Ο αποτυχημένος

4

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον «δύστροπους» συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος ΕΛΣ Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο σημαντικός Αυστριακός διανοούμενος και συγγραφέας, Τόμας Μπέρνχαρντ, είναι γνωστός για τα πυκνά κείμενά του, θεατρικά και μη, όπου με διαφορετικές αφορμές ανατρέχει σε μια σταθερή ομάδα θεμάτων. Στον "Αποτυχημένο" τον απασχολούν η αγωνία του καλλιτέχνη, τα προσωπικά αδιέξοδα και το αίσθημα της ματαιότητας και του μηδενισμού, οι τραυματικές και ευνουχιστικές οικογενειακές σχέσεις, το τεχνοκρατικό οικονομικό σύστημα. Όλα αυτά τα εκφράζει με σαρκαστικό και κυνικό ύφος, συχνά με πικρόχολη διάθεση και με έναν παραληρηματικό τρόπο έκφρασης, που καθιστούν τα έργα του –ακόμη και τα θεατρικά– ιδιαιτέρως προκλητικά σε επίπεδο σκηνοθετικής και ερμηνευτικής μεταχείρισης.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Στην προκειμένη περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με ένα μυθιστόρημα κι έτσι οι προκλήσεις της αφηγηματικότητας είναι ακόμη περισσότερες. Η ιστορία εκτυλίσσεται ως μια αναδρομή στο παρελθόν: ο Αφηγητής του έργου ανακαλεί τη γνωριμία του με τον θρυλικό πιανίστα Γκλεν Γκουλντ και τον Βερτχάιμερ, με τους οποίους είχαν μοιραστεί κάποια μαθήματα πιάνου είκοσι οχτώ χρόνια πριν. Η γνωριμία τους έμελλε να αποδειχτεί καθοριστική και συντριπτική, καθώς ο ίδιος και ο Βερτχάιμερ, αντιλαμβανόμενοι την ανεπάρκειά τους μπροστά στη διάνοια του Γκουλντ, εγκατέλειψαν διά παντός τη μουσική.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ο Έκτορας Λυγίζος πήρε το πυκνό κείμενο του Μπέρνχαρντ και, χωρίς να φοβηθεί το αφηγηματικό ύφος του –το οποίο διατήρησε αυτούσιο–, το απέδωσε σε μια παράσταση που κινείται αέρινα στους ρυθμούς μιας συνεχούς αν και αδιόρατης "χορογραφίας". Οι ηθοποιοί συντονίστηκαν σε μια παρτιτούρα κινήσεων, σε απόλυτη συνομιλία και με τη μουσική στο πιάνο· συχνά, μάλιστα, η διάδρασή τους γινόταν μέσω της κίνησης παρά του λόγου, καθώς σε ελάχιστα σημεία εγκαταλείφθηκαν οι παράλληλες αφηγήσεις για χάρη του διαλόγου. Παρ’ όλ’ αυτά, ο τρόπος που αλληλεπίδρασαν μεταξύ τους είναι αξιοσημείωτος. Επ’ ουδενί, όμως, το βάρος δεν δόθηκε στη φόρμα, αντιθέτως ο σκηνοθέτης δούλεψε εξαιρετικά και στο επίπεδο του κειμένου κι έτσι η ιστορία –και όλο το δραματικό βάρος της– πέρασε με αμεσότητα στην πλατεία.

Ο αποτυχημένος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Αξίζει, επίσης, ιδιαίτερης σημείωσης το γεγονός ότι η παράσταση απέδωσε γλαφυρά το (πικρό και σαρκαστικό) χιούμορ του συγγραφέα. Παίρνοντας το ρίσκο μιας σχεδόν φαρσικής απόδοσης (πόσο χαρακτηριστικές η κυκλική πόρτα και οι συνεχείς είσοδοι και έξοδοι των ηθοποιών), ο Λυγίζος κατάφερε να αποτυπώσει όλο το δράμα που κρύβεται στη φάρσα, ενώ η υπαρξιακή και καλλιτεχνική αγωνία των προσώπων συναντήθηκε με τις εύστοχες στην κωμικότητά τους ερμηνείες: του ίδιου του Λυγίζου ως Αφηγητή, που κουβάλησε το κύριο φορτίο της αφήγησης, του εξαίσιου Γιάννη Νιάρρου (Γκουλντ), που έφερε όλη την ιδιορρυθμία της συμπεριφοράς μιας ιδιοφυΐας και άφηνε αποτύπωμα ακόμη και στις σιωπηλές στιγμές του, του Άρη Μπαλή (Βερτχάιμερ), ενός δραματικού κλόουν που λύγιζε από το βάρος της ίδιας του της ύπαρξης, και της Αμαλίας Μουτούση, που αποτύπωσε καίρια με τη σωματικότητά της τη λαϊκή καταγωγή της Ξενοδόχου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κάρμεν": Το Barcelona Flamenco Ballet για πρώτη φορά στην Αθήνα

Φθινόπωρο 2025 στο Θέατρο "Δόρα Στράτου" στο Λόφο Φιλοπάππου, με την φλαμένκο εκδοχή του David Gutierrez πάνω στην ιστορία πάθους ανάμεσα στην τσιγγάνα Κάρμεν και τον ταυρομάχο Εσκαμίγιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/08/2025

7ο Θερινό Μαντείο για μικρούς και μεγάλους στα Ιωάννινα και την Αρχαία Δωδώνη

Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος του Υπουργείου Πολιτισμού πραγματοποιεί το 7ο Θερινό Μαντείο και 1ο Μικρό Μαντείο για παιδιά 8-14 ετών.

Ανδρομάχη

Ο Ευριπίδης μεταφέρει τον κύκλο του αίματος από τα πεδία μάχης του Τρωικού Πολέμου σε αυτά της οικογένειας και η Μαρία Πρωτόπαππα προτείνει μία ενδιαφέρουσα ανάγνωση, αναθέτοντας -όχι χωρίς λόγο- τους βασικούς γυναικείους ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς.

Εθνικό Θέατρο: Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου τον Σεπτέμβριο

Επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο τον Σεπτέμβριο η εβδομάδα που είναι αφιερωμένη στη σύγχρονη θεατρική δημιουργία.

Ακρόαση για το "Βασίλειο του Χιονιού" που θα δούμε στο Christmas Factory 2025

Τα Χριστούγεννα του 2025 μπορεί να είναι μακριά ακόμα, ξέρουμε όμως ότι ανάμεσα στις χριστουγεννιάτικες παραστάσεις αυτής της σεζόν είναι κι ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.

"Οι λέξεις των άλλων": Θεατρικό μπρα ντε φερ στο Άβατον

Το σύγχρονο θεατρικό έργο που εξερευνά το που μπορεί να φτάσει μια τυχαία συνάντηση και πόσο καθοριστική μπορεί να είναι για τη ζωή μας παίρνει θέση ανάμεσα στις επαναλήψεις της σεζόν 2025-26.

"Βρικόλακες": Η επιτυχημένη παράσταση της Αναστασίας Παπαστάθη επιστρέφει στο Radar

Η παράσταση "Βρικόλακες" επιστρέφει ανανεωμένη από 26/9, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη. Ξεκίνησε η προπώληση με early bird προσφορά.