Οι ναυαγοί

3

Η συνάντηση τριών προσώπων πυροδοτεί ερωτηματικά περί τέχνης, δημιουργίας, έρωτα και ζωής σε αυτό το ωραίο πρώτο δείγμα γραφής, που τροφοδοτεί μία εξίσου ενδιαφέρουσα παράσταση.

Οι ναυαγοί

Το πρώτο θεατρικό έργο που υπογράφει η (ηθοποιός) Ηρώ Μπέζου δείχνει να πηγάζει από κάποια δική της εσωτερική ανάγκη, από θέματα που την αφορούν προσωπικά. Παρ’ όλα αυτά, είναι αυθύπαρκτο, καθόλου αυτοαναφορικό ούτε καν «προσωπικό». Μάλιστα, το ύφος του, αλλά κυρίως η θεματική του του αφαιρούν οποιαδήποτε χαρακτηριστικά «εντοπιότητας», το καθιστούν παγκόσμιο και οικουμενικό. Αυτό το δείγμα της νέας ελληνικής γραφής δεν σχετίζεται με την Ελλάδα του σήμερα, δεν γεννήθηκε λόγω της κρίσης ούτε συνομιλεί με αυτή, δεν εντάσσεται στο ρεύμα του ρεαλισμού που έχει αναζωπυρωθεί με τη γραφή άλλων σύγχρονων δραματουργών.

Οι ναυαγοί - εικόνα 1

Η ιστορία των «Ναυαγών» έχει κάτι από Μπέργκμαν, αίσθηση που ενισχύεται από την αδιόρατη αλλά με κάποιον τρόπο παρούσα βορειοευρωπαϊκή ατμόσφαιρα της παράστασης (σκηνικά-κοστούμια: Εύα Γουλάκου). Το έργο διαδραματίζεται σε ένα απομονωμένο σπίτι στα περίχωρα κάποιας πόλης, όπου έχει αποτραβηχτεί ένας συγγραφέας (Γιάννος Περλέγκας) με την κόρη του (Σοφία Κόκκαλη). Μετά το θάνατο της γυναίκας του, έχει εγκαταλείψει το γράψιμο, δεν δίνει συνεντεύξεις, δέχεται όμως να παραχωρήσει μία σε έναν νεαρό δημοσιογράφο (Μιχάλης Τιτόπουλος), επειδή στο παρελθόν τού είχε στείλει μια ένθερμη επιστολή που τον άγγιξε. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εξελίσσεται η δράση, παίρνοντας τη μορφή αντιπαραβολής και σύγκρουσης πολλών επιπέδων. Ερωτήματα γύρω από την τέχνη και τη δημιουργία, όπως και τα κίνητρα πίσω από αυτή, προκύπτουν μέσα από τη σχέση των δύο ανδρών, που περνάει από διάφορα στάδια: μυθοποίηση του «ινδάλματος» από τον θαυμαστή του, επιθυμία αντιγραφής/διαδοχής, αμφισβήτηση, απομυθοποίηση. Το κλίμα φορτίζεται περισσότερο από την εμφάνιση της κόρης του συγγραφέα, η οποία πάσχει από κάποια αδιευκρίνιστη αρρώστια και έχει μια αλλόκοτη συμπεριφορά (τονισμένη ιδιαιτέρως από τη χαρακτηριστική ερμηνεία της Σοφίας Κόκκαλη), και θα γοητευθεί από τον δημοσιογράφο.

Η Μπέζου, μέσα από τους ήρωες που έχει δημιουργήσει, δείχνει να εξωτερικεύει δικά της καταιγιστικά συναισθήματα και ερωτήματα σχετικά με τη διάκριση ζωής και έργου τέχνης, αντιπαραθέτει το δίπολο παιδί - πνευματικό παιδί, αμφισβητεί την (επαγγελματική) επιτυχία ως σημαντικότερο παράγοντα από την προσωπική ευτυχία, φέρνει στο προσκήνιο την αυτοαμφισβήτηση του καλλιτέχνη, στοχάζεται πάνω στον έρωτα. Δεν ολοκληρώνει κάθε θεματική που ανοίγει, δεν εξελίσσει κάθε νύξη που κάνει, ούτε οι χαρακτήρες είναι πάντα «αιτιολογημένοι». Αρκετά πράγματα μένουν μετέωρα, ίσως από επιλογή, ίσως από αδυναμία, κάποιες φορές το κείμενο δείχνει φλύαρο, ίσως στην προσπάθεια να χωρέσει πάρα πολλά, όμως η καλή πρώτη ύλη υπάρχει και ξεπερνάει κατά πολύ το επίπεδο ενός καλού πρωτόλειου. Αποδεικνύεται και από το σκηνικό ανέβασμα (σε σκηνοθεσία της συγγραφέα και του Γιάννη Παπαδόπουλου) ότι το έργο αντέχει στο σανίδι, δεν είναι μια θεωρητική ή εγκεφαλική κατασκευή, και οι ηθοποιοί, όπως φαίνεται από τις ερμηνείες, έχουν και ιστορία και ήρωες να υπερασπιστούν.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι ναυαγοί

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Ένας νεαρός δημοσιογράφος επισκέπτεται το απομονωμένο σπίτι ενός καταξιωμένου συγγραφέα με σκοπό να του πάρει συνέντευξη, στο πρώτο θεατρικό της ηθοποιού, που μιλάει για τη δύναμη του λόγου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
22/10/2025

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.

Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου με νέα σατιρική παράσταση

Ζάμπρας, Θεοδωρόπουλος, Φουντούλης και Ρούπος στήνουν μαζί του μια επιχείρηση γέλιου.

"Εκείνος που έκλεψε τη μέρα και πλήρωσε τη νύχτα"-Ο Θωμάς Μοσχόπουλος επιστρέφει με μια παράσταση για το τίμημα της ελευθερίας

Ένα έργο στοχαστικό, συγκινητικό και απολαυστικά αιχμηρό φέρνει στη σκηνή ο Θωμάς Μοσχόπουλος με πρωταγωνιστές τους Ορφέα Αυγουστίδη και Ευγενία Σαμαρά.

VRANARAMA Nights: Η Κατερίνα Βρανά κάνει comeback με λάμψη, χιούμορ και glitter

Η εκρηκτική Κατερίνα Βρανά καταλαμβάνει το Shamone με τις "VRANARAMA Comedy Nights"! Eτοιμαστείτε για γέλιο, glitter και δυνατές στιγμές stand-up μαγείας.