Θείος Βάνιας

3,5

Αξιοσημείωτη ανάγνωση, με μερικές εξαίσιες ερμηνείες, που αναδεικνύει καίριες πτυχές του τσεχοφικού έργου – (μου) έλειψε, ωστόσο, η εστίαση στη φωτεινή πλευρά του.

Βάνιας 2022 ©  Γκέλυ Καλαμπάκα

Απαισιόδοξη ή απλώς ρεαλιστική χαρακτηρίζεται, άραγε, η οπτική του Δημήτρη Καραντζά πάνω στο αριστούργημα του Τσέχοφ; Πάντως και εδώ, όπως στην περίπτωση των "Τριών αδελφών" λίγα χρόνια νωρίτερα, ο ταλαντούχος σκηνοθέτης δείχνει να ελκύεται από το αδιέξοδο παρά από την ελπίδα – αν και οι δύο ψυχικές καταστάσεις συνυπάρχουν γενικά στην τσεχοφική δραματουργία και ειδικά στον "Βάνια", ο Καραντζάς επιλέγει να διαβάσει με κάποια βαρυθυμία τα τσεχοφικά μοτίβα: τις προσωπικές ματαιώσεις, τους ανεκπλήρωτους έρωτες, τον χαμένο χρόνο, τη νωθρότητα. Στην παράσταση, μάλιστα, τα εμπόδια για τους ήρωες είναι και φυσικά: το εύρος της σκηνής γεμίζει από το υπερμέγεθες τραπέζι, μια υπέροχη σκηνογραφική ιδέα της Μαρίας Πανουργιά, που αφήνει ελάχιστες διεξόδους διαφυγής. Η δράση συγκεντρώνεται στο πλουσιοπάροχο τραπέζι, όχι για να απεικονιστεί κάποια οικογενειακή θαλπωρή, αντιθέτως ως ένα μέρος όπου καταφεύγουν οι ήρωες για να γεμίσουν το ψυχολογικό κενό τους, καταναλώνοντας φαγητό και αλκοόλ, ακόμη και ως μέρος που κάποιες στιγμές τους απομακρύνει, εξαιτίας του μεγέθους του.

Ο θείος Βάνιας
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Συνολικά στο δραματικό σύμπαν που έχει χτίσει ο Καραντζάς, η ατμόσφαιρα είναι κλεστοφοβική και βαριά, σαν ένα σύννεφο να εμποδίζει τον ορίζοντα, το κοίταγμα και το βήμα μπροστά, ενώ και από τις εύστοχες μουσικές και ηχητικές δημιουργίες του Δημήτρη Καμαρωτού επιβάλλεται ο ήχος της σταγόνας πάνω στο τραπέζι, σαν ένας ιδιαίτερος μετρονόμος που μετράει το μαρτυρικό πέρασμα του ανεκμετάλλευτου χρόνου. Τα πρόσωπα, από την πλευρά τους, δείχνουν ήδη παραιτημένα, και κάποιες στιγμές στα όρια του παροξυσμού: ο Βάνιας, στη συνταρακτική ερμηνεία του Χρήστου Λούλη, είναι εξαρχής και μέχρι το φινάλε μπουχτισμένος, ευερέθιστος, ένας απόλυτα ακυρωμένος άνθρωπος που μισεί τη ζωή του, όπως από την πλευρά της απόλυτης ματαίωσης διαβάζεται και ο Άστροφ (εξαιρετικός και ο Φιντέλ Ταλαμπούκας) και μένει στο περιθώριο ο ιδεαλισμός και ο ουμανισμός που τον διακατέχουν.

Ο θείος Βάνιας
Γκέλυ Καλαμπάκα©

Έτσι, απουσιάζουν η κλιμάκωση και οι εσωτερικές αποχρώσεις και αν συνυπολογισθεί το γεγονός ότι ο συγκινητικός, αν και μικρός, ρόλος του Τελιέγκιν (Αντώνης Αντωνόπουλος) σχεδόν εκμηδενίστηκε ή ότι η Έλενα (Θεοδώρα Τζήμου) έμεινε στο επίπεδο μιας νευρωτικής γυναίκας και ελάχιστα έδειξε τον εσωτερικό σπαραγμό της, εξηγείται η εγκεφαλικότητα που μεταδίδει σε σημεία η παράσταση. Σαν να έλειψε η ζεστασιά που προκαλεί αβίαστα το πρωτότυπο έργο – αίσθηση που μας ανταμείβει όμως όταν ο λόγος έρχεται στη ζεστή παρουσία της Ξένιας Καλογεροπούλου (Μαρία Βασιλίεβνα), στην ανάδειξη της συμπαθούς πλευράς του Σερεμπριακόφ από τον Μανώλη Μαυροματάκη, και κυριότερα χάρη στην υπέροχη Σόνια που πλάθει η Ηρώ Μπέζου και στην τρυφερότατη Μαρίνα της Μαρίας Φιλίνη, έναν ρόλο που ο σκηνοθέτης είχε την ευφυία να φέρει στο προσκήνιο. Συνολικά, εξάλλου, θα πρέπει να γίνει λόγος για κάτι περισσότερο από μία παράσταση με ύφος και με διεθνή "φεστιβαλικό χαρακτήρα": στην περίπτωση του Δημήτρη Καραντζά μπορούμε να μιλάμε με σιγουριά για την περίπτωση ενός auter, ενός πραγματικού δημιουργού.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θείος Βάνιας

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Το βαθιά υπαρξιακό έργο εξελίσσεται γύρω από ένα τραπέζι όπου οι ήρωες αναμετριούνται με τη ματαίωση, τις ψευδαισθήσεις, την επίπονη αναζήτηση της ουτοπίας και τη συμφιλίωση με το αδιέξοδο.

Προσκήνιο

Καπνοκοπτηρίου 8 & Στουρνάρη, Πολυτεχνείο

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.

VRANARAMA Nights: Η Κατερίνα Βρανά κάνει comeback με λάμψη, χιούμορ και glitter

Η εκρηκτική Κατερίνα Βρανά καταλαμβάνει το Shamone με τις "VRANARAMA Comedy Nights"! Eτοιμαστείτε για γέλιο, glitter και δυνατές στιγμές stand-up μαγείας.

Ο Τιμ Κράουτς συναντά την Πέγκυ Τρικαλιώτη, τη Νοεμή Βασιλειάδου, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και τον Γιώργο Βαλαή

Ο Αλέξανδρος Ραπτοτάσιος παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την "Ολική Άμεση Συλλογική Επίγεια Σωτηρία" του Βρετανού πειραματιστή και συγγραφέα Τιμ Κράουτς, τον οποίο οι βρετανικές εφημερίδες έχουν παρομοιάσει με τον διάσημο Ιταλό συγγραφέα Πιραντέλο.

Σκοτεινά πάθη στο θέατρο: 'Δράκουλας' και 'Misery' τραβούν το ενδιαφέρον

Δύο εμβληματικές ιστορίες τρόμου, που αγαπήσαμε στο χαρτί και στην οθόνη, ζωντανεύουν και στη θεατρική σκηνή με φρέσκια, καθηλωτική και γεμάτη ένταση ματιά.