Ψηλά απ’ τη γέφυρα

3

Το ωραίο έργο του Αμερικανού δραματουργού αποδεικνύει τη δυναμική του, αν και δεν δικαιώνεται απόλυτα, σε αυτή την ατμοσφαιρική, σκηνικά αφαιρετική, με έμφαση στις ερμηνείες αλλά και με περιττές εντάσεις παράσταση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα Ελίνα Γιουνανλή©

Το "Ψηλά απ’ τη γέφυρα" είναι ένα σημαντικό δείγμα γραφής, κυρίως για τον τρόπο με τον οποίο δείχνει πώς μια ιστορία που θα μπορούσε να μείνει στο επίπεδο του μελοδραματισμού αποκτάει μεγαλύτερες προεκτάσεις. Ο Μίλερ δημιουργεί μια ερωτική τραγωδία, καθώς αφηγείται τον ανομολόγητο και απαγορευμένο έρωτα του Έντι Καρμπόνε, Ιταλού μετανάστη στη Νέα Υόρκη, για την ανιψιά της γυναίκας του. Το φόντο και η εξέλιξη προσδίδουν στην ιστορία κοινωνικοπολιτική διάσταση: οι ροές των μεταναστών, η πάλη για την οικονομική επιβίωση, η Αμερική του ’50 δεν πλαισιώνουν απλώς την ιστορία, αλλά καθορίζουν την έκβασή της, καθώς ο Έντι, από ζήλια, θα καταδώσει στο τμήμα αλλοδαπών τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και σχεδιάζουν να παντρευτούν. Προχωρώντας περισσότερο, ο συγγραφέας καταφεύγει ελεύθερα στο πρότυπο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, εισάγοντας το ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι, ο οποίος λειτουργεί ως αφηγητής, ενώ συνολικά προσδίδει στα πρόσωπα και στην ιστορία μια αρχετυπική παρά στενά ρεαλιστική διάθεση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Είναι ωραία η απόφαση του Γιώργου Νανούρη να δημιουργήσει ένα γυμνό, αφαιρετικό περιβάλλον (μόνα αντικείμενα επί σκηνής τέσσερις καρέκλες) φέρνοντας στο επίκεντρο τα πρόσωπα, και ειδικά τον Έντι. Η λιτότητα της όψης σε συνδυασμό με τον ανά σημεία αφηγηματικό χαρακτήρα του έργου, η μικρή περιστρεφόμενη σκηνή, που λειτουργεί σαν μια υπενθύμιση της μοίρας που αιχμαλωτίζει τα πρόσωπα και τα οδηγεί στον κύκλο της ζωής τους, τα παιχνίδια με το φως στο φόντο (σκηνικά και φωτισμοί είναι επίσης του σκηνοθέτη) απογυμνώνει τα πρόσωπα από τα αυστηρά ατομικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους και προσφέρει το βήμα σε μια εξίσου λιτή σκηνοθετική αντιμετώπιση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Το γεγονός ότι τα πρόσωπα αποδίδονται με ρεαλιστικό τρόπο μέσα στον γυμνό, χωρίς ίχνος αναπαραστατικής πρόθεσης, σκηνικό σκελετό δεν προδίδει τις προθέσεις της σκηνοθεσίας. Αντιθέτως, έτσι αναδεικνύεται το συναισθηματικό βάρος τους, ενώ μια ρεαλιστική προσέγγιση στο σκηνικό μπορεί να επιβάρυνε την παράσταση με περιττά στοιχεία. Τώρα, η σύγκρουση που δημιουργείται ανάμεσα στην αφαίρεση της σκηνικής όψης και στην ένταση των ερμηνειών είναι ενδιαφέρουσα. Θα αποδεικνυόταν ακόμη πιο λειτουργική, αν οι ηθοποιοί τηρούσαν περισσότερο το μέτρο στην παραφορά τους. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ερμηνεύει τον Έντι έχοντας ως οδηγό το θυμό, όχι αδικαιολόγητα, όμως η χωρίς διακυμάνσεις οργισμένη ερμηνεία του με δυνατές φωνές δεν λειτουργεί. Η Ιωάννα Παππά μεταδίδει την απόγνωση της συζύγου του με νευρικές κινήσεις και εκφράσεις. Ωραίες, αμεσότερες παρουσίες είναι οι δύο νέοι: η Ευγενία Ξυγκόρου μεταδίδει με φυσικότητα τον ψυχισμό της νεαρής Κάθριν, που θέλει να στηριχτεί στα δικά της πόδια, αλλά διακατέχεται και από λανθάνοντα ερωτισμό για τον θείο της, και ο Μιχάλης Πανάδης ερμηνεύει με μεγάλη ευαισθησία τον Ροντόλφο. Σωστός ο Δημήτρης Μαυρόπουλος στο ρόλο του Αλφιέρι και ο Δημήτρης Καπετανάκος, αν και κάπως μονοκόμματος, ως Μάρκο, αδερφός του Ροντόλφο.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά απ' τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Το ανομολόγητο πάθος του Ιταλοαμερικανού λιμενεργάτη Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά της γυναίκας του τον οδηγεί να καταδώσει τον παράνομο μετανάστη που πρόκειται να παντρευτεί.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber