Ορέστης

4

Πόσο εφικτό είναι το τέλος της βίας και ποια η ανθρώπινη ευθύνη σε αυτό ακόμη κι όταν οι καταστάσεις τον ξεπερνούν; Ο Γιάννης Κακλέας δυναμιτίζει τα ευριπίδεια ερωτήματα με μια παράσταση που πάλλεται από πάθος και ένταση.

Ορέστης

«Η τραγωδία αρχίζει πάντα όταν ένας πόλεμος τελειώνει» ακούγεται στην έναρξη της παράστασης, και πράγματι στο Άργος, έξι ημέρες μετά τη δολοφονία του Αίγισθου και της Κλυταιμνήστρας, νέα τραγωδία ετοιμάζεται να ξεκινήσει: ο κύκλος της βίας ανατροφοδοτείται, η φλόγα της εκδίκησης αναζωπυρώνεται, καθώς η Ηλέκτρα και ο Ορέστης αποφασίζουν να σκοτώσουν την Ωραία Ελένη, τιμωρώντας τον Μενέλαο για την απροθυμία του να μεσολαβήσει υπέρ τους στους Αργείους. Οι δύο νέοι κουβαλούν το μίασμα του φόνου και είναι ανεπιθύμητοι στην πατρίδα τους, που έχει αποφασίσει το θάνατό τους. Στον κατά Γιάννη Κακλέα «Ορέστη» αυτή η πατρίδα μοιράζεται στα δύο: στο βάθος, το εσωτερικό του οίκου των Ατρειδών, ένα αστικό σαλόνι, και μπροστά η ορχήστρα, σπαρμένη με χώμα, ο κήπος του σπιτιού με τα απομεινάρια ενός δείπνου (ανάμνηση των θυέστειων δείπνων, από όπου ξεκίνησε η κατάρα των Ατρειδών), αλλά και η μητέρα-πατρίδα, το καταφύγιο των δύο ζωντανών-νεκρών (σκηνικά-κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη-Γιάννης Κακλέας).

Ορέστης - εικόνα 1

Ενδιάμεσος των δύο κόσμων που συγκρούονται και κέντρο βάρους της ηλεκτρισμένης παράστασης ο Χορός, σε μια σπουδαία σύλληψη: τα μέλη του δεν είναι μόνο οι νεαρές Αργίτισσες που έρχονται σε υποστήριξη των δύο νέων, όπως τις θέλει ο Ευριπίδης, αλλά και οι Ερινύες που κυνηγούν τον Ορέστη, τα φαντάσματα των Ατρειδών, που κατοικούν στο ρημαγμένο σπίτι, κι αυτές που θα δώσουν τη λύση, υποδυόμενες τον Απόλλωνα. Το (ειρωνικό) εύρημα του από μηχανής θεού περνάει έτσι σε ανθρώπινα χέρια, ίσως επειδή «ο άνθρωπος είναι η απάντηση όποια κι αν είναι η ερώτηση». Τα χορικά έχουν συντομευθεί, ακούμε λόγο αντί για τραγούδι, βόμβους αντί για μελωδίες, προσθέτουν όμως ακόμα περισσότερο σώμα και έκταση στα σκηνικά δρώμενα: ένα νανούρισμα πάνω από το σώμα του βασανισμένου Ορέστη, παραφορά και μανία πριν από τη δολοφονία της Ελένης (μουσική: Σταύρος Γασπαράτος, κίνηση: Άρης Σερβετάλης).

Ορέστης - εικόνα 2

Στον πυρήνα του δράματος, η Μαίρη Μηνά, γήινη Ηλέκτρα, υποστηρίζει την ηρωίδα σε όλη τη διαδρομή που διανύει από τη στωικότητα ως την ηδονή της εκδίκησης και εισάγεται με πολλές αξιώσεις στο πεδίο της αρχαίας τραγωδίας. Ο Άρης Σερβετάλης σωματοποιεί τον ψυχικό κάματο του Ορέστη, του προσδίδει αποχρώσεις (χριστιανού) μάρτυρα, θυμίζει αγρίμι που παραδέρνει, αλλά στην αναμέτρησή του με τον Τυνδάρεω (στιβαρή ερμηνεία από τον Γιώργο Ψυχογιό) γίνεται ένθερμος υπερασπιστής του εαυτού του. Δεμένη η σχέση των δύο ηθοποιών και αξιομνημόνευτη στιγμή αυτή του –ερωτικού– χορού τους ενώπιον της θανατικής τους καταδίκης. Δίπλα τους ο Αιμιλιανός Σταματάκης (Πυλάδης) σε μια εξίσου ζωηρή ερμηνεία, ενώ στο σύμπαν που έστησε ο Κακλέας εντάσσονται, με επιμέρους μόνο αντιρρήσεις (π.χ. για την καλλιστειακή απόδοση της Ελένης από τη Νικολέτα Κοτσαηλίδου) και οι υπόλοιποι ηθοποιοί (Πάνος Βλάχος, Ζερόμ Καλούτα κ.ά.).

Περισσότερες πληροφορίες

Ορέστης

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Στην πρώτη του προσέγγιση αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, ο σκηνοθέτης επιλέγει ένα έργο που φωτίζει τον φαύλο κύκλο της βίας και τις σχέσεις των γενεών και των φύλων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber