Βάτραχοι

3,5

Η παράσταση αναδεικνύει παραγνωρισμένες ποιότητες του αριστοφανικού έργου, φωτίζει πτυχές που δεν βλέπουμε συχνά από σκηνής και μας αποκαλύπτει έναν μελαγχολικό, σχεδόν «μπεκετικό» Αριστοφάνη - όμως θα λειτουργούσε καλύτερα σε μικρότερο θέατρο.

Βάτραχοι

Ίσως να μη γελάσετε όσο περιμένετε, τουλάχιστον όχι τρανταχτά, όμως αυτοί οι «Βάτραχοι» θα σας αγγίξουν ως τρυφερή χειρονομία και υπενθύμιση του μεγαλείου όσο και του εφήμερου της ζωής και της τέχνης, έτσι όπως παρουσιάζονται γεμάτοι λυρισμό, με λεπτότητα και πνευματώδες χιούμορ, ακόμη και με μια υφέρπουσα νότα μελαγχολίας, χωρίς επικαιροποίηση του κειμένου ή επιθεωρησιακή διάθεση. Το έργο, προϊόν της οργιαστικής αριστοφανικής φαντασίας, ακροβατεί μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, θνητότητας και αθανασίας, πεζότητας και ποίησης. Η δράση ξεκινάει από τον Πάνω Κόσμο και καταλήγει στον Άδη, οι ήρωες είναι θεοί, ημίθεοι και θνητοί, ποιητές, ιερείς αλλά και δούλοι, οι βάτραχοι συνομιλούν με τους ανθρώπους και τα λόγια των ποιητών μπαίνουν στο ζύγι. Η Αργυρώ Χιώτη πιάστηκε από αυτό το δημιούργημα που βάζει τη ζωή δίπλα στο θάνατο και αναδεικνύει την τέχνη υπεράνω μιας κούφιας επιβίωσης και ανέδειξε παραγνωρισμένες ποιότητές του, φώτισε πτυχές που δεν βλέπουμε συχνά από σκηνής, και μας αποκάλυψε έναν μελαγχολικό, σχεδόν «μπεκετικό» Αριστοφάνη - καθιστώντας την παράσταση σημείο αναφοράς στη σύγχρονη παραστασιογραφία του.

Βάτραχοι - εικόνα 1

Η παράσταση είδε τον κόσμο των «Βατράχων» ως ένα παράδοξο μπουλούκι, ως μια πολύχρωμη ομάδα (κοστούμια: Άγγελος Μέντης) από τσιρκολάνους και θεατρίνους-κούκλες. Με κέντρο βάρους την τσουλήθρα-ράμπα του σκηνικού (Εύα Μανιδάκη), ξεδιπλώθηκε σαν παιχνίδι ισορροπίας, ακροβασίας και ταλάντευσης, με ιδιαίτερη σωματικότητα κυρίως από τους ηθοποιούς που πλαισίωναν τα βασικά πρόσωπα (ακροβατικά: Μανούκ Καρυωτάκης). Οι «Βάτραχοι» της Χιώτη της είχαν λεπτότητα, κομψότητα και μία εσωστρεφή διάθεση,χάρη στη μετάφραση (Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος), που δεν κατέφυγε σε φτήνιες, και στην καθοδήγηση των ηθοποιών, που ακόμη και στις σκηνές όπου επικρατούν η βωμολοχία και τα κωμικά γκαγκς, χαρακτηριζόταν από την εγκράτεια. Σε αυτό το πνεύμα, η Εύη Σαουλίδου ανέδειξε την κωμικότητα του δούλου Ξανθία χωρίς σκηνικό θόρυβο, με αξιοσημείωτη ηρεμία και εσωτερικότητα, ενώ η Μαρία Κεχαγιόγλου έπαιξε με την ανθρώπινη πλευρά του Διονύσου, αναδεικνύοντας τη σκεπτικιστκή και φιλοσοφική διάθεση του συγγραφέα. Δικό τους κώδικα επικοινωνίας ανέπτυξαν οι Νίκος Χατζόπουλος και Ακύλλας Καραζήσης, αποδίδοντας με το προσωπικό τους ύφος την αντιδιαστολή ανάμεσα στον «σεβάσμιο» Αισχύλο και τον «αλανιάρη» Ευριπίδη, αντίστοιχα.

Βάτραχοι - εικόνα 2

Παράλληλα, όμως, η εγκράτεια απέναντι στις κωμικές δυνατότητες του έργου όπως και η έλλειψη κλιμάκωσης (η παράσταση ξεκινάει και ολοκληρώνεται έχοντας την ίδια ενέργεια και σκηνική θερμοκρασία) εμποδίζουν την καλύτερη επικοινωνία της με τους θεατές. Σε αυτή τη δυσχέρεια επικοινωνίας συνετέλεσε μάλλον καθοριστικά το μέγεθος του επιδαύρειου θεάτρου: ο σχετικά ολιγομελής θίασος δεν φάνηκε αρκετός ώστε να το γεμίσει, παρά τις επιδόσεις του (στους υπόλοιπους ρόλους είδαμε τους Μιχάλη Βαλάσογλου, Μανούκ Καρυωτάκη, Ευθύμη Θέου, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Χαρά Κότσαλη, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αντώνη Μυριαγκό και Σπύρο Μάστορα), ενώ ούτε η εξαιρετική μουσική (Jan Van Angelopoulos), που εμπλούτισε με τζαζιές, ρεμπέτικα και σαββοπουλικά ακούσματα τα σκηνικά δρώμενα, κατάφερε να επιβληθεί στη μεγάλη ανοιχτή σκηνή.
Η παράσταση παίχτηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και θα επαναληφθεί στο Ηρώδειο, στις 7/9.

Περισσότερες πληροφορίες

Βάτραχοι

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Σε μια εποχή παρακμής της δραματικής ποίησης, ο θεός του θεάτρου, Διόνυσος, κατεβαίνει στον Άδη προκειμένου να φέρει πίσω έναν από τους σπουδαίους τραγικούς ποιητές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/10/2025

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.

Το "Εγώ κι Εσύ" της Lauren Gunderson μάς θυμίζει τι σημαίνει να συνδέεσαι αληθινά

Δύο νέοι, ένα ποίημα και μια απρόσμενη συνάντηση γίνονται η αφορμή για ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τρυφερότητας και αλήθειας. Η Σοφία Βγενοπούλου σκηνοθετεί την παράσταση "Εγώ κι Εσύ" για τη δύναμη της τέχνης και της ανθρώπινης επαφής.

Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2025: Οι φετινές υποψηφιότητες

Λίγο πριν από την τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού, όσων δηλαδή οι αναγνώστες και οι αναγνώστριες του "αθηνοράματος" ξεχώρισαν στην περσινή σεζόν, ας μάθουμε τους επικρατέστερους και τις επικρατέστερες ανά κατηγορία βραβείων, σε μια λίστα 85 ονομάτων.

Ράφτης κυριών

Η παράσταση του Γιάννη Κακλέα γεφυρώνει το Παρίσι της Μπελ Επόκ με την Αθήνα του 2025 και καθιστά μία τυπική ερωτική φάρσα πολυθέαμα θεάτρου, stand up και μουσικής περφόρμανς. | Powered by Uber

Ο πουπουλένιος

Κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, δυναμικός ρυθμός και κάποιες αξιοσημείωτες ερμηνείες σε ένα από τα ωραιότερα δείγματα του βρετανικού θεάτρου, ένα σκοτεινό παραμύθι για τη βία, την εξουσία και την ανάγκη να λέμε ιστορίες. | Powered by Uber