Ιφιγένεια η εν Ταύροις

2,5

Παρά την πρόθεση να ακολουθήσει το δρόμο της σκηνικής λιτότητας, στοχεύοντας η σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη καταλήγει σε ένα άνισο αποτέλεσμα

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Ιφιγένεια η εν Ταύροις

Ίσως το άγχος για την πρώτη μεγάλου μεγέθους σκηνοθεσία στο αρχαίο δράμα, το δέος απέναντι στο χώρο της Επιδαύρου, ή η επιθυμία να προσεγγίσει την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» με καθαρό βλέμμα ώθησαν τον Γιώργο Νανούρη να αντιμετωπίσει μια βαθιά ανθρωποκεντρική τραγωδία σχεδόν από απόσταση. Πρόθεσή του ήταν να ακολουθήσει το δρόμο της σκηνικής λιτότητας, μια γραμμή ερμηνείας απαλλαγμένη από υπέρμετρες σκηνοθετικές «παρεμβάσεις», το αποτέλεσμα όμως ήταν μια άνευρη παράσταση, παρόλο που το ίδιο το έργο του προσέφερε κάποια ασφάλεια.

Από τα έργα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, ο Νανούρης επέλεξε ένα που δεν ανήκει αυστηρά στο τραγικό είδος: η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» έχει ευδιάκριτα κωμικά στοιχεία, αίσια κατάληξη, στην οποία φτάνει μέσα από μια αριστοτεχνική πλοκή γεμάτη σασπένς, και, παρόλο που και εδώ ο άνθρωπος αναμετράται με το θείο στοιχείο, το έργο διατηρεί απόλυτα το ανθρώπινο μέγεθος. Αυτά τα χαρακτηριστικά μειώνουν κάπως τις σκηνοθετικές δυσκολίες που προκαλούν άλλες τραγωδίες σχετικά με ζητήματα ιδεολογικής ανάγνωσης, και η «Ιφιγένεια» μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό έστω κι αν παρουσιαστεί ως μία όμορφη ιστορία αδερφικής επανένωσης με όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Ιφιγένεια η εν Ταύροις - εικόνα 1

Αυτή την ιστορία ο Νανούρης την αντιμετώπισε με δέος σχεδόν θρησκευτικό. Χαρακτηριστικός στάθηκε ο Χορός, όπου εφτά γυναίκες (Κ. Παϊταζόγλου, Ν. Κουνενιδάκη, Μ. Κωνσταντά, Άν. Κωνσταντίνου, Δ. Πολίτη, Β. Συκιώτη, Αρ. Τίλη) σαν σε λιτανεία, με φαναράκια στα χέρια και ιερατικές κινήσεις, απήγγειλαν χορωδιακά τα χορικά (πάνω στα μοτίβα του Άγγελου Τριανταφύλλου), στο ίδιο ύφος, μάλιστα, είτε επρόκειτο για τραγούδι θρήνου είτε χαράς. Ένας Χορός από τον οποίο έλειψαν η κίνηση (επιμέλεια του σκηνοθέτη) και, κυρίως η εσωτερική εκφραστικότητα. Παρά τις εντυπωσιακές φωνητικές ικανότητες των ηθοποιών και τη χαρακτηριστική τους παρουσία, τι μεταδόθηκε τελικά από το λυρισμό και το συναίσθημα των –πλημμυρισμένων από θρήνο, αγωνία, νοσταλγία για την πατρίδα και χαρά για την τελική έκβαση– χορικών;

Ιφιγένεια η εν Ταύροις - εικόνα 2

Περισσότερη ένταση μετέφεραν στη σκηνή τα δραματικά πρόσωπα, αλλά χωρίς να έχουν κατακτήσει όλοι οι ηθοποιοί την οργανική σύνδεση μεταξύ συναισθήματος, νοήματος και ερμηνείας: η Λένα Παπαληγούρα έπαιξε την Ιφιγένεια, ειδικά στην αρχή, με συλλαβισμούς λέξεων, σφιγμένες κινήσεις και βλέμμα υψωμένο στον ουρανό, ο Νίκος Ψαρράς πραγμάτωσε κυρίως την κωμική πλευρά του βασιλιά Θόα, κι αυτή μάλλον μονοκόμματα, ενώ στατική, με άκαμπτη «δωρικότητα» παρουσιάστηκε η Αθηνά (Χάρις Αλεξίου).

Ο Μιχάλης Σαράντης, από την πλευρά του, ηθοποιός άλλης ερμηνευτικής σχολής, έπαιξε (και) με το σώμα του, ενσωματώνοντας –κυριολεκτικά– τις συναισθηματικές διακυμάνσεις του Ορέστη και ζέστανε το σκηνικό κλίμα, όπως έκαναν και οι φυσικότερες σκηνικές παρουσίες του Προμηθέα Αλειφερόπουλου (Πυλάδης) και του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη (Αγγελιαφόρος). Εντέλει, ο ευριπίδειος μύθος κατέβηκε στην πλατεία διατηρώντας σε σημεία τη ζωντάνια του, δεν παύει όμως να τίθεται το ερώτημα αν αυτό είναι αρκετό.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια η εν Ταύροις

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Στην πρώτη του επιδαύρια σκηνική προσέγγιση, ο Γ. Νανούρης ακολουθεί μια λιτή αφηγηματική διάταξη προκειμένου να αναδείξει το μεγαλείο της αδερφικής αγάπης μέσα σε ένα σύστημα αξιών που καταρρέει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Καρυοθραύστης των Χριστουγέννων ζωντανεύει στο Ολύμπια με μια νέα, μαγευτική παραγωγή

Το αγαπημένο χριστουγεννιάτικο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι επιστρέφει με φρέσκια ματιά, εντυπωσιακό θέαμα και τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/12/2025

Ο Ίψεν σήμερα: Viral, επίκαιρος και ανατρεπτικός

Τέσσερα έργα του Νορβηγού συγγραφέα ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική τους αξία και την ανοιχτή σχέση με το σύγχρονο κοινό.

Γιορτινές έξοδοι με ρυθμό: μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις

Τα φώτα ανάβουν, οι μελωδίες γεμίζουν τις σκηνές και η πόλη μπαίνει σε γιορτινό ρυθμό. Αυτές τις γιορτές, μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις μάς προσκαλούν να γελάσουμε, να συγκινηθούμε και να μοιραστούμε τη μαγεία του θεάτρου.

"Ιβάνοφ" από τον Γιάννη Χουβαρδά-Νέες φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης

Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στον Τσέχοφ με τον "Ιβάνοφ!" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με τον Αργύρη Ξάφη στον πρωταγωνιστικό ρόλο και ζωντανή μουσική του Blaine L. Reininger (Tuxedo Moon).

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.