Βατράχια

3

Ο υπότιτλος «μια κωμωδία με dna τραγωδίας» ξεκλειδώνει σε μεγάλο βαθμό την απόκοσμη, εφιαλτική και μεταφυσική παράσταση των αριστοφανικών «Βατράχων» που διατρέχεται από το άλγος της ύπαρξης και την ανάγκη διακήρυξης ενός διαφορετικού τρόπου να (συν)υπάρχουμε.

Βατράχια ©Karol Jarek

Ο υπότιτλος "μια κωμωδία με dna τραγωδίας" ξεκλειδώνει σε μεγάλο βαθμό την παράσταση των αριστοφανικών "Βατράχων" που σκηνοθετεί η Έφη Μπίρμπα. Πρόκειται αδιαμφισβήτητα για μια ξεχωριστή πρόταση, που τοποθετείται (μαζί με αυτή της Αργυρώς Χιώτη στο ίδιο έργο δυο χρόνια πριν, αλλά και με τη "Λυσιστράτη" του Μιχαήλ Μαρμαρινού και τους "Όρνιθες" του Νίκου Καραθάνου λίγο νωρίτερα) στις απόπειρες ξαναδιαβάσματος με ανανεωτική ματιά του αρχαίου κωμωδιογράφου και την απόσπασή του από την παράδοση της επιθεωρησιακής αναβίωσης - και ειδικά της εκφυλισμένης της μορφής.

Βατράχια
​​©Γιώργος Καπλανίδης

Τα "Βατράχια" (διασκευή Έφης Μπίρμπα-Άρη Σερβετάλη βασισμένη στη μετάφραση του Κωνσταντίνου Μπλάθρα) είναι μια σχεδόν λυγμική παράσταση. Δεν είναι τυχαίο ότι η δράση τοποθετείται συνεχώς στο ημίφως (φωτισμοί Γιώργου Καρβέλα), ενώ το αίσθημα που επικρατεί είναι κυρίως δραματικό. Η σκηνοθεσία σαν να πιάστηκε από το -φοβερό πράγματι- αίσθημα που προκαλεί η ιδέα της κατάβασης στον Άδη, στον κόσμο των νεκρών, και παρέδωσε μια παράσταση με ατμόσφαιρα απόκοσμη, εφιαλτική, μεταφυσική, που διατρέχεται από το άλγος της ύπαρξης και την ανάγκη διακήρυξης ενός διαφορετικού τρόπου να (συν)υπάρχουμε.

Βατράχια
©Γιώργος Καπλανίδης

Χαρακτηριστικές στάθηκαν η σκηνή της άφιξης του Διονύσου στον Άδη, βουτηγμένη στο σκοτάδι, με τα συναισθήματα του φόβου και του άγχους να επικρατούν, καθώς κι αυτή κατά την οποία ο Διόνυσος, ανεβασμένος στον τεράστιο τροχήλατο μπόγο που θα αποκαλύψει αργότερα μια ανθρώπινη καρδιά- προβαίνει σε έναν μονόλογο "υπέρ αγάπης". Η παράσταση συνολικά καταθέτει σχόλιο για την ανάγκη ύπαρξης ενός "άλλου" ανθρώπου, που θα σέβεται τη φύση, θα δημιουργεί και θα χαίρεται την υψηλή τέχνη, που οι πράξεις του θα εκπορεύονται από την αγάπη, που θα σώσει τον κόσμο και τη χώρα από την αυτοκαταστροφή τους.

Βατράχια
©Γιώργος Καπλανίδης

Όλα αυτά δίνονται μέσα σε μια συνθήκη ερμηνευτικής εγκράτειας και αισθητικής ομορφιάς: το σκηνικό που υπογράφει η σκηνοθέτρια είναι μια λίμνη πάνω στην οποία αντικατοπτρίζονται τα κοστούμια (Έφη Μπίρμπα-Βασιλεία Ροζάνα), ειδικά κατά την εντυπωσιακή σκηνή όπου οι γυναίκες του πανδοχείου υποδέχονται τον Διόνυσο και τον Ξανθία. Έχουμε μια παράσταση με πολλές θεατρικές αναφορές, εξάλλου η ίδια η ιστορία των "Βατράχων" αποτελεί ένα μεταθεατρικό σχόλιο˙ με πλήρη απουσία κάθε επικαιροποίησης, επιθεωρησιακής διάθεσης και φτηνού χιούμορ, ενώ κι ο ίδιος ο Διόνυσος παρουσιάζεται ως ένας εκλεκτικός θεός, που έχει κουραστεί από τον ευτελισμό του θεάτρου και της αριστοφανικής κωμωδίας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η μετάφραση αποφεύγει το εύκολο αστείο, όμως είναι υπέρ το δέον "λογοτεχνική", με σχήματα λόγου και περίτεχνες εκφράσεις˙ αποδεικνύεται εμπράκτως πως δεν "παίζεται" εύκολα. Είναι επίσης μια παράσταση με στοιχεία αυτοσχεδιασμού ειδικά κατά τη (μακροσκελή) σκηνή της έναρξης και αντιμετώπιση του ζεύγους Διονύσου-Ξανθία ως κομμάτι μιας αλυσίδας πολλών ζευγαριών της παγκόσμιας δραματουργίας και λογοτεχνίας, από τον Θερβάντες ως τον Μπέκετ.

