Βάτραχοι

3,5

Η παράσταση αναδεικνύει παραγνωρισμένες ποιότητες του αριστοφανικού έργου, φωτίζει πτυχές που δεν βλέπουμε συχνά από σκηνής και μας αποκαλύπτει έναν μελαγχολικό, σχεδόν «μπεκετικό» Αριστοφάνη - όμως θα λειτουργούσε καλύτερα σε μικρότερο θέατρο.

Γιορτινοί εξοδούχοι, προσοχή!
Τα θέατρα τροποποιούν τα ωράρια και τις ημέρες των παραστάσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Πριν την έξοδό σας επιβεβαιώσετε τις όποιες αλλαγές για να οργανώσετε καλύτερα τις θεατρικές σας εξορμήσεις.
Βάτραχοι

Ίσως να μη γελάσετε όσο περιμένετε, τουλάχιστον όχι τρανταχτά, όμως αυτοί οι «Βάτραχοι» θα σας αγγίξουν ως τρυφερή χειρονομία και υπενθύμιση του μεγαλείου όσο και του εφήμερου της ζωής και της τέχνης, έτσι όπως παρουσιάζονται γεμάτοι λυρισμό, με λεπτότητα και πνευματώδες χιούμορ, ακόμη και με μια υφέρπουσα νότα μελαγχολίας, χωρίς επικαιροποίηση του κειμένου ή επιθεωρησιακή διάθεση. Το έργο, προϊόν της οργιαστικής αριστοφανικής φαντασίας, ακροβατεί μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, θνητότητας και αθανασίας, πεζότητας και ποίησης. Η δράση ξεκινάει από τον Πάνω Κόσμο και καταλήγει στον Άδη, οι ήρωες είναι θεοί, ημίθεοι και θνητοί, ποιητές, ιερείς αλλά και δούλοι, οι βάτραχοι συνομιλούν με τους ανθρώπους και τα λόγια των ποιητών μπαίνουν στο ζύγι. Η Αργυρώ Χιώτη πιάστηκε από αυτό το δημιούργημα που βάζει τη ζωή δίπλα στο θάνατο και αναδεικνύει την τέχνη υπεράνω μιας κούφιας επιβίωσης και ανέδειξε παραγνωρισμένες ποιότητές του, φώτισε πτυχές που δεν βλέπουμε συχνά από σκηνής, και μας αποκάλυψε έναν μελαγχολικό, σχεδόν «μπεκετικό» Αριστοφάνη - καθιστώντας την παράσταση σημείο αναφοράς στη σύγχρονη παραστασιογραφία του.

Βάτραχοι - εικόνα 1

Η παράσταση είδε τον κόσμο των «Βατράχων» ως ένα παράδοξο μπουλούκι, ως μια πολύχρωμη ομάδα (κοστούμια: Άγγελος Μέντης) από τσιρκολάνους και θεατρίνους-κούκλες. Με κέντρο βάρους την τσουλήθρα-ράμπα του σκηνικού (Εύα Μανιδάκη), ξεδιπλώθηκε σαν παιχνίδι ισορροπίας, ακροβασίας και ταλάντευσης, με ιδιαίτερη σωματικότητα κυρίως από τους ηθοποιούς που πλαισίωναν τα βασικά πρόσωπα (ακροβατικά: Μανούκ Καρυωτάκης). Οι «Βάτραχοι» της Χιώτη της είχαν λεπτότητα, κομψότητα και μία εσωστρεφή διάθεση,χάρη στη μετάφραση (Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος), που δεν κατέφυγε σε φτήνιες, και στην καθοδήγηση των ηθοποιών, που ακόμη και στις σκηνές όπου επικρατούν η βωμολοχία και τα κωμικά γκαγκς, χαρακτηριζόταν από την εγκράτεια. Σε αυτό το πνεύμα, η Εύη Σαουλίδου ανέδειξε την κωμικότητα του δούλου Ξανθία χωρίς σκηνικό θόρυβο, με αξιοσημείωτη ηρεμία και εσωτερικότητα, ενώ η Μαρία Κεχαγιόγλου έπαιξε με την ανθρώπινη πλευρά του Διονύσου, αναδεικνύοντας τη σκεπτικιστκή και φιλοσοφική διάθεση του συγγραφέα. Δικό τους κώδικα επικοινωνίας ανέπτυξαν οι Νίκος Χατζόπουλος και Ακύλλας Καραζήσης, αποδίδοντας με το προσωπικό τους ύφος την αντιδιαστολή ανάμεσα στον «σεβάσμιο» Αισχύλο και τον «αλανιάρη» Ευριπίδη, αντίστοιχα.

