Καραντζάς παρέδωσε ένα σκηνικό αριστούργημα και το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με ένα δύσκολο έργο, το οποίο, επιπλέον, κουβαλάει μια μυθολογία, κάνει το εγχείρημα ακόμη πιο σημαντικό. Προφανώς δεν υπάρχουν στην παράσταση ηθογραφικές νότες και γλυκερές ωραιοποιήσεις, ειδικά στην απόδοση της κλονισμένης προσωπικότητας της Μπλανς, όπως δεν υπάρχει η φυσιογνωμική ταύτιση του Κοβάλσκι με ένα μάτσο αρσενικό τύπου Μπράντο, αλλά αυτά είναι στοιχεία –πολύ σημαντικά– που έχουν απασχολήσει κι άλλες παραστάσεις. Η συγκεκριμένη κατατάσσεται ως τόσο σημαντική καθώς καταφέρνει να "ανήκει" απολύτως και ισάξια τόσο στον συγγραφέα όσο και στον σκηνοθέτη της.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η παράσταση ανασυστήνει με έξοχο τρόπο τα χαρακτηριστικά της συγγραφικής υπογραφής, δηλαδή τον αδυσώπητο ρεαλισμό –κι ήταν μεγάλο στοίχημα για το σκηνοθέτη να αναμετρηθεί μαζί του, χωρίς να τον προσαρμόσει στο δικό του, περισσότερο αφαιρετικό, ύφος– και την υπόγεια, σπαρακτική ποίηση. Επίσης, το "Λεωφορείο" είναι ένα έργο με πολλά σκοτάδια και ο Καραντζάς τα ανέδειξε πλήρως, δίνοντας, π.χ., χώρο στο τραυματικό ερωτικό παρελθόν της Μπλανς, που την καθόρισε. Ακόμη, είδαμε επιτέλους μια σκηνική ανάγνωση που έχει ανιχνεύσει το ταξικό στοιχείο κι έτσι απέδωσε τις βίαιες αρσενικές συμπεριφορές ως απόρροια των κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών και όχι ως κούφιες επιδείξεις ανδρισμού. Γι’ αυτό και όχι μόνο πείθει αλλά επιβάλλεται πλήρως ο Άρης Μπαλής στον, φαινομενικά κόντρα στο παρουσιαστικό του, ρόλο του Κοβάλσκι, μιας και ο ήρωας δεν είναι, γενικώς κι αορίστως, ένας μπρουτάλ άνδρας αλλά ένας, άξεστος πράγματι, άνθρωπος της εργατικής τάξης, ένας μετανάστης δεύτερης γενιάς που παλεύει εσωτερικά και εξωτερικά να προσδιορίσει το ρόλο και τη θέση του.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η σκηνοθεσία φώτισε όλα τα πρόσωπα, τους μικρούς αλλά όχι ασήμαντους ρόλους της Ευνίκης (Ιωάννα Ραμπαούνη) και του Στιβ (Γιάννης Κόραβος), τον Μιτς (Βασίλης Μαγουλιώτης) και κυρίως έδωσε στη Στέλλα τη θέση που της αξίζει: η αδερφή της Μπλανς δεν είναι μια διακοσμητική παρουσία, αλλά βαδίζει στη δική της οδυνηρότατη διαδρομή, με τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου να πραγματοποιεί μια εξαιρετική ερμηνεία. Συναρπαστική και η χημεία της με τον Μπαλή, ενσάρκωσαν απόλυτα τον ζωώδη –και αδιέξοδο– πόθο που ενώνει το ανδρόγυνο. Περνώντας στην Μπλανς, η Αλεξία Καλτσίκη αιχμαλώτισε σε κάθε εκατοστό της μια ηρωίδα που είναι πολλοί ψυχισμοί μαζί: ξεπεσμένη αλλά ακόμη σνομπ αριστοκράτισσα, πληγωμένη ερωτευμένη γυναίκα, εκμαυλίστρια ανήλικων αγοριών, γυναίκα που παλεύει να κρατήσει ανθρώπους και περιουσίες, γυναίκα που βιάζεται και, βέβαια, γυναίκα που καταλήγει στο ψυχιατρείο. Η πορεία της προς την απόλυτη καταρράκωση αποτελεί μεγάλη στιγμή στη σύγχρονη παραστασιογραφία. Εξαίσιο το σκηνικό της Μαρίας Πανουργιά, στρίμωξε κυριολεκτικά σε δύο δωμάτια με ελάχιστο βάθος τη ζωή και την ύπαρξη των προσώπων, σημαντική η επίδραση της υπόκωφης μουσικής του Γιώργου Ραμαντάνη.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Περισσότερες πληροφορίες

Λεωφορείο ο Πόθος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Η έκπτωτη μεγαλοαστή Μπλανς Ντιμπουά αντιπαρατίθεται με τον Πολωνό σύζυγο της αδερφής της Στέλλας, Στάνλεϊ Κοβάλσκι, όταν καταφθάνει ξαφνικά στη Νέα Ορλεάνη για να μείνει μαζί τους. Η συντριπτική σύγκρουση των δύο κόσμων, αυτού των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν, στη φαντασίωση της ευημερίας, κι εκείνου της επιβίωσης, της ορμής και του πραγματισμού, εγείρει μεγάλα ερωτήματα περί κοινωνικής, φυλετικής και ταξικής ανισότητας. Η Μπλανς σ’ αυτόν τον τερματικό σταθμό που την αφήνει το λεωφορείο με το παράδοξο όνομα "Πόθος", θα έρθει αντιμέτωπη με το τραύμα της και όλες τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες της.

Προσκήνιο

Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Πολυτεχνείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber