Ματωμένα χώματα

3

Χωρίς να επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ή να καινοτομεί, η παράσταση του Γιώργου Παλούμπη πάνω στο εμβληματικό μυθιστόρημα καταφέρνει να επιβληθεί χάρη στο νεύρο, το δυναμισμό και τον ωραίο θίασο.

Ματωμένα χώματα Σταύρος Χαμπάκης

Έναν κύκλο διαγράφει η παράσταση που υπογράφει ο Γιώργος Παλούμπης: ξεκινώντας από τις τελευταίες στιγμές στην προκυμαία της Σμύρνης, επιστρέφει στα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στα εδάφη της Μικράς Ασίας από το 1914 και μετά, για να καταλήξει και πάλι στη Σμύρνη – ένας κύκλος που αφήνει τα ίχνη του στο σήμερα, καθώς η αυλαία ανοίγει με την προβολή μιας παλιάς φωτογραφίας από τη γεμάτη πλατεία του θεάτρου της πόλης –σαν αντικατοπτρισμός απέναντί μας–, και οι ηθοποιοί αναφέρονται στους 40.000 πρόσφυγες που έφτασαν στο λιμάνι του Πειραιά, κάποιοι από τους οποίους βρήκαν στέγη στα θεωρεία του θεάτρου που μας φιλοξενεί. Η παράσταση ποντάρει στο συναίσθημα και η αλήθεια είναι ότι είναι δύσκολο να μείνει αμέτοχος ή να μη συγκινηθεί κάποιος, αρχικά από τη δύναμη της αφήγησης και τη δεξιοτεχνία της Σωτηρίου: το κείμενό της (λειτουργικά διασκευασμένο από το σκηνοθέτη και τον Αντώνη Τσιοτσιόπουλο) επιβάλλεται, αναδεικνύεται πρώτο από τους συντελεστές και καλύπτει τις όποιες σκηνοθετικές αμηχανίες.

Ματωμένα χώματα

Ο Παλούμπης δεν επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις ούτε σκηνοθετικές καινοτομίες: ενσωματώνει την αφήγηση στην καταιγιστική δράση και μοιράζει τον κεντρικό ρόλο του Μανώλη Αξιώτη, τα βιώματα του οποίου μας καθοδηγούν στα γεγονότα, σε δύο ηθοποιούς: την ηλικιωμένη εκδοχή του ήρωα, που ανατρέχει στις αναμνήσεις του, και τον νεαρό άνδρα που τα έζησε: Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, κατάταξη χριστιανών υπηκόων στα Τάγματα Εργασίας, έναρξη Μικρασιατικής Εκστρατείας, Καταστροφή. Επιδεικνύει όμως δυναμισμό και νεύρο. Η εστίαση στον ανθρώπινο παράγοντα, η κατάδειξη του θηρίου που είναι ο άνθρωπος, ικανός να αντέχει στις πιο σκληρές κακουχίες, αλλά και να διαπράττει τα απεχθέστερα των εγκλημάτων, χαρακτηρίζει την παράσταση –καθώς ορίζεται από την ίδια τη συγγραφέα και την όλο σφρίγος αφήγησή της–, αποφεύγοντας ολισθήματα εύκολων αναγνώσεων ή ρητορικών σχημάτων.

