Ο μισάνθρωπος

3,5

Σύγχρονη εκδοχή της μολιερικής κωμωδίας που διαβάζει με σκεπτικισμό τον κεντρικό ήρωα, σε μια παράσταση με ευδιάκριτη σκηνοθετική υπογραφή.

Ο μισάνθρωπος

Πιστός στη σκηνοθετική του ταυτότητα, ο Γιάννης Κακλέας υπογράφει μια σύγχρονη εκδοχή της πικρής μολιερικής κωμωδίας, επεμβαίνοντας σε αυτήν ώστε να εκθέσει τους προβληματισμούς που του γεννάει. Το έργο τού δίνει την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί το κατεξοχήν χαρακτηριστικό (και προτέρημα) των κλασικών, το γεγονός δηλαδή πως επιδέχονται διαφορετικές αναγνώσεις. Έτσι, στον "Μισάνθρωπο" διαβάζει τον ήρωα αντίθετα απ’ ό,τι συνήθως παρουσιάζεται και τον αποδίδει με μάλλον αρνητικά χαρακτηριστικά. Σε αυτό τον βοηθάει, βέβαια, κι ο ίδιος ο Μολιέρος, που τον έχει σκιαγραφήσει με κάποια αμφισημία, όμως ο Κακλέας κάνει το τολμηρό βήμα να δει με ακόμη μεγαλύτερο σκεπτικισμό τη συμπεριφορά του. Δεν είναι σίγουρο αν ο κατά Κακλέα Αλσέστ, ερμηνευμένος χαρακτηριστικά από τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, είναι πράγματι ένας βαθιά ειλικρινής άνθρωπος που δεν αντέχει την υποκρισία των άλλων, ή ένας νάρκισσος που θεωρεί εαυτόν ανώτερο όλων και αρέσκεται να γίνεται εριστικός κι αντιπαθής.

Μισάνθρωπος, σκηνοθεσία Γιάννης Κακλέας
Πάτροκλος Σκαφίδας - Εβίτα Σκουρλέτη

Αποφασίζοντας να εκθέσει φανερά τις σκέψεις του, ο Κακλέας μεταφέρει τη νοητή συνομιλία του με το έργο στον εφευρεμένο ρόλο της Φωτεινής Αθερίδου, που επεμβαίνει στη δράση για να τη σχολιάσει, να συνομιλήσει με τα δραματικά πρόσωπα και τους θεατές, προτείνοντας έναν ανοιχτό διάλογο μεταξύ κειμένου, σκηνής και πλατείας. Η δράση τοποθετείται στη συνθήκη ενός ξέφρενου πάρτι που δίνει η Σελιμέν, η αγαπημένη του Αλσέστ, συγκεντρώνοντας γύρω της τους ανθρώπους του κύκλου της, ενός κύκλου που επιδίδεται σε κατά πρόσωπο υποκριτικές κολακείες και πισώπλατα κουτσομπολιά, και ίσως περισσότερο από τη σύγκρουση υποκρισίας και ειλικρίνειας, προβάλλεται το θέμα του έρωτα και η ατυχής έκβαση της σχέσης του Αλσέστ και της Σελιμέν. Η θετική ανάγνωση της ηρωίδας (την ερμηνεύει ωραία η Ευγενία Σαμαρά) τη δικαιώνει στα μάτια μας, ενισχύοντας έτσι τη σκηνοθετική ιδέα να αμφισβητηθεί η "ορθότητα" της συμπεριφοράς του Αλσέστ.

Ο μισάνθρωπος
Πάτροκλος Σκαφιδάς

Η αισθητική της παράστασης είναι ίσως το πιο γοητευτικό στοιχείο της, καθώς μεταφέρει την εικόνα και την ιδέα μιας απροβλημάτιστης νεολαίας, που τρέφεται από τη γοητεία των εύκολων και επιφανειακών σχέσεων. Καθώς το θέμα του πάρτι της Σελιμέν είναι οι "Βερσαλλίες", μια αναφορά στην εποχή όπου ανήκει το έργο, η Ηλένια Δουλαδίρη σχεδιάζει ωραία κοστούμια που αναδύουν μια αίσθηση αριστοκρατικής παρακμής και αντιτίθενται επιτυχημένα στη μοντέρνα βιομηχανικής αισθητικής σκηνή του θεάτρου και στην κλαμπάτη σύγχρονη μουσική (επιμέλεια: Γιάννης Μπερερής). Η απόδοση του έργου από το σκηνοθέτη, σε πεζό λόγο και συχνά χοντροκομμένο ύφος, υπερτονίζει το κωμικό αίσθημα και εξυπηρετεί την αρνητική ανάγνωση του ήρωα, αφαιρεί όμως πόντους από την ακουστική πρόσληψη της ιστορίας και ζημιώνει το αισθητικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιποι ηθοποιοί ερμηνεύουν ωραία στο ύφος της σκηνοθετικής γραμμής (Αθηνά Μουστάκα, Αυγουστίνος Κούμουλος, Θάνος Μπίρκος, Αλέξης Φουσέκης, Κυριάκος Σαλής), με προεξάρχοντα τον Στέλιο Ιακωβίδη στο ρόλο του Ορόντ.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο μισάνθρωπος

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Η σκληρή σάτιρα του συγγραφέα για την υποκρισία μέσα από μια παράσταση που αναδεικνύει τα διαχρονικά στοιχεία του έργου, με ένα σχολιαστή που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια σοβαροφάνειας των ηρώων.

Εμπορικόν

Σαρρή 11

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ρεπορτάζ: Γόνιμο ή άγονο το περιβάλλον που διαμορφώνεται γύρω από το Προεδρικό Διάταγμα 85 για τους απόφοιτους δραματικών σπουδών;

Την ώρα που οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών είναι σε εξέλιξη, η κυβέρνηση κάνει τους δικούς της χειρισμούς για να λύσει ή να εξομαλύνει την κατάσταση γύρω από το Προεδρικό Διατάγμα 85/2022, το οποίο αναγνωρίζει στους αποφοίτους δραματικών σχολών προσόντα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι εύκολο να υπάρξει λύση και μάλιστα οριστική;

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
03/02/2023

"Ποιος κρατάει το φανάρι": Πρωτότυπη θεατρική ξενάγηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Ανακαλύπτουμε ένα σπάνιο βιομηχανικό μνημείο και την ιστορία του με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο.

"Axis Mundi - Το τελευταίο δέντρο": Το πρώτο οικολογικό μήνυμα στην ιστορία της ανθρωπότητας

Μία περφόρμανς για τις ολέθριες συνέπειες της ανθρώπινης αλαζονείας και της από-ιεροποίησης της φύσης.

O Γιάννης Χουβαρδάς λύνει την "Παρεξήγηση"

Την "Παρεξήγηση" σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στη σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και, υπό τους ήχους της μουσικής που ερμηνεύει ζωντανά επί σκηνής ο Blaine L. Reininger, δίνει στην απίθανη ιστορία του Αλμπέρ Καμί μια μυστηριώδη, σχεδόν μεταφυσική χροιά. Η Μαριάννα Κάλμπαρη μετέφρασε το έργο και πρωταγωνιστεί πλαισιωμένη από ένα πολλά υποσχόμενο καστ.

"O Υπέροχος Γκάτσμπι" συνεχίζεται μέχρι τον Μάρτιο

Η θεατρική διασκευή του μυθιστορήματος-σταθμού για την αμερικανική λογοτεχνία παίρνει παράταση στη σκηνή του Αγγέλων Βήμα.

Ενέργειες για τη διάσωση της ιστορικής συλλογής του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν

H Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη και η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεάτρου Tέχνης Καρόλου Κουν Μαριάννα Κάλμπαρη υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας προκειμένου να προχωρήσουν οι σχετικές δράσεις.

Πρόσκληση για την Πολιτιστική Επιχορήγηση δράσεων σύγχρονου πολιτισμού από το ΥΠΠΟΑ

Οι δράσεις θα πραγματοποιηθούν εντός του 2023, στο πλαίσιο της στήριξης και ανάδειξης εκδηλώσεων πολιτιστικών φορέων.