Δωδέκατη νύχτα ή ό,τι επιθυμείτε

3,5

Η underground αισθητική και ο σαιξπηρικός λυρισμός συνυπάρχουν στην πρόταση του Γιάννη Κακλέα πάνω σε μία από τις ωραιότερες κωμωδίες του ελισαβετιανού συγγραφέα.

Δωδέκατη νύχτα Πάτροκλος Σκαφίδας©

Μια σειρά παρεξηγήσεων ορίζουν τη "Δωδέκατη νύχτα", καθώς η Βιόλα και ο δίδυμος αδερφός της Σεμπάστιαν ναυαγούν σε ένα νησί. Η Βιόλα μεταμφιέζεται σε άντρα και, ως Σεζάριο, μπαίνει στην υπηρεσία του δούκα Ορσίνο, τον οποίο και ερωτεύεται. Ο δούκας από την πλευρά του είναι ερωτευμένος με την Ολίβια, που όμως τον αποστρέφεται, αφού πενθεί τον αδερφό της κι έχει αποφασίσει να στερηθεί το ερωτικό συναίσθημα για εφτά χρόνια· ώσπου γνωρίζει και ερωτεύεται τον Σεζάριο/Βιόλα. Έτσι, ένα γαϊτανάκι από ασύμπτωτους και φαινομενικά αδιέξοδους έρωτες ξετυλίγεται όπως και ένα παιχνίδι ψευδαισθήσεων, με επίκεντρο την κρυφή ταυτότητα της Βιόλα και την εμφάνιση, σε δεύτερο χρόνο, του πανομοιότυπου Σεμπάστιαν. Το κεντρικό μοτίβο της μεταμφίεσης/αλλαγής φύλου παρακινεί τον Κακλέα να εντάξει στην παράσταση το ζήτημα της ρευστότητας, όχι μόνο του έρωτα, αλλά και των έμφυλων ταυτοτήτων. Έτσι ο Τρελός του έργου εδώ παίρνει τη μορφή μιας ανδρόγυνης φιγούρας (Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος) που γεννάει τη δράση και συντονίζει ένα σόου, ενώ η φανταστική Ιλλυρία του έργου γίνεται ένας άδειος μαύρος χώρος, όπου όλες οι φαντασιώσεις είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν (σκηνικά: Ηλ. Δουλαδήρη - Γ. Κακλέας).

Δωδέκατη νύχτα

Σε μία από τις κορυφαίες στιγμές του, ο Σαίξπηρ χρησιμοποιεί την παρεξήγηση για να "γελάσει" με τον έρωτα και τους ερωτευμένους. Έτσι, όσο εξυμνεί με μερικούς από τους ωραιότερους στίχους του το ερωτικό συναίσθημα άλλο τόσο περιγελάει τη μεταβλητότητά του και κυρίως τα μεγάλα λόγια και τους όρκους αιώνιας αγάπης. Ο Κακλέας προσθέτει ακόμη περισσότερη υπερβολή σε αυτήν τη διακωμώδηση, παρουσιάζοντας έναν πομπώδη, γελοίο Ορσίνο, που διακατέχεται από πάθος για την Ολίβια, απλώς για να το ξεχάσει όταν ανακαλύψει πως ο Σεζάριο είναι η όμορφη Βιόλα (αν και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής εμφανίζεται υπερβολικά μονοκόμματος) ή την πενθούσα Ολίβια (Ηλιάνα Μαυρομάτη) ως μια άκρως σεξουαλική, ηδυπαθή παρουσία. Δίνει όμως στο λυρισμό το χώρο που του αναλογεί, έστω κι αν το σαιξπηρικό κείμενο έχει περικοπεί δραστικά: η Αμαλία Καβάλη (Βιόλα/Σεμπάστιαν) είναι πραγματικά συγκινητική, ενώ η σκηνοθεσία συνολικά μεταχειρίζεται ωραία τις αλλαγές της δραματικής ατμόσφαιρας: έτσι η παράσταση πότε δονείται από την ενέργεια ενός κλαμπάτου, αισθησιακού σόου και πότε υποκλίνεται στο μεγαλείο του σαιξπηρικού πνεύματος.

Δωδέκατη νύχτα

Όσον αφορά το χιούμορ, ενώ οι κατεξοχήν φορείς του κωμικού (η παρέα των Σερ Τόμπι και Άντριου) ζημιώνονται κάπως υπό το βάρος της βιντεοκλιπίστικης, underground αισθητικής, ο Κακλέας κρατάει ως άσο στο μανίκι την κορυφαία κωμική σκηνή του έργου (και μία από τις απολαυστικότερες του παγκόσμιου ρεπερτορίου): τη διακωμώδηση του Μαλβόλιο, με την ξεκαρδιστική ερμηνεία του Αλέξανδρου Ζουριδάκη. Πετυχημένη η λειτουργία της μουσικής (Γρηγόρης Ελευθερίου), που στηρίζεται κυρίως σε διασκευές γνωστών κομματιών, συμπληρώνει αποφασιστικά το συναίσθημα των σκηνών, χαρακτηριστικά τα κοστούμια (Ηλένια Δουλαδήρη), που αντλούν από πολλές αναφορές "πειράζοντάς" τες, από το ελισαβετιανό ένδυμα και το βενετσιάνικο καρναβάλι μέχρι τα strip shows και το σύγχρονο street style.

Περισσότερες πληροφορίες

Δωδέκατη νύχτα ή ό,τι επιθυμείτε

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Δύο δίδυμα αδέλφια, η Βιόλα και ο Σεμπάστιαν που μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό, μετά από ένα ναυάγιο βρίσκονται σ΄έναν άγνωστο τόπο χωρίς να ξέρει ο ένας την τύχη του άλλου. Η Βιόλα για λόγους επιβίωσης ντύνεται άντρας και τότε ξεκινούν τα μπερδέματα. Τα πρόσωπα του έργου, στην αναζήτηση του ερωτικού τους συντρόφου, μπερδεύονται περίτεχνα με τα είδωλα τους, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια ρευστή εικόνα ερωτικής ταυτότητας και να εμφανιστούν οι πολλαπλές, πολύμορφες σεξουαλικές ταυτότητές τους. Το πάθος, η εναλλαγή φύλων, η τρέλα, η ερωτική παρεξήγηση συγκρούονται με τον πουριτανισμό και την αυστηρή ηθική δομή μιας κοινωνίας μη ερωτικής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
22/10/2025

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.

VRANARAMA Nights: Η Κατερίνα Βρανά κάνει comeback με λάμψη, χιούμορ και glitter

Η εκρηκτική Κατερίνα Βρανά καταλαμβάνει το Shamone με τις "VRANARAMA Comedy Nights"! Eτοιμαστείτε για γέλιο, glitter και δυνατές στιγμές stand-up μαγείας.