Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

4,5

Η ιλαροτραγωδία του Φο απογειώνεται στη σπιντάτη σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που μας την ξανασυστήνει φιλτραρισμένη μέσα από την ιταλική λαϊκή παράδοση, αλλά και από σύγχρονες αναφορές.

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

Τολμηρό, διασκεδαστικό, πολιτικό και βλάσφημο, το έργο του Ντάριο Φο ευτυχεί στη σπιντάτη, μουσική σκηνική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα, που το απογειώνει, τινάζει από πάνω του τη σκόνη του χρόνου, το φιλτράρει μέσα από το εδώ και τώρα και μας το ξανασυστήνει, αφού το συνδέσει με τη σφραγίδα του συγγραφέα, αυτού του "αρλεκίνου" του 20ού αιώνα, που έκανε σύγχρονο πολιτικό θέατρο, αντλώντας από τη λαϊκή παράδοση της χώρας του. Πίσω από τον χαρακτηριστικό τίτλο βρίσκεται το πραγματικό περιστατικό του θανάτου ενός αναρχικού στο Μιλάνο το 1969, που έπεσε (;) από το παράθυρο του αστυνομικού τμήματος. Εκεί, διεξαγόταν η ανάκρισή του ως υπόπτου για την πολύνεκρη βομβιστική επίθεση που είχε σημειωθεί σε κεντρική τράπεζα της πόλης. Πάνω στο γεγονός, ο Φο έστησε μια ιλαροτραγωδία για την αστυνομική βία και την κατάχρηση εξουσίας, δημιουργώντας για κεντρικό ήρωα έναν δαιμόνιο, πανούργο άνδρα, μάστερ των μεταμφιέσεων, που αλλάζει ταυτότητες προκειμένου να εκμαιεύσει από τους αστυνομικούς όσα διαδραματίστηκαν κατά τη διάρκεια της ανάκρισης με την τραγική κατάληξη.

Ο Κακλέας εμπλούτισε το έργο, συνδέοντάς το με τις καταβολές της ιταλικής θεατρικής παράδοσης και την Κομέντια ντελ’ άρτε, που και ο ίδιος ο Φο διοχέτευε, έμμεσα ή άμεσα, στα έργα του. Έτσι, στηρίζει πάνω στον Πάνο Βλάχο, που αποδεικνύεται ένας πολυτάλαντος περφόρμερ, την ενσάρκωση ενός γελωτοποιού-παλιάτσου, περιπλανώμενου θεατρίνου και μουσικού, που διασχίζει τις εποχές και τους αιώνες για να παίξει μπροστά στους θεατές την πιο αγαπημένη απ’ όλες του τις ιστορίες, αυτή του "Αναρχικού". Η κάπως εκτενής μονολογική έναρξη της παράστασης μπορεί να στοιχίζει σε ρυθμό, συστήνει όμως τη μελαγχολική πλευρά που εμπεριέχει το κωμικό είδος, ενώ μόλις που δίνει μια γεύση για ό,τι θα ακολουθήσει, δηλαδή τη φρενήρη αναπαράσταση του έργου αυτού καθαυτό, στα πρότυπα της σκηνοθετικής σφραγίδας του Κακλέα, που εδώ βρίσκεται σε στιγμές μεγάλου δημιουργικού οίστρου.

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού - εικόνα 1

Η παράσταση βγάζει τη γλώσσα και μας ξεβολεύει, ειδικά αφού το κείμενο έχει διανθιστεί με εμβόλιμες επικαιροποιημένες "σπόντες" για την αστυνομία, τη βία, την εξουσία, ακόμη και το ελληνικό θέατρο, εκπληρώνοντας το ζητούμενο του Φο για ένα θέατρο ζωντανό, μπουφονικό, σκεπτόμενο και διασκεδαστικό, που δείχνει ότι το κωμικό περίβλημα μπορεί να γίνει το ιδανικότερο για να εκφραστούν σκληρές αλήθειες. Η σωματικότητα και ο μουσικός χαρακτήρας (ο Βάιος Πράπας υπογράφει και εκτελεί τη μουσική, συμπλέοντας με τη δράση) δίνουν επιπλέον όγκο στις εξωστρεφείς ερμηνείες των ηθοποιών –αν και είναι ίσως αχρείαστη τόση καρικατούρα–, με επικεφαλής τον Πάνο Βλάχο (που, επίσης, τραγουδάει, παίζει μουσική και υπογράφει τους στίχους των τραγουδιών) και τους Φοίβο Ριμένα, Θοδωρή Σκυφτούλη, Ιφιγένεια Αστεριάδη, Κωνσταντίνο Μαγκλάρα και Στέλιο Πέτσο, που ερμηνεύουν κι αυτοί ζωηρά τους ρόλους τους στα πρότυπα της χοντροκομμένης λαϊκής κωμωδίας.

