Φράνκεσταϊν - Ο χαμένος παράδεισος

3

Με μαύρο χιούμορ, σαρκαστική διάθεση και απροκάλυπτη προσωπική έκθεση, η Κιτσοπούλου συλλαμβάνει και πάλι ένα εντελώς μοναδικό, δικό της δημιούργημα. Το αποτέλεσμα είναι δυνατό, άβολο, αποκαλυπτικό –ή μήπως αυτοαναφορικό, ναρκισσιστικό, άνισο;– και υποστηρίζεται από έναν εξαιρετικό θίασο επί σκηνής.

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος Ανδρέας Σιμόπουλος©

Η Λένα Κιτσοπούλου δεν είναι η μόνη Ελληνίδα δημιουργός που εκθέτει μπροστά μας τα πιο τοξικά και άρρωστα χαρακτηριστικά της κοινωνίας (δηλαδή τα δικά μας), είναι όμως μία από τους ελάχιστους που η τέχνη της δεν λειτουργεί απελευθερωτικά, για το θεατή τουλάχιστον. Στο βίαιο σύμπαν της δεν υπάρχει έξοδος κινδύνου, ούτε φιλτράρισμα του απεχθούς μέσα από το "θεραπευτικό", "μαγικό" άγγιγμα της τέχνης. Το διαπιστώνει κανείς και στην τελευταία της δουλειά, που εμπνέεται από το μύθο του Φράνκεσταϊν, του επιστήμονα που δημιούργησε το "Τέρας", ένα πλάσμα από μέλη νεκρών ανθρώπων, για να δείξει ότι στην προκειμένη περίπτωση το τερατικό πλάσμα είναι ο κόσμος που εμείς δημιουργούμε.

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Κέντρο βάρους του προβληματισμού της είναι η τοξική (ελληνική) οικογένεια, στην οποία αφιερώνει τον δραματουργικό καμβά της παράστασης. Τα χαρακτηριστικά της οικογένειας ως ενός περιβάλλοντος που ευνουχίζει, βιάζει ή σκοτώνει –ενίοτε κυριολεκτικά– τα παιδιά της περνούν στην ιστορία του νεαρού Βίκτορ Φράνκεσταϊν, ενός νέου που ψάχνει νόημα στη ζωή του, την ώρα που οι γονείς του, η "drama queen" μητέρα και ο παρεμβατικός πατέρας, επιθυμούν να του επιβάλουν τις δικές τους επιθυμίες. Φυσικά, το παραπάνω είναι μια επιγραμματική, σχηματική περιγραφή της παράστασης, που υπακούει στη γενικότερη αισθητική –καλλιτεχνική και ιδεολογική– της δημιουργού: έντονα σαρκαστικό και μακάβριο χιούμορ, καγχασμός, σπλάτερ στοιχεία και κλιμάκωση της όλης ατμόσφαιρας με ρυθμό ωρολογιακής βόμβας. H παράσταση ξεκινάει κωμικά, ως μια πρώτης τάξεως σάτιρα με πολλούς αποδέκτες –ένα πλήθος από άσχετες με το βασικό θέμα αναφορές εισβάλλουν στο κείμενο και το πυρπολούν με σαρκασμό και, ενίοτε, τρέλα–, για να καταλήξει βίαιη και ενοχλητική χωρίς εμφανή διέξοδο από τη φρίκη όλων όσων κυριεύουν την πραγματικότητα της ζωής μας: τρομολαγνεία, αστυνομική και έμφυλη βία, κοινωνική υποκρισία.

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος
Ανδρέας Σιμόπουλος©

Στο μεταξύ, έχει μεσολαβήσει η παρέμβαση της ίδιας της Κιτσοπούλου, που ανοίγει, ουσιαστικά, τη συζήτηση περί ορίων της τέχνης. Μέχρι ποιο σημείο μπορούμε να αντέξουμε την προσωπική έκθεση του καλλιτέχνη, ρωτάει, για να δώσει η ίδια την απάντηση, καθώς έχει εκθέσει το γυμνό σώμα της, σε στάση τοκετού, ως δημιουργός που κυοφορεί και γεννάει το νέο έργο της, και να ακολουθήσει μια "παράβαση" σχετικά με την αγωνία και την οδύνη της δημιουργίας. Άνευ λόγου προκλητική, ναρκισσιστική και αυτοαναφορική διακοπή της δράσης ή υπέρτατο ξεγύμνωμα της ψυχής και της αγωνίας της δημιουργού; Θα ήμασταν μάλλον άδικοι, αν υποστηρίζαμε το πρώτο. Πληθωρική, προκλητική και άβολη, η παράσταση δεν είναι "για όλους", αλλά σίγουρα ανοίγει συζητήσεις. Όπως όλες οι παραστάσεις της, κι αυτή χρησιμοποιεί αγοραίο λόγο, trash αισθητική και κάφρικο χιούμορ, με συνειδητή πρόθεση: το θέατρο της Κιτσοπούλου προσποιείται ότι είναι φτηνό, αλλά δεν είναι, χάρη και στους εξαίρετους ηθοποιούς.  Χωρίς το ταλέντο τους, η παράσταση ίσως διολίσθαινε, πράγματι, στη φτήνια: Χριστίνα Αντωναράκη, Γιώργος Βουρδαμής, Χρήστος Καραβέβας, Νίκος Καραθάνος, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Φώντας Μίχος, Ηλίας Μουλάς.

Περισσότερες πληροφορίες

Φρανκενστάιν - Ο χαμένος παράδεισος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 120 '

Βασισμένη στον βικτωριανό μύθο του Φράνκενσταϊν και στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Μέρι Σέλεϊ, η δημιουργός υπογράφει μια σατιρική παράσταση που μιλά για τα τέρατα της καθημερινότητας.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.