Το κουκλόσπιτο

3,5

Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το ιψενικό έργο ως μια ιστορία του σήμερα, εστιάζοντας στην ψευδαίσθηση μιας συζυγικής και οικογενειακής θαλπωρής που θρυμματίζεται βίαια.

Κουκλόσπιτο Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μια πλασματική ατμόσφαιρα θαλπωρής και cosy πολυτέλειας κυριεύει τη σκηνή όπου διαδραματίζεται η –πολυπαιγμένη, κλασική πια– ιστορία της ιψενικής Νόρας. Πλασματική όπως η ευτυχία της συζυγικής και οικογενειακής ζωής της ηρωίδας, η οποία μέσα σε διάστημα λίγων ημερών θα διασχίσει μια μεγάλη διαδρομή αυτογνωσίας και συνειδητοποίησης. Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το έργο, εστιάζοντας κυρίως στην ψευδαίσθηση της ωραίας βιτρίνας αυτού του γάμου. Πλαισιώνει τη δράση μέσα σε ένα άψογο, σαν από σελίδα περιοδικού, καθιστικό, που εμπλουτίζεται από τις μελωδίες που παίζει στο πιάνο η Κρυσταλία Θεοδώρου, στοιχειώνεται όμως από την παρουσία του τεράστιου, εφιαλτικού στην απεικόνιση της νεκρής φύσης, πίνακα του Φρανς Σνάιντερς, ενώ οι βιτρίνες δεξιά κι αριστερά της σκηνής εντείνουν την αίσθηση ενός σπιτικού που εστιάζει στην εικόνα (σκηνικό: Θάλεια Μέλισσα).

Κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μέσα σε αυτό το χρυσό κλουβί, δεσπόζει η κεντρική ηρωίδα, ερμηνευμένη ωραία από τη Λένα Παπαληγούρα σε μια από τις καλύτερες στιγμές της. Ξεκινώντας ως μια γυναίκα που υπάρχει –και συμπεριφέρεται αναλόγως– για να είναι ευχάριστη στα μάτια του συζύγου της, φτάνει στην κορυφαία σκηνή της συνειδητοποίησης πως η αγάπη του Τόρβαλτ απευθυνόταν όχι στην ίδια αλλά στο ρόλο της, αυτόν μιας χαριτωμένης και χειραγωγήσιμης "κούκλας" (την οποία ο Αλέξανδρος Γαρνάβος και η Τζίνα Ηλιοπούλου ντύνουν έξυπνα στην πρώτη σκηνή με ένα κοστούμι που θυμίζει παιδικό παιχνίδι ή μαθητική στολή). Το μοτίβο του απόντος συζύγου και της μη ουσιαστικής επικοινωνίας απασχολεί ιδιαίτερα τη σκηνοθεσία –εντάσσει μάλιστα στην ομάδα των προσώπων μια κωφάλαλη ηθοποιό στο ρόλο της Υπηρέτριας (Όλγα Δαλέκου), σε μια ειρωνική αντίστιξη του πόσο ουσιαστική μπορεί να γίνει η μη λεκτική επικοινωνία, και αφήνει στο περιθώριο τη χειριστική πλευρά του Τόρβαλτ (Γιώργος Χριστοδούλου), ο οποίος δείχνει συνολικά εξαφανισμένος, ίσως από πρόθεση. Είναι, όμως, πολύ ωραίο το γεγονός πως η σκηνοθεσία φέρνει στο προσκήνιο τη σεξουαλική πλευρά της συζυγικής σχέσης, φωτίζοντας έτσι από μιαν άλλη πλευρά έναν ακόμη ρόλο –του "αντικειμένου του πόθου"– που καλείται να εκπληρώσει η Νόρα.

