Ψηλά απ’ τη γέφυρα

3

Το ωραίο έργο του Αμερικανού δραματουργού αποδεικνύει τη δυναμική του, αν και δεν δικαιώνεται απόλυτα, σε αυτή την ατμοσφαιρική, σκηνικά αφαιρετική, με έμφαση στις ερμηνείες αλλά και με περιττές εντάσεις παράσταση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα Ελίνα Γιουνανλή©

Το "Ψηλά απ’ τη γέφυρα" είναι ένα σημαντικό δείγμα γραφής, κυρίως για τον τρόπο με τον οποίο δείχνει πώς μια ιστορία που θα μπορούσε να μείνει στο επίπεδο του μελοδραματισμού αποκτάει μεγαλύτερες προεκτάσεις. Ο Μίλερ δημιουργεί μια ερωτική τραγωδία, καθώς αφηγείται τον ανομολόγητο και απαγορευμένο έρωτα του Έντι Καρμπόνε, Ιταλού μετανάστη στη Νέα Υόρκη, για την ανιψιά της γυναίκας του. Το φόντο και η εξέλιξη προσδίδουν στην ιστορία κοινωνικοπολιτική διάσταση: οι ροές των μεταναστών, η πάλη για την οικονομική επιβίωση, η Αμερική του ’50 δεν πλαισιώνουν απλώς την ιστορία, αλλά καθορίζουν την έκβασή της, καθώς ο Έντι, από ζήλια, θα καταδώσει στο τμήμα αλλοδαπών τον παράνομο μετανάστη που φιλοξενεί, μόλις αντιληφθεί πως έχει σχέση με την ανιψιά του και σχεδιάζουν να παντρευτούν. Προχωρώντας περισσότερο, ο συγγραφέας καταφεύγει ελεύθερα στο πρότυπο της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, εισάγοντας το ρόλο του δικηγόρου Αλφιέρι, ο οποίος λειτουργεί ως αφηγητής, ενώ συνολικά προσδίδει στα πρόσωπα και στην ιστορία μια αρχετυπική παρά στενά ρεαλιστική διάθεση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Είναι ωραία η απόφαση του Γιώργου Νανούρη να δημιουργήσει ένα γυμνό, αφαιρετικό περιβάλλον (μόνα αντικείμενα επί σκηνής τέσσερις καρέκλες) φέρνοντας στο επίκεντρο τα πρόσωπα, και ειδικά τον Έντι. Η λιτότητα της όψης σε συνδυασμό με τον ανά σημεία αφηγηματικό χαρακτήρα του έργου, η μικρή περιστρεφόμενη σκηνή, που λειτουργεί σαν μια υπενθύμιση της μοίρας που αιχμαλωτίζει τα πρόσωπα και τα οδηγεί στον κύκλο της ζωής τους, τα παιχνίδια με το φως στο φόντο (σκηνικά και φωτισμοί είναι επίσης του σκηνοθέτη) απογυμνώνει τα πρόσωπα από τα αυστηρά ατομικά και ψυχολογικά χαρακτηριστικά τους και προσφέρει το βήμα σε μια εξίσου λιτή σκηνοθετική αντιμετώπιση.

Ψηλά απ’ τη γέφυρα
Ελίνα Γιουνανλή©

Το γεγονός ότι τα πρόσωπα αποδίδονται με ρεαλιστικό τρόπο μέσα στον γυμνό, χωρίς ίχνος αναπαραστατικής πρόθεσης, σκηνικό σκελετό δεν προδίδει τις προθέσεις της σκηνοθεσίας. Αντιθέτως, έτσι αναδεικνύεται το συναισθηματικό βάρος τους, ενώ μια ρεαλιστική προσέγγιση στο σκηνικό μπορεί να επιβάρυνε την παράσταση με περιττά στοιχεία. Τώρα, η σύγκρουση που δημιουργείται ανάμεσα στην αφαίρεση της σκηνικής όψης και στην ένταση των ερμηνειών είναι ενδιαφέρουσα. Θα αποδεικνυόταν ακόμη πιο λειτουργική, αν οι ηθοποιοί τηρούσαν περισσότερο το μέτρο στην παραφορά τους. Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης ερμηνεύει τον Έντι έχοντας ως οδηγό το θυμό, όχι αδικαιολόγητα, όμως η χωρίς διακυμάνσεις οργισμένη ερμηνεία του με δυνατές φωνές δεν λειτουργεί. Η Ιωάννα Παππά μεταδίδει την απόγνωση της συζύγου του με νευρικές κινήσεις και εκφράσεις. Ωραίες, αμεσότερες παρουσίες είναι οι δύο νέοι: η Ευγενία Ξυγκόρου μεταδίδει με φυσικότητα τον ψυχισμό της νεαρής Κάθριν, που θέλει να στηριχτεί στα δικά της πόδια, αλλά διακατέχεται και από λανθάνοντα ερωτισμό για τον θείο της, και ο Μιχάλης Πανάδης ερμηνεύει με μεγάλη ευαισθησία τον Ροντόλφο. Σωστός ο Δημήτρης Μαυρόπουλος στο ρόλο του Αλφιέρι και ο Δημήτρης Καπετανάκος, αν και κάπως μονοκόμματος, ως Μάρκο, αδερφός του Ροντόλφο.

Περισσότερες πληροφορίες

Ψηλά απ' τη γέφυρα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Το ανομολόγητο πάθος του Ιταλοαμερικανού λιμενεργάτη Έντι Καρμπόνε για τη νεαρή ανιψιά της γυναίκας του τον οδηγεί να καταδώσει τον παράνομο μετανάστη που πρόκειται να παντρευτεί.

Βεάκη

Στουρνάρη 32

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.

VRANARAMA Nights: Η Κατερίνα Βρανά κάνει comeback με λάμψη, χιούμορ και glitter

Η εκρηκτική Κατερίνα Βρανά καταλαμβάνει το Shamone με τις "VRANARAMA Comedy Nights"! Eτοιμαστείτε για γέλιο, glitter και δυνατές στιγμές stand-up μαγείας.

Ο Τιμ Κράουτς συναντά την Πέγκυ Τρικαλιώτη, τη Νοεμή Βασιλειάδου, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και τον Γιώργο Βαλαή

Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την "Ολική Άμεση Συλλογική Επίγεια Σωτηρία" του Βρετανού πειραματιστή και συγγραφέα Τιμ Κράουτς, τον οποίο οι βρετανικές εφημερίδες έχουν παρομοιάσει με τον διάσημο Ιταλό συγγραφέα Πιραντέλο.

Σκοτεινά πάθη στο θέατρο: 'Δράκουλας' και 'Misery' τραβούν το ενδιαφέρον

Δύο εμβληματικές ιστορίες τρόμου, που αγαπήσαμε στο χαρτί και στην οθόνη, ζωντανεύουν και στη θεατρική σκηνή με φρέσκια, καθηλωτική και γεμάτη ένταση ματιά.

Αυτά είναι τα Βραβεία Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

Η Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών απένειμε τα Βραβεία Θεάτρου 2024-2025 στο Γαλλικό Ινστιτούτο, τιμώντας δημιουργούς, ερμηνευτές και συντελεστές της θεατρικής χρονιάς.

Les Grands Ballets Canadiens: Το εμβληματικό χορευτικό συγκροτήματα επιστρέφει

Η έκφραση και η δεξιοτεχνία διακρίνουν τα Les Grands Ballets Canadiens, που μας εντυπωσίασαν το 2014 και τώρα επιστρέφουν στο Μέγαρο Μουσικής για τρεις νύχτες μαγείας στις 7, 8 και 9 Νοεμβρίου.