Μήδεια

4

Ο Γιάννης Καλαβριανός και η ομάδα του πέτυχαν κάτι αληθινά σπουδαίο με αυτή την τόσο μελετημένη, ισορροπημένη και διαυγή παράσταση, που αναδεικνύει στο έπακρο ένα πραγματικό δραματουργικό διαμάντι.

Μήδεια

Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί "ύπουλη" η μποστική "Μήδεια" και μια μεγάλη σκηνική πρόκληση: καθώς έχει χαρακτήρα και ύφος που επιβάλλονται, μπορεί να εξαφανίσει τον σκηνοθέτη, ή αντιθέτως να τον στρέψει στον υπερβάλλοντα ζήλο της υπερσκηνοθεσίας - δίνουν αυτή την ευκαρία η έντονη προσωπικότητα του συγγραφικού ύφους, οι χαρακτήρες που φλερτάρουν με την καρικατούρα, οι απιθανότητες της γλώσσας. Γι’ αυτό, το επίτευγμα του Γιάννη Καλαβριανού και της ομάδας του είναι αληθινά σπουδαίο, διόλου εύκολο ή αυτονόητο: μία τόσο μελετημένη, διαυγή παράσταση, που αναδεικνύει στο έπακρο ένα πραγματικό δραματουργικό διαμάντι. Μία παράσταση με τη δική της σφραγίδα, που όμως δεν προσπερνάει -αντιθέτως, αναδεικνύει- τον ιδιοσυγκρασιακό χαρακτήρα του έργου.

Μήδεια του Μποστ
Ελίνα Γιουνανλή©

Αυτο το πολυεπίπεδο, αιχμηρό έργο, που εκφράζεται με εξώφθαλμη -αλλά μόνο επιφανειακή- αφέλεια και παράδοξο γλωσσικό ύφος, λάμπει σε μια παράσταση που συνολικά αποτίνει φόρο τιμής στον δημιουργό του: τα σκηνικά της Εύας Μανιδάκη τοποθετούν έκκεντρα στην ορχήστρα (όπως λοξό αλλά ευστοχότατο είναι το βλέμμα του Μποστ) ένα σύνολο ερειπίων, μια ανασκαφή που φέρνει στο φως όχι το "αρχαιοελληνικό μεγαλείο" αλλά τη σύγχρονη άχαρη πολεοδομία˙ τα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα εμπνέονται από την μποστική εικονογράφηση και ζωγραφική και δίνουν όψη στη σουρεαλιστική πινακοθήκη των δραματικών προσώπων, ενώ η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου, εμπνευσμένη από πολλά είδη (από το ζεϊμπέκικο μέχρι την τζαζ), συνομιλεί με τη συγγραφική σάτιρα και λειτουργεί ως συνεργάτης της σκηνοθεσίας και της χορογραφίας (Μαριάννα Καβαλλιεράτου).

Μήδεια του Μποστ
Ελίνα Γιουνανλή©

Ο Γιάννης Καλαβριανός εκσυγχρόνισε ελαφρώς το κείμενο, προσθέτοντας δικά του χορικά και εμβόλιμα σχόλια για θέματα της επικαιρότητας, και αφαίρεσε ενδεχομένως κάποια σημεία που ήταν δεμένα με το χρόνο γραφής του^ συνολικά όμως εστίασε επί της ουσίας στο συγγραφικό υλικό, το οποίο αποδεικνύεται σπαρταριστό, σκηνικά λειτουργικό και αγέραστο, έτσι όπως αποδομεί δια του σαρδόνιου γέλιου διαχρονικές παθογένειες και νοοτροπίες της χώρας και της φυλής μας - ενώ η γλώσσα του Μποστ ευτύχησε να πάρει τον πρωταγωνιστικό ρόλο που εξαρχής κατέχει.

Μήδεια του Μποστ
Ελίνα Γιουνανλή©

Η επί της ουσίας ενασχόληση με το μεδούλι της συγγραφικής σάτιρας διέπει και τις ερμηνείες στη συντριπτική τους πλειοψηφία: μια θαυμαστή ομάδα ηθοποιών χαίρονται με αυτό που κάνουν, δίνουν σάρκα και οστά στις μποστικές φιγούρες και συλλαμβάνουν απόλυτα τη διττή τους φύση, δείχνοντας δισδιάτατοι χαρακτήρες, σαν "καρικατούρες" ή "σκίτσα", αλλά φέροντας σκηνικό και ιδεολογικό βάρος και βάθος. Αδιαμφισβήτητα κορυφαία και κυρίαρχη στη σκηνή η Μήδεια της Γαλήνης Χατζηπασχάλη, σε μια μεγάλη ερμηνεία που συλλαμβάνει καίρια το κωμικοδραματικό μεταίχμιο της ηρωίδας, αλλά και οι υπόλοιποι ερμηνευτές, κάποιοι απ’ αυτούς αγνώριστοι καθώς έχουν "λιώσει" μέσα στους χαρακτήτες που υποδύονται: Σύρμω Κεκέ (Καλόγρια), Γιώργος Γλάστρας (Τροφός), Θανάσης Δήμου (Οιδίποδας), Στέλιος Ιακωβίδης (Ευριπίδης), Μαρία Κοσκινά ως Κορυφαία του απολαυστικού Χορού, κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Μήδεια

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Η γλαφυρή σάτιρα-σταθμός για την ελληνική πραγματικότητα, γραμμένη το 1993 σε δεκαπεντασύλλαβο στίχο, σηματοδοτεί την πρώτη παρουσίαση νεοελληνικού έργου στην Επίδαυρο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.