Οι δούλες

3

Τρεις ωραίες ερμηνείες στην παράσταση του κλασικού πια έργου, που ανεβάζει ο Γιώργος Σκεύας, δίνοντας έμφαση κυρίως στην ψυχαναλυτική όψη του.

Οι δούλες

Εκκινώντας από την πραγματική δολοφονία που διέπραξαν οι αδερφές Παπέν, δύο υπηρέτριες, εις βάρος της εργοδότριάς τους και της κόρης της, ο Ζενέ έγραψε στα τέλη της δεκαετίας του ’40 τις "Δούλες", ανοίγοντας το αδιαμφισβήτητο ταξικό υπόβαθρο του συγκεκριμένου γεγονότος σε μια πολυεπίπεδη πραγμάτευση με μεταθεατρικές, θρησκευτικές και ψυχαναλυτικές αποχρώσεις. Ο συγγραφέας τοποθέτησε το δραματικό πλαίσιο σε ένα παιχνίδι ρόλων που παίζουν με τελετουργική ευλάβεια οι δύο αδελφές, παριστάνοντας εκ περιτροπής την "Κυρία" και τη "Δούλα", ένα παιχνίδι με τελετουργικό χαρακτήρα και υπαρξιακό υπόστρωμα, που καθρεφτίζει όχι τόσο τη σχέση των δύο γυναικών με το αφεντικό τους, αλλά κυρίως τη σχέση καθεμίας με τον εαυτό της και μεταξύ τους.

Οι δούλες

Τουλάχιστον αυτή η ψυχαναλυτική ανάγνωση κυριαρχεί και προβάλλεται στη σκηνοθεσία του Γιώργου Σκεύα, έτσι όπως οι δύο γυναίκες (τις υποδύονται η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αμαλία Καβάλη) αποτυπώνονται σχεδόν ως μία, "διπολική" προσωπικότητα που βρίσκεται σε διαρκή μάχη αποδοχής όσο και επίθεσης κατά του εαυτού της. Ένας υπερμεγέθης πίνακας, αντίγραφο της "Αναγνώστριας μυθιστορήματος" του Βίερτς, που απεικονίζει μια γυμνή γυναίκα να διαβάζει ξαπλωμένη, ενώ μια δεύτερη την κρυφοκοιτάζει σχεδόν ηδονοβλεπτικά, κυριαρχεί στο σκηνικό· κάνει κι αυτός τη δική του νύξη για τη σκηνοθετική ανάγνωση, η οποία στρέφει το ενδιαφέρον της σε δύο γυναίκες που δεν συνδέονται απλώς με αδερφικούς δεσμούς, αλλά τους καθορίζει μια σχέση αλληλοεξαρτωμένη όσο και συγκρουσιακή.

Οι δούλες

Η είσοδος της Κυρίας, την οποία επιδιώκουν να δολοφονήσουν οι δύο αδερφές, φέρνει στο προσκήνιο και το ταξικό πρόσημο του έργου, κάτι που και ο σκηνοθέτης φροντίζει να μην παραβλέψει: Η ερμηνεία της Αλεξάνδρας Σακελλαροπούλου είναι ένα πραγματικό "κέντημα", καθώς την παρουσιάζει ως μια αφ’ υψηλού, προσποιητής ευγένειας και φιλευσπλαχνίας γυναίκα της μεγαλοαστικής τάξης, ενώ ειδικά στο δικό της κομμάτι ξεχωρίζει η ωραία μετάφραση του Δημήτρη Δημητριάδη, που αποδίδει στα ελληνικά το πρωτότυπο με ρυθμική χάρη, φινέτσα και, σε σημεία, υποδόρια ειρωνεία. Η Αγγελική Παπαθεμελή και η Αμαλία Καβάλη μάς χαρίζουν επίσης πολύ ωραίες ερμηνείες, όσο επιδίδονται στο διαρκές τελετουργικό τους παιχνίδι όπου εναλλάσσονται στους ρόλους του εξουσιαστή και του εξουσιαζόμενου, συμμαχούν και συγκρούονται, επιβάλλονται και υποτάσσονται. Η χημεία τους είναι αξιοσημείωτη όπως και το γεγονός ότι, αν και συχνά δρουν σαν αλληλοσυμπληρούμενες υπάρξεις, καθεμία προσδίδει διακριτά χαρακτηριστικά στο ρόλο της: περισσότερο εσωτερική και εύθραυστη η Σολάνζ της Παπαθεμελή, φιλάρεσκη και ηγετική η Κλερ της Καβάλη. Οι ατμοσφαιρικοί φωτισμοί (Βαγγέλης Μούντριχας), οι μουσικές νότες (Σήμη Τσιλαλή) και το παιχνίδι με τους αντικατοπτρισμούς που επιτρέπει η χρήση του σκηνικού (το υπογράφει ο σκηνοθέτης) ολοκληρώνουν την καλλιτεχνική πρόταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι δούλες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Η εναλλαγή των ρόλων, οι σχέσεις εξουσίας και υποταγής, ερωτισμού και εξάρτησης, και οι αγεφύρωτες ταξικές διαφορές δημιουργούν ένα εκρηκτικό κλίμα αγωνίας στην ιστορία δύο υπηρετριών και της κυρίας τους.

Αποθήκη

Σαρρή 40

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
05/12/2025

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.

"Αγωνία Ιερή": Σπουδή πάνω στο έργο και τη ζωή της Εύας Palmer Σικελιανού

Μια τελετουργική παράσταση για τη ζωή και το όραμα της Εύας Palmer Σικελιανού. Η γυναίκα που ύφανε τον μύθο με το παρόν, αντιστάθηκε σε καθεστώτα και ανέστησε το αρχαίο δράμα επιστρέφει στη σκηνή μέσα από μια πολιτική, ποιητική σπουδή με πρωταγωνίστρια την Ελένη Νιωτάκη.