Η Δημοκρατία του Μπακλαβά

3,5

Απολαυστική παραβολή που αποδομεί δια της κωμικής οδού τους εθνικούς μύθους περί ελληνοτουρκικής συνύπαρξης σε μία καλοκουρδισμένη παράσταση υψηλής ενέργειας.

Δημοκρατία Μπακλαβά

Μία αίσθηση απενεχοποίησης δείχνει να διατρέχει την "Δημοκρατία του Μπακλαβά" και τον βασικό δημιουργό της Ανέστη Αζά: ναι, μπορεί να γίνει πολιτικό θέατρο, σύγχρονο, τωρινό, με αμιγή θεατρικά υλικά. Αφήνοντας στην άκρη το είδος που κατά κανόνα υπηρετεί, αυτό του θεάτρου ντοκουμέντο που στηρίζεται σε πρωτογενές υλικό, μαρτυρίες και ντοκουμέντα, ο Αζάς στρέφεται στη μυθοπλασία και δη στην κωμωδία. Καθοριστική κίνηση για την επιτυχία του εγχειρήματος αποτελεί το γεγονός ότι εμπιστεύεται το κείμενο της παράστασης σε δύο ακόμη συγγραφείς (τη "Δημοκρατία" υπογράφουν ο Αζάς, ο Γεράσιμος Μπέκας και ο Μιχάλης Πητίδης), αφαιρεί δηλαδή από πάνω του το αποκλειστικό βάρος της δραματουργίας.

Δημοκρατία του Μπακλαβά
Πηνελόπη Γερασίμου©

Από τη συνεργασία αυτή προκύπτει ένα σπαρταριστό έργο, που αποδομεί δια του γέλιου (συχνά πικρού), τους εθνικούς μας μύθους γύρω από την ελληνοτουρκική συνύπαρξη. Πυρήνας της ιστορίας ένα μικτό ζευγάρι, η Σοφία, Ελληνίδα, και ο Φατίχ, Τούρκος, που κάνουν το λάθος να ερωτευτούν, να αποκτήσουν παιδί και να αποφασίσουν να ζήσουν στην Ελλάδα. Μετά από ένα ρατσιστικό περιστατικό εις βάρος του γιου τους στο σχολείο, με αφορμή την γιορτή της 25ης Μαρτίου, αποφασίζουν να ιδρύσουν ένα ανεξάρτητο κρατίδιο, σ’ ένα νησί στη λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου. Σαν σύγχρονοι αριστοφανικοί ήρωες δημιουργούν τη δική τους Νεφελοκοκκυγία, μία ουτοπική χώρα ευημερίας, ισονομίας, δικαιοσύνης και οικονομικής ευρωστίας που όσο γρήγορα θα έλξει το ενδιαφέρον πλήθους ανθρώπων που θα σπεύσουν να γίνουν πολίτες της, τόσο γρήγορα θα παταχθεί ως επικίνδυνη.

Δημοκρατία του Μπακλαβά
Πηνελόπη Γερασίμου©

Ρομαντικής πνοής και αριστοφανικής διάθεσης, η "Δημοκρατία του Μπακλαβά" ενδεχομένως να θέλει να χωρέσει πάρα πολλά, κι αυτό στοιχίζει στη δραματική οικονομία: όχι μόνο την "αυθάδικη" ματιά προς τους εθνικ(ιστικ)ούς μύθους, αλλά και τη σάτιρα των ΜΜΕ, την κριτική για τους χειρισμούς στο προσφυγικό ζήτημα (και εκεί δεν αποφεύγει να ακουστεί διδακτική και καταγγελτική, διαρρηγνύοντας το κλίμα που έχει δημιουργηθεί) αλλά εντέλει καταφέρνει να δικαιωθεί σκηνικά. Κι αυτό όχι μόνο χάρη στο ευφρόσυνο κείμενο που συνδυάζει την παραβολή, την κοινωνικοπολιτική σάτιρα και τη φαντασία αλλά και γιατί υπηρετείται στη σκηνή από μία παράσταση υψηλής ενέργειας. Ο Cem Yigit Üzümoglu, η Κατερίνα Μαυρογεώργη (στους ρόλους του ζευγαριού), ο Γιώργος Κατσής και ο Gary Salomon (σε συμπληρωματικούς πολλαπλούς ρόλους), έχοντας ως ισάξιους συμπρωταγωνιστές τις ηλεκτρισμένες μουσικές του Παναγιώτη Μανουηλίδη και τις εύστοχες, απολαυστικές χορογραφίες της Ζωής Χατζηαντωνίου, συνδημιουργούν το κείμενο της παράστασης ολοκληρώνοντας την συγγραφική ιδέα. Και κάτι ακόμη: κείμενο και παράσταση δεν αποτελούν μόνο ένα ευφυές δείγμα στοχασμού πάνω στη στρεβλή διαχείριση της εθνικής κληρονομιάς και στη νοοτροπία της σύγχρονης Ελλάδας αλλά και δείχνουν ενδεχομένως έναν δρόμο για το πού θα μπορούσε να κατευθυνθεί το κοινωνικοπολιτικό θέατρο, εγκαταλείποντας το εν πολλοίς εξαντλημένο είδος του ντοκιμαντέρ.

Περισσότερες πληροφορίες

H Δημοκρατία του Μπακλαβά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Η sold out παράσταση-πρόταση πάνω στο κοινωνικοπολιτικό θέατρο που διακρίθηκε στο εξωτερικό πραγματεύεται την ιστορία ενός σύγχρονου μεικτού ζευγαριού, ενός Έλληνα και μιας Τουρκάλας, που ερωτεύονται, αποκτούν παιδί και αποφασίζουν να ζήσουν στην Ελλάδα. Με αφορμή ένα περιστατικό ρατσισμού εις βάρος του γιου τους στο σχολείο, ιδρύουν το δικό τους έθνος-κράτος σε μια παράσταση με στοιχεία μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ. Η καλοκουρδισμένη παράσταση υψηλής ενέργειας αποδομεί με αριστοφανική διάθεση τους εθνικούς μύθους περί ελληνοτουρκικής συνύπαρξης, σατιρίζει τη στάση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, κάνοντας παράλληλα κριτική για τους χειρισμούς στο προσφυγικό ζήτημα.

Αμφι-Θέατρο

Αγγελικής Χατζημιχάλη 15 & Αδριανού 111, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
08/12/2025

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.

Χορεύουμε με την "Τοσοδούλα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μια παράσταση για όλη την οικογένεια που βασίζεται στο παραμύθι "Τοσοδούλα" του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, σε σκηνοθεσία Γκάρι Σιβογιάν.

Συζήτηση για τους Αφροέλληνες με αφορμή την παράσταση "Άσπρο Μαύρο" στο Επί Κολωνώ

Οι συντελεστές της παράστασης "Άσπρο Μαύρο" συνομιλούν με τρεις καλεσμένους στην εκδήλωση - συζήτηση "Η Ορατότητα της Αφροελληνικής Κοινότητας στο Σύγχρονο Γίγνεσθαι".

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.