Ο γλάρος

4

Το κατεξοχήν έργο του Τσέχοφ που μιλάει για την ίδια τη θεατρική τέχνη και την τέχνη ως αναγκαιότητα ανεβαίνει σε μια παράσταση που μοιάζει με κατάθεση υπέρ ενός υπαρξιακού κατεπείγοντος.

Γλάρος Καραντζάς Γκέλυ Καλαμπάκα©

Όταν η καλλιτεχνική ανάγκη μετουσιώνεται σε ζήτημα υπαρξιακής φύσης, η στροφή στον Τσέχοφ και πολύ περισσότερο στον "Γλάρο" είναι επιλογή υψηλής προτεραιότητας, αν όχι μονόδρομος. Ο Δημήτρης Καραντζάς, που συμπληρώνει μια τσεχοφική τριλογία μετά τις "Τρεις αδελφές" (2020) και τον περσινό "Θείο Βάνια", βρήκε στο συγγραφέα τον ιδανικό εκφραστή μιας ενδοσκοπικής τάσης, στροφής προς τα ανθρώπινα καθώς και μιας –όχι μόνο καλλιτεχνικής– ανησυχίας. Κι αν στις δύο προηγούμενες παραστάσεις του αντιστάθηκε στη χαραμάδα φωτός, που χαρακτηρίζει με έναν μαγικό τρόπο τα τσεχοφικά δράματα, κι εμφύσησε στα κείμενα μια αίσθηση νομοτέλειας κι αδιεξόδου, στην παρούσα περίπτωση ο ίδιος ο "Γλάρος" δικαιολόγησε αυτή την κατεύθυνση. Διότι εδώ οι ήττες των ηρώων δεν είναι απλώς συντριπτικές, αλλά κορυφώνονται με μια αυτοκτονία.

Γλάρος Καραντζάς
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Στο έργο του Ρώσου δραματουργού που μιλάει για την ίδια τη θεατρική τέχνη, τα βασικά πρόσωπα αντλούνται από αυτό το οπλοστάσιο: η σπουδαία, αν και αποσυρμένη πια, πρωταγωνίστρια, ο φιλόδοξος συγγραφέας γιος της που ονειρεύεται το "γκρέμισμα" της παλιάς τέχνης και την ανάδειξη μιας νέας, η αγαπημένη του, μια κοπέλα που ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός, ένας ήδη καταξιωμένος ποιητής. Η μικρή επαρχία όπου τους βρίσκουμε μπορεί να μην τους χωράει, όμως η τελευταία πράξη θα τους βρει και πάλι εκεί, συντετριμμένους, με την αυτοκτονία του Τρέπλιεφ να δίνει το τελειωτικό φινάλε. Αυτή η σύγκλιση ζωής και τέχνης έγινε στην παράσταση του Καραντζά μια κατάθεση υπαρξιακού κατεπείγοντος. Παίζοντας με τους κώδικες του θεάτρου μέσα στο θέατρο, ο σκηνοθέτης "ξηλώνει" τη σκηνή, την ανοίγει σε όλο της το βάθος και απλώνει τη δράση στα παρασκήνια και στην πλατεία. Ο Τρέπλιεφ του συναρπαστικού Αινεία Τσαμάτη πυροδοτείται από μια εσωτερική φλόγα και η σκηνή της παράστασης του έργου του είναι από τις κορυφαίες, καθώς μάλιστα καταλήγει σε έναν παροξυσμικό, λυτρωτικό χορό (ωραία η κινησιολογική δουλειά του Τάσου Καραχάλιου).

Γλάρος Καραντζάς
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Αυτό το θέατρο-εργοτάξιο θα τσαλαπατηθεί μαζί με τα όνειρα που φιλοξενεί και, στην τελευταία πράξη, θα μεταμορφωθεί σε ένα άψογο "παλιό θέατρο" του 19ου αιώνα, σηματοδοτώντας τις ερωτικές και καλλιτεχνικές ματαιώσεις των προσώπων, με κυριότερη αυτήν του Τρέπλιεφ (υπέροχο το σκηνικό του Κωνσταντίνου Σκουρλέτη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, που μιξάρουν την αισθητική "εποχής" με τη σύγχρονη, και οι φωτισμοί του Δημήτρη Κασιμάτη). Οι ηθοποιοί συνενώνονται σε μια κοινή "συνωμοσία", καθώς οι χαρακτήρες φωτίζονται ως ισότιμοι πρωταγωνιστές: η ματαιόδοξη, συναισθηματικά εξαρτημένη Αρκάντινα (αν και ιδιαίτερα εξωστρεφής η Θεοδώρα Τζήμου), η εύθραυστη αποφασιστικότητα της Νίνα (Δήμητρα Βλαγκοπούλου), η εσωτερική φλόγα και ο συμβιβασμός της Μάσα (υπέροχη η Νατάσα Εξηνταβελώνη), η αυτοαμφισβήτηση του "επιτυχημένου" Τριγκόριν (Μανώλης Μαυροματάκης), έως αυτούς που ερμηνεύουν τους "μικρότερους" ρόλους: Φιντέλ Ταλαμπούκας (Ντορν), Μαρία Φιλίνη (Πωλίνα), Δρόσος Σκώτης (Σόριν). Η διαστολή του χρόνου και η πλήξη της εξοχής πρωταγωνιστούν επίσης στην παράσταση, αν και λίγο σφίξιμο στους ρυθμούς της θα την απογείωνε.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο γλάρος

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 135 '

Το γνωστό έργο του Ρώσου συγγραφέα, σαν μια αναρώτηση γύρω από τη θεατρική λειτουργία, την αναπαράσταση και τις μεθόδους της. Ο χορός των ανθρώπων του Τσέχοφ, γύρω από μια λίμνη, αναρωτιέται για την τέχνη, το μέλλον, αναπολεί τους ματαιωμένους έρωτες και συνθέτει μια κραυγή του ανθρώπου για ζωή, λίγο πριν βουλιάξει. Τα εμβληματικά πρόσωπα του Ρώσου δραματουργού εγκλωβισμένα σε μια σκηνή θεάτρου δοκιμάζουν να σπάσουν τα όρια της ζωής και της τέχνης, να αντισταθούν στο τέλμα, να βρουν νέες φόρμες θεάτρου και επικοινωνίας. Η πληγή του καλλιτέχνη συνδέεται, στην παράσταση, με το ανεκπλήρωτο της ανθρώπινης ύπαρξης, που παλεύει να βρει έναν τρόπο να ανήκει και να ακολουθήσει έναν προορισμό. Τι απ’ όλα είναι θέατρο και πώς παρεισφρέει η ζωή μέσα σ’ αυτό;

Προσκήνιο

Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Πολυτεχνείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber

Στην εξοχή

Με μια φαινομενικά απλή υπόθεση, το έργο του Βρετανού συγγραφέα διατυπώνει υπαινικτικές αλήθειες για τη μοναξιά, τη βία και την εξουσία των σχέσεων, και η Αικατερίνη Παπαγεωργίου φέρνει στην επιφάνεια τη δυναμική του, παρά την αμφιλεγόμενη κινησιολογική επιλογή της σκηνοθεσίας. | Powered by Uber