Ιφιγένεια η εν Ταύροις

2,5

Παρά την πρόθεση να ακολουθήσει το δρόμο της σκηνικής λιτότητας, στοχεύοντας η σκηνοθεσία του Γιώργου Νανούρη καταλήγει σε ένα άνισο αποτέλεσμα

Ιφιγένεια η εν Ταύροις

Ίσως το άγχος για την πρώτη μεγάλου μεγέθους σκηνοθεσία στο αρχαίο δράμα, το δέος απέναντι στο χώρο της Επιδαύρου, ή η επιθυμία να προσεγγίσει την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» με καθαρό βλέμμα ώθησαν τον Γιώργο Νανούρη να αντιμετωπίσει μια βαθιά ανθρωποκεντρική τραγωδία σχεδόν από απόσταση. Πρόθεσή του ήταν να ακολουθήσει το δρόμο της σκηνικής λιτότητας, μια γραμμή ερμηνείας απαλλαγμένη από υπέρμετρες σκηνοθετικές «παρεμβάσεις», το αποτέλεσμα όμως ήταν μια άνευρη παράσταση, παρόλο που το ίδιο το έργο του προσέφερε κάποια ασφάλεια.

Από τα έργα της αρχαιοελληνικής γραμματείας, ο Νανούρης επέλεξε ένα που δεν ανήκει αυστηρά στο τραγικό είδος: η «Ιφιγένεια εν Ταύροις» έχει ευδιάκριτα κωμικά στοιχεία, αίσια κατάληξη, στην οποία φτάνει μέσα από μια αριστοτεχνική πλοκή γεμάτη σασπένς, και, παρόλο που και εδώ ο άνθρωπος αναμετράται με το θείο στοιχείο, το έργο διατηρεί απόλυτα το ανθρώπινο μέγεθος. Αυτά τα χαρακτηριστικά μειώνουν κάπως τις σκηνοθετικές δυσκολίες που προκαλούν άλλες τραγωδίες σχετικά με ζητήματα ιδεολογικής ανάγνωσης, και η «Ιφιγένεια» μπορεί να επικοινωνήσει με το κοινό έστω κι αν παρουσιαστεί ως μία όμορφη ιστορία αδερφικής επανένωσης με όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Ιφιγένεια η εν Ταύροις - εικόνα 1

Αυτή την ιστορία ο Νανούρης την αντιμετώπισε με δέος σχεδόν θρησκευτικό. Χαρακτηριστικός στάθηκε ο Χορός, όπου εφτά γυναίκες (Κ. Παϊταζόγλου, Ν. Κουνενιδάκη, Μ. Κωνσταντά, Άν. Κωνσταντίνου, Δ. Πολίτη, Β. Συκιώτη, Αρ. Τίλη) σαν σε λιτανεία, με φαναράκια στα χέρια και ιερατικές κινήσεις, απήγγειλαν χορωδιακά τα χορικά (πάνω στα μοτίβα του Άγγελου Τριανταφύλλου), στο ίδιο ύφος, μάλιστα, είτε επρόκειτο για τραγούδι θρήνου είτε χαράς. Ένας Χορός από τον οποίο έλειψαν η κίνηση (επιμέλεια του σκηνοθέτη) και, κυρίως η εσωτερική εκφραστικότητα. Παρά τις εντυπωσιακές φωνητικές ικανότητες των ηθοποιών και τη χαρακτηριστική τους παρουσία, τι μεταδόθηκε τελικά από το λυρισμό και το συναίσθημα των –πλημμυρισμένων από θρήνο, αγωνία, νοσταλγία για την πατρίδα και χαρά για την τελική έκβαση– χορικών;

Ιφιγένεια η εν Ταύροις - εικόνα 2

Περισσότερη ένταση μετέφεραν στη σκηνή τα δραματικά πρόσωπα, αλλά χωρίς να έχουν κατακτήσει όλοι οι ηθοποιοί την οργανική σύνδεση μεταξύ συναισθήματος, νοήματος και ερμηνείας: η Λένα Παπαληγούρα έπαιξε την Ιφιγένεια, ειδικά στην αρχή, με συλλαβισμούς λέξεων, σφιγμένες κινήσεις και βλέμμα υψωμένο στον ουρανό, ο Νίκος Ψαρράς πραγμάτωσε κυρίως την κωμική πλευρά του βασιλιά Θόα, κι αυτή μάλλον μονοκόμματα, ενώ στατική, με άκαμπτη «δωρικότητα» παρουσιάστηκε η Αθηνά (Χάρις Αλεξίου).