Βατράχια Έφη Μπίρμπα
© Karol Jarek

Μέσα σε όλα αυτά, όμως, ξεχνιέται η ανάγκη της δραματικής οικονομίας και η παράσταση απλώνει, βαραίνει και βυθίζεται στη δίνη της υπαρξιακής αγωνίας που τη γέννησε. Επίσης, το κωμικό αφήνεται συντριπτικά εκτός στόχου, και μόνο μέσω του Ξανθία μπαίνει στη σκηνή (από έναν πολύ καλό Μιχάλη Σαράντη), αλλά με μια διακριτικότητα σαν να μη θέλει να "ενοχλήσει" τη δραματική ατμόσφαιρα που έχει δημιουργηθεί. Η κορυφαία κωμική σκηνή της διαμάχης μεταξύ Αισχύλου και Ευριπίδη, που θα κρίνει ποιος θα επιστρέψει στον Πάνω Κόσμο, μετατρέπεται σε μια στείρα αντιπαράθεση αποσπασμάτων από τραγωδίες ("Βάκχες", "Ορέστεια") που δεν εξυπηρετεί καμία σκηνική λειτουργικότητα και επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την αρρυθμία της παράστασης.

Βατράχια Έφη Μπίρμπα
© Karol Jarek

Πολύ καλή η σχέση μεταξύ του Άρη Σερβετάλη και του Μιχάλη Σαράντη στο δίδυμο Διόνυσος-Ξανθίας, σε δύο ερμηνείες με υπόγειες ποιότητες και λεπτές αποχρώσεις. Διακρίνεται και ο Έκτορας Λιάτσος ειδικά στο ρόλο του Ηρακλή, μια που είναι μάλλον παροπλισμένος από τη σκηνοθεσία όταν καλείται να ερμηνεύσει τον Ευριπίδη, όπως και, αντιστοίχως, ο Αργύρης Ξάφης ως Αισχύλος. Παρ’ όλ’ αυτά, η ικανότατη ερμηνευτική ομάδα (Ηλέκτρα Νικολούζου, Μαίρη Μηνά, Νάνσυ Μπούκλη, Αλεξάνδρα Καζάζου, Κυριάκος Σαλής Μιχάλης Θεοφάνους) δημιουργεί εικόνες και συναισθήματα, πολλές φορές μάλιστα μόνο με τη φωνητική της παρουσία (όπως στο χορικό των Βατράχων) πάνω στην ωραία μουσική του Constantine Skourlis, πλαισιώνοντας ωραία το κεντρικό δίδυμο.

Η παράσταση παρουσιάστηκε στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 28-29 Ιουλίου. Θα επαναληφθεί στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού (31/8) και στα ανοιχτά θέατρα των αττικών δήμων.

Περισσότερες πληροφορίες

Βατράχια

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η Αθήνα διανύει μια βαθιά πολιτική και πνευματική κρίση θεσμών και αξιών. Στην άνυδρη και δυσοίωνη πραγματικότητα της πόλης, ο Διόνυσος, πατέρας κι εμπνευστής του θεάτρου, ξεκινά το ταξίδι στον Κάτω Κόσμο για να φέρει πίσω τον σπόρο της αναγέννησης, την ποίηση, ώστε να σώσει τον κόσμο που καταρρέει. Με συνοδοιπόρους τον Ξανθία και τον θόρυβο των βατράχων, μέσα από αλλεπάλληλες κωμικές και παράδοξες συναντήσεις φτάνει στον Άδη για να αναστήσει τον Ποιητή, εκείνον που μπορεί ν’ αναμετρηθεί με την επερχόμενη καταστροφή. Με όραμα τη μεγάλη ιδέα της σωτηρίας του κόσμου, η κάθοδος του Διονύσου στον Άδη γίνεται ταυτόχρονα κατάβαση στον ίδιο τον μηχανισμό του θεάτρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ποια έργα σκηνοθετεί στην Κάμιρο ο Γιώργος Παύλου;

Σεβαστίκογλου και Μάγιενμπουργκ ανεβάζει τον Ιανουάριο ο Γιώργος Παύλου και στο επίκεντρο της σκηνοθετικής του προσέγγισης βρίσκεται η διερεύνηση του ποιοι είμαστε πραγματικά και πώς το παρελθόν, οι εμπειρίες και οι κοινωνικές συνθήκες διαμορφώνουν τη ζωή και τις σχέσεις μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

"Misery": Η παράσταση που σε βάζει μέσα στη σκέψη και τα συναισθήματα των χαρακτήρων

Το "Misery", σε σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη με τους Φιλαρέτη Κομνηνού και Αναστάση Ροϊλό, είναι μια παράσταση για όσους θέλουν να νιώσουν, να αγχωθούν και να προβληματιστούν, βιώνοντας τη σκηνή ως κοινή εμπειρία με τους ήρωες. Ένα θέατρο που σε κάνει να αισθανθείς και να σκεφτείς ταυτόχρονα.

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.