Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

4

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας. | Powered by Uber

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος Κική Παπαδοπούλου©

Ένα πανέμορφο δεκαεφτάχρονο αγόρι, ο Άλμπέρ, βρίσκεται νεκρό και ακρωτηριασμένο στην άκρη του χωριού του, καταμεσής του κάμπου, φορώντας το κόκκινο μαγιό του. Από εδώ ξετυλίγεται το κουβάρι της ιστορίας που έχει συνθέσει ο Καταλανός Ζουζέπ Μαρία Μιρό, σε ένα έργο που δομείται από μια σειρά μονολογικών αφηγήσεων με την οδηγία να ερμηνεύονται από ένα πρόσωπο. Ο πρώτος μονόλογος είναι του ίδιου του Άλμπέρ, που βγαίνει έξω από το άψυχο σώμα του και ανακαλεί την τελευταία όμορφη ανάμνηση που μοιράστηκε με τους γονείς του πολλά χρόνια πριν. Ο ρεαλισμός έχει ήδη καταστρατηγηθεί και από εδώ και πέρα ο Μιρό μάς παίρνει μαζί του σε μια αλληλουχία ιστοριών που διακλαδώνονται και οδηγούν σταδιακά στις απαντήσεις. Η διαδρομή δεν είναι εύκολη, μια που πρόκειται για έναν δαιδαλώδη λαβύρινθο: χρειάζεται να αποκωδικοποιήσουμε ποια είναι τα πρόσωπα που μιλούν, η μητέρα του Αλμπέρ, η καθηγήτριά του, ο καλύτερος φίλος του πατέρα του, ο ξυλουργός, και να συμπληρώσουμε τις μικρές ψηφίδες που αποκαλύπτουν οι αφηγήσεις τους –για την εξαφάνιση του πατέρα του Άλμπέρ, για τα μυστικά που κρύβονται πίσω από τις κλειστές πόρτες, για τη μυθική ομορφιά του Άλμπέρ που τον έκανε αντικείμενο λατρείας και φθόνου μαζί, για την "αμαρτωλή" διασταύρωση του χωριού, όπου συχνάζουν τραβεστί για ψωνιστήρι– ώστε να μας αποκαλυφθεί η τελική, μεγάλη εικόνα. Κι αυτή όχι με απόλυτη καθαρότητα, καθώς ο συγγραφέας αφήνει να αιωρούνται κι άλλα θέματα σχετικά με την ενοχή, όχι μόνο μιας μικρής κοινωνίας, αλλά ενός ευρύτερου θεσμικού συστήματος.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος
Κική Παπαδοπούλου©

Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον πως αυτό το πυκνογραμμένο κείμενο που στηρίζεται αποκλειστικά στο λόγο αναδίδει (παρά τις προκλήσεις της κατανόησής του και κάποια ζητήματα ρυθμού) τόση ζωή και δεκάδες γλαφυρές εικόνες. Αυτή η αίσθηση βέβαια οφείλεται και στο παραστασιακό επίτευγμα που έχουν καταφέρει η Ζωή Ξανθοπούλου και ο Αργύρης Ξάφης. Ο τρόπος με τον οποίο ο Ξάφης μεταβαίνει από ρόλο σε ρόλο αδιόρατα, σχεδόν ανεπαίσθητα, αλλά αλλάζοντας τελικά την παραμικρή έκφραση και κίνησή του, πλάθοντας τόσα διαφορετικά πρόσωπα, υπερβαίνει το επίπεδο μίας τεχνικής επιδεξιότητας· δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί αν δεν υπήρχε ουσιαστική προσέγγιση του κειμένου και των ρόλων από τον ηθοποιό και τη σκηνοθέτρια. Κι έτσι δικαιώνεται η επιλογή του συγγραφέα για τη μονοπρόσωπη ερμηνεία: όχι για λόγους κάποιου στοιχήματος υποκριτικής δεινότητας, αλλά για τη δραματική και σκηνική πυκνότητα που προσφέρει, έτσι όπως συμπυκνώνει σε ένα ανθρώπινο σώμα όλα τα πρόσωπα –την ποικιλομορφία, τις νοοτροπίες, τις παθογένειες, την ομορφιά και την ασχήμια– ενός συλλογικού σώματος. Απλό αλλά επιτυχημένο το σκηνικό του Βασίλη Αποστολάτου, ενώνει σε μία αδιαίρετη εικόνα τα δύο βασικά (ψυχικά) τοπία του έργου.

