Λεωφορείο ο Πόθος

5

Εξαιρετικές ερμηνείες και αριστουργηματική σκηνοθετική απόδοση του διάσημου έργου, που αναδεικνύει όλη τη δυναμική του συγγραφικού σύμπαντος, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί το δικό της διακριτό στίγμα. | Powered by Uber

'Λεωφορείο ο Πόθος': Νέες φωτογραφίες από τη νέα σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά Γκέλυ Καλαμπάκα©

Μπορούμε να μιλάμε για τη σημαντικότερη σύγχρονη παράσταση του "Λεωφορείου ο Πόθος"; Απ’ όσες παίχτηκαν την τελευταία εικοσιπενταετία απαντάω εμφατικά ναι. Ο Δημήτρης Καραντζάς παρέδωσε ένα σκηνικό αριστούργημα και το γεγονός ότι έχουμε να κάνουμε με ένα δύσκολο έργο, το οποίο, επιπλέον, κουβαλάει μια μυθολογία, κάνει το εγχείρημα ακόμη πιο σημαντικό. Προφανώς δεν υπάρχουν στην παράσταση ηθογραφικές νότες και γλυκερές ωραιοποιήσεις, ειδικά στην απόδοση της κλονισμένης προσωπικότητας της Μπλανς, όπως δεν υπάρχει η φυσιογνωμική ταύτιση του Κοβάλσκι με ένα μάτσο αρσενικό τύπου Μπράντο, αλλά αυτά είναι στοιχεία –πολύ σημαντικά– που έχουν απασχολήσει κι άλλες παραστάσεις. Η συγκεκριμένη κατατάσσεται ως τόσο σημαντική καθώς καταφέρνει να "ανήκει" απολύτως και ισάξια τόσο στον συγγραφέα όσο και στον σκηνοθέτη της.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η παράσταση ανασυστήνει με έξοχο τρόπο τα χαρακτηριστικά της συγγραφικής υπογραφής, δηλαδή τον αδυσώπητο ρεαλισμό –κι ήταν μεγάλο στοίχημα για το σκηνοθέτη να αναμετρηθεί μαζί του, χωρίς να τον προσαρμόσει στο δικό του, περισσότερο αφαιρετικό, ύφος– και την υπόγεια, σπαρακτική ποίηση. Επίσης, το "Λεωφορείο" είναι ένα έργο με πολλά σκοτάδια και ο Καραντζάς τα ανέδειξε πλήρως, δίνοντας, π.χ., χώρο στο τραυματικό ερωτικό παρελθόν της Μπλανς, που την καθόρισε. Ακόμη, είδαμε επιτέλους μια σκηνική ανάγνωση που έχει ανιχνεύσει το ταξικό στοιχείο κι έτσι απέδωσε τις βίαιες αρσενικές συμπεριφορές ως απόρροια των κοινωνικών και οικονομικών συνθηκών και όχι ως κούφιες επιδείξεις ανδρισμού. Γι’ αυτό και όχι μόνο πείθει αλλά επιβάλλεται πλήρως ο Άρης Μπαλής στον, φαινομενικά κόντρα στο παρουσιαστικό του, ρόλο του Κοβάλσκι, μιας και ο ήρωας δεν είναι, γενικώς κι αορίστως, ένας μπρουτάλ άνδρας αλλά ένας, άξεστος πράγματι, άνθρωπος της εργατικής τάξης, ένας μετανάστης δεύτερης γενιάς που παλεύει εσωτερικά και εξωτερικά να προσδιορίσει το ρόλο και τη θέση του.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Η σκηνοθεσία φώτισε όλα τα πρόσωπα, τους μικρούς αλλά όχι ασήμαντους ρόλους της Ευνίκης (Ιωάννα Ραμπαούνη) και του Στιβ (Γιάννης Κόραβος), τον Μιτς (Βασίλης Μαγουλιώτης) και κυρίως έδωσε στη Στέλλα τη θέση που της αξίζει: η αδερφή της Μπλανς δεν είναι μια διακοσμητική παρουσία, αλλά βαδίζει στη δική της οδυνηρότατη διαδρομή, με τη Δήμητρα Βλαγκοπούλου να πραγματοποιεί μια εξαιρετική ερμηνεία. Συναρπαστική και η χημεία της με τον Μπαλή, ενσάρκωσαν απόλυτα τον ζωώδη –και αδιέξοδο– πόθο που ενώνει το ανδρόγυνο. Περνώντας στην Μπλανς, η Αλεξία Καλτσίκη αιχμαλώτισε σε κάθε εκατοστό της μια ηρωίδα που είναι πολλοί ψυχισμοί μαζί: ξεπεσμένη αλλά ακόμη σνομπ αριστοκράτισσα, πληγωμένη ερωτευμένη γυναίκα, εκμαυλίστρια ανήλικων αγοριών, γυναίκα που παλεύει να κρατήσει ανθρώπους και περιουσίες, γυναίκα που βιάζεται και, βέβαια, γυναίκα που καταλήγει στο ψυχιατρείο. Η πορεία της προς την απόλυτη καταρράκωση αποτελεί μεγάλη στιγμή στη σύγχρονη παραστασιογραφία. Εξαίσιο το σκηνικό της Μαρίας Πανουργιά, στρίμωξε κυριολεκτικά σε δύο δωμάτια με ελάχιστο βάθος τη ζωή και την ύπαρξη των προσώπων, σημαντική η επίδραση της υπόκωφης μουσικής του Γιώργου Ραμαντάνη.

