Το κουκλόσπιτο

3,5

Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το ιψενικό έργο ως μια ιστορία του σήμερα, εστιάζοντας στην ψευδαίσθηση μιας συζυγικής και οικογενειακής θαλπωρής που θρυμματίζεται βίαια.

Κουκλόσπιτο Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μια πλασματική ατμόσφαιρα θαλπωρής και cosy πολυτέλειας κυριεύει τη σκηνή όπου διαδραματίζεται η –πολυπαιγμένη, κλασική πια– ιστορία της ιψενικής Νόρας. Πλασματική όπως η ευτυχία της συζυγικής και οικογενειακής ζωής της ηρωίδας, η οποία μέσα σε διάστημα λίγων ημερών θα διασχίσει μια μεγάλη διαδρομή αυτογνωσίας και συνειδητοποίησης. Ο Δημήτρης Τάρλοου σκηνοθετεί και μεταφράζει το έργο, εστιάζοντας κυρίως στην ψευδαίσθηση της ωραίας βιτρίνας αυτού του γάμου. Πλαισιώνει τη δράση μέσα σε ένα άψογο, σαν από σελίδα περιοδικού, καθιστικό, που εμπλουτίζεται από τις μελωδίες που παίζει στο πιάνο η Κρυσταλία Θεοδώρου, στοιχειώνεται όμως από την παρουσία του τεράστιου, εφιαλτικού στην απεικόνιση της νεκρής φύσης, πίνακα του Φρανς Σνάιντερς, ενώ οι βιτρίνες δεξιά κι αριστερά της σκηνής εντείνουν την αίσθηση ενός σπιτικού που εστιάζει στην εικόνα (σκηνικό: Θάλεια Μέλισσα).

Κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Μέσα σε αυτό το χρυσό κλουβί, δεσπόζει η κεντρική ηρωίδα, ερμηνευμένη ωραία από τη Λένα Παπαληγούρα σε μια από τις καλύτερες στιγμές της. Ξεκινώντας ως μια γυναίκα που υπάρχει –και συμπεριφέρεται αναλόγως– για να είναι ευχάριστη στα μάτια του συζύγου της, φτάνει στην κορυφαία σκηνή της συνειδητοποίησης πως η αγάπη του Τόρβαλτ απευθυνόταν όχι στην ίδια αλλά στο ρόλο της, αυτόν μιας χαριτωμένης και χειραγωγήσιμης "κούκλας" (την οποία ο Αλέξανδρος Γαρνάβος και η Τζίνα Ηλιοπούλου ντύνουν έξυπνα στην πρώτη σκηνή με ένα κοστούμι που θυμίζει παιδικό παιχνίδι ή μαθητική στολή). Το μοτίβο του απόντος συζύγου και της μη ουσιαστικής επικοινωνίας απασχολεί ιδιαίτερα τη σκηνοθεσία –εντάσσει μάλιστα στην ομάδα των προσώπων μια κωφάλαλη ηθοποιό στο ρόλο της Υπηρέτριας (Όλγα Δαλέκου), σε μια ειρωνική αντίστιξη του πόσο ουσιαστική μπορεί να γίνει η μη λεκτική επικοινωνία, και αφήνει στο περιθώριο τη χειριστική πλευρά του Τόρβαλτ (Γιώργος Χριστοδούλου), ο οποίος δείχνει συνολικά εξαφανισμένος, ίσως από πρόθεση. Είναι, όμως, πολύ ωραίο το γεγονός πως η σκηνοθεσία φέρνει στο προσκήνιο τη σεξουαλική πλευρά της συζυγικής σχέσης, φωτίζοντας έτσι από μιαν άλλη πλευρά έναν ακόμη ρόλο –του "αντικειμένου του πόθου"– που καλείται να εκπληρώσει η Νόρα.

