Η αξία της ζωής

3

Ο πόνος είναι αναπόφευκτος, όμως η αξία της ζωής είναι αδιαπραγμάτευτη μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Το σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσαφούλιας δίνοντας προβάδισμα στις ερμηνείες. | Powered by Uber

Η αξία της ζωής Ανδρέας Νικολαρέας©

Την αξία της ζωής θέτει πράγματι στο επίκεντρο το έργο της Τζέιν Άντερσον, μέσα από την ιστορία δύο ζευγαριών που βιώνουν πολλαπλές απώλειες. Ο πόνος είναι αναπόφευκτος στη ζωή μοιάζει να λέει η Αμερικανίδα συγγραφέας, η διαχείρισή του όμως είναι υποκειμενική υπόθεση και είναι αυτή που κάνει τη διαφορά. Στην ιστορία, διασταυρώνονται η Ντίνα και ο Μπιλ, που αντιμετωπίζουν την τρομακτική απώλεια της κόρης τους, και η Τζάνετ και ο  Νιλ, που έχουν χάσει το σπίτι τους από πυρκαγιά, ενώ ο Νιλ νοσεί από καρκίνο τελικού σταδίου. Οι δύο γυναίκες είναι ξαδέρφες κι έτσι, καθώς τα δύο ζευγάρια συναντιούνται, η συγγραφέας στηρίζει πάνω τους την αντιπαράθεση διαφορετικών χαρακτήρων, ιδεολογιών και κοσμοθεωριών. Το πρώτο ζευγάρι, και ειδικά ο Μπιλ, είναι θρήσκοι, συγκροτημένοι, πραγματιστές, οι δεύτεροι πρεσβεύουν ένα εναλλακτικότερο μοντέλο ζωής, ασπάζονται τις ανατολικές φιλοσοφίες, ζουν κοντά στη φύση. Η συνάντησή τους θα επιφέρει συγκρούσεις, ειδικά όταν η Ντίνα και ο Μπιλ ενημερώνονται για την πρόθεση του Νιλ να προχωρήσει σε ευθανασία πριν ο καρκίνος τον καταβάλει ολοκληρωτικά.

Η αξία της ζωής
Ανδρέας Νικολαρέας©

Πολλά τα ζητήματα και οι θεματικές που θίγει η Άντερσον: η διαχείριση της απώλειας, η επίπτωσή της στη συζυγική ζωή, η ασθένεια, η πίστη, ο έρωτας και η συμπόρευση, η αντιπαράθεση της ηθικής αντίληψης περί καλού και κακού απέναντι στις θρησκευτικές διδαχές κ.ά. Το θέμα είναι ότι το έργο γίνεται σε αρκετά σημεία ρητορικό, καθώς τα τέσσερα πρόσωπα συναντιούνται στην κατασκήνωση που έχουν στήσει η Τζάνετ και ο Νιλ έξω από τα απομεινάρια του σπιτιού τους και παραθέτουν μέσα από κουβέντες και καυγάδες τις διαφορετικές κοσμοθεωρίες τους. Πάντως, η συνάντησή τους θα αποδειχτεί πολύτιμη, τόσο για τη σχέση του Μπιλ και της Ντίνα όσο και για την επαναδιαπραγμάτευση της απόφασης της Τζάνετ, που είχε σκοπό να τερματίσει τη ζωή της μετά το θάνατο του Νιλ. Παρά τα ρητορικά σχήματα και την κάπως βεβιασμένη μεταστροφή του φινάλε, το έργο έχει δυναμική και ενεργοποιεί μια διαδικασία επεξεργασίας πολλαπλών θεμάτων, ενώ φυσικά αφήνει χώρο στο συναίσθημα.

Η αξία της ζωής
Ανδρέας Νικολαρέας©

Η σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια μεταδίδει με ένταση αυτούς τους προβληματισμούς, δίνοντας το προβάδισμα στους φορείς της ιστορίας και κατ’ επέκταση σε τέσσερις χαρακτηριστικές ερμηνείες. Οι ικανοί ηθοποιοί ξεδιπλώνουν ενώπιόν μας αυτούς τους τέσσερις διαφορετικούς ανθρώπους, που συγκρούονται μέσα τους και έξω τους, ενώ τους ενώνουν παρόμοια συναισθήματα - το σε στιγμές μετωπικό στήσιμο, παρ’ όλ’ αυτά, ενισχύει τη ρητορικότητα του έργου. Πολύ καλός ο Δημήτρης Μαυρόπουλος στο ρόλο του ορθολογιστή στα όρια του κυνισμού Μπιλ, που βρίσκει το δικό του σημείο καμπής και ξανάρχεται σε επαφή με τον κόσμο του συναισθήματος. Η Πέγκυ Σταθακοπούλου δίνει μία νευρική Ντίνα, που καταπιέζει όλα όσα την πνίγουν, αν και η ερμηνεία της αδικείται από την κινησιολογική σχηματικότητα˙ το φινάλε της όμως, μαζί με τον Μαυρόπουλο, είναι συγκινητικό . Η Αθηνά Τσιλύρα χτίζει πολύ ωραία την εικόνα της αθυρόστομης, "μαγκιόρας" αλλά πλημμυρισμένης από συναισθήματα Τζάνετ, πολύ ωραία και η ερμηνεία του Βασίλη Ρίσβα ως Νιλ. Χαρακτηριστικά των προσώπων τα κοστούμια του Άγη Παναγιώτου˙ τα φθινοπωρινά στοιχεία στο σκηνικό της Ηλένια Δουλαδίρη δημιουργούν ένα ατμοσφαιρικό περιβάλλον, που ενισχύει η σύνθεση του Θοδωρή Οικονόμου.

Περισσότερες πληροφορίες

Η αξία της ζωής

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Ο πόνος στη ζωή είναι ουσιαστικά αναπόφευκτος, το να υποφέρεις όμως από αυτόν είναι κάτι προαιρετικό. Κεντρικά πρόσωπα του έργου είναι δύο ξαδέρφες με τους συζύγους τους συναντιούνται μετά από αρκετό καιρό και με τις δύο να έχουν υποστεί μια τρομερή απώλεια. Συνολικά, πρόκειται για ένα έργο το οποίο είναι γεμάτο συμπόνια, ειλικρίνεια αλλά και χιούμορ που εξερευνά σε βάθος την αξία της ζωής και το δικαίωμα του καθενός από εμάς να αποφασίζει ελεύθερα τη μοίρα του. Η συγγραφέας του έργου αυτού, η οποία είναι και ηθοποιός και σκηνοθέτις, έχει βραβευτεί με Emmy.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το ηχηρό MIRfestival 2025 σε ακόμα περισσότερες γειτονιές της Αθήνας

Ανοίγεται πρώτη φορά στο εξωτερικό και ακόμη περισσότερο στο εσωτερικό το διεθνές φεστιβάλ MIRfestival (από 21/11), εκεί όπου γεννιούνται οι νέες μορφές των παραστατικών τεχνών, και αυτό είναι το πρόγραμμά του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
10/11/2025

Για τη Γιώτα Νέγκα "το θέατρο και το τραγούδι είναι αδελφές τέχνες"

Από τη Μαρίκα Παπαγκίκα ως τον ΛΕΞ, η Γιώτα Νέγκα αναζητά την ίδια αλήθεια. Με αφορμή την παράσταση "Μαρίκα με είπανε, Μαρίκα με βγάλανε" στο Θέατρο Embassy (από 10/11), μιλά για τη συγγένεια θεάτρου και μουσικής, τη γυναικεία δύναμη και τα τραγούδια που τη συγκινούν βαθιά.

Νέες φωτογραφίες από την παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα"

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το βραβευμένο έργο της Μπεθ Στηλ "Μέχρι να σβήσουν τ’ άστρα", σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, μια συγκλονιστική ιστορία αγάπης, οικογένειας και κοινωνικής αδικίας.

Έλενα Μαυρίδου: "Ο Ταρτούφος μιλάει για την ανάγκη να πιστεύουμε σε σωτήρες"

Η σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου αναμετριέται με τη σάτιρα του Μολιέρου, δημιουργώντας έναν γοητευτικό, "αλλόκοτο" κόσμο στο θέατρο Αλκυονίς, με πρωταγωνιστή στο ρόλο του Ταρτούφου τον Γιάννη Τσορτέκη.

grape 2025: Το Φεστιβάλ Αθηνών απένειμε τα Βραβεία Κοινού

Στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του grape 2025, το Φεστιβάλ Αθηνών επιβράβευσε τις καλύτερες ελληνικές παραστατικές παραγωγές, αναδεικνύοντας νέους δημιουργούς Θεάτρου και Χορού με τα Βραβεία Κοινού Εθνικής Τράπεζας – Mastercard.

Ο Χρήστος Τριπόδης μιλάει στο "α" για το νέο θέατρο Φιλίπ

Μια συζήτηση με τον Χρήστο Τριπόδη, ηθοποιό, σκηνοθέτη και παραγωγός, που εγκαινιάζει το νέο θέατρο Φιλίπ στην Κυψέλη με τρεις επιτυχημένες παραστάσεις.

Early bird προσφορά για "Το ψέμα του μυαλού" στο Σύγχρονο Θέατρο

Η Ελένη Σκότη σκηνοθετεί "Το ψέμα του μυαλού" του Σαμ Σέπαρντ, μια παράσταση γεμάτη ένταση, ψυχολογία και αλήθειες που συγκλονίζουν. Οι πρώτες παραστάσεις προσφέρονται σε early bird τιμή έως 20 Νοεμβρίου.