Γκέλυ Καλαμπάκα©

Περισσότερες πληροφορίες

Λεωφορείο ο Πόθος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 130 '

Η έκπτωτη μεγαλοαστή Μπλανς Ντιμπουά αντιπαρατίθεται με τον Πολωνό σύζυγο της αδερφής της Στέλλας, Στάνλεϊ Κοβάλσκι, όταν καταφθάνει ξαφνικά στη Νέα Ορλεάνη για να μείνει μαζί τους. Η συντριπτική σύγκρουση των δύο κόσμων, αυτού των ψευδαισθήσεων και της προσκόλλησης στο παρελθόν, στη φαντασίωση της ευημερίας, κι εκείνου της επιβίωσης, της ορμής και του πραγματισμού, εγείρει μεγάλα ερωτήματα περί κοινωνικής, φυλετικής και ταξικής ανισότητας. Η Μπλανς σ’ αυτόν τον τερματικό σταθμό που την αφήνει το λεωφορείο με το παράδοξο όνομα "Πόθος", θα έρθει αντιμέτωπη με το τραύμα της και όλες τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες της.

Προσκήνιο

Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Πολυτεχνείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Οιδίπους": Τελευταία ευκαιρία να παρακολουθήσετε την παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά

Τελευταία ευκαιρία να δείτε μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού: ο συγκλονιστικός "Οιδίπους" του Γιάννη Χουβαρδά ολοκληρώνει την περιοδεία του με μία μοναδική παράσταση στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού, αυτή τη Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/09/2025

Εθνικό Θέατρο: Τελευταία παράσταση για τα "Θραύσματα: Ευριπίδης"

Στο Σχολείον της Αθήνας "Ειρήνη Παπά" θα παιχτεί την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου η πολυταξιδεμένη παράσταση που ενώνει το θέατρο με την αρχαιολογία.

Για τον Χάρη Φραγκούλη, η τέχνη είναι η μόνη αντίσταση απέναντι στον ακραίο ναρκισσισμό

Ο ατρόμητος ηθοποιός μιλά στο 'α' αφού έχει παραδώσει μία από τις ομορφότερες ερμηνείες του φετινού θεατρικού καλοκαιριού.

'Επόμενη Στάση: Κυψέλη': Η γειτονιά γίνεται ξανά θεατρική σκηνή

Η επιτυχημένη θεατρική διαδρομή "Επόμενη Στάση: Κυψέλη" επιστρέφει για 6η χρονιά, μεταμορφώνοντας ξανά την Κυψέλη σε σκηνή γεμάτη μνήμες, ιστορίες, πρόσωπα και εκπλήξεις. Από τις 14 Σεπτεμβρίου, για επτά Κυριακές.

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.