Βάτραχοι - εικόνα 2

Παράλληλα, όμως, η εγκράτεια απέναντι στις κωμικές δυνατότητες του έργου όπως και η έλλειψη κλιμάκωσης (η παράσταση ξεκινάει και ολοκληρώνεται έχοντας την ίδια ενέργεια και σκηνική θερμοκρασία) εμποδίζουν την καλύτερη επικοινωνία της με τους θεατές. Σε αυτή τη δυσχέρεια επικοινωνίας συνετέλεσε μάλλον καθοριστικά το μέγεθος του επιδαύρειου θεάτρου: ο σχετικά ολιγομελής θίασος δεν φάνηκε αρκετός ώστε να το γεμίσει, παρά τις επιδόσεις του (στους υπόλοιπους ρόλους είδαμε τους Μιχάλη Βαλάσογλου, Μανούκ Καρυωτάκη, Ευθύμη Θέου, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη, Χαρά Κότσαλη, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αντώνη Μυριαγκό και Σπύρο Μάστορα), ενώ ούτε η εξαιρετική μουσική (Jan Van Angelopoulos), που εμπλούτισε με τζαζιές, ρεμπέτικα και σαββοπουλικά ακούσματα τα σκηνικά δρώμενα, κατάφερε να επιβληθεί στη μεγάλη ανοιχτή σκηνή.
Η παράσταση παίχτηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και θα επαναληφθεί στο Ηρώδειο, στις 7/9.

Περισσότερες πληροφορίες

Βάτραχοι

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 105 '

Σε μια εποχή παρακμής της δραματικής ποίησης, ο θεός του θεάτρου, Διόνυσος, κατεβαίνει στον Άδη προκειμένου να φέρει πίσω έναν από τους σπουδαίους τραγικούς ποιητές.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο Καρυοθραύστης των Χριστουγέννων ζωντανεύει στο Ολύμπια με μια νέα, μαγευτική παραγωγή

Το αγαπημένο χριστουγεννιάτικο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι επιστρέφει με φρέσκια ματιά, εντυπωσιακό θέαμα και τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
20/12/2025

Ο Ίψεν σήμερα: Viral, επίκαιρος και ανατρεπτικός

Τέσσερα έργα του Νορβηγού συγγραφέα ανεβαίνουν αυτή τη σεζόν, επιβεβαιώνοντας τη διαχρονική τους αξία και την ανοιχτή σχέση με το σύγχρονο κοινό.

Γιορτινές έξοδοι με ρυθμό: μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις

Τα φώτα ανάβουν, οι μελωδίες γεμίζουν τις σκηνές και η πόλη μπαίνει σε γιορτινό ρυθμό. Αυτές τις γιορτές, μιούζικαλ και μουσικοθεατρικές παραστάσεις μάς προσκαλούν να γελάσουμε, να συγκινηθούμε και να μοιραστούμε τη μαγεία του θεάτρου.

"Ιβάνοφ" από τον Γιάννη Χουβαρδά-Νέες φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης

Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στον Τσέχοφ με τον "Ιβάνοφ!" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, με τον Αργύρη Ξάφη στον πρωταγωνιστικό ρόλο και ζωντανή μουσική του Blaine L. Reininger (Tuxedo Moon).

Στο Θέατρο Τζένη Καρέζη το νέο ελληνικό έργο κάνει αίσθηση

Αυτές τις γιορτές, οι "Άγριοι" και η "Έντα", δύο δυναμικά και επίκαιρα έργα κοιτούν κατάματα την ελληνική πραγματικότητα στο ιστορικό θέατρο της οδού Ακαδημίας αποτελώντας τοπ επιλογές για θεατρικές εξόδους που πιάνουν τόπο.

Το σινεμά πάει θέατρο

Από τη μεγάλη οθόνη στο θεατρικό σανίδι: οι έξι παραστάσεις που ακολουθούν σου δίνουν την ευκαιρία να παρακολουθήσεις διάσημα έργα του κινηματογράφου με νέα ματιά.

Ψήφισες στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού; Δες αν κερδίζεις θεατρικά δώρα

Όλα τα ονόματα των αναγνωστών/τριών που κερδίζουν διπλές προσκλήσεις για παραστάσεις ή ένα θεατρικό βιβλίο.