Το κουκλόσπιτο
Μαρίζα Καψαμπέλη©

Με την ηρωίδα να αποτελεί το κέντρο βάρος, οι άλλοι ρόλοι δείχνουν παροπλισμένοι, ίσως αμήχανοι, ειδικά του δεύτερου ζευγαριού (Βίκυ Κατσίκα/Λίντε, Θανάσης Δόβρης/Κρόκσταντ), αν και ο Κώστας Βασαρδάνης ερμηνεύει ωραία τον Ρανκ. Επιπλέον, ο Τάρλοου θέλοντας να μεταφέρει το έργο ως μια ιστορία του σήμερα, προχωράει σε κάποιους εκσυγχρονισμούς, που λειτουργούν πάντως παράδοξα. Στα λόγια των προσώπων αναμειγνύονται σημερινές εκφράσεις και παρωχημένα γλυκόλογα (καρδερινάκι, σκιουράκι), η παρουσία του τάμπλετ συναγωνίζεται τις αναφορές στη χειρόγραφη αλληλογραφία, ενώ συνολικά η ιστορία δεν παύει να φτάνει στην πλατεία ως διαχρονικό έργο του χθες που ακόμη μας αφορά, παρά ως σημερινό κείμενο.

Περισσότερες πληροφορίες

Κουκλόσπιτο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η Νόρα είναι μια παντρεμένη γυναίκα που αποφασίζει να κάνει την επανάστασή της σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο μετά την αποκάλυψη ενός ψέματος που βάζει φωτιά στα θεμέλια του γάμου της.

Πορεία at Victoria

Τρικόρφων 3-5 & 3ης Σεπτεμβρίου 69

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου περιοδεύει σε Αθήνα, Επίδαυρο, περιφέρεια και εξωτερικό

Η ιστορική παράσταση του κορυφαίου Έλληνα σκηνοθέτη και δασκάλου συνεχίζει τη θριαμβευτική πορεία της σε επιλεγμένους σταθμούς ανά την Ελλάδα, δίνοντας μας τη δυνατότητα να τη ζήσουμε για ακόμα μια φορά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/05/2025

"Tiny Beautiful Things": Τι αποκάλυψε η Νία Βαρντάλος και ο θίασος πριν την πρεμιέρα στο Παλλάς

"Όταν αποφασίσεις να ανοίξεις την καρδιά σου, παίρνεις περισσότερη αγάπη". Αυτή η φράση συμπυκνώνει την ουσία της συγκινητικής παράστασης, όπως μάθαμε στη συνέντευξη τύπου με τους Νία Βαρντάλος, Δημήτρη Παπανικολάου, Δανάη Λουκάκη και Δημήτρη Κίτσο.

5 πράγματα που μας είπε ο Παντελής Δεντάκης για τη "Μικρή μέσα στο Σκοτεινό Δάσος"

Με αφορμή την παράσταση "Η μικρή μέσα στο σκοτεινό δάσος" στο Σύγχρονο Θέατρο, ο σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης μιλά για τον σύγχρονο μύθο της βίας, τη "βουβή" δύναμη της σιωπής, την τεχνική μαγεία των υλικών επί σκηνής, αλλά και τη συγκλονιστική ανταπόκριση του κοινού στην Ευρώπη. Μια παράσταση που μετατρέπει το τραύμα σε τελετουργία κάθαρσης και αναγέννησης, μέσα από την τέχνη και τη συλλογικότητα.

Ο "Βιτρούβιος" του Ντα Βίντσι γίνεται θεατρικός ήρωας στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών

Ο άνθρωπος πίσω από το ομώνυμο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι παίρνει σάρκα και οστά στον θεατρικό μονόλογο του Στέφανου Κακαβούλη.

2ο Φεστιβάλ Κλασικού, Νεοκλασικού και Κάρακτερ Χορού στο Ολύμπια

Μετά τη θερμή ανταπόκριση που γνώρισε πέρυσι, άνοιξε ο δρόμος για την παγίωση ενός ανοιχτού στο κοινό, σημαντικού θεσμού για τον κλασικό χορό στην Ελλάδα.

Πρώτες φωτογραφίες από τη "Βεγγέρα" του Εθνικού Θεάτρου

Τη σαρκαστική κωμωδία γκόθικ αισθητικής του Ηλία Καπετανάκη για τη φαιδρότητα του μικροαστικού κόσμου σκηνοθετεί η Σοφία Μαραθάκη στο Θέατρο Χώρος, για την πρώτη σκηνή της χώρας.

Το Arch Club - Live Stage αλλάζει διεύθυνση και μπαίνει σε νέα εποχή

Η ομάδα του Arch Club, ενός χώρου άρρηκτα συνδεδεμένου με συναυλίες και stand up comedy, μάς καλωσορίζει στη νέα της στέγη.