Πρώτη δημοσίευση: 18/4/24

Περισσότερες πληροφορίες

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 100 '

Ένας έφηβος, το πιο όμορφο αγόρι σε όλη την αγροτική περιοχή της Καταλονίας, βρίσκεται νεκρός στη μέση του πουθενά. Με αφορμή αυτό το γεγονός, ξεδιπλώνεται η παθογένεια της κλειστής κοινωνίας μιας επαρχιακής πόλης στην οποία δε συμβαίνει ποτέ τίποτα. Παιδεραστία, ομοφοβία, ένοχα μυστικά, καταπιεσμένες ζωές κι ένα τραγούδι που ξυπνά τις πιο εφιαλτικές αναμνήσεις. Όσα δε λέγονται, οδηγούν στον αφανισμό των ηρώων, πραγματικό και υπαρξιακό. Ζωντανοί-νεκροί βυθισμένοι στους πόθους και στα ένστικτά τους, εγκλωβισμένοι στον καθωσπρεπισμό και σε στερεοτυπικές κατασκευές. Αλήθεια, πόσο συνένοχοι είμαστε όταν μένουμε απλοί θεατές αυτής της ανθρωποφαγίας; Ο Αργύρης Ξάφης ερμηνεύει τον πολυπρόσωπο μονόλογο σαν μία εξορκιστική τελετουργία, εμβαθύνοντας στο τραγικό γεγονός της δολοφονίας του έφηβου αγοριού. Οι χαρακτήρες που υποδύεται παλεύουν με τις δικές τους επιθυμίες, αλλά και εκείνες που τους επιβάλλονται από τις καταπιεστικές κοινωνικές δομές μίας φαινομενικά δεμένης κοινότητας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κάρμεν": Το Barcelona Flamenco Ballet για πρώτη φορά στην Αθήνα

Φθινόπωρο 2025 στο Θέατρο "Δόρα Στράτου" στο Λόφο Φιλοπάππου, με την φλαμένκο εκδοχή του David Gutierrez πάνω στην ιστορία πάθους ανάμεσα στην τσιγγάνα Κάρμεν και τον ταυρομάχο Εσκαμίγιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/08/2025

7ο Θερινό Μαντείο για μικρούς και μεγάλους στα Ιωάννινα και την Αρχαία Δωδώνη

Το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων σε συνεργασία με το Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος του Υπουργείου Πολιτισμού πραγματοποιεί το 7ο Θερινό Μαντείο και 1ο Μικρό Μαντείο για παιδιά 8-14 ετών.

Ανδρομάχη

Ο Ευριπίδης μεταφέρει τον κύκλο του αίματος από τα πεδία μάχης του Τρωικού Πολέμου σε αυτά της οικογένειας και η Μαρία Πρωτόπαππα προτείνει μία ενδιαφέρουσα ανάγνωση, αναθέτοντας -όχι χωρίς λόγο- τους βασικούς γυναικείους ρόλους σε άνδρες ηθοποιούς.

Εθνικό Θέατρο: Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου τον Σεπτέμβριο

Επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο τον Σεπτέμβριο η εβδομάδα που είναι αφιερωμένη στη σύγχρονη θεατρική δημιουργία.

Ακρόαση για το "Βασίλειο του Χιονιού" που θα δούμε στο Christmas Factory 2025

Τα Χριστούγεννα του 2025 μπορεί να είναι μακριά ακόμα, ξέρουμε όμως ότι ανάμεσα στις χριστουγεννιάτικες παραστάσεις αυτής της σεζόν είναι κι ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.

"Οι λέξεις των άλλων": Θεατρικό μπρα ντε φερ στο Άβατον

Το σύγχρονο θεατρικό έργο που εξερευνά το που μπορεί να φτάσει μια τυχαία συνάντηση και πόσο καθοριστική μπορεί να είναι για τη ζωή μας παίρνει θέση ανάμεσα στις επαναλήψεις της σεζόν 2025-26.

"Βρικόλακες": Η επιτυχημένη παράσταση της Αναστασίας Παπαστάθη επιστρέφει στο Radar

Η παράσταση "Βρικόλακες" επιστρέφει ανανεωμένη από 26/9, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη. Ξεκίνησε η προπώληση με early bird προσφορά.