Πρώτη δημοσίευση: 9/12/21

ΓΚΛΟΡΙΑ Ιπποκράτους 7, Κέντρο, 2103600832. Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο τυχαίος θάνατος ενός αναρχικού

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το έργο αφορμάται από την πραγματική δολοφονία του «αναρχικού σιδηροδρομικού» Τζουζέπε Πινέλι που διαπράχθηκε από την ιταλική αστυνομία. Με σατιρικό και ειρωνικό τρόπο, το έργο καταγγέλλει το τραγικό συμβάν, καυτηριάζει την κατάχρηση της εξουσίας και, αν και γράφτηκε πριν από χρόνια για να ασκήσει κριτική στη κυβερνητική διαφθορά, ο θεατής δεν θα δυσκολευτεί να βρει πολλές ομοιότητες με την Ελλάδα του σήμερα. Ταυτόχρονα, η παράσταση, που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 200.000 θεατές, διαθέτει εκρηκτική ενέργεια και ακολουθεί τα χνάρια ενός αρχετυπικού Γελωτοποιού, μίας φιγούρας διαχρονικής, αστείας και επικίνδυνης για κάθε εξουσία και κάθε στερεότυπο, συνδυάζοντας τα τραγούδια και τη ζωντανή μουσική με το καυστικό χιούμορ.

Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η ράβδος"- Τελευταίες παραστάσεις στο Οδού Κυκλάδων

Ένα έργο που διεγείρει τη σκέψη και ανοίγει θέματα προς συζήτηση και προβληματισμό "Η ράβδος" του Ρέιβενχιλ, παρουσιάζεται για λίγο ακόμα στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων "Λευτέρης Βογιατζής" με πρωταγωνιστή τον Άρη Λεμπεσόπουλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/11/2025

"Taniko"- κρασί στο χέρι, αγγλικοί υπέρτιτλοι στη σκηνή

Το "Taniko" δίνει τις τελευταίες παραστάσεις του με εκλεκτό κρασί και αγγλικούς υπέρτιτλους, προσκαλώντας το κοινό σε μια ιδιαίτερη πρόταση στο Studio Μαυρομιχάλη.

Σε αυτό το τεύχος έχεις όλη τη θεατρική σεζόν στα χέρια σου

Πιστή στο ραντεβού της με το θεατρόφιλο κοινό, η αγαπημένη σας ετήσια έκδοση "Θέατρο" κυκλοφορεί σήμερα, Πέμπτη 20/11, δωρεάν μαζί με το "αθηνόραμα"!

"Φαέθων" του Δημητριάδη: Η οικογένεια ως πεδίο μάχης

Εμπνευσμένος από τον αρχαίο μύθο του Φαέθοντα, ο τίτλος του έργου του Δημήτρη Δημητριάδη παραπέμπει στην επικίνδυνη πορεία από το σκοτάδι προς την αναλαμπή. Το έργο που μετατρέπει την οικογενειακή βία σε κοσμική σύγκρουση ανάμεσα στο Φως και στο Σκοτάδι ανεβαίνει από τη Χρύσα Καψούλη.

Στην πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ: Όταν η αλήθεια αρχίζει να γεμίζει το χώρο

Η πρόβα του "Οιδίποδα" του Ρόμπερτ Άικ στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση μάς έδειξε πώς μια ευφυής μεταγραφή μπορεί να ανανεώσει το αρχαίο δράμα και να το μεταφέρει στο σήμερα με οξυδέρκεια. Το έργο χτίζεται αθόρυβα, η αλήθεια κατακλύζει τη σκηνή σαν αναπόφευκτη αποκάλυψη, κι εσύ δεν μπορείς να μη σκέφτεσαι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων.

"Interview": Η ομάδα Εμείς μοιράζεται αναμνήσεις από την πολυταξιδεμένη παράσταση

Οι ερμηνευτές και συντελεστές της μαύρης κωμωδίας "Interview" που καυτηριάζει την εργασιακή πραγματικότητα, αφηγούνται ιστορίες της πολυταξιδεμένης παράστασης, με αφορμή την επιστροφή της στο θέατρο Olvio.

Εχθρός του λαού

Η παράσταση του Γερμανού σκηνοθέτη ενεργοποιεί τον Ίψεν ως φορέα ζωντανού δημόσιου διαλόγου, με μια παράσταση-φόρουμ που εξετάζει τη σύγκρουση ηθικής και κέρδους στη σύγχρονη πραγματικότητα. | Powered by Uber