Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα

3

Το μυθιστόρημα του Ντοστογιέφσκι μεταφέρεται στην Αθήνα του σήμερα, σε μια παράσταση που ακολουθεί, μάλλον άνισα αυτήν τη φορά, τη σκηνοθετική ταυτότητα του Βασίλη Μπισμπίκη για έναν ωμό, underground ρεαλισμό.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα Πηνελόπη Γερασίμου©

Υπάρχουν δίκαιοι φόνοι; Δικαιολογείται ένας δολοφόνος, αν αφαιρέσει από την κοινωνία ένα "καρκίνωμα"; Πώς στεκόμαστε στο γεγονός ότι το κράτος διατηρεί το δικαίωμα στη νόμιμη δολοφονία; Αυτά είναι τα βασικά ερωτήματα της παράστασης, που παίρνει αφορμή από το ηθικό δίλημμα του μυθιστορήματος του Ντοστογιέφσκι, σε μεταγραφή και πρωτότυπη δραματουργία των Γιάννη Μελιτόπουλου και Βασίλη Μπιμπίκη. Εδώ, η δράση τοποθετείται γύρω από την Ομόνοια , όπου κινείται ο Μιχάλης, ένας πρώην φοιτητής εγκληματολογίας, που διακηρύττει τις –εμπνευσμένες από τον Νίτσε και την αναρχία– απόψεις του στο κανάλι του στο YouTube. Η παράσταση τον παρακολουθεί στις νυχτερινές διαδρομές του, πριν και μετά τη δολοφονία μιας γριάς τοκογλύφου, και παράλληλα εκθέτει την προσωπική του ζωή, σημεία της οποίας συναντούμε και στον Ντοστογιέφσκι: τον επικείμενο γάμο συμφέροντος της αδερφής του με ένα "λαμόγιο", την απόπειρα βιασμού της από το πρώην αφεντικό της, τον έρωτα του Μιχάλη για μια "αγία πόρνη", τη Σόνια.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Πηνελόπη Γερασίμου©

Έτσι, ο Μπισμπίκης δράττεται της ευκαιρίας για να εισαγάγει κι άλλες θεματικές, την τοξικότητα της "θεοσεβούμενης" ελληνικής οικογένειας, τη γυναικεία κακοποίηση, τα κεκτημένα του #metoo. Και βέβαια, τοποθετώντας τη δράση στην Ομόνοια, ανεβάζει το underground στη σκηνή, τα κακόφημα στέκια και ξενοδοχεία, τις τραβεστί, τους ναρκομανείς, τις ιερόδουλες.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Η παράσταση διακρίνεται από την τραχιά ομορφιά που χαρακτηρίζει τις δουλειές του σκηνοθέτη με την ομάδα του Cartel, ωστόσο παραδίδεται άνιση, σαν να έχουν δημιουργηθεί δύο κόσμοι που δεν συναντιούνται. Ίσως επειδή δεν κυριαρχούν το κομμάτι της ηθικής διάστασης της δολοφονίας, των ιδεολογικών προβληματισμών που εγείρει, ούτε καν η αντιπαράθεση του Μιχάλη (Θοδωρής Σκυφτούλης) με τον ανακριτή Πορφύρη (Βασίλης Μπισμπίκης). Όσο η παράσταση εστιάζει εκεί, διατηρεί το ενδιαφέρον, οι σκηνές μεταξύ των δύο είναι ωραίες (και ο Μπισμπίκης μάς χαρίζει μια γλαφυρή σύγχρονη απόδοση του ήρωα), όπως κι αυτές μεταξύ του Μιχάλη και της Σόνιας (Έρρικα Μπίγιου).

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Ίσως, επίσης, επειδή η επιδίωξη για ωμό ρεαλισμό φαίνεται βεβιασμένη και το underground πλαίσιο δεν προκύπτει ως αναγκαία συνθήκη –σε σημεία, μάλιστα, δείχνει κραυγαλέο–, κάποιοι ήρωες παρουσιάζονται ως καρικατούρες (ο γαμπρός του Μάνου Καζαμία, η Κατερίνα της Νίκης Σερέτη), τα μηνύματα εκφέρονται, ενίοτε, αποτυχημένα (όπως το τραγούδι για το "τέλος της σιωπής" της Ιώβης Φραγκάτου) και η παράσταση φλερτάρει με το κωμικό συναίσθημα που προκαλούν οι cult b movies.

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Πέρα απ’ αυτά, ο Μπισμπίκης στήνει ένα πολυπρισματικό θέαμα με κινηματογραφικά στοιχεία (κινηματογράφηση: Φίλιππος Ζαμίδης), εισάγει ωραία στο χώρο του θεάτρου τη ζωή της πόλης, εκμεταλλεύεται όλο το χώρο της σκηνής –αλλά και μέρος της πλατείας– και των τεχνολογικών δυνατοτήτων της και παραδίδει μερικές σκηνές άγριας ομορφιάς και υπόγειας ποιητικότητας: το χορό της Σόνιας με τον πατέρα της –συγκινητικός ο Τσέζαρις Γκραουζίνις στο ρόλο του Μαρμελάντοφ–, την οπερατικής ποιότητας δολοφονία της Αλίνας (Μπέττυ Βακαλίδου), το νέο -που διαφοροποιείται από του πρωτότυπου και ανοίγει διάλογο με την πλατεία- φινάλε. Επιδραστικό το αισθητικό περιβάλλον που συνδημιουργούν ο Κέννυ Μακ Λέλλαν (σκηνικά), ο Γιώργος Σεργεδάκης (κουστούμια) και ο Σάκης Μπιρμπίλης (φωτισμοί).

Περισσότερες πληροφορίες

Έγκλημα και τιμωρία: Αθήνα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 180 '

Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι μεταφέρεται στην Αθήνα του 2023 ως ένα λαϊκό νουάρ με κινηματογραφικά στοιχεία, που ακολουθεί τον Ρασκόλνικοφ στον απόηχο μιας δολοφονίας που διαπράττει για το κοινό καλό. Η παράσταση ακολουθεί τη σκηνοθετική ταυτότητα του Βασίλη Μπισμπίκη για έναν ωμό, underground ρεαλισμό.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.