Ο Μιχάλης Σαράντης, από την πλευρά του, ηθοποιός άλλης ερμηνευτικής σχολής, έπαιξε (και) με το σώμα του, ενσωματώνοντας –κυριολεκτικά– τις συναισθηματικές διακυμάνσεις του Ορέστη και ζέστανε το σκηνικό κλίμα, όπως έκαναν και οι φυσικότερες σκηνικές παρουσίες του Προμηθέα Αλειφερόπουλου (Πυλάδης) και του Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη (Αγγελιαφόρος). Εντέλει, ο ευριπίδειος μύθος κατέβηκε στην πλατεία διατηρώντας σε σημεία τη ζωντάνια του, δεν παύει όμως να τίθεται το ερώτημα αν αυτό είναι αρκετό.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια η εν Ταύροις

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Στην πρώτη του επιδαύρια σκηνική προσέγγιση, ο Γ. Νανούρης ακολουθεί μια λιτή αφηγηματική διάταξη προκειμένου να αναδείξει το μεγαλείο της αδερφικής αγάπης μέσα σε ένα σύστημα αξιών που καταρρέει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Dramodé": Που συναντά η ελληνική μόδα τον πολιτισμό

Η Ελληνική Ένωση Σχεδιαστών Μόδας διοργανώνει ένα μοναδικό φεστιβάλ με παραστάσεις, συζητήσεις και ανατρεπτικά fashion shows.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/09/2025

Σεμινάριο Αρχαίου Δράματος με την Άννα Βαγενά: Εκάβη και η δύναμη της εκδίκησης

Η Άννα Βαγενά συνεχίζει για τρίτη χρονιά τα σεμινάρια στο Μεταξουργείο, εστιάζοντας στο αρχαίο δράμα. Φέτος, μελετούμε την Εκάβη του Ευριπίδη, διερευνώντας την εκδίκηση ως ιερό χρέος και σύγχρονο μήνυμα.

Ο Τόλης Παπαδημητρίου ξαναχτυπά με την "Οικογένεια Τσεκμέ"

Πρώτες φωτογραφίες από τη νέα κωμωδία με την υπογραφή του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, που επιστρέφει δριμύτερος μετά την πολύχρονη επιτυχία της "Μαύρης σαμπούκας" στο θέατρο Πόλη.

Φεστιβάλ Φιλίππων: Έρχεται στο Λιμάνι του Πειραιά και το Παρασκήνιο της Λυρικής

Το Φεστιβάλ Φιλίππων ταξιδεύει στην Εθνική Λυρική Σκηνή και… στη θάλασσα, με τέσσερις πρωτότυπες παραστάσεις, μεταξύ των οποίων μία εν πλω, στη διαδρομή Πειραιάς–Αίγινα.

Θέατρο Επί Κολωνώ: Ραντεβού για μεγάλους αλλά και μικρούς τη νέα σεζόν 2025-26

"Linda" της Ελένης Σκότη, ο Αντώνης Καφετζόπουλος με δική του παράσταση, εγκαινιάζεται Παιδική Σκηνή, το Off Off Athens επιστρέφει και όλα όσα θα δούμε στο στέκι της ομάδας Νάμα.

"Άνθρωπος χωρίς όνομα": 2η χρονιά στο θέατρο Αποθήκη με προσφορά εισιτηρίων

Μετά την περσινή επιτυχία, ο "Άνθρωπος χωρίς όνομα" επιστρέφει στο Θέατρο Αποθήκη με ανανεωμένο καστ. Απολαύστε την ιστορία του Σαμπέρ με έκπτωση στα εισιτήρια έως 22 Σεπτεμβρίου.

Η παράσταση που καθήλωσε το κοινό της Νέας Υόρκης επιστρέφει στην Αθήνα

Το "Κόκκαλο", η παράσταση που μας καθήλωσε από το 2022, επιστρέφει στην Αθήνα. Μια λυτρωτική ροκ τελετουργία για τον Αντονέν Αρτώ, γεμάτη ένταση, μουσική και ακραία δημιουργικότητα.