Οι δούλες

3

Τρεις ωραίες ερμηνείες στην παράσταση του κλασικού πια έργου, που ανεβάζει ο Γιώργος Σκεύας, δίνοντας έμφαση κυρίως στην ψυχαναλυτική όψη του.

Οι δούλες

Εκκινώντας από την πραγματική δολοφονία που διέπραξαν οι αδερφές Παπέν, δύο υπηρέτριες, εις βάρος της εργοδότριάς τους και της κόρης της, ο Ζενέ έγραψε στα τέλη της δεκαετίας του ’40 τις "Δούλες", ανοίγοντας το αδιαμφισβήτητο ταξικό υπόβαθρο του συγκεκριμένου γεγονότος σε μια πολυεπίπεδη πραγμάτευση με μεταθεατρικές, θρησκευτικές και ψυχαναλυτικές αποχρώσεις. Ο συγγραφέας τοποθέτησε το δραματικό πλαίσιο σε ένα παιχνίδι ρόλων που παίζουν με τελετουργική ευλάβεια οι δύο αδελφές, παριστάνοντας εκ περιτροπής την "Κυρία" και τη "Δούλα", ένα παιχνίδι με τελετουργικό χαρακτήρα και υπαρξιακό υπόστρωμα, που καθρεφτίζει όχι τόσο τη σχέση των δύο γυναικών με το αφεντικό τους, αλλά κυρίως τη σχέση καθεμίας με τον εαυτό της και μεταξύ τους.

Οι δούλες

Τουλάχιστον αυτή η ψυχαναλυτική ανάγνωση κυριαρχεί και προβάλλεται στη σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα, έτσι όπως οι δύο γυναίκες (τις υποδύονται η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αμαλία Καβάλη) αποτυπώνονται σχεδόν ως μία, "διπολική" προσωπικότητα που βρίσκεται σε διαρκή μάχη αποδοχής όσο και επίθεσης κατά του εαυτού της. Ένας υπερμεγέθης πίνακας, αντίγραφο της "Αναγνώστριας μυθιστορήματος" του Βίερτς, που απεικονίζει μια γυμνή γυναίκα να διαβάζει ξαπλωμένη, ενώ μια δεύτερη την κρυφοκοιτάζει σχεδόν ηδονοβλεπτικά, κυριαρχεί στο σκηνικό· κάνει κι αυτός τη δική του νύξη για τη σκηνοθετική ανάγνωση, η οποία στρέφει το ενδιαφέρον της σε δύο γυναίκες που δεν συνδέονται απλώς με αδερφικούς δεσμούς, αλλά τους καθορίζει μια σχέση αλληλοεξαρτωμένη όσο και συγκρουσιακή.

Οι δούλες

Η είσοδος της Κυρίας, την οποία επιδιώκουν να δολοφονήσουν οι δύο αδερφές, φέρνει στο προσκήνιο και το ταξικό πρόσημο του έργου, κάτι που και ο σκηνοθέτης φροντίζει να μην παραβλέψει: Η ερμηνεία της Αλεξάνδρας Σακελλαροπούλου είναι ένα πραγματικό "κέντημα", καθώς την παρουσιάζει ως μια αφ’ υψηλού, προσποιητής ευγένειας και φιλευσπλαχνίας γυναίκα της μεγαλοαστικής τάξης, ενώ ειδικά στο δικό της κομμάτι ξεχωρίζει η ωραία μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη, που αποδίδει στα ελληνικά το πρωτότυπο με ρυθμική χάρη, φινέτσα και, σε σημεία, υποδόρια ειρωνεία. Η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αμαλία Καβάλη μάς χαρίζουν επίσης πολύ ωραίες ερμηνείες, όσο επιδίδονται στο διαρκές τελετουργικό τους παιχνίδι όπου εναλλάσσονται στους ρόλους του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου, συμμαχούν και συγκρούονται, επιβάλλονται και υποτάσσονται. Η χημεία τους είναι αξιοσημείωτη όπως και το γεγονός ότι, αν και συχνά δρουν σαν αλληλοσυμπληρούμενες υπάρξεις, καθεμία προσδίδει διακριτά χαρακτηριστικά στο ρόλο της: περισσότερο εσωτερική και εύθραυστη η Σολάνζ της Παπαθεμελή, φιλάρεσκη και ηγετική η Κλερ της Καβάλη. Οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί (Βαγγέλης Μούντριχας), οι μουσικές νότες (Σήμη Τσιλαλή) και το παιχνίδι με τους αντικατοπτρισμούς που επιτρέπει η χρήση του σκηνικού (το υπογράφει ο σκηνοθέτης) ολοκληρώνουν την καλλιτεχνική πρόταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η εναλλαγή των ρόλων, οι σχέσεις εξουσίας και υποταγής, ερωτισμού και εξάρτησης, και οι αγεφύρωτες ταξικές διαφορές δημιουργούν ένα εκρηκτικό κλίμα αγωνίας στην ιστορία δύο υπηρετριών και της κυρίας τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αποκλειστικό - "4 Οκτάβες Ελευθερίας" στον Μικρό Κεραμεικό: Idra Kayne & Σάσα Παπαλάμπρου συναντούν τη Νίνα Σιμόν