Το κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Με την ηρωίδα να αποτελεί το κέντρο βάρος, οι άλλοι ρόλοι δείχνουν παροπλισμένοι, ίσως αμήχανοι, ειδικά του δεύτερου ζευγαριού (Βίκυ Κατσίκα/Λίντε, Θανάσης Δόβρης/Κρόκσταντ), αν και ο Κώστας Βασαρδάνης ερμηνεύει ωραία τον Ρανκ. Επιπλέον, ο Τάρλοου θέλοντας να μεταφέρει το έργο ως μια ιστορία του σήμερα, προχωράει σε κάποιους εκσυγχρονισμούς, που λειτουργούν πάντως παράδοξα. Στα λόγια των προσώπων αναμειγνύονται σημερινές εκφράσεις και παρωχημένα γλυκόλογα (καρδερινάκι, σκιουράκι), η παρουσία του τάμπλετ συναγωνίζεται τις αναφορές στη χειρόγραφη αλληλογραφία, ενώ συνολικά η ιστορία δεν παύει να φτάνει στην πλατεία ως διαχρονικό έργο του χθες που ακόμη μας αφορά, παρά ως σημερινό κείμενο.

Περισσότερες πληροφορίες

Κουκλόσπιτο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η Νόρα είναι μια παντρεμένη γυναίκα που αποφασίζει να κάνει την επανάστασή της σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο μετά την αποκάλυψη ενός ψέματος που βάζει φωτιά στα θεμέλια του γάμου της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Μάνος Θηραίος για τις "Λέξεις των άλλων" που μπορεί να είναι παρηγοριά ή όπλο θανάσιμο

Μια συζήτηση με αφορμή το θεατρικό μπρα ντε φερ που παίζεται στο Άβατον για δεύτερη χρονιά και μάς φέρνει αντιμέτωπους με ερωτήματα που δεν έχουν εύκολες απαντήσεις καθώς οι ήρωες του αποζητούν λύτρωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
05/09/2025

Η παράσταση των συνεχόμενων sold out επιστρέφει για 10η χρονιά στο Studio Μαυρομιχάλη

Μια ασφυκτικά καφκική ανάκριση λαμβάνει χώρα από τις 10 Οκτωβρίου 2025.

Επέτειος για τον Γιάννη Καλαβριανό με δύο παραστάσεις στο ιστορικό Αμφι-θέατρο

"Γιοι και κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας" και "Η Πύλη της Κόλασης": Με δύο θεατρικές παραστάσεις κάτω από την ίδια στέγη γιορτάζει ο πολυγραφότατος δημιουργός και σκηνοθέτης τη νέα σεζόν 2025-26 τα 20 χρόνια της Εταιρείας Θεάτρου Sforaris.

Πρώτο trailer για το "Άρωμα γυναίκας" με τον Άκη Σακελλαρίου

Το διάσημο οσκαρικό έργο "Scent of a woman", που έγινε ευρέως γνωστό από τον κινηματογράφο, σκηνοθετεί φέτος για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης.

Η Μελία Κράιλινγκ από το "Emily in Paris" στους "Ερωτευμένους" του Bios

Η σκηνοθέτις και συγγραφέας Έλενα Πέγκα σκηνοθετεί μια παράσταση που αποκαλύπτει με σκληρότητα, αλλά και ποιητική ένταση την κόλαση του έρωτα και τη βαριά κληρονομιά μίας οικογένειας.

Εξτρά μέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Λόγω ζήτησης, προστέθηκε επιπλέον ημέρα παραστάσεων για το έργο του Μπέκετ που έρχεται στο θέατρο Ιλίσια.

Οιδίποδας Τύραννος

Η Σοφία Αντωνίου σκηνοθετεί τη γνωστή τραγωδία του Σοφοκλή, αναθέτοντας την ερμηνεία της στον -εξαιρετικό- Χάρη Χαραλάμπους-Καζέπη και καταλήγει σε ένα πυκνό, επιδραστικό θέαμα που επαναπροσδιορίζει τη σχέση του θεατή με το παραστασιακό γεγονός. | Powered by Uber