Κόκκινα φανάρια

3,5

Ο Βασίλης Μπισμπίκης διασκευάζει το ομώνυμο έργο για την Τρούμπα του ‘60, εστιάζοντας στις ζωές των τρανς γυναικών του 2021. Το αποτέλεσμα είναι ζωντανό, ειλικρινές, πληθωρικό, αλλά και άνισο.

Κόκκινα φανάρια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης συνεχίζοντας την προσπάθειά του για ένα θέατρο προσανατολισμένο σε καίρια ζητήματα, επιχειρεί με τα "Κόκκινα φανάρια" να στρέψει το βλέμμα μας στις τρανς γυναίκες, ίσως την πιο περιθωριοποιημένη από όλες τις κοινωνικές ομάδες. Βασίζεται και αυτήν τη φορά σε ένα προϋπάρχον κείμενο, στο ομώνυμο θεατρικό έργο του Αλέκου Γαλανού, κάτι που σε πρώτο επίπεδο είναι μια καλή ιδέα, καθώς του παρέχει έναν βασικό δραματουργικό καμβά. Τελικά, όμως, το κείμενο αποδεικνύεται η βασική αδυναμία της παράστασης: παρόλο που η ιστορία μετατοπίζεται από τις πόρνες της Τρούμπας του ’60 στις τρανς γυναίκες του σήμερα, διατηρεί συγγένεια με το αρχικό κείμενο (διασκευή Β. Μπισμπίκης-Χρ. Νικολόπουλος). Το αποτέλεσμα είναι να μην αποφεύγεται μια αίσθηση μελοδραματικής "γραφικότητας" στην υπόθεση και στους χαρακτήρες: τα όνειρα για ένα "σπιτάκι", η εξάρτηση από τον άνδρα/εκμεταλλευτή, το χτίσιμο των προσώπων πάνω σε αυτούς του έργου/ταινίας (πόσω μάλλον οι αναπαραγωγές χαρακτηριστικών φράσεων) δεν βοηθούν ιδιαίτερα την επιθυμία της παράστασης να μιλήσει με σημερινούς όρους για να καταρρίψει το στιγματισμό και τα στερεότυπα του κοινωνικού αυτοματισμού.

Κόκκινα φανάρια
Γιώργος Καλφαμανώλης©

Όταν το κείμενο επικεντρώνεται στο σημερινό υλικό, το όλο εγχείρημα δονείται από την ενέργεια και τη δυναμική που επιτυγχάνει η πραγμάτωση της αρχικής ιδέας. Και αυτό δεν συμβαίνει μόνο όταν παρεμβάλλονται οι ντοκουμενταρίστικης υφής μαρτυρίες του Δημήτρη Παπάζογλου και ειδικά της Μπέττυς Βακαλίδου που ανατρέχει στην ιστορία των τρανς –μία από τις κορυφαίες στιγμές της παράστασης, ενώ συνολικά η Βακαλίδου κυριαρχεί με μια σχεδόν δωρική παρουσία–, αλλά και όταν τα πρόσωπα αποσπώνται από το προϋπάρχον υλικό και γίνονται νέοι χαρακτήρες˙  στο πλαίσιο αυτό λειτουργεί εξαιρετικά και η –κατόπιν σκηνοθετικής προσθήκης– ανδρόγυνη παρουσία του Κομπέρ (Δημήτρης Γαλάνης). Αυτούς τους νέους χαρακτήρες, κρυμμένους πίσω από την πανοπλία μιας σκληρής πορνογραφικής γλώσσας και μιας βίαιης, (αυτο)ταπεινωτικής συμπεριφοράς, επιχειρεί να φωτίσει με ειλικρίνεια, ωμότητα, αλλά και ενσυναίσθηση ο Μπισμπίκης, χωρίς να αποφεύγει πάντοτε τη σχηματική απεικόνιση.

Κόκκινα φανάρια
Γιώργος Καλφαμανώλης©

Η παράσταση, πάντως, αποτελεί ένα σημαντικό θεατρικό εγχείρημα, γεμάτο τόλμη και αλήθεια. Ο Μπισμπίκης τη διαρθρώνει σε δύο μέρη, παίζοντας "ύπουλα" με τις προσδοκίες του κοινού. Καθώς το πρώτο μέρος εξελίσσεται, ως επί το πλείστον, στη λογική ενός drag show με όλη την γκέι και κουίρ μουσική μυθολογία (Σερ, Άννα Βίσση, Φρέντι Μέρκιουρι, Μπιγιόνσε κ.λπ.), δημιουργεί ψευδώς την εφησυχαστική εντύπωση ενός "κλαμπάτου" θεάματος με μπόλικη αθυροστομία και ηδονοβλεπτικές διαθέσεις - για να ακολουθήσει ένα σαφώς δεισδυτικότερο στα ζητούμενα της σκηνοθετικής ιδέας δεύτερο μέρος, χωρίς στο ελάχιστο να χαθεί η ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα, η σκηνική ενέργεια και η χαρά των συμμετεχόντων, στους οποίους οφείλεται αυτό το εκρηκτικό, ειλικρινές και εντέλει συγκινητικό αποτέλεσμα όπου δίνονται με όλη τους την ψυχή, δηλαδή στους Ελεονώρα Αντωνιάδου, Γιανμάζ Ερντάλ, Μάρα Ζαλώνη, Μάνο Καζαμία, Στέλιο Τυριακίδη και όλους τους υπόλοιπους, επαγγελματίες και ερασιτέχνες, ηθοποιούς.

Περισσότερες πληροφορίες

Κόκκινα φανάρια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 180 '

Με φόντο ένα σύγχρονο μπαρ ζωντανεύει η queer εκδοχή των «Κόκκινων φαναριών» του Αλέκου Γαλανού, που μεταφέρει την Τρούμπα του ‘60 στη σκληρή πραγματικότητα του σήμερα.

Cartel Τεχνοχώρος

Λεωφ. Κηφισού 41

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/12/2025

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.

Τιμητική βράβευση στον σκηνοθέτη και συγγραφέα Μπάμπη Πλαϊτάκη από τον οργανισμό Heritage & Museums

Προβολή της θεατρικής του παράστασης "Δείπνο με τον Μεγαλέξανδρο".

Η "Φόνισσα" σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή

Η "Φόνισσα" εμπνέει τη νεοσύστατη Ομάδα "Φάος", που υπό τη σκηνοθεσία του Θοδωρή Αμπαζή μετατρέπει τον παπαδιαμαντικό λόγο σε μουσικοθεατρική παράσταση, φωτίζοντας εκ νέου τη σκοτεινή δύναμη του εμβληματικού έργου.

Το θέατρο "Τζένη Καρέζη" υποστηρίζει την απεργία των ηθοποιών

'Το θέατρο χωρίς τους ανθρώπους του, δεν μπορεί να υπάρξει': Σε ακύρωση παραστάσεων προχωράει το θέατρο "Τζένη Καρέζη", δείχνοντας την υποστήριξή του στο Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών.

Τι ισχύει με την απεργία που ανακοίνωσε το Σ.Ε.Η.

Διαβάστε την ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος που στηρίζει τα αιτήματα του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών.

Έξι παραστάσεις σηκώνουν ξανά αυλαία (4-10/12)

Επιστρέφουν στις σκηνές από 4 έως 10 Δεκεμβρίου κι αξίζουν οι έξι θεατρικές επαναλήψεις που ακολουθούν.