Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

4,5

Η ιλαροτραγωδία του Φο απογειώνεται στη σπιντάτη σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που μας την ξανασυστήνει φιλτραρισμένη μέσα από την ιταλική λαϊκή παράδοση, αλλά και από σύγχρονες αναφορές.

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

Τολμηρό, διασκεδαστικό, πολιτικό και βλάσφημο, το έργο του Ντάριο Φο ευτυχεί στη σπιντάτη, μουσική σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που το απογειώνει, τινάζει από πάνω του τη σκόνη του χρόνου, το φιλτράρει μέσα από το εδώ και τώρα και μας το ξανασυστήνει, αφού το συνδέσει με τη σφραγίδα του συγγραφέα, αυτού του "αρλεκίνου" του 20ού αιώνα, που έκανε σύγχρονο πολιτικό θέατρο, αντλώντας από τη λαϊκή παράδοση της χώρας του. Πίσω από τον χαρακτηριστικό τίτλο βρίσκεται το πραγματικό περιστατικό του θανάτου ενός αναρχικού στο Μιλάνο το 1969, που έπεσε (;) από το παράθυρο του αστυνομικού τμήματος. Εκεί, διεξαγόταν η ανάκρισή του ως υπόπτου για την πολύνεκρη βομβιστική επίθεση που είχε σημειωθεί σε κεντρική τράπεζα της πόλης. Πάνω στο γεγονός, ο Φο έστησε μια ιλαροτραγωδία για την αστυνομική βία και την κατάχρηση εξουσίας, δημιουργώντας για κεντρικό ήρωα έναν δαιμόνιο, πανούργο άνδρα, μάστερ των μεταμφιέσεων, που αλλάζει ταυτότητες προκειμένου να εκμαιεύσει από τους αστυνομικούς όσα διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια της ανάκρισης με την τραγική κατάληξη.

Ο Κακλέας εμπλούτισε το έργο, συνδέοντάς το με τις καταβολές της ιταλικής θεατρικής παράδοσης και την Κομέντια ντελ’ άρτε, που και ο ίδιος ο Φο διοχέτευε, έμμεσα ή άμεσα, στα έργα του. Έτσι, στηρίζει πάνω στον Πάνο Βλάχο, που αποδεικνύεται ένας πολυτάλαντος περφόρμερ, την ενσάρκωση ενός γελωτοποιού-παλιάτσου, περιπλανώμενου θεατρίνου και μουσικού, που διασχίζει τις εποχές και τους αιώνες για να παίξει μπροστά στους θεατές την πιο αγαπημένη απ’ όλες του τις ιστορίες, αυτή του "Αναρχικού". Η κάπως εκτενής μονολογική έναρξη της παράστασης μπορεί να στοιχίζει σε ρυθμό, συστήνει όμως τη μελαγχολική πλευρά που εμπεριέχει το κωμικό είδος, ενώ μόλις που δίνει μια γεύση για ό,τι θα ακολουθήσει, δηλαδή τη φρενήρη αναπαράσταση του έργου αυτού καθαυτό, στα πρότυπα της σκηνοθετικής σφραγίδας του Κακλέα, που εδώ βρίσκεται σε στιγμές μεγάλου δημιουργικού οίστρου.

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού - εικόνα 1

Η παράσταση βγάζει τη γλώσσα και μας ξεβολεύει, ειδικά αφού το κείμενο έχει διανθιστεί με εμβόλιμες επικαιροποιημένες "σπόντες" για την αστυνομία, τη βία, την εξουσία, ακόμη και το ελληνικό θέατρο, εκπληρώνοντας το ζητούμενο του Φο για ένα θέατρο ζωντανό, μπουφονικό, σκεπτόμενο και διασκεδαστικό, που δείχνει ότι το κωμικό περίβλημα μπορεί να γίνει το ιδανικότερο για να εκφραστούν σκληρές αλήθειες. Η σωματικότητα και ο μουσικός χαρακτήρας (ο Βάιος Πράπας υπογράφει και εκτελεί τη μουσική, συμπλέοντας με τη δράση) δίνουν επιπλέον όγκο στις εξωστρεφείς ερμηνείες των ηθοποιών –αν και είναι ίσως αχρείαστη τόση καρικατούρα–, με επικεφαλής τον Πάνο Βλάχο (που, επίσης, τραγουδάει, παίζει μουσική και υπογράφει τους στίχους των τραγουδιών) και τους Φοίβο Ριμένα, Θοδωρή Σκυφτούλη, Ιφιγένεια Αστεριάδη, Κωνσταντίνο Μαγκλάρα και Στέλιο Πέτσο, που ερμηνεύουν κι αυτοί ζωηρά τους ρόλους τους στα πρότυπα της χοντροκομμένης λαϊκής κωμωδίας.

Πρώτη δημοσίευση: 9/12/21

ΓΚΛΟΡΙΑ Ιπποκράτους 7, Κέντρο, 2103600832. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το έργο αφορμάται από την πραγματική δολοφονία του «αναρχικού σιδηροδρομικού» Τζουζέπε Πινέλι που διαπράχθηκε από την ιταλική αστυνομία. Με σατιρικό και ειρωνικό τρόπο, το έργο καταγγέλλει το τραγικό συμβάν, καυτηριάζει την κατάχρηση της εξουσίας και, αν και γράφτηκε πριν από χρόνια για να ασκήσει κριτική στη κυβερνητική διαφθορά, ο θεατής δεν θα δυσκολευτεί να βρει πολλές ομοιότητες με την Ελλάδα του σήμερα. Ταυτόχρονα, η παράσταση, που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 200.000 θεατές, διαθέτει εκρηκτική ενέργεια και ακολουθεί τα χνάρια ενός αρχετυπικού Γελωτοποιού, μίας φιγούρας διαχρονικής, αστείας και επικίνδυνης για κάθε εξουσία και κάθε στερεότυπο, συνδυάζοντας τα τραγούδια και τη ζωντανή μουσική με το καυστικό χιούμορ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Υρώ Μανέ ξανασυναντά τη "Μητέρα του σκύλου"

Η Ραραού επιστρέφει στο Ακροπόλ για δεύτερη χρονιά, φέρνοντας ξανά στη σκηνή την ιστορία των "ανώνυμων" ανθρώπων και των θυμάτων της Ιστορίας. Η Υρώ Μανέ πρωταγωνιστεί στη "Μητέρα του σκύλου" του Παύλου Μάτεσι, πλαισιωμένη από έναν ταλαντούχο θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
06/10/2025

Η Όλγα Βενέτη αποκαλύπτει τη δική της "Dalida"

Με αφορμή την παράσταση "Dalida – La Grande Finale", η πρωταγωνίστρια Όλγα Βενέτη μιλά για το φως, τη μοναξιά, τη μεταμόρφωση, την κορύφωση και την αθανασία∙ λέξεις που αποκτούν νέο νόημα μέσα από το βλέμμα και την ψυχή της Δαλιδά.

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο

Το Θέατρο Μεταξουργείο παρουσιάζει το νέο του ρεπερτόριο για τη σεζόν 2025-2026, γεμάτο συγκίνηση, δυνατές ερμηνείες και γυναικείες φωνές. Για όλες τις παραστάσεις έχει ήδη ξεκινήσει η προπώληση εισιτηρίων Early Bird.

40 χρόνια Θέατρο Άττις με την επιστροφή της συγκλονιστικής "Νόρας"

Με early bird ξεκινά η νέα σεζόν 2025-26 στο θέατρο Άττις του Θεόδωρου Τερζόπουλου, με την επιστροφή του ιψενικού δράματος με πρωταγωνιστές τους Σοφία Χιλλ, Τάσο Δήμα, Νίκο Ντάση.

Είδαμε την παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου στο Ηρώδειο

Παρά το φθινοπωρινό ψύχος, η νέα παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου, "THIS THAT KEEPS ON", άναψε μια φλόγα στο Ηρώδειο. Ζήσαμε μια μοναδική βραδιά, όπου η τέχνη συνάντησε τη γενναιοδωρία, στηρίζοντας τη νέα εποχή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Η Πενέλοπε Σκίνερ μας μιλά για τη 'Linda', τη γυναίκα, τη βία και την κοινωνία

Η δημιουργός της "Linda" αποκαλύπτει τις σκέψεις πίσω από την ηρωίδα της, μιλά για τις κοινωνικές προκαταλήψεις, τις εσωτερικές μάχες, τη δύναμη του θεάτρου και τη σχέση της βίας με την εποχή μας.

"Η Μάρθα είναι σαν κεραυνός": Η Έφη Μουρίκη ετοιμάζεται για ένα ρόλο ζωής στο 'Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ'

Η σπουδαία ηθοποιός Έφη Μουρίκη εξομολογείται για τον εμβληματικό ρόλο της Μάρθας στο "Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ" του Έντουαρντ Άλμπι, που κάνει πρεμιέρα στο Ζίνα 9 Οκτωβρίου, αλλά και για τη δική της κοινή πορεία με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη. Μοιράζεται στιγμές τρυφερότητας, δυσκολίες και μυστικά που κρατούν ζωντανή μια σχέση επί σκηνής και στη ζωή.