Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη

3

Η κλασική κωμωδία που βλέπει την καλλιτεχνική κοινότητα από την ευτράπελή της πλευρά, μέσα από την ιστορία ενός θιάσου όπερας που δεν συγκροτήθηκε ποτέ, ανεβαίνει σε μια ευφρόσυνη παράσταση, η οποία επιλέγει να μείνει στον αφρό των πραγμάτων.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη ©Ελίνα Γιουνανλή

Ένας κόμης που θεωρείται φιλότεχνος κι αναλαμβάνει να βοηθήσει έναν Τούρκο έμπορο που σχεδιάζει να συστήσει θίασο όπερας και να εισαγάγει στη Σμύρνη το δυτικό αυτό είδος, τρεις πριμαντόνες δευτέρας διαλογής, βαρύτονοι, καστράτοι, λιμπρετίστες· αυτός είναι ο κόσμος που πλάθει ο Γκολντόνι σε μια κωμωδία που βλέπει από την ευτράπελή της πλευρά την καλλιτεχνική κοινότητα: το κυνήγι του πρώτου ρόλου, την αγωνία για την επαγγελματική εξασφάλιση, τη ματαιοδοξία, τις αντιζηλίες, τα πισώπλατα μαχαιρώματα. Μοτίβα διαχρονικά, δηλαδή αναγνωρίσιμα, αλλά και στο βάθος τους μάλλον δραματικά. Ο Βασίλης Παπαβασιλείου επέλεξε, παρ’ όλ’ αυτά να συνθέσει ένα μάλλον "απροβλημάτιστο" σκηνικό θέαμα, που στηρίχτηκε ιδιαίτερα στην τυποποίηση και το γέλιο που αυτή προκαλεί. Πάνω στο κεκλιμένο πατάρι του σκηνικού που είναι τόσο εξωρεαλιστικό όσο ένας πίνακας της pop art (του Άγγελου Μέντη, που υπογράφει και τα πολύχρωμα, "κραυγαλέα" κοστούμια), διαδραματίζεται μια ιστορία για ένα θίασο που δεν συγκροτήθηκε ποτέ, μια ιστορία για τις πολιτισμικές διαφορές Ανατολής και Δύσης, μια ιστορία που εκθέτει συμπεριφορές και γεγονότα τα οποία συνήθως μένουν κρυμμένα στα παρασκήνια, αλλά και μια ιστορία για την ανάγκη συσπείρωσης των καλλιτεχνών.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
©Ελίνα Γιουνανλή

Όλα αυτά δοσμένα με τη μεγαλύτερη δυνατή ελαφρότητα. Έτσι, είναι απολαυστικό να παρακολουθείς μια ηθοποιό της κλάσης της Αγορίτσας Οικονόμου να επιδεικνύει τέτοια κωμική φλέβα στο ρόλο της "εν εξάλλω αγριόγατας" Τονίνας, τον Λαέρτη Μαλκότση έξοχο Πασκουαλίνο, απηυδισμένο από τη ζηλιάρα σύντροφό του, τον Θέμη Πάνου σε μια ξεκαρδιστική ερμηνεία του Τούρκου Αλή, στηριγμένη ακριβώς πάνω στην εθνικότητα και τη γλώσσα του, τον Αλέξανδρο Μυλωνά, ως κυνικό κόμη Λάσκα, για τον οποίον η τέχνη δεν είναι παρά "μπίζνες" (και, ενίοτε, ευκαιρία για ερωτικά οφέλη). Όπως επίσης χαίρεται κανείς την Ιωάννα Μαυρέα, που το ύφος της εδώ ταιριάζει γάντι στην Ανίνα, αλλά και τη Δάφνη Λαμπρόγιαννη, που συμπληρώνει με χαρακτηριστικό μπλαζέ ύφος το καστ των τριών τραγουδιστριών. Εξάλλου όλος ο θίασος είναι ξεχωριστός, καθώς αποδίδουν κωμικά χαρακτηριστικούς ανθρωπότυπους, ενώ ο σκηνοθέτης εμπλουτίζει την παράσταση με μικρά οπερατικά ιντερμέδια (σοπράνο η Βάσια Ζαχαροπούλου) και άλλες "ενέσεις" θεατρικότητας, τιμώντας τους δεκάδες αφανείς ήρωες που συντελούν στη δημιουργία μιας θεατρικής παράστασης.

Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
©Ελίνα Γιουνανλή

Η παράσταση του Εθνικού συνιστά ένα ωραίο παράδειγμα θεάτρου συνόλου, όπου η μουσική του Γιώργου Δούσου, οι χορογραφίες του Φωκά Ευαγγελινού, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου και κάθε ηθοποιός, μέχρι αυτόν που ερμηνεύει τον μικρότερο, βουβό ρόλο, συνθέτουν ένα ευφρόσυνο θέαμα που γιορτάζει το θέατρο και μοιάζει να λέει εκ μέρους των καλλιτεχνών: Κι αν έχουμε αδυναμίες, αγαπάτε μας! Παρ’ όλ’ αυτά, μένει μάλλον η γλυκόπικρη επίγευση πως η ελαφράδα που επέλεξε ο Βασίλης Παπαβασιλείου κάνει τελικά την επίδραση του θεάματος να εκρήγνυται και να σβήνει τόσο γρήγορα όσο ο αφρός μιας σαμπάνιας.

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνικό Θέατρο

Αγ. Κωνσταντίνου 22-24

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η Θάλασσα κι ο Γέρος": Ένα νέο έργο με τον Τάσιο Νούσια, σε καλοκαιρινή περιοδεία

Ανακαλύψτε τους σταθμούς της νέας παράστασης που σκηνοθετεί η Μαρλέν Καμίνκσι και που βασίζεται στο αριστούργημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο γέρος και η θάλασσα".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/05/2024

Eurovision 2024: Μαντώ, Κώστας Μπίγαλης, Σοφία Βόσσου και Πωλίνα μας λένε ποια τραγούδια ξεχωρίζουν από την αρχή της διοργάνωσης μέχρι σήμερα

Οι τέσσερις πρωταγωνιστές του "Reunion The Musical" και αγαπημένοι ερμηνευτές απαντούν με αφορμή την 68η διοργάνωση του διαγωνισμού τραγουδιού της Eurovision ποια είναι τα τραγούδια που δεν ξεχνούν (εκτός από τα δικά τους φυσικά!).

Το "Matilda The Musical" έρχεται στο Παλλάς τη νέα σεζόν 2024-25 και ετοιμάζει πρώτη ακρόαση για παιδιά

Η Θέμις Μαρσέλλου ετοιμάζει μια νέα υπερπαραγωγή του πολυβραβευμένου μιούζικαλ των Ντένις Κέλι και Τιμ Μίντσιν που βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρόαλντ Νταλ και ανακοινώνει ακρόαση για κορίτσια και αγόρια 6-13 ετών.

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.