Με νύχια και με δόντια

3
Με νύχια και με δόντια © Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο Αμερικανός Θόρντον Ουάιλντερ έγραψε το 1942 μια παράδοξη, διασκεδαστική όσο και συγκινητική αλληγορία που διασχίζει χιλιάδες χρόνια Ιστορίας, σε μια απόπειρα να εμφυσήσει στους συμπατριώτες του πίστη εν μέσω των δραματικών χρόνων του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Εφευρίσκει μία αρχετυπική οικογένεια, αυτή του κυρίου και της κυρίας Ανθρώπου (Antrobus, στο πρωτότυπο), και την τοποθετεί σε κρίσιμες στιγμές, υπαρκτές ή μυθικές (με αναφορές στην προϊστορική εποχή, τη Βίβλο και την Παλαιά Διαθήκη), που έφεραν την ανθρωπότητα στο χείλος της καταστροφής. Στις ισάριθμες πράξεις του έργου, η οικογένεια του Ανθρώπου -δηλαδή ο Τζωρτζ και η Μάτζι, τα παιδιά τους Χένρι και Γκλάντις, και η υπηρέτριά τους Σαμπίνα-, επιβιώνουν "με νύχια και με δόντια" πρώτα στην εποχή των παγετώνων, έπειτα από μια τρομερή πλημμύρα χάρη στην κιβωτό που φτιάχνει ο Τζορτζ, και τέλος μετά τη λήξη ενός καταστροφικού πολέμου. Το διασκεδαστικό εύρημα να συμπυκνωθούν στιγμές από την ανθρώπινη Ιστορία στη ζωή μιας τυπικής αμερικανικής οικογένειας (την οποία επίσης σχολιάζει περιπαιχτικά ο Ουάιλντερ, και μέσω αυτής την αμερικανική κοινωνία) ενισχύεται από το συχνό σπάσιμο της σύμβασης, στοχείο που προσδίδει στο έργο επιπλέον ενδιαφέρον και γοητεία.

Με νύχια και με δόντια
@Πάτροκλος Σκαφίδας

Ανοιχτό σε ερμηνείες και δοκιμές, το "Με νύχια και με δόντια" δίνει την ευκαιρία στη Σοφία Μαραθάκη για μια παράσταση που παίζει με την κωμική φόρμα. Η σκηνοθέτρια τοποθετεί τη δράση σε ένα κατάλευκο σκηνικό (ωραία η δουλειά του Κωνσταντίνου Ζαμάνη, όπως και στα κοστούμια), επεμβαίνει ευεργετικά στις ρυθμικές αδυναμίες του έργου συντομεύοντάς το, και βλέπει τους ήρωες και τις ιστορίες τους ως καμβά για πειραματισμό στην ερμηνεία, την κίνηση, την έκφραση. Διογκώνει έτσι τον κωμικό χαρακτήρα του κειμένου, προτείνοντας έναν γκροτέσκο τρόπο, που υπηρετείται με ζήλο από τους καλούς ηθοποιούς: Ελεάνα Καυκαλά, Μάριο Παναγιώτου, Μαρία Παρασύρη, Βασίλη Καλφάκη, Νάντια ΚατσούραΓιώργο ΛόξαΓιώργο Σύρμα. Η σκηνοθετική γραμμή πηγάζει ίσως και από το γεγονός ότι τα πρόσωπα του έργου λειτουργούν ως συμβολικές/αρεχτυπικές φιγούρες παρά ως χαρακτήρες και το αποτέλεσμα είναι καλοκουρδισμένο και σε στιγμές απολαυστικό, όμως η συνολικά καλή εντύπωση κάπου σκοντάφτει˙ εν μέρει ίσως στις αδυναμίες του ίδιου του έργου, εν μέρει στο γεγονός ότι το κωμικό παράδοξο λειτουργεί καλύτερα όταν αποδίδεται "σοβαρά", ενώ στην παράσταση υπονομεύεται από το γκροτέσκο ύφος ερμηνείας. Συνολικά, πάντως, πρόκειται για μια αξιοπρόσεκτη δουλειά, μελετημένη στις λεπτομέρειες (στον τρόπο, π.χ., που αποδίδει με ευδιάκριτες πινελιές την αμερικανική σφραγίδα του έργου, αλλά δεν παραμελεί τον οικουμενικό χαρακτήρα του), που καταθέτει το δικό της συγκινητικό, ουμανιστικό μήνυμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Με νύχια και με δόντια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Εμπνευσμένο από την «Αγρύπνια των Φίνεγκαν» του Τζέιμς Τζόις, το έργο είναι μια παράδοξη ιστορία του ανθρώπινου είδους και μια αλληγορική ανάγνωση για το τέλος του κόσμου και της Ιστορίας.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Χριστούγεννα με θέατρο στο ΚΘΒΕ

