Η άκρα ταπείνωση

2,5

Το μυθιστόρημα που αιχμαλωτίζει στις σελίδες του τη σύγχρονη πολιτική Ιστορία ανεβαίνει σε μια γοητευτική αλλά ανολοκλήρωτη πρόταση, που επιχειρεί να στοχαστεί πάνω στο παρόν και το μέλλον της Ελλάδας της κρίσης.

Η άκρα ταπείνωση Karol Jarek©

Τρία μόλις χρόνια μετά τη νύχτα της 12ης Φεβρουαρίου 2012, όταν οι –συχνές– διαδηλώσεις κορυφώθηκαν με την πυρπόληση των δύο ιστορικών κτιρίων που στέγαζαν τους κινηματογράφους "Αττικόν" και "Απόλλων", η Ρέα Γαλανάκη γράφει την "Άκρα ταπείνωση". Τα γεγονότα εκείνης της νύχτας γίνονται το επίκεντρο ενός βιβλίου που συνομιλεί με την τρέχουσα Ιστορία, γεννιέται από τα σπλάχνα της, πορεύεται παράλληλα μαζί της. Τα απότοκα των μνημονιακών πολιτικών, η ανεργία, η άνοδος της Χρυσής Αυγής, το φαινόμενο των "νεοαστέγων", η κοινωνική και οικονομική εξαθλίωση περνούν μέσα από την ιστορία της Τειρεσίας και της Νύμφης, των δύο ηλικιωμένων γυναικών που συγκατοικούν σε έναν υποβαθμισμένο ξενώνα και βρίσκονται τυχαία, εκείνη τη νύχτα, στο επίκεντρο των διαδηλώσεων στην καρδιά της Αθήνας.

Η άκρα ταπείνωση
Karol Jarek©

Ο Παντελής Φλατσούσης, δημιουργός που εστιάζει ιδιαίτερα στη σύγχρονη πραγματικότητα και ανιχνεύει τη σύνδεσή της με την ελληνική Ιστορία, αποδίδει το βιβλίο επιχειρώντας να εστιάσει στο νήμα που συνδέει την περιβόητη "γενιά του Πολυτεχνείου", η οποία εκπροσωπείται στα περισσότερα πρόσωπα, με το σήμερα και τη δική του γενιά και να διατυπώσει ερωτήματα για το παρόν και το μέλλον της. "Εμείς ποιου συμβάντος είμαστε γενιά;" διατυπώνεται ως ερώτημα στην παράσταση, η οποία λειτουργεί σαν ανασκαφή. Η ομάδα των τεσσάρων ηθοποιών, νέοι άνθρωποι του παρόντος, σκύβουν πάνω στα πρόσωπα του βιβλίου, αναρωτιούνται, προσπαθούν να τους δώσουν εικόνα, ψάχνοντας τις φυσιογνωμίες τους σε τυχαίες φωτογραφίες, φαντάζονται την κατάληξή τους. Παράλληλα, αφηγούνται και αναπαριστούν την ίδια την ιστορία, συνδυάζοντας τη δραματοποίηση της λογοτεχνίας με τα εργαλεία και τους στόχους του θεάτρου ντοκουμέντο – μια παράλληλη διάδραση που λειτουργεί ίσως σε αντιστοιχία με το πάντρεμα που κάνει η Γαλανάκη μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας.

Η άκρα ταπείνωση
Karol Jarek©

Το σκηνικό της παράστασης (Κωνσταντίνος Ζαμάνης), που αποτελείται από τρία μεγάλα τραπέζια εξοπλισμένα με κάμερες, φώτα και μεγεθυντικούς φακούς, γίνεται το εργαστήριό τους. Έτσι, η δράση προσφέρεται κυρίως διαμεσολαβημένη, μέσω της ταυτόχρονης κινηματογράφησης που προβάλλεται στους τοίχους, ή ακόμη και με τη χρήση μινιατούρων που αντικαθιστούν τους ηθοποιούς. Μέσα σε όλα αυτά, όμως, το ενδιαφέρον κάποια στιγμή αρχίζει να φθίνει, ίσως επειδή κατακερματίζεται μεταξύ δράσης και προβολών, μεταξύ αφηγηματικότητας και ενσάρκωσης ρόλων. Η παράσταση δίνει την εντύπωση πως εστιάζει περισσότερο στην εφεύρεση όλων αυτών των σκηνικών τρόπων παρά στους στόχους της· αυτό που στοιχίζει περισσότερο είναι πως διατυπώνει μάλλον προφανή ερωτήματα και πως, ενώ επιχειρεί να στοχαστεί για το τώρα με αφορμή το βιβλίο, μένει τελικά σε ένα πρώτο επίπεδο. Όχι πως οι ηθοποιοί είναι αδύναμοι, αντιθέτως. Η Δήμητρα Βλαγκοπούλου, η Μαριάμ Ρουχάτζε, ο Βαγγέλης Αμπατζής και ο Λάμπρος Γραμματικός μετακινούνται με ευελιξία μεταξύ αφήγησης και δράσης και σηκώνουν πάνω τους ένα εγχείρημα που έχει γοητεία, ωραία στοιχεία και μερικές συγκινητικές στιγμές.

Περισσότερες πληροφορίες

Η άκρα ταπείνωση

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Το μυθιστόρημα εστιάζει στα γεγονότα της νύχτας της 12ης Φεβρουαρίου 2012, που μετέτρεψαν την Αθήνα σε πεδίο μάχης και άφησαν ανεξίτηλα τα ίχνη τους στην εικόνα της πόλης μέχρι σήμερα, ακριβώς δέκα χρόνια μετά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber