Φοίνισσες

2,5

Φιλόδοξη και τολμηρή η προσέγγιση του Γιάννη Μόσχου, ο οποίος προτείνει μια κινηματογραφική αντιμετώπιση τόσο του συγκεκριμένου έργου όσο και του τραγικού είδους συνολικά, που όμως δεν δικαιώνεται σε ικανοποιητικό βαθμό στη σκηνή.

Φοίνισσες

Δύο προκλήσεις που θέτει το τραγικό είδος, χώρια των επιμέρους απαιτήσεων κάθε έργου, είναι η αφηγηματικότητά του και η παρουσία του Χορού. Όσον αφορά την πρώτη, τα σημαντικά γεγονότα συμβαίνουν κατά κύριο λόγο εκτός σκηνής και τα πληροφορούμαστε μέσα από αφηγήσεις· στη σκηνή παρακολουθούμε τις δράσεις που προηγούνται ή έπονται αυτών. Αυτό δεν σημαίνει ότι η τραγωδία υπολείπεται σε δραματικότητα, το αντίθετο, αλλά πάντως η πύκνωση της σκηνικής ατμόσφαιρας είναι ένα στοίχημα, ειδικά εφόσον η σύγχρονη θεατρική πρακτική δεν είναι τόσο λογοκεντρική.

Ο Γιάννης Μόσχος, λοιπόν, σε αυτό το πρώτο του στοίχημα με το αρχαίο δράμα, τόλμησε να προσδώσει κινηματογραφική υφή στα δρώμενα, εστιάζοντας στο σασπένς και τα συναισθηματικά κρεσέντα των «Φοινισσών».
Πράγματι, στην ευριπίδεια εκδοχή του θηβαϊκού κύκλου, που καταπιάνεται με την έριδα μεταξύ Πολυνείκη και Ετεοκλή για την εξουσία μετά την αυτοτιμωρία του Οιδίποδα, τα γεγονότα είναι καταιγιστικά: ο Πολυνείκης ετοιμάζεται να επιτεθεί στην πόλη του· η συνάντησή του με τον Ετεοκλή οδηγεί σε αδιέξοδο· η Ιοκάστη μάταια επιχειρεί να τους ενσταλάξει τη φρόνηση· ο Τειρεσίας χρησμοδοτεί πως η σωτηρία της Θήβας βρίσκεται στη θυσία του γιου του Κρέοντα, Μενοικέα· ο Μενοικέας αυτοκτονεί, κάτι που δεν αποτρέπει τη μάχη και το θάνατο των δύο αδερφών, πάνω από τα σώματα των οποίων θα αυτοκτονήσει η Ιοκάστη.

Φοίνισσες - εικόνα 1

Στην παράσταση μια σειρά από βιντεοπροβολές εστιάζουν στα πρόσωπα του έργου (video design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης). Tο ύφος της μουσικής εντείνει το κλίμα αγωνίας (Θοδωρής Οικονόμου), όπως κάνουν και τα φωτιστικά εφέ (Λευτέρης Παυλόπουλος), ενώ η σκηνοθετική προσθήκη της βουβής Σφίγγας (Σεσίλ Μικρούτσικου) οπτικοποιεί την κατάρα που ταλανίζει τη Θήβα. Όλα αυτά, αν και δείχνουν να μεγεθύνουν το δραματικό εκτόπισμα, λειτουργούν ως θεαματικό περιτύλιγμα που παραμερίζει το ενδιαφέρον από τον πυρήνα των γεγονότων και των προσώπων, και συνεπακόλουθα από τους ηθοποιούς, παρά τις καλές, γενικά, ερμηνείες (ειδικά από τους Μαρία Κατσιαδάκη, Αργύρη Ξάφη, Θάνο Τοκάκη, Λουκία Μιχαλοπούλου), και δεν βοηθάνε την εκπλήρωση της σκηνοθετικής οπτικής πάνω στα ζητήματα του έργου.

Ο Χορός από την πλευρά του θυμίζει την πρόκληση ενός είδους όπου η ποίηση λειτουργεί ως τομή στο σκηνικό σύμπαν, διακόπτει τη δράση και συνδιαλέγεται μαζί της. Η παράσταση έδωσε χώρο και χρόνο στον Χορό, εστιάζοντας στις συναισθηματικές αντιδράσεις του, και όλες οι ηθοποιοί, καλλίφωνες και καλά ασκημένες στην κίνηση, λειτούργησαν ως ένα επιπλέον πάσχον πρόσωπο (Ν. Μαϊστράλη, Ζ. Μυλωνά, Ε. Νικολάου, Στ. Νικολάου, Κ. Παπανδρέου, Κ. Πατσιάνη, Ε. Ρίζου, Μ. Ρουχάτζε, Θ. Σταματέλου, Στ. Ψαρουδάκη) – με μια χορογραφία όμως μάλλον συμβατική, επικεντρωμένη στην καλλιέπεια των φωνών και των σωμάτων (Amalia Bennett).

ΚΑΤΡΑΚΕΙΟ Πλατεία Χαλκηδόνας, Νίκαια, 2132075342 (27/8), TO ΣΧΟΛΕΙΟΝ «ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΠΑ» Πειραιώς 52 & Βενιζέλου, Μοσχάτο, 2103301880 (22-26/9). Διάρκεια: 100΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φοίνισσες

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η μοιραία μονομαχία μεταξύ Πολυνείκη και Ετεοκλή όταν ο δεύτερος αθέτησε τη συμφωνία τους να βασιλεύουν εκ περιτροπής στη Θήβα μετά την (αυτο)τιμωρία του Οιδίποδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber

Τι έχει να μας πει για την εργασία η νέα παράσταση των Παλούμπη - Τσιοτσιόπουλου

Δείτε νέες φωτογραφίες από το "Αρμπάιτ" των Γιώργο Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, το έργο που φέρνει στη σκηνή επτά ιστορίες όπου η εργασία γίνεται καθρέφτης της ψυχής, αναδεικνύοντας δύναμη, αδυναμία και την αναπόφευκτη εξάρτηση του ανθρώπου από τη δουλειά.

"Τέλος του παιχνιδιού": Προλάβετε τα τελευταία εισιτήρια μέχρι τον Φεβρουάριο του 2026

Ήδη από την προπώληση έγινε sold out το "Τέλος του παιχνιδιού" με τους Μάκη Παπαδημητρίου - Γιώργο Χρυσοστόμου και έχουν μείνει λίγα εισιτήρια μέχρι το 2026.