Φιλουμένα Μαρτουράνο

3

Η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση τιμάει ένα έργο με λαϊκή απήχηση και ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο, αλλά όχι χωρίς να δημιουργεί ερωτήματα για τη θέση του στο σύγχρονο ρεπερτόριο.

Φιλουμένα Μαρτουράνο Ελίνα Γιουνανλή©

Έργο με λαϊκό χαρακτήρα, ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο και έναν δυναμικό γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" γνώρισε μεγάλη απήχηση, ακόμη και επί δεκαετίες μετά τη συγγραφή της, το 1946. Η ιστορία της πόρνης που διεκδίκησε –και κατάφερε– να την παντρευτεί ο επί είκοσι πέντε χρόνια εραστής της, όχι για λόγους δικής της οικονομικής εξασφάλισης ή "τιμής", αλλά προκειμένου να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για τους τρεις γιους που είχε αποκτήσει κρυφά στο παρελθόν, δείχνει να συγκινεί ακόμη. Οι ζωηροί χαρακτήρες, η εναλλαγή των συναισθημάτων από το δράμα στην κωμωδία και από εκεί στη συγκίνηση, το συμφιλιωτικό φινάλε και το σημαντικό "μήνυμα" δίνουν στο έργο ισχυρό, όπως αποδεικνύεται, λαϊκό έρεισμα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως πρόκειται για δημιουργία ενός ανθρώπου που μεγάλωσε μέσα στο θέατρο κι έτσι γνώρισε τους σκηνικούς κώδικες από πρώτο χέρι: ο πατέρας του ντε Φιλίππο ήταν συγγραφέας και ηθοποιός, η μητέρα του μοδίστρα θεάτρου, ενώ κι ο ίδιος ήταν επίσης σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτήν τη γοητεία και τη σκηνική λειτουργικότητα τιμάει η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου: τα έντονα συναισθήματα που αναδύονται, τις κωμικές και τις δραματικές στιγμές που εναλλάσσονται, τον λαϊκό χαρακτήρα, και πάνω απ’ όλα τα πρόσωπα. Η κεντρική ηρωίδα, μια γυναίκα με τσαγανό, κυριαρχεί επί σκηνής στην ερμηνεία της Μαρίας Ναυπλιώτου, η οποία, έχοντας αποβάλει κάθε ίχνος της έμφυτης φινέτσας της, ενσαρκώνει μια λαϊκή, απολύτως γήινη γυναίκα, σκληραγωγημένη από τη ζωή, παθιασμένη και "μάγκισσα", ακόμη κι όταν, σε κάποιες στιγμές, δείχνει να υπερβάλλει. Επάξιος δίπλα της ο Μελέτης Ηλίας στο ρόλο του Ντομένικο, ενός αρνητικού ήρωα στην πραγματικότητα, που έζησε για χρόνια με τη Φιλουμένα απαξιώνοντας και ταπεινώνοντάς τη. Αλλά και οι υπόλοιποι ρόλοι είναι προσεχτικά δοσμένοι, από την υπηρέτρια Λουτσία που χρωματίζει με απολαυστικούς τόνους η Νεφέλη Μαϊστράλη, τη Ροζαλία της Πηνελόπης Μαρκοπούλου, έως τους τρεις γιους (Βασίλης Ντάρμας, Βασίλης Μηλιώνης, Βαγγέλης Δαούσης), έστω κι αν κάποια πρόσωπα αποδίδονται με κωμική υπερβολή, όπως η Ντιάνα, η αντίζηλος της Φιλουμένα, που ερμηνεύει η Ιωάννα Τζίκα.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη, πιστά στην εποχή του έργου, είναι καλαίσθητα και συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική παράσταση, ειδικά στην τελευταία σκηνή χάρη και στους φωτισμούς της Σοφίας Αλεξιάδου. Μένει όμως ως επίγευση το ερώτημα για τη θέση του έργου στο σύγχρονο ρεπερτόριο: Παρόλο που δείχνει να απηχεί κάποιο βαθύτερο προβληματισμό, ακολουθώντας τα ίχνη του ρεύματος του ιταλικού νεορεαλισμού (χωρίς όμως να φτάνει στο δικό του βάθος), έτσι όπως εισβάλλουν στην ιστορία ζητήματα ταξικών ανισοτήτων ή η ιδέα της γυναικείας χειραφέτησης, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" δεν παύει να είναι απλώς ένα δραματικό παραμύθι με ευτυχισμένο τέλος.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλουμένα Μαρτουράνο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Λαμπρό δείγμα του ιταλικού νεορεαλισμού που συμπυκνώνει στις σελίδες της μια ολόκληρη εποχή, η Φιλουμένα αποτελεί ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του παγκόσμιου θεατρικού ρεπερτορίου που διαχρονικά συγκινεί το κοινό, ακόμα κι αν έχουν περάσει 77 χρόνια μετά το πρώτο της ανέβασμα στη Νάπολη (1946). Η Φιλουμένα Μαρτουράνο ξεκίνησε ως πόρνη και κατέληξε ερωμένη του πλούσιου εμπόρου Ντομένικο Σοριάνο. Τώρα, έπειτα από αρκετά χρόνια κοινού βίου, διεκδικεί τη θέση που της αξίζει. Ένα απρόσμενο μυστικό ανατρέπει τις ισορροπίες και αλλάζει τα δεδομένα, στο έργο που βάζει στο μικροσκόπιο τη γυναίκα, τις προβληματικές οικογενειακές και κοινωνικές δομές και τα στερεότυπα φέρνοντας αντιμέτωπους δύο κόσμους με όχημα τη σπουδαία γλώσσα του συγγραφέα.

«Δημήτρης Χορν»

Αμερικής 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.