Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη

3

Η κλασική κωμωδία που βλέπει την καλλιτεχνική κοινότητα από την ευτράπελή της πλευρά, μέσα από την ιστορία ενός θιάσου όπερας που δεν συγκροτήθηκε ποτέ, ανεβαίνει σε μια ευφρόσυνη παράσταση, η οποία επιλέγει να μείνει στον αφρό των πραγμάτων.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη ©Ελίνα Γιουνανλή

Ένας κόμης που θεωρείται φιλότεχνος κι αναλαμβάνει να βοηθήσει έναν Τούρκο έμπορο που σχεδιάζει να συστήσει θίασο όπερας και να εισαγάγει στη Σμύρνη το δυτικό αυτό είδος, τρεις πριμαντόνες δευτέρας διαλογής, βαρύτονοι, καστράτοι, λιμπρετίστες· αυτός είναι ο κόσμος που πλάθει ο Γκολντόνι σε μια κωμωδία που βλέπει από την ευτράπελή της πλευρά την καλλιτεχνική κοινότητα: το κυνήγι του πρώτου ρόλου, την αγωνία για την επαγγελματική εξασφάλιση, τη ματαιοδοξία, τις αντιζηλίες, τα πισώπλατα μαχαιρώματα. Μοτίβα διαχρονικά, δηλαδή αναγνωρίσιμα, αλλά και στο βάθος τους μάλλον δραματικά. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επέλεξε, παρ’ όλ’ αυτά να συνθέσει ένα μάλλον "απροβλημάτιστο" σκηνικό θέαμα, που στηρίχτηκε ιδιαίτερα στην τυποποίηση και το γέλιο που αυτή προκαλεί. Πάνω στο κεκλιμένο πατάρι του σκηνικού που είναι τόσο εξωρεαλιστικό όσο ένας πίνακας της pop art (του Άγγελου Μέντη, που υπογράφει και τα πολύχρωμα, "κραυγαλέα" κοστούμια), διαδραματίζεται μια ιστορία για ένα θίασο που δεν συγκροτήθηκε ποτέ, μια ιστορία για τις πολιτισμικές διαφορές Ανατολής και Δύσης, μια ιστορία που εκθέτει συμπεριφορές και γεγονότα τα οποία συνήθως μένουν κρυμμένα στα παρασκήνια, αλλά και μια ιστορία για την ανάγκη συσπείρωσης των καλλιτεχνών.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
©Ελίνα Γιουνανλή

Όλα αυτά δοσμένα με τη μεγαλύτερη δυνατή ελαφρότητα. Έτσι, είναι απολαυστικό να παρακολουθείς μια ηθοποιό της κλάσης της Αγορίτσας Οικονόμου να επιδεικνύει τέτοια κωμική φλέβα στο ρόλο της "εν εξάλλω αγριόγατας" Τονίνας, τον Λαέρτη Μαλκότση έξοχο Πασκουαλίνο, απηυδισμένο από τη ζηλιάρα σύντροφό του, τον Θέμη Πάνου σε μια ξεκαρδιστική ερμηνεία του Τούρκου Αλή, στηριγμένη ακριβώς πάνω στην εθνικότητα και τη γλώσσα του, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, ως κυνικό κόμη Λάσκα, για τον οποίον η τέχνη δεν είναι παρά "μπίζνες" (και, ενίοτε, ευκαιρία για ερωτικά οφέλη). Όπως επίσης χαίρεται κανείς την Ιωάννα Μαυρέα, που το ύφος της εδώ ταιριάζει γάντι στην Ανίνα, αλλά και τη Δάφνη Λαμπρόγιαννη, που συμπληρώνει με χαρακτηριστικό μπλαζέ ύφος το καστ των τριών τραγουδιστριών. Εξάλλου όλος ο θίασος είναι ξεχωριστός, καθώς αποδίδουν κωμικά χαρακτηριστικούς ανθρωπότυπους, ενώ ο σκηνοθέτης εμπλουτίζει την παράσταση με μικρά οπερατικά ιντερμέδια (σοπράνο η Βάσια Ζαχαροπούλου) και άλλες "ενέσεις" θεατρικότητας, τιμώντας τους δεκάδες αφανείς ήρωες που συντελούν στη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
©Ελίνα Γιουνανλή

Η παράσταση του Εθνικού συνιστά ένα ωραίο παράδειγμα θεάτρου συνόλου, όπου η μουσική του Γιώργου Δούσου, οι χορογραφίες του Φωκά Ευαγγελινού, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου και κάθε ηθοποιός, μέχρι αυτόν που ερμηνεύει τον μικρότερο, βουβό ρόλο, συνθέτουν ένα ευφρόσυνο θέαμα που γιορτάζει το θέατρο και μοιάζει να λέει εκ μέρους των καλλιτεχνών: Κι αν έχουμε αδυναμίες, αγαπάτε μας! Παρ’ όλ’ αυτά, μένει μάλλον η γλυκόπικρη επίγευση πως η ελαφράδα που επέλεξε ο Βασίλης Παπαβασιλείου κάνει τελικά την επίδραση του θεάματος να εκρήγνυται και να σβήνει τόσο γρήγορα όσο ο αφρός μιας σαμπάνιας.

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.