Φιλουμένα Μαρτουράνο

3

Η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση τιμάει ένα έργο με λαϊκή απήχηση και ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο, αλλά όχι χωρίς να δημιουργεί ερωτήματα για τη θέση του στο σύγχρονο ρεπερτόριο.

Φιλουμένα Μαρτουράνο Ελίνα Γιουνανλή©

Έργο με λαϊκό χαρακτήρα, ναπολιτάνικο ταμπεραμέντο και έναν δυναμικό γυναικείο πρωταγωνιστικό ρόλο, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" γνώρισε μεγάλη απήχηση, ακόμη και επί δεκαετίες μετά τη συγγραφή της, το 1946. Η ιστορία της πόρνης που διεκδίκησε –και κατάφερε– να την παντρευτεί ο επί είκοσι πέντε χρόνια εραστής της, όχι για λόγους δικής της οικονομικής εξασφάλισης ή "τιμής", αλλά προκειμένου να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον για τους τρεις γιους που είχε αποκτήσει κρυφά στο παρελθόν, δείχνει να συγκινεί ακόμη. Οι ζωηροί χαρακτήρες, η εναλλαγή των συναισθημάτων από το δράμα στην κωμωδία και από εκεί στη συγκίνηση, το συμφιλιωτικό φινάλε και το σημαντικό "μήνυμα" δίνουν στο έργο ισχυρό, όπως αποδεικνύεται, λαϊκό έρεισμα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, πως πρόκειται για δημιουργία ενός ανθρώπου που μεγάλωσε μέσα στο θέατρο κι έτσι γνώρισε τους σκηνικούς κώδικες από πρώτο χέρι: ο πατέρας του ντε Φιλίππο ήταν συγγραφέας και ηθοποιός, η μητέρα του μοδίστρα θεάτρου, ενώ κι ο ίδιος ήταν επίσης σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτήν τη γοητεία και τη σκηνική λειτουργικότητα τιμάει η καλοπαιγμένη και καλαίσθητη παράσταση του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου: τα έντονα συναισθήματα που αναδύονται, τις κωμικές και τις δραματικές στιγμές που εναλλάσσονται, τον λαϊκό χαρακτήρα, και πάνω απ’ όλα τα πρόσωπα. Η κεντρική ηρωίδα, μια γυναίκα με τσαγανό, κυριαρχεί επί σκηνής στην ερμηνεία της Μαρίας Ναυπλιώτου, η οποία, έχοντας αποβάλει κάθε ίχνος της έμφυτης φινέτσας της, ενσαρκώνει μια λαϊκή, απολύτως γήινη γυναίκα, σκληραγωγημένη από τη ζωή, παθιασμένη και "μάγκισσα", ακόμη κι όταν, σε κάποιες στιγμές, δείχνει να υπερβάλλει. Επάξιος δίπλα της ο Μελέτης Ηλίας στο ρόλο του Ντομένικο, ενός αρνητικού ήρωα στην πραγματικότητα, που έζησε για χρόνια με τη Φιλουμένα απαξιώνοντας και ταπεινώνοντάς τη. Αλλά και οι υπόλοιποι ρόλοι είναι προσεχτικά δοσμένοι, από την υπηρέτρια Λουτσία που χρωματίζει με απολαυστικούς τόνους η Νεφέλη Μαϊστράλη, τη Ροζαλία της Πηνελόπης Μαρκοπούλου, έως τους τρεις γιους (Βασίλης Ντάρμας, Βασίλης Μηλιώνης, Βαγγέλης Δαούσης), έστω κι αν κάποια πρόσωπα αποδίδονται με κωμική υπερβολή, όπως η Ντιάνα, η αντίζηλος της Φιλουμένα, που ερμηνεύει η Ιωάννα Τζίκα.

Φιλουμένα Μαρτουράνο
Ελίνα Γιουνανλή©

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη, πιστά στην εποχή του έργου, είναι καλαίσθητα και συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική παράσταση, ειδικά στην τελευταία σκηνή χάρη και στους φωτισμούς της Σοφίας Αλεξιάδου. Μένει όμως ως επίγευση το ερώτημα για τη θέση του έργου στο σύγχρονο ρεπερτόριο: Παρόλο που δείχνει να απηχεί κάποιο βαθύτερο προβληματισμό, ακολουθώντας τα ίχνη του ρεύματος του ιταλικού νεορεαλισμού (χωρίς όμως να φτάνει στο δικό του βάθος), έτσι όπως εισβάλλουν στην ιστορία ζητήματα ταξικών ανισοτήτων ή η ιδέα της γυναικείας χειραφέτησης, η "Φιλουμένα Μαρτουράνο" δεν παύει να είναι απλώς ένα δραματικό παραμύθι με ευτυχισμένο τέλος.

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλουμένα Μαρτουράνο

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Η ηρωίδα-σύμβολο που ξεκίνησε ως ιερόδουλη διεκδικεί από τον πλούσιο εραστή της Ντομένικο να την αποκαταστήσει, αποκαλύπτοντάς του ότι ο ένας από τους τρεις γιους της είναι δικό του παιδί.

«Δημήτρης Χορν»

Αμερικής 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αγλαΐα Παππά: "Κάθε συνάντηση με την Εκάβη, την Κασσάνδρα, την Ελένη είναι τύχη"

Πρωταγωνίστρια που καθηλώνει, η Αγλαΐα Παππά μάς μίλησε για την παράσταση "Τρωάδες" στο Tempus Verum και τη συνάντησή της με τη σκηνοθέτρια Violet Louise.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
05/02/2023

Η "Έντα Γκάμπλερ" είναι η γνωμάτευση της εποχής μας

Το έργο του Ίψεν, που σκιαγραφεί ψυχαναλυτικά τον άνθρωπο του σήμερα, ανεβαίνει στη σκηνή του Bios.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Μεφίστο" στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Η εμπνευσμένη παράσταση από το έργο του Κλάους Μαν ολοκληρώνεται σε λίγες μέρες.

"Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι": Μια μυθική συνάντηση του Τζον Μάλκοβιτς με τον Τιμοφέι Κουλιάμπιν στη Στέγη

Από την κεντρική σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεκινάει η διεθνής περιοδεία της παράστασης που φέρνει στην ίδια παράσταση δύο ηθοποιούς παγκόσμιου βεληνεκούς και τον πλέον ανερχόμενο Ευρωπαίο σκηνοθέτη στο σπουδαίο έργο του Μπερνάρ Μαρί Κολτές.

Ο Ανδρέας Πασπάτης είναι "Σόλο" στην τοποθεσία Άβατον

Αφού μας εξήγησε πώς είναι να μένεις μόνος στο "Διαβάστηκε", ο τίτλος "Σόλο" ήταν ουσιαστικά αναμενόμενος για νέα του παράσταση.

Δύο θιασαρχίνες σε νέες παραστάσεις

Η Μαίρη Ραζή στο θέατρο Πρόβα και η Μαίρη Ιγγλέση στο θέατρο "Ελεύθερη έκφραση"