Αν προγραμματίζετε ταξίδι στη Θεσσαλονίκη, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος είναι απαραίτητη στάση. Από σύγχρονα ελληνικά έργα έως κλασικά αριστουργήματα, η νέα σεζόν προτείνει έξι παραστάσεις που αξίζει να εντάξετε στο πολιτιστικό σας πρόγραμμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΛΕΝΑ ΓΚΟΒΑΡΗ
16/12/2025

Παράταση παραστάσεων για "Το όνειρο ενός γελοίου" με τον Άρη Σερβετάλη

Η μυσταγωγική παράσταση "Το όνειρο ενός γελοίου" συνεχίζεται στο Θέατρο Κιβωτός μετά τα συνεχόμενα sold out. Η Έφη Μπίρμπα και ο Άρης Σερβετάλης προσκαλούν το κοινό σε μια εσωτερική εμπειρία βασισμένη στον Ντοστογιέφσκι.

Για μικρούς και μεγάλους θεατές: "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" σε καθολικά προσβάσιμες παραστάσεις

Με αφορμή τις παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας, η όπερα σκιών "Ο Καραγκιόζης Ριγολέττος" στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αναδεικνύεται σε ένα ζωντανό παράδειγμα του πώς η τέχνη μπορεί –και οφείλει– να είναι ανοιχτή σε όλους.

"Το 3%": Ένα προφητικό βλέμμα στη δυστοπική Ευρώπη του αύριο

Στο 2040 τέσσερις άνθρωποι παλεύουν με την εξουσία, την επιτήρηση και την απώλεια της μνήμης. "Το 3%" της Βίλης Σωτηροπούλου είναι ένα sci-fi πολιτικό θρίλερ με χιούμορ και κινηματογραφική ματιά.

Last call για έξι θεατρικές παραστάσεις με ταυτότητα και τόλμη

Τελευταίες παραστάσεις στις αρχές του 2026 για τα "Ράφτης Κυριών", "Τα σκυλιά", "Ευγένιος", "Οι ερωτευμένοι", "Η μέρα της φούστας", "Merde!".

Αποκλειστικό: Ένα από τα πιο προκλητικά έργα του Θανάση Τριαρίδη στο Αργώ

Το αιχμηρό έργο του Θανάση Τριαρίδη "Zyklon ή το Πεπρωμένο" αναμετριέται με την Ιστορία και το κατά πόσο αυτή επαναλαμβάνεται, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τσικούρα.

"Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου" είναι μια παράσταση χωρίς φίλτρα που αναμένουμε ανυπόμονα

"Γελάμε λίγο πριν μας πάρει από κάτω" φαίνεται να μας λεει η Φωτεινή Αθερίδου στο νέο της έργο "Η πιο υπέροχη χειρότερη του κόσμου", που ανεβαίνει στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Προμηθέα Αλειφερόπουλου, από 24 Ιανουαρίου, με Χειλά-Φαμέλη, Τιτόπουλο και μουσική Σκιαδαρέσες.