Ένας εχθρός του λαού

3

Παράσταση συλλογικής αφηγηματικής φόρμας που αναδεικνύει το σημαντικού πολιτικού προβληματισμού ιψενικό έργο, αφήνοντας όμως σε δεύτερη μοίρα ζητήματα θεατρικότητας | Powered by Uber

Ένας εχθρός του λαού © Νίκη Δουλγεράκη

Συγγραφέας που έχει ούτως ή άλλως κοινωνικούς -μάλιστα αρκετά ριζοσπαστικούς για την εποχή του- προβληματισμούς, ο Ίψεν με τον "Εχθρό του λαού" υπέγραψε ένα από τα πιο πολιτικά έργα του. Κάτω από το νατουραλιστικό κέλυφος των έργων του, υπάρχουν κοινωνικές θεματικές που αναδύονται ακόμη πιο καθαρά όταν αυτό αφαιρεθεί, δρόμο που ακολούθησε και η Γεωργία Μαυραγάνη, αναδεικνύοντας στο έπακρο την πολιτική ψίχα της ιστορίας. Αυτή αφορά την καταγγελία του γιατρού μιας επαρχιακής πόλης πως τα νερά των ιαματικών λουτρών, από τα οποία ουσιαστικά "ζει" η πόλη, είναι μολυσμένα. Το πόρισμά του προκαλεί την αντίδραση τόσο του Δημάρχου -που είναι, μάλιστα, αδερφός του- όσο και των κατοίκων, που αμφισβητούν την αλήθεια των λεγομένων του, μια που ενδεχόμενο κλείσιμο των λουτρών θα έφερνε οικονομικό μαρασμό στην τοπική κοινωνία. Μέσω του γιατρού Στόκμαν, ο Ίψεν αναρωτιέται πόσο διατεθειμένος είναι κάποιος να υπερασπιστεί την αλήθεια, με όποιο προσωπικό, οικογενειακό, επαγγελματικό κόστος. Και, αντιστοίχως, πόσες αλήθειες είναι διατεθειμένοι να παρακούσουν κάποιοι στο όνομα κάποιου πρόσκαιρου ή ιδίου όφελους.

Ένας εχθρός του λαού
© Νίκη Δουλγεράκη

Η παράσταση υιοθετεί τη συνθήκη της "γενικής συνέλευσης", η οποία καλείται από τις αρχές της πόλης προκειμένου να συζητηθούν οι καταγγελίες του γιατρού, όπου παρευρίσκονται ο ίδιος, ο δήμαρχος, ο εκδότης της τοπικής εφημερίδας και οι κάτοικοι της πόλης. Οι ηθοποιοί  (Βαγγέλης Αμπατζής, Γιώργος Ζυγούρης, Γιάννης Κατσιμίχας, Στέφανος Λώλος, Σταύρος Τσιτσόπουλος, Ειρήνη Αδάμου) γίνονται ερμηνευτές και αφηγητές της ιστορίας, ερμηνεύοντας μεν τους ρόλους αλλά και κρατώντας απόσταση από αυτούς, καθώς όλη η παράσταση εξελίσσεται μέσα στο περιβάλλον μιας ερευνητικής θεατρικής συνθήκης. Επιπροσθέτως, η σκηνοθετική επιλογή να ακούγονται ηχογραφημένα -σαν να πρόκειται για τεκμήρια- κάποια από τα σημεία του έργου που αφορούν ό,τι συνέβη πριν τη συνέλευση προσδίδουν στην παράσταση ντοκουμενταρίστικο ύφος.

Ένας εχθρός του λαού
© Νίκη Δουλγεράκη

Η πολιτική ψίχα του έργου έρχεται φυσικά προσκήνιο, αναδεικνύεται επίσης ο παρεμβατικός και δημαγωγικός χαρακτήρας του Τύπου, όπως και τα παιχνίδια που παίζει με την εξουσία, ενώ επίσης αναδεικνύονται η πολιτική ακαμψία (αν όχι η διαφθορά) και οι στημένες -δήθεν δημοκρατικές- συνελεύσεις. Επίσης, η μέθοδος της συλλογικής αφήγησης που υιοθετεί η Γεωργία Μαυραγάνη αποτελεί ένα σχόλιο πάνω στις δημοκρατικές διαδικασίες. Ο λαός της πόλης έχει συγκεντρωθεί για να ψηφίσει -"όλοι οφείλουμε να ψηφίζουμε", θα ακουστεί στην αρχή της παράστασης- και ως γνωστόν στη δημοκρατία η πλειοψηφία έχει δίκιο. Έχει όμως; Αυτόν τον αφορισμό καταρρίπτει ο Στόκμαν και μέσω αυτού ο ίδιος ο Ίψεν, με έναν πύρινο λόγο όπου καταγγέλει τα  "δηλητηριασμένα μυαλά και ιδέες της αστικής τάξης" κι έτσι κηρύσσεται από τη συνέλευση "εχθρός του λαού". Εντέλει, η παράσταση είναι συνεπής στην αρχική ιδέα και αποδίδει σε έναν ίσως παρεξηγημένο συγγραφέα αυτό που του αξίζει, δεν μπορεί όμως να παραγνωριστεί ο διδακτικός χαρακτήρας της και κυρίως το γεγονός πως στερείται θεατρικότητας, έτσι όπως εξελίσσεται στατικά, σχεδόν χωρίς δράση και με υποτυπώδη σκηνικά ευρήματα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ένας εχθρός του λαού

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας γιατρός ανακαλύπτει ότι τα λουτρά, ο τουριστικός πόλος έλξης της πόλης του, είναι μολυσμένα. Η πολιτική ηγεσία όμως στέκεται εναντίον του στο πολιτικό έργο που αποτυπώνει με αιχμηρή γλώσσα τα ηθικά́ διλήμματα που αντιμετωπίζει μια κοινωνία και οι πολίτες της. Παρουσιάζεται με τη «μορφή δραματοποιημένου ντοκουμέντου μιας συνέλευσης όπου όλο το παρασκήνιο και οι πολιτικοί και προσωπικοί χειρισμοί έρχονται σιγά σιγά στην επιφάνεια».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Έξτρα παράσταση για την "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Τελευταία ευκαιρία για την παράσταση - σταθμό στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου που έδωσε νέο νόημα στις σύγχρονες αναγνώσεις του αρχαίου δράματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/09/2025

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.