Ματωμένα χώματα

3

Χωρίς να επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ή να καινοτομεί, η παράσταση του Γιώργου Παλούμπη πάνω στο εμβληματικό μυθιστόρημα καταφέρνει να επιβληθεί χάρη στο νεύρο, το δυναμισμό και τον ωραίο θίασο.

Ματωμένα χώματα Σταύρος Χαμπάκης

Έναν κύκλο διαγράφει η παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Παλούμπης: ξεκινώντας από τις τελευταίες στιγμές στην προκυμαία της Σμύρνης, επιστρέφει στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στα εδάφη της Μικράς Ασίας από το 1914 και μετά, για να καταλήξει και πάλι στη Σμύρνη – ένας κύκλος που αφήνει τα ίχνη του στο σήμερα, καθώς η αυλαία ανοίγει με την προβολή μιας παλιάς φωτογραφίας από τη γεμάτη πλατεία του θεάτρου της πόλης –σαν αντικατοπτρισμός απέναντί μας–, και οι ηθοποιοί αναφέρονται στους 40.000 πρόσφυγες που έφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά, κάποιοι από τους οποίους βρήκαν στέγη στα θεωρεία του θεάτρου που μας φιλοξενεί. Η παράσταση ποντάρει στο συναίσθημα και η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να μείνει αμέτοχος ή να μη συγκινηθεί κάποιος, αρχικά από τη δύναμη της αφήγησης και τη δεξιοτεχνία της Σωτηρίου: το κείμενό της (λειτουργικά διασκευασμένο από το σκηνοθέτη και τον Αντώνη Τσιοτσιόπουλο) επιβάλλεται, αναδεικνύεται πρώτο από τους συντελεστές και καλύπτει τις όποιες σκηνοθετικές αμηχανίες.

Ματωμένα χώματα

Ο Παλούμπης δεν επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ούτε σκηνοθετικές καινοτομίες: ενσωματώνει την αφήγηση στην καταιγιστική δράση και μοιράζει τον κεντρικό ρόλο του Μανώλη Αξιώτη, τα βιώματα του οποίου μας καθοδηγούν στα γεγονότα, σε δύο ηθοποιούς: την ηλικιωμένη εκδοχή του ήρωα, που ανατρέχει στις αναμνήσεις του, και τον νεαρό άνδρα που τα έζησε: Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, κατάταξη χριστιανών υπηκόων στα Τάγματα Εργασίας, έναρξη Μικρασιατικής Εκστρατείας, Καταστροφή. Επιδεικνύει όμως δυναμισμό και νεύρο. Η εστίαση στον ανθρώπινο παράγοντα, η κατάδειξη του θηρίου που είναι ο άνθρωπος, ικανός να αντέχει στις πιο σκληρές κακουχίες, αλλά και να διαπράττει τα απεχθέστερα των εγκλημάτων, χαρακτηρίζει την παράσταση –καθώς ορίζεται από την ίδια τη συγγραφέα και την όλο σφρίγος αφήγησή της–, αποφεύγοντας ολισθήματα εύκολων αναγνώσεων ή ρητορικών σχημάτων.

Ματωμένα χώματα

Η παράσταση διαθέτει επίσης έναν ωραίο θίασο: Ο Νικήτας Τσακίρογλου είναι στιβαρός αφηγητής, με στόφα που επιβάλλεται, και ο Μιχάλης Σαράντης αποδεικνύει ότι μπορεί να παίξει τα πάντα˙ σε πιο συμβατικά παραστασιακά μονοπάτια από ό,τι συνήθως, αποδίδει μέχρι το μεδούλι τον νεαρό άνδρα που βρέθηκε στη δίνη της Ιστορίας και γνώρισε εκ των έσω τα όρια και τις ακρότητες του πλάσματος που λέγεται Άνθρωπος. Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί σε πολλαπλούς ρόλους (Αντίνοος Αλμπάνης, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία Νεφέλη Δούκα, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος κ.ά.) κάποιοι σε σκηνές που ξεχωρίζουν, υπηρετούν με πάθος και πίστη ένα εγχείρημα, που αδικείται από την ισοπεδωτικά υψηλή ένταση και τη βιασύνη να κρατηθεί σε ευσύνοπτη παραστασιακή διάρκεια. Στα πλεονεκτήματα και η μουσική του Κώστα Νικολόπουλου (την εκτελούν επί σκηνής οι Αθηνόδωρος Καρκαφίρης & Βαγγέλης Παρασκευαΐδης), ηλεκτρίζει με το ροκ ηχόχρωμά της τα δρώμενα, ακολουθώντας μη αυτονόητες –σμυρναίικη μουσική– οδούς.

Πρώτη δημοσίευση: 19/5/22

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένα χώματα

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 140 '

Η Μικρασιατική Καταστροφή ζωντανεύει μέσα από το εμβληματικό έργο, σε μια παράσταση για τον άνθρωπο σε οριακές καταστάσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!