Ιφιγένεια η εν Αυλίδι

4

Ο Τιμοφέι Κουλιάμπιν στην πρώτη του συνεργασία με Έλληνες ηθοποιούς παρέδωσε μία σύγχρονη και τολμηρή, όχι πάντως «αιρετική», ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας, ως ένα σχόλιο για το μιλιταρισμό και τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές. | Powered by Uber

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι Θωμάς Δασκαλάκης©

Ο Ρώσος σκηνοθέτης στην πρώτη του συνεργασία με Έλληνες ηθοποιούς παρέδωσε μία σύγχρονη ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας. Διασκευάζοντάς την εν μέρει, προκειμένου να υποστηρίξει την πρόταση ερμηνείας του -πρόταση μοντέρνα και τολμηρή, όχι πάντως "αιρετική"-, οδηγήθηκε σε μια παράσταση συνεπή και, παράλληλα, απολύτως "φεστιβαλική", που μπορεί να ταξιδέψει παντού. Είναι γεγονός ότι αυτή η ανάγνωση, προκειμένου να "νομιμοποιηθεί", υπερτόνισε στοιχεία του έργου, κυρίως εκσυγχρονίζοντας την όψη και καταφεύγοντας σε οπτικούς συμβολισμούς (σκηνικά-κοστούμια: Oleg Golovko, ενώ οι εξαιρετικοί φωτισμοί ήταν του Oskars Paulins), και υποβίβασε άλλα, κυρίως την αστάθεια της ανθρώπινης ψυχής όπως εμφανίζεται στον Ευριπίδη, όμως υπήρξε συνεπέστατη στις προθέσεις της και αισθητικά πλήρης.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat

Στην κατά Κουλιάμπιν "Ιφιγένεια" δηλώνεται ρητά εξαρχής πως η εκστρατεία των Ελλήνων εναντίον των Τρώων δεν είναι παρά ένας ιμπεριαλιστικός πόλεμος, η εισβολή μίας απολυταρχικής υπερδύναμης εναντίον ενός μικρού κράτους που επιζητά την ανεξαρτησία του, υπό τις διαταγές της Άρτεμης, που εδώ εκπροσωπεί μια ισχυρή κρατική εξουσία. Έτσι, ο κόσμος που έστησε ο σκηνοθέτης στην ορχήστρα της Επιδαύρου ήταν ένας κόσμος βίας, αρχομανίας και μεγαλομανίας, ένας κόσμος μιλιταριστικός, που καταφεύγει σε εθνικιστικές ρητορικές και χρησιμοποιεί τα εθνικά ιδανικά ως προφάσεις για άδικους πολέμους που απαιτούν το αίμα των ίδιων των παιδιών του.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat

Σε αυτό το πλαίσιο ανάγνωσης, ο Κουλιάμπιν αφαίρεσε το γυναικείο Χορό του έργου, τις κοπέλες από την Αυλίδα που συμπαραστέκονται στην Ιφιγένεια, μια που στον δικό του άγριο κόσμο τα περιθώρια για λυρισμό και τρυφερότητα είναι ελάχιστα, και τον αντικατέστησε με μία ανδρική ομάδα (βασισμένος ίσως και σε μελέτες που υποστηρίζουν την προσθήκη στο έργο ενός δεύτερου Χορού στρατιωτών). Πανταχού παρόντες, χωρίς να αφήνουν λεπτό τη σκηνή, εύγλωττοι ακόμη και στις σιωπές τους και με σημαίνουσα κινησιολογία, οι Δημήτρης Γεωργιάδης, Χρήστος Διαμαντούδης, Μάριος Κρητικόπουλος, Βασίλης Μπούτσικος, Αλέξανδρος Πιεχόβιακ και Δημήτρης Παπανικολάου αποτέλεσαν τα μάτια και τα αυτιά του κράτους.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Θωμάς Δασκαλάκης

Επίσης, οι αρχηγοί των Ελλήνων αργά ή γρήγορα αποκαθηλώθηκαν, είτε αγγίζοντας τη φαιδρότητα, όπως αυτή με την οποία αποδόθηκε η θρασυδειλία του Αχιλλέα (εξαιρετικός ο Θάνος Τοκάκης), είτε παραδιδόμενοι στην ηδονή της στρατολαγνείας, παραμερίζοντας τις όποιες συναισθηματικές αμφιταλαντεύσεις, όπως συνέβη με τον Αγαμέμνονα (Νίκος Ψαρράς) και το Μενέλαο (Νικόλας Παπαγιάννης). Η Κλυταιμνήστρα (Μαρία Ναυπλιώτου) αφού πέρασε από τη βασιλική υπεροψία, τη γυναικεία φιλαρέσκεια, τον μητρικό πόνο και τη συζυγική οργή, κατέληξε στο παγερό προσωπείο ενός ανθρώπου βουτηγμένου στη χλιδή αλλά άδειου από συναισθήματα.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Alex Kat

Και η Ιφιγένεια; Η νεαρή ηρωίδα (ερμηνευμένη από μια "διάφανη" Ανθή Ευστρατιάδου) εισέβαλε στη σκηνή ως μια εικόνα πάλλευκης αθωότητας και οι σκηνές με τον πατέρα της, καθώς παραδίνονταν στους δικούς τους κώδικες, στη δικιά τους σωματική γλώσσα επικοινωνίας, διέρρηξαν το σκηνικό σύμπαν με μικρές σταγόνες τρυφερότητας. Όχι για πολύ όμως, καθώς η παράφορη επιθυμία του στρατού να καταλάβει τη βάρβαρη χώρα δοξάζοντας το γένος των Ελλήνων καταλαμβάνει ολοκληρωτικά την Ιφιγένεια, σε μια -απότομη και σε κειμενικό επίπεδο- μεταστροφή που την οδηγεί στην αυτοθυσία. Για τον Κουλιάμπιν αυτή αποτέλεσε ένα ακόμη λιθαράκι στο οικοδόμημά του: οι εθνικές ιδέες κάλλιστα γίνονται εθνικιστικές ιδεοληψίες που απλώνονται σαν δηλητήριο και διαβρώνουν ακόμη και τις νεανικές ψυχές.

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι
©Θωμάς Δασκαλάκης

Η παράσταση οδηγήθηκε, σκηνοθετική αδεία, στο γάμο-παρωδία της Ιφιγένειας και του Αχιλλέα, μέσα σε ένα κιτς περιβάλλον καταδεικνύοντας την απόλυτη σήψη των οικονομικών ολιγαρχιών, μια σκηνή τρομερής ειρωνείας ενόψει της ανατριχιαστικής θυσίας/εκτέλεσης της ηρωίδας. Στην τελευταία σκηνή, δε, πραγματική σκηνή ανθολογίας, τα λόγια του Αγγελιοφόρου (από τον Δημήτρη Παπανικολάου, που ερμήνευσε επίσης εξαιρετικά τον Πρεσβύτη) μεταδόθηκαν από μια τηλεοπτική οθόνη, διαχέοντας και επιβάλλοντας κατά κράτος το προπαγανδιστικό τους μήνυμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια η εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος για την ποιητική σκηνοθετική ματιά του δημιουργός που άνοιξε τα φετινά Επιδαύρια με την παγκόσμια πρεμιέρα μιας σύγχρονης, τολμηρής εκδοχής του έργου. Η παράσταση εστιάζει στο θέμα του πολέμου, των ιμπεριαλιστικών πολιτικών αλλά και της θυσίας της κόρης του Αγαμέμνονα, η οποία γίνεται προκειμένου να σταματήσει η άπνοια που εμποδίζει τα πλοία των Αχαιών να πάνε στην Τροία από την Αυλίδα. Αναφερόμενος στην επιλογή του να αναμετρηθεί με το έργο του Ευριπίδη, ο Κουλιάμπιν τονίζει: «Όταν μου έγινε η πρόταση να σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο, δεν δίστασα. Η “Ιφιγένεια” είναι ένα από τα πιο σύνθετα και ταυτόχρονα συναρπαστικά κείμενα της αρχαίας δραματουργίας. Η βασική συνθήκη του έργου είναι ο πόλεμος. Δεν βλέπουμε μάχες, αισθανόμαστε όμως τη μυρωδιά του πολέμου που επίκειται. Όλα είναι έτοιμα: τα στρατεύματα, τα όπλα. Χρειάζεται μόνο μια μικρή ώθηση για να πάρει μπρος. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αυτό μεταφέρεται στο σήμερα. Στο έργο δεν υπάρχει το ερώτημα αν θα γίνει ο πόλεμος αλλά πότε”.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Πενέλοπε Σκίνερ μας μιλά για τη 'Linda', τη γυναίκα, τη βία και την κοινωνία

Η δημιουργός της "Linda" αποκαλύπτει τις σκέψεις πίσω από την ηρωίδα της, μιλά για τις κοινωνικές προκαταλήψεις, τις εσωτερικές μάχες, τη δύναμη του θεάτρου και τη σχέση της βίας με την εποχή μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
05/10/2025

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.

"Ούτε μπρος ούτε πίσω": Η σατιρική κωμωδία των Ρέππα-Παπαθανασίου που γελάς με κάθε ατάκα

Η σατιρική κωμωδία "Ούτε μπρος ούτε πίσω" επιστρέφει με ανανεωμένο καστ: οι Αντώνης Λουδάρος, Ματθίλδη Μαγγίρα, Πάνος Σταθακόπουλος, Σταύρος Νικολαΐδης, Δήμητρα Στογιάννη, Μάνος Ιωάννου και Κατερίνα Ζαρίφη ζωντανεύουν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με χιούμορ και σπιρτάδα στον Ελληνικό Κόσμο.

45 χορευτές, 8 μουσικοί, άπειρα Impro Shots!

Έρχεται το Impro Shots, ένα πρώτο βήμα για έναν θεσμό που φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να επεκταθεί με εργαστήρια, συζητήσεις και νέες δράσεις για όλους τους φίλους του χορού και της μουσικής. Η ποικιλία των προσωπικοτήτων και των στυλ γεννά τις πιο απρόβλεπτες και ζωντανές στιγμές επί σκηνής.

"Πετριχώρα: Το γιοφύρι της Άρτας ζωντανεύει στη σκηνή του Nous

Η παράσταση της Εταιρείας Θεάτρου DOT Ensemble, που συζητήθηκε στη Θεσσαλονίκη φέρνει στην Αθήνα τη μυσταγωγική ιστορία της Λυγερής, συνδυάζοντας παράδοση, μουσική, τελετουργικό θέατρο.

"Πόσο χρόνο έχω;"- Ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος σε μια stand up παράσταση που μιλάει για όλα

Το stand up στην Ελλάδα απογειώνεται – και ο Βαγγέλης Χαρισόπουλος (ναι, η φωνή του Shopping Star) το πετάει ακόμα πιο ψηλά με την πρώτη του σόλο παράσταση "Πόσο χρόνο έχω;". Ένα σόου που μιλάει στο ενήλικο κοινό: από όσους μεγάλωσαν με το MTV, μέχρι εκείνους που ψάχνουν ακόμα το κουμπί στο TikTok.

Αυτές τις παραστάσεις θα δούμε στο HOOD art space

Το HOOD art space, το σπίτι της bijoux de kant στο Μοναστηράκι, μπαίνει σε μια νέα σεζόν με ιστορίες που μας αφορούν, μας συγκινούν και μας φέρνουν πιο κοντά.