Ματωμένα χώματα

Η παράσταση διαθέτει επίσης έναν ωραίο θίασο: Ο Νικήτας Τσακίρογλου είναι στιβαρός αφηγητής, με στόφα που επιβάλλεται, και ο Μιχάλης Σαράντης αποδεικνύει ότι μπορεί να παίξει τα πάντα˙ σε πιο συμβατικά παραστασιακά μονοπάτια από ό,τι συνήθως, αποδίδει μέχρι το μεδούλι τον νεαρό άνδρα που βρέθηκε στη δίνη της Ιστορίας και γνώρισε εκ των έσω τα όρια και τις ακρότητες του πλάσματος που λέγεται Άνθρωπος. Και οι υπόλοιποι ηθοποιοί σε πολλαπλούς ρόλους (Αντίνοος Αλμπάνης, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία Νεφέλη Δούκα, Αντώνης Τσιοτσιόπουλος κ.ά.) κάποιοι σε σκηνές που ξεχωρίζουν, υπηρετούν με πάθος και πίστη ένα εγχείρημα, που αδικείται από την ισοπεδωτικά υψηλή ένταση και τη βιασύνη να κρατηθεί σε ευσύνοπτη παραστασιακή διάρκεια. Στα πλεονεκτήματα και η μουσική του Κώστα Νικολόπουλου (την εκτελούν επί σκηνής οι Αθηνόδωρος Καρκαφίρης & Βαγγέλης Παρασκευαΐδης), ηλεκτρίζει με το ροκ ηχόχρωμά της τα δρώμενα, ακολουθώντας μη αυτονόητες –σμυρναίικη μουσική– οδούς.

Πρώτη δημοσίευση: 19/5/22

Περισσότερες πληροφορίες

Ματωμένα χώματα

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 140 '

Η Μικρασιατική Καταστροφή ζωντανεύει μέσα από το εμβληματικό έργο, σε μια παράσταση για τον άνθρωπο σε οριακές καταστάσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ανοίγει η "Αίθουσα αναμονής" στον ιδιαίτερο χώρο του Σ.Ο.Τ.Α. – Σωματείου Οδηγών Ταξί Αττικής

Σε έναν χώρο που κουβαλά τη μνήμη ενός ανδροκρατούμενου επαγγελματικού κλάδου, τέσσερις γυναίκες συναντώνται τυχαία και – μέσα από το χιούμορ, τη συγκίνηση και την αναμέτρηση με τον εαυτό τους – αφηγούνται μια ιστορία αλλαγής και λύτρωσης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/10/2025

"Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού-Πάρτε μια γεύση από τις πρώτες φωτογραφίες

Με ιδιαίτερη ευαισθησία προσεγγίζει την ιστορία των "Παιδιών ενός κατώτερου θεού" ο σκηνοθέτης Δημοσθένης Παπαδόπουλος, φωτίζοντας τη σιωπή, τη διαφορετικότητα και τη δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης στη σκηνή.

"Unborn": 5 λόγοι που θα σε κάνουν να δεις αυτή τη διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης

Η Χριστίνα Κυρίτση για την παράσταση "Unborn", που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Ρεκτιφιέ στις 14 Οκτωβρίου.

Ο Ιβάν Βιριπάγιεφ στο θέατρο Olvio στις 13 Οκτώβρη

Με αφορμή το ανέβασμα του έργου του, "Οι μεθυσμένοι", ο ανατρεπτικός Ρώσος συγγραφέας Ιβάν Βιριπάγιεφ θα βρεθεί στο Olvio για να παρακολουθήσει την παράσταση και να συζητήσει με το κοινό.

Πρεμιέρα για το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου-Γιώργο Χρυσοστόμου

Το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, που μας μεταφέρει σε ένα καταφύγιο μετά το τέλος του κόσμου, σηκώνει αυλαία σήμερα στο θέατρο Ιλίσια.

Backstage στη θεατρική "Τελευταία Έξοδο – Ρίτα Χέιγουορθ" του Στίβεν Κινγκ

Συναντήσαμε τους σκηνοθέτες Ορέστη και Δημήτρη Σταυρόπουλο και τους πρωταγωνιστές της πρώτης ελληνικής θεατρικής μεταφοράς του "The Shawshank Redemption", Νίκο Ψαρρά και Δημήτρη Παπανικολάου, στο θέατρο Άνεσις.

Για την Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους το γήρας είναι θέμα απόφασης

Στο "Πριν ανοίξουμε φτερά", η ζωή, η απώλεια και οι οικογενειακοί δεσμοί ζωντανεύουν στη σκηνή. Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους μιλά για τα δικά της φτερά, τη συνεργασία με Δημήτρη Καταλειφό και Γιάννη Μπέζο, την τηλεοπτική της παρουσία και για το συναίσθημα που θα… μαγείρευε, αν μπορούσε.