Μια θεατρική μουσική παράσταση αφιερωμένη στη Νίνα Σιμόν ανεβαίνει από τον Οκτώβριο σε σκηνοθεσία Σωτήρη Καραμεσίνη με τις Idra Kayne και Σάσα Παπαλάμπρου να ζωντανεύουν επί σκηνής το πνεύμα της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
26/06/2025

"Δε Λυγάνε τα Ξεράδια": Θεατρική παράσταση δρόμου για την Παλαιστίνη

Η Πρωτοβουλία Καλλιτεχνών Για Την Παλαιστίνη στέκεται απέναντι στη βαρβαρότητα του πολέμου και γίνεται φωνή για όσους σιωπούν, μέσα από την παράσταση "Δε Λυγάνε τα Ξεράδια", που θα παιχτεί σε πλατείες και δρόμους της πόλης.

"Δούλες": Η Ομάδα Σημείο Μηδέν επιστρέφει στο Θέατρο Άττις – Νέος Χώρος

Η Ομάδα Σημείο Μηδέν επιστρέφει το φθινόπωρο με τις "Δούλες" του Ζενέ, ένα τελετουργικό εξουσίας, επιθυμίας και καταπιεσμένης ταυτότητας, στο Θέατρο Άττις- Νέος Χώρος.

Αποκλειστικό: Ο "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη ταξιδεύει- Από τη σκηνή του ΠΛΥΦΑ στη διεθνή σκηνή της Ζυρίχης

Ο "Μένγκελε" του Θανάση Τριαρίδη επιστρέφει με νέα σκηνοθεσία της Βάνας Πεφάνη, ξεκινώντας από την Αθήνα τον Οκτώβριο και ταξιδεύοντας τον Ιανουάριο στη Ζυρίχη της Ελβετίας.

8 πράγματα που δεν ξέρατε για την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή

Με αφορμή την πρεμιέρα της "Αντιγόνης" του Ούλριχ Ράσε στην Επίδαυρο, αποκαλύπτουμε 8 πράγματα για την πιο διάσημη ηρωίδα του αρχαίου δράματος.

"Το ψέμα": Φωτογραφίες από την παράσταση στην ταράτσα του Λαμπέτη

Στην ταράτσα του Θεάτρου Λαμπέτη, τέσσερις ταλαντούχοι ηθοποιοί- ο Πέτρος Λαγούτης, η Ντάνη Γιαννακοπούλου, ο Νίκος Γκέλια και η Κατερίνα Νικολοπούλου-ζωντανεύουν μια κομεντί σχέσεων, γεμάτη εκπλήξεις και συναισθηματικές εναλλαγές.

Όρνιθες

Τρυφερή και γλυκόπικρη παράσταση, που εστιάζει στο ουμανιστικό και οικολογικό μήνυμα του αριστοφανικού έργου. Ωραίες ερμηνείες από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο και τον Γιώργο Χρυσοστόμου και μια δουλειά συνόλου, που συγκαταλέγεται στις αναθεωρημένες αναγνώσεις του αρχαίου κωμωδιογράφου των τελευταίων χρόνων. | Powered by Uber