Ο αποτυχημένος

4

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον «δύστροπους» συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος ΕΛΣ Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο σημαντικός Αυστριακός διανοούμενος και συγγραφέας, Τόμας Μπέρνχαρντ, είναι γνωστός για τα πυκνά κείμενά του, θεατρικά και μη, όπου με διαφορετικές αφορμές ανατρέχει σε μια σταθερή ομάδα θεμάτων. Στον "Αποτυχημένο" τον απασχολούν η αγωνία του καλλιτέχνη, τα προσωπικά αδιέξοδα και το αίσθημα της ματαιότητας και του μηδενισμού, οι τραυματικές και ευνουχιστικές οικογενειακές σχέσεις, το τεχνοκρατικό οικονομικό σύστημα. Όλα αυτά τα εκφράζει με σαρκαστικό και κυνικό ύφος, συχνά με πικρόχολη διάθεση και με έναν παραληρηματικό τρόπο έκφρασης, που καθιστούν τα έργα του –ακόμη και τα θεατρικά– ιδιαιτέρως προκλητικά σε επίπεδο σκηνοθετικής και ερμηνευτικής μεταχείρισης.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα κι έτσι οι προκλήσεις της αφηγηματικότητας είναι ακόμη περισσότερες. Η ιστορία εκτυλίσσεται ως μια αναδρομή στο παρελθόν: ο Αφηγητής του έργου ανακαλεί τη γνωριμία του με τον θρυλικό πιανίστα Γκλεν Γκουλντ και τον Βερτχάιμερ, με τους οποίους είχαν μοιραστεί κάποια μαθήματα πιάνου είκοσι οχτώ χρόνια πριν. Η γνωριμία τους έμελλε να αποδειχτεί καθοριστική και συντριπτική, καθώς ο ίδιος και ο Βερτχάιμερ, αντιλαμβανόμενοι την ανεπάρκειά τους μπροστά στη διάνοια του Γκουλντ, εγκατέλειψαν διά παντός τη μουσική.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο Έκτορας Λυγίζος πήρε το πυκνό κείμενο του Μπέρνχαρντ και, χωρίς να φοβηθεί το αφηγηματικό ύφος του –το οποίο διατήρησε αυτούσιο–, το απέδωσε σε μια παράσταση που κινείται αέρινα στους ρυθμούς μιας συνεχούς αν και αδιόρατης "χορογραφίας". Οι ηθοποιοί συντονίστηκαν σε μια παρτιτούρα κινήσεων, σε απόλυτη συνομιλία και με τη μουσική στο πιάνο· συχνά, μάλιστα, η διάδρασή τους γινόταν μέσω της κίνησης παρά του λόγου, καθώς σε ελάχιστα σημεία εγκαταλείφθηκαν οι παράλληλες αφηγήσεις για χάρη του διαλόγου. Παρ’ όλ’ αυτά, ο τρόπος που αλληλεπίδρασαν μεταξύ τους είναι αξιοσημείωτος. Επ’ ουδενί, όμως, το βάρος δεν δόθηκε στη φόρμα, αντιθέτως ο σκηνοθέτης δούλεψε εξαιρετικά και στο επίπεδο του κειμένου κι έτσι η ιστορία –και όλο το δραματικό βάρος της– πέρασε με αμεσότητα στην πλατεία.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Αξίζει, επίσης, ιδιαίτερης σημείωσης το γεγονός ότι η παράσταση απέδωσε γλαφυρά το (πικρό και σαρκαστικό) χιούμορ του συγγραφέα. Παίρνοντας το ρίσκο μιας σχεδόν φαρσικής απόδοσης (πόσο χαρακτηριστικές η κυκλική πόρτα και οι συνεχείς είσοδοι και έξοδοι των ηθοποιών), ο Λυγίζος κατάφερε να αποτυπώσει όλο το δράμα που κρύβεται στη φάρσα, ενώ η υπαρξιακή και καλλιτεχνική αγωνία των προσώπων συναντήθηκε με τις εύστοχες στην κωμικότητά τους ερμηνείες: του ίδιου του Λυγίζου ως Αφηγητή, που κουβάλησε το κύριο φορτίο της αφήγησης, του εξαίσιου Γιάννη Νιάρρου (Γκουλντ), που έφερε όλη την ιδιορρυθμία της συμπεριφοράς μιας ιδιοφυΐας και άφηνε αποτύπωμα ακόμη και στις σιωπηλές στιγμές του, του Άρη Μπαλή (Βερτχάιμερ), ενός δραματικού κλόουν που λύγιζε από το βάρος της ίδιας του της ύπαρξης, και της Αμαλίας Μουτούση, που αποτύπωσε καίρια με τη σωματικότητά της τη λαϊκή καταγωγή της Ξενοδόχου.

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνική Λυρική Σκηνή - Εναλλακτική Σκηνή

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα
  • Συναυλίες
No-image

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Τατιάνα Λύγαρη για το Φεστιβάλ "τα 12 Κουπέ": "Η νέα γενιά καλείται να ισορροπήσει με την τεχνητή νοημοσύνη"

Το τελευταίο του τριήμερο διανύει το φεστιβάλ νέων καλλιτεχνών που διοργανώνει για 13η χρονιά η Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ και η Τατιάνα Λύγαρη μάς αποκαλύπτει ξεχωριστές στιγμές του αλλά και ποιος είναι ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης μέσα σε αυτό.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
30/05/2025

"Guest Stars": Ο έρωτας δεν πέθανε, απλώς δεν απαντά

Τελευταίες παραστάσεις για τη μαύρη κωμωδία "Guest Stars" της ομάδας Ντουθ, που συνδυάζει χιούμορ, μελαγχολία και το afterlife του έρωτα

"Η Λέλα και η Λέλα": Τελευταίες παραστάσεις για το έργο του Ανδρέα Στάικου

Η Ελένη Ζαραφίδου, η Εμμανουέλα Κοντογιώργου και η Ματίνα Μαυρομμάτη πρωταγωνιστούν στην παράσταση του έργου Η Λέλα και η Λέλα" του Ανδρέα Στάϊκου, σε μουσική Νίκου Ξυδάκη και σκηνικά Αλέξη Κυριτσόπουλου.

Stand up Science με τους Science Reactors: Το χιούμορ είναι μεταδοτικό

Η Δημοτική Αγορά Κυψέλης καλωσορίζει, για μια μόνο βραδιά, τους Science Reactors και η πόλη γεμίζει επιστημονικά punchlines.

Must παραστάσεις για τους λάτρεις της παγκόσμιας stand-up σκηνής

Δύο διεθνείς αστέρες με εντελώς διαφορετικά στυλ αλλά την ίδια κοφτερή ματιά πάνω στην καθημερινότητα και τα κοινωνικά φαινόμενα έρχονται να προκαλέσουν γέλιο μέχρι δακρύων. Ποιοι είναι και πού θα τους δείτε;

Η συνεργασία Νανούρη- Σαράντη- Χαντζαρά ξαναζωντανεύει τον "Αίαντα"

Σε Λυκαβηττό και Θέατρο Γη θα παιχτεί η παράσταση-φαινόμενο "Αίας" που φέρνει μαζί τρείς εξαιρετικά ταλαντούχους καλλιτέχνες, τον σκηνοθέτη Γιώργο Νανούρη, τον ηθοποιό Μιχάλη Σαράντη και τον εικαστικό Απόστολο Χαντζαρά.