Η άκρα ταπείνωση

2,5

Το μυθιστόρημα που αιχμαλωτίζει στις σελίδες του τη σύγχρονη πολιτική Ιστορία ανεβαίνει σε μια γοητευτική αλλά ανολοκλήρωτη πρόταση, που επιχειρεί να στοχαστεί πάνω στο παρόν και το μέλλον της Ελλάδας της κρίσης.

Η άκρα ταπείνωση Karol Jarek©

Τρία μόλις χρόνια μετά τη νύχτα της 12ης Φεβρουαρίου 2012, όταν οι –συχνές– διαδηλώσεις κορυφώθηκαν με την πυρπόληση των δύο ιστορικών κτιρίων που στέγαζαν τους κινηματογράφους "Αττικόν" και "Απόλλων", η Ρέα Γαλανάκη γράφει την "Άκρα ταπείνωση". Τα γεγονότα εκείνης της νύχτας γίνονται το επίκεντρο ενός βιβλίου που συνομιλεί με την τρέχουσα Ιστορία, γεννιέται από τα σπλάχνα της, πορεύεται παράλληλα μαζί της. Τα απότοκα των μνημονιακών πολιτικών, η ανεργία, η άνοδος της Χρυσής Αυγής, το φαινόμενο των "νεοαστέγων", η κοινωνική και οικονομική εξαθλίωση περνούν μέσα από την ιστορία της Τειρεσίας και της Νύμφης, των δύο ηλικιωμένων γυναικών που συγκατοικούν σε έναν υποβαθμισμένο ξενώνα και βρίσκονται τυχαία, εκείνη τη νύχτα, στο επίκεντρο των διαδηλώσεων στην καρδιά της Αθήνας.

Η άκρα ταπείνωση
Karol Jarek©

Ο Παντελής Φλατσούσης, δημιουργός που εστιάζει ιδιαίτερα στη σύγχρονη πραγματικότητα και ανιχνεύει τη σύνδεσή της με την ελληνική Ιστορία, αποδίδει το βιβλίο επιχειρώντας να εστιάσει στο νήμα που συνδέει την περιβόητη "γενιά του Πολυτεχνείου", η οποία εκπροσωπείται στα περισσότερα πρόσωπα, με το σήμερα και τη δική του γενιά και να διατυπώσει ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον της. "Εμείς ποιου συμβάντος είμαστε γενιά;" διατυπώνεται ως ερώτημα στην παράσταση, η οποία λειτουργεί σαν ανασκαφή. Η ομάδα των τεσσάρων ηθοποιών, νέοι άνθρωποι του παρόντος, σκύβουν πάνω στα πρόσωπα του βιβλίου, αναρωτιούνται, προσπαθούν να τους δώσουν εικόνα, ψάχνοντας τις φυσιογνωμίες τους σε τυχαίες φωτογραφίες, φαντάζονται την κατάληξή τους. Παράλληλα, αφηγούνται και αναπαριστούν την ίδια την ιστορία, συνδυάζοντας τη δραματοποίηση της λογοτεχνίας με τα εργαλεία και τους στόχους του θεάτρου ντοκουμέντο – μια παράλληλη διάδραση που λειτουργεί ίσως σε αντιστοιχία με το πάντρεμα που κάνει η Γαλανάκη μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.

Η άκρα ταπείνωση
Karol Jarek©

Το σκηνικό της παράστασης (Κωνσταντίνος Ζαμάνης), που αποτελείται από τρία μεγάλα τραπέζια εξοπλισμένα με κάμερες, φώτα και μεγεθυντικούς φακούς, γίνεται το εργαστήριό τους. Έτσι, η δράση προσφέρεται κυρίως διαμεσολαβημένη, μέσω της ταυτόχρονης κινηματογράφησης που προβάλλεται στους τοίχους, ή ακόμη και με τη χρήση μινιατούρων που αντικαθιστούν τους ηθοποιούς. Μέσα σε όλα αυτά, όμως, το ενδιαφέρον κάποια στιγμή αρχίζει να φθίνει, ίσως επειδή κατακερματίζεται μεταξύ δράσης και προβολών, μεταξύ αφηγηματικότητας και ενσάρκωσης ρόλων. Η παράσταση δίνει την εντύπωση πως εστιάζει περισσότερο στην εφεύρεση όλων αυτών των σκηνικών τρόπων παρά στους στόχους της· αυτό που στοιχίζει περισσότερο είναι πως διατυπώνει μάλλον προφανή ερωτήματα και πως, ενώ επιχειρεί να στοχαστεί για το τώρα με αφορμή το βιβλίο, μένει τελικά σε ένα πρώτο επίπεδο. Όχι πως οι ηθοποιοί είναι αδύναμοι, αντιθέτως. Η Δήμητρα Βλαγκοπούλου, η Μαριάμ Ρουχάτζε, ο Βαγγέλης Αμπατζής και ο Λάμπρος Γραμματικός μετακινούνται με ευελιξία μεταξύ αφήγησης και δράσης και σηκώνουν πάνω τους ένα εγχείρημα που έχει γοητεία, ωραία στοιχεία και μερικές συγκινητικές στιγμές.

Περισσότερες πληροφορίες

Η άκρα ταπείνωση

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Το μυθιστόρημα εστιάζει στα γεγονότα της νύχτας της 12ης Φεβρουαρίου 2012, που μετέτρεψαν την Αθήνα σε πεδίο μάχης και άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην εικόνα της πόλης μέχρι σήμερα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Les Grands Ballets Canadiens: Το εμβληματικό χορευτικό συγκροτήματα επιστρέφει

Η έκφραση και η δεξιοτεχνία διακρίνουν τα Les Grands Ballets Canadiens, που μας εντυπωσίασαν το 2014 και τώρα επιστρέφουν στο Μέγαρο Μουσικής για τρεις νύχτες μαγείας στις 7, 8 και 9 Νοεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/10/2025

Αντίο στον Κοσμά Φοντούκη, έναν σπουδαίο καλλιτέχνη με δυναμική πορεία στο θέατρο

Η θεατρική οικογένεια αποχαιρετά με θλίψη τον αγαπημένο ηθοποιό και σκηνοθέτη Κοσμά Φοντούκη, που έφυγε ξαφνικά από κοντά μας.

"Η δεξιά, η αριστερά και ο κυρ-Παντελής" – Η κωμωδία που ενώνει το γέλιο με την ιστορία επιστρέφει

Η θρυλική κωμωδία των Σακελλάριου–Γιαννακόπουλου επιστρέφει στο Μικρό Παλλάς για δεύτερη χρονιά, με τον Σταμάτη Φασουλή να σκηνοθετεί και να πρωταγωνιστεί.

Συνέντευξη με τον Θέμη Καραμουρατίδη | Στα δωμάτια του "Hotel Amour" η μουσική γεννιέται από την αγάπη

Ο Θέμης Καραμουρατίδης μάς υποδέχεται στο "Hotel Amour" και μας μιλά για τη μουσική που γεννιέται από την αγάπη, τη χημεία του με τον Γεράσιμο Ευαγγελάτο και την απόλαυση της δημιουργίας. Μια συζήτηση γεμάτη ρυθμό, έμπνευση και… έρωτα, για το πιο hot μιούζικαλ της σεζόν στο Θέατρο Ακροπόλ.

4 σημαντικές παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα σήμερα

Νινιός, Παπουτσάκη, Παπαγεωργίου, Κρόμπας, Καλυβάτσης και άλλοι πρωταγωνιστές μας υπόσχονται βραδιές γέλιου, συγκίνησης και πάθους, με παραστάσεις που εξερευνούν τον έρωτα, τη μοναξιά, την ανθρώπινη αδυναμία, την ανάγκη για επαφή και κάνουν πρεμιέρα σήμερα.

Ο Γιαν Φαμπρ παρουσιάζει το βιβλίο του στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν

Ο Γιαν Φαμπρ, που έχει επισκεφθεί πολλές φορές την Ελλάδα, επιστρέφει αυτή τη φορά για να συναντήσει από κοντά το ελληνικό κοινό και να παρουσιάσει το έργο και τη φιλοσοφία του, σε μια βραδιά αφιερωμένη στη θεατρική πράξη, με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του "Από την πράξη στην θεατρική πράξη".

3 νέες θεατρικές σκηνές στην πόλη

Ποιοι είναι οι τρεις νέοι θεατρικοί χώροι της Αθήνας που αξίζει να